PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik sta perplex hier over mijn diamantduifjes!

Jolanda F
24-04-2009, 19:55
Hallo!

Ik heb voor een aantal weken terug een koppeltje diamantduifjes gekregen, eentje is er gevlogen (het mannetje) en na een week heb ik een nieuw mannetje gekregen.
Ze hebben vorige maand 2 eitjes gekregen en na een dag of tien werden de eitjes gesloopt door het mannetje. Ze waren niet bevrucht. Voor een tweetal weken terug wéér twee eitjes en ook na een kleine week werden de eitjes kapot gepikt door een van de twee.
Wat zie ik net?
Jawel, weer een eitje! Ik heb een hard hoofd erin, volgens mij heb ik van de dierenwinkel geen mannetje maar een vrouwtje gekregen!
Ik heb me suf zitten staren naar de oogringen en weet het echt niet meer!

Wie heeft het verlossende woord voor me?

Ilovediamantduifjes
24-04-2009, 20:47
Aan de oogring zie je ook niet veel... Duiven met grote oogringen zijn meestal doffers, maar kunnen ook overjarige duivinnen zijn. Omgekeerd kan ook. Soms zijn duiven met kleine oogringen heel jonge doffers... Misschien waren de eitjes gewoon niet bevrucht. Dan is het normaal dat ze ze slopen. Wacht eerst af voor je verkeerde conclusies trekt.

Marx
24-04-2009, 20:58
Is het normaal dat ze onbevruchte eieren slopen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord aangezien een duif niet door de schaal kan kijken. Ik heb hier heel wat koppels alleen duivinnen omdat ik schijnbaar alleen duivinnen kan kweken :rolleyes: Er wordt hier geen doffer geboren dus ik heb 5 duivinnen en 1 doffer. Laatst 3 duivinnen weggedaan en dus nog nooit een doffer geboren hier.

Die duivinnen koppelen dan onderling en leggen dus altijd onbevruchte eitjes. Nog nooit heeft er een een ei bewust gesloopt. :confused:

Ilovediamantduifjes
24-04-2009, 21:04
Is het normaal dat ze onbevruchte eieren slopen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord aangezien een duif niet door de schaal kan kijken. Ik heb hier heel wat koppels alleen duivinnen omdat ik schijnbaar alleen duivinnen kan kweken :rolleyes: Er wordt hier geen doffer geboren dus ik heb 5 duivinnen en 1 doffer. Laatst 3 duivinnen weggedaan en dus nog nooit een doffer geboren hier.

Die duivinnen koppelen dan onderling en leggen dus altijd onbevruchte eitjes. Nog nooit heeft er een een ei bewust gesloopt. :confused:

Bij mij slopen ze na 2-3 weken. Die beesten zijn niet stom. Ze merken wel wanneer de eieren onbevrucht zijn. Zoals wij ze kunnen schouwen zonder lamp. Zijn de eieren doorzichtig na zoveel dagen broeden? Dan zijn ze onbevrucht. Vogels voelen zoiets aan. Zo is het bij mij altijd al geweest. Het kan zijn dat dit bij jou niet het geval is.

Dylan
24-04-2009, 21:15
Je kan het ook zien aan de houding de doffer zit meestal meer omhoog met zijn nek.

Dylan
24-04-2009, 21:17
http://www.vogelproblemen.nl/forum/viewtopic.php?id=698

hier een link van een ander forum met dezelfde vraag

hoop dat je er wat aan hebt

Henk3
24-04-2009, 21:59
Zo te zien en volgens mij heb je 2 duivinnetjes. Een goede man heeft een veel grotere oogring.

Jeroen H
25-04-2009, 03:07
Zo te zien en volgens mij heb je 2 duivinnetjes. Een goede man heeft een veel grotere oogring.

Dat was ook mijn eerste gedachte, al is het niet echt betrouwbaar, wat al aangegeven is.

vogelfreak
25-04-2009, 11:46
hey

nu te zien zijn het 2duivinen

maar het kan ook een jonge doffer zijn maar vind je 2 eieren of 4?

een jonge doffer kan door zijn onervarenheid wel is een ei slopen

wacht gewoon tot je zekker weet dat het een doffer is(dat ie volwassen is)

MaxWeijers
25-04-2009, 13:37
Dit zijn 2 duivinnen.

Hoor je ze wel eens koeren? zaja dan zit er een doffer bij.

Oja als je een koppel wild is het het beste om ze koppelgewijs te huisvestiggen. En ook alleen een doffer en een duivin.

kingfisher
25-04-2009, 16:11
100 % twee duivinnen en Max duivinnen koeren ook, ik neem aan dat je baltsen bedoelt,koeren en dan met de staart omhoog en gespreid.
Mvg,
kingfisher

Just_Nele
26-04-2009, 16:16
Ik denk zelf ook dat het 2 vrouwtjes zijn

Jolanda F
27-04-2009, 21:31
hey
maar het kan ook een jonge doffer zijn maar vind je 2 eieren of 4?

Ik heb inderdaad steeds twee eieren, ben er nog niet helemaal over uit wie van de twee ze legt!

Ik had in de chat ook al gevraagd aan iemand of die het wist en ook die antwoorde dat het twee duivinnen waren dus ik vanmiddag op zoek naar een doffer. Jawel, gevonden! En wat denk je? 1 van de duivinnen was het dus absoluut niet eens met dat doffertje en vloog hem aan, waar ook meteen haar oude hokgenoot het moest ontgelden (vreemd, dan is die ene misschien toch een jonge doffer???)

Ik weet het echt niet meer...de reller (zoals we haar maar gedoopt hebben) was niet meer te houden en die heb ik dus even apart gezet om bij te trekken.

Wat is nu wijsheid? Want als ik op deze manier doorga mag ik wel gaan bouwen voor een riante villa:eek:

Dylan
27-04-2009, 21:35
Probeer is een van de duivinnen apart te zetten met de doffer

Jolanda F
27-04-2009, 21:40
Dit zijn 2 duivinnen.

Hoor je ze wel eens koeren? zaja dan zit er een doffer bij.

Oja als je een koppel wild is het het beste om ze koppelgewijs te huisvestiggen. En ook alleen een doffer en een duivin.

Opvolgend aan mijn vorige bericht (ik snap nog niet helemaal hoe je dat allemaal in 1 bericht moet zetten...sorry)

Ik hoor er inderdaad wel eens eentje koeren, maar het baltsen wat die doffer vanmiddag deed (die nieuwkomer) had ik nog niet eerder gezien bij die twee van mij. Bewijst dat dat het twee duivinnen zijn? En kan een jonge doffer (die nu bekend staat als zijne reller) het baltsen nog niet onder de knie -pootjes- hebben?

Jolanda F
27-04-2009, 21:42
Probeer is een van de duivinnen apart te zetten met de doffer

Dus je bedoelt dat ik de doffer met 1 duivin uit het hok moet halen en die apart moet zetten?
Aangezien nu dus de reller apart zit zit de doffer nu met die andere in het hok!

Ilovediamantduifjes
28-04-2009, 17:07
Als je 2 eieren vindt en de duiven gedragen zich als een koppel is het meestal doffer en duivin. Zoals ik al eerder zei, geen overhaaste beslissingen nemen... Ik denk dat je nu toch met 2 doffers zit. Aan dat baltsgedrag zul je het niet merken. Als duiven baltsen zijn het doffers, maar mijn duiven hebben nu jongen en nog nooit heb ik één duif zien baltsen... Doffers baltsen sowieso toch NIET als ze nog niet broedrijp zijn!

Jolanda F
28-04-2009, 17:35
Als je 2 eieren vindt en de duiven gedragen zich als een koppel is het meestal doffer en duivin. Zoals ik al eerder zei, geen overhaaste beslissingen nemen... Ik denk dat je nu toch met 2 doffers zit. Aan dat baltsgedrag zul je het niet merken. Als duiven baltsen zijn het doffers, maar mijn duiven hebben nu jongen en nog nooit heb ik één duif zien baltsen... Doffers baltsen sowieso toch NIET als ze nog niet broedrijp zijn!

Dank je wel voor dit antwoord!
En dan denk ik ook inderdaad dat er twee doffertjes zijn. (Overigens, ik heb de nieuwe doffer apart gezet in een ander verblijf en die heeft gezelschap van een duivin) De reller heeft overigens wel een ring maar daarop kan ik niets ontdekken (staat daar eventueel info op waar ik wat aan heb?)
Nu moet ik echt gaan zien wie de eieren legt....kan ik alsnog met mijn neus in het gaas gaan hangen!

Ik was al van plan een nieuw verblijf te maken voor de duifjes, de grootte zal ongeveer 2.00 - 1.00 - 1.50 (breedte, diepte, hoogte) maar zal dit genoeg zijn voor twee paartjes? Want in vechtende duifjes heb ik geen trek, dat van gisteren was al dramatisch!

Ilovediamantduifjes
28-04-2009, 18:09
Dank je wel voor dit antwoord!
En dan denk ik ook inderdaad dat er twee doffertjes zijn. (Overigens, ik heb de nieuwe doffer apart gezet in een ander verblijf en die heeft gezelschap van een duivin) De reller heeft overigens wel een ring maar daarop kan ik niets ontdekken (staat daar eventueel info op waar ik wat aan heb?)
Nu moet ik echt gaan zien wie de eieren legt....kan ik alsnog met mijn neus in het gaas gaan hangen!

Ik was al van plan een nieuw verblijf te maken voor de duifjes, de grootte zal ongeveer 2.00 - 1.00 - 1.50 (breedte, diepte, hoogte) maar zal dit genoeg zijn voor twee paartjes? Want in vechtende duifjes heb ik geen trek, dat van gisteren was al dramatisch!

Ik heb ook zo'n verblijf voor 2 koppels Diamantduiven. Ik heb er eentje moeten weghalen, want hij of zij werd kaalgepikt. Nu zit er 1 doffer en 2 duivinnen in. Doe maar 1 koppel. Zo heb je sowieso genoeg plaats ;)

Jolanda F
29-04-2009, 15:51
Het koppeltje zit gewoon weer samen. De nieuwe doffer had gezelschap van een duivin die ik speciaal 20 kilometer verderop opgehaald heb (deze zaten al samen maar ik nam alleen de doffer mee) maar duivin heeft vanmorgen besloten te gaan vliegen :huh en die heb ik niet weer gezien.
Ik heb mijn hoofd omhoog gehouden en gezegd:"Oke, ik snap de clou daarboven!"

En opnieuw geprobeerd de nieuwe doffer bij het koppeltje te zetten en dat ging de eerste twintig minuten wel goed. Daarna was het weer raak en zag ik dat de nieuwe doffer lichtelijk gehavend was en heb hem weer terug in een ander verblijf gezet.
Morgen ga ik een ander hok maken, 2 afdelingen dus! En heb me voorgenomen géén nieuwe vogels te kopen.....ik wacht geduldig tot ik een duivinnetje aangeboden krijg!

Dylan
29-04-2009, 15:57
Deze week zondag komen de eitjes van mijn diamantduifjes uit als het goed is :D:D

Jolanda F
03-05-2009, 11:30
Dank je wel voor je aanbod ;)
Ik heb afgelopen donderdag een nieuw duivinnetje aangeboden gekregen!

We hebben eergisteren onszelf helemaal ondersteboven gehamerd, gezaagd en getimmerd...een schitterende villa mét twee verdiepingen!
Afmetingen: 1.50 breed, 75 hoog en 60 diep voor 1 koppeltje! En dat maar liefst twee keer!

Pffffffffff, het was even werk maar dan heb je ook wat!
En nu genieten van de twee koppeltjes!

Dank jullie allemaal voor de tips en adviezen! Ben er heel erg mee geholpen!