Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie verzameld er nog meer rupsen? Plaag dit jaar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wie verzameld er nog meer rupsen? Plaag dit jaar?

    Ik verzamel elke dag een bakje rupsen voor mijn nachtegalen. Ze zijn er gek op en naast de spinnen die ik elke dag geef lijkt me dat een leuke afwisseling. Zit tenminste wat voedzaam plantenmateriaal in en verder hoef ik die niet altijd te poederen en zijn ze niet zo vet. Ze eten hoofdzakelijk buffalowormen en pinky's dus wat afwisseling was wel op zijn plaats. 5 spinnen per vogel en 10 rupsen per vogel geeft denk ik toch een wat gezonder diverser menu.

    Nu merk ik dat als ik naar de esdoorns hier loop, of de jonge eiken bv, ik echt duizenden rupsen kan vinden. Binnen 5 minuten heb ik een 20 tal sappige kleine groene rupsen uitgezocht en kunnen ze smullen. Merken anderen die rupsen verzamen ook dat er dit jaar wel heel erg veel zijn? Elke tak bevat hier wel 10 rupsen en er staan hier honderden jonge esdoorns en jonge eiken Als ik mezen zou kweken kon ik ze op puur rupsen laten grootbrengen, zoveel zitten er nu Wel handig want zo kun je nog eens wat leuk extra voer vinden dat gratis is ook nog.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Marx
    Zit tenminste wat voedzaam plantenmateriaal in en verder hoef ik die niet altijd te poederen en zijn ze niet zo vet.
    Je bedoeld dus een vleeseter boerenkool voor te zetten.
    Het gaat bij de insecteneters om de dierlijke eiwiten(beter nog aminozuren).
    Je bent wel goed bezig maar de redenatie klopt niet(zijn overigens velen die de verkeerde redenatie volgen)
    Oorspronkelijk geplaatst door Marx
    Binnen 5 minuten heb ik een 20 tal sappige kleine groene rupsen uitgezocht en kunnen ze smullen. Merken anderen die rupsen verzamen ook dat er dit jaar wel heel erg veel zijn? Elke tak bevat hier wel 10 rupsen en er staan hier honderden jonge esdoorns en jonge eiken Als ik mezen zou kweken kon ik ze op puur rupsen laten grootbrengen, zoveel zitten er nu
    Ben bang dat indien je mezen had er niet genoeg aan had gehad, daar gaan duizenden in eer het legsel vliegend is.

    Opmerking


    • #3
      Hoi zwartkopje, is het niet zo dat bv half verteerd plantenmateriaal een plus is voor jonge nachtegalen in de groei? Zouden zij niets hebben aan de vitaminen en mineralen uit een plantaardige darminhoud van een voedseldier? Dat kan ik niet geloven eigenlijk. Een nachtegaal eet en verteerd toch ook plantaardig materiaal? Dus waarom dan niet via darminhoud, lekker klein gemalen en deels al verteerd. Die hoogwaardige eiwitten zitten dan meteen in de verpakking van het groente-ampulletje

      Opmerking


      • #4
        Dat is echter zeer miniem. Dat darmpje is maar klein en het verteren van de plantematerialen is niet zo goed voor het maagje van een jong vogeltje.
        De stevigheid van het rupsje komt van het vlees.

        Opmerking


        • #5
          De juiste rupsen zijn een welkome aanvulling op het dieet.
          mvg Gerard 6

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
            De juiste rupsen zijn een welkome aanvulling op het dieet.
            En ze zijn schijnbaar heerlijk Ik kies gewoon niet giftige struiken en bomen en dan alleen groene gladde sappige rupsen zonder haartjes. Ik denk dat ze zelf ook wel kunnen zien welke ze wel en niet kunnen eten maar ik kies gewoon de veilige zodat er geen risico is
            Als ik wil heb ik er hier zo 500 in een uurtje

            Opmerking


            • #7
              Al die jonge mezen die dus duizenden rupsen krijgen van hun ouders worden vergiftigd?Het vlees van die rupsen komt er zonder groen niet op .Denk dat vogels zelf wel weten wat voedzaam is,hier komen nu de jonge mussen onder de pannen uit dit kan ik zien aan de ouders die nu ineens alle rozenstruiken afzoeken naar groene bladluis voor de eerste dagen over een paar dagen zie je ze wat anders eten en als de jongen bijna uitvliegen vreten ze alles zelfs patat wat ze ook voeren.Voer mijn meelwormen ook groen niet alleen voor de inhoud maar ook voor de witte omdat ze zich dan vaker vervellen doordat ze groeien.Deze week een lezing gehad waarin mij verteld werd ,net als jij zegt dat het niks toevoegt omdat groen voor 95% uit water bestaat maar op een kilo groen is er toch nog 50 gram wat volgens mij wel wat toevoegt.Ook het vocht is goed voor de jonge vogel omdat het voer de enige manier van vocht binnen krijgen is voor de jongen.Als je een potje vitamine,s haalt is meer dan die 95% Vulmiddel om de mensen het idee te geven dat ze waar krijgen voor hun geld.Ik combineer die twee en als ik groene rupsen vindt voer ik die ook.Krijg niet alles groot maar ben elk jaar tevreden met dat wat ik kweek.
              groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                Al die jonge mezen die dus duizenden rupsen krijgen van hun ouders worden vergiftigd?Het vlees van die rupsen komt er zonder groen niet op .
                Ik zeg niet vergiftigd, zeg ook niet dat ze slecht zijn, alleen de redenatie dat die goed gevulde maag er niet toe doet.
                En ja eerst moet het groen omgezet worden in vlees(kern van al het leven op aarde).
                Verder had ik over de pasgeboren jongen waar het slecht voor is(in grote hoeveelheden) later kunnen ze het wel aan en zeker in bepaalde perioden(winter) Bovendien krijgen ze geen duizenden rupsjes in 1 dag maar een nest in 3-5 weken en mezen hebben vaak een groot legsel.
                Verder denk ik dat veel larven ook even worden geknepen voordat ze aan de jongen worden gegeven.

                De mussen (zaad/alleseter) geven zoals je aangeeft een heel goed voorbeeld. Nu ze net jongen hebben eten ze net als veel andere zaadeters alleen cq vnl vliegjes, insectelarven etc. Nu niet de patat ed of indien wel dan sterven er veel jongen(stad).

                En de ouders weteninderdaad (meestal )wat goed voor hun borelingen is(moet het er wel zijn!)
                Een 10 tal jarengeleden waarschuwde de vogelbescherming dat pinda's voeren in de broedtijd (mezen)slecht was. De jongen zouden stikken in de pinda's. Nu is echter bekend dat de ouders de pinda's voor hun zelf houden en de larven voor hun kids.

                Opmerking


                • #9
                  Vraagje

                  Hoi

                  Ik heb in mijn appelboom op de groente-tuin spinselmot ook wel de stippelmot genoemd.

                  Nu is mijn vraag, zijn de spinselmotten nou wel schadelijk voor vogels of niet??

                  Ik heb volgens mij eens gelezen waar weet ik niet meer dat de spinselmot niet goed was om te geven.

                  Wie heeft het antw. voor mij ik kan wel genoeg vinden op internet over de spinselmot, maar natuurlijk weer niets over dat ze niet goed zouden zijn voor vogels.

                  Ik hoop natuurlijk van niet, want als het niet schadelijk is voor de vogels heb ik ontelbaar veel rupsen tot mijn beschikking . En een kappotte appelboom maar dat is dan niet anders de vogels gaan voor

                  Maar nogmaals ik ben niet zeker ervan dus hoop op een positief antw. maar heb het gevoel dat het niet goed is.
                  mvg Gerard 6

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb dat gevoel ook en ik heb wel eens gelezen dat ze niet gezond zouden zijn. Dat werd echter ook weer tegengesproken hoewel ik niet gehoord heb van mensen die ze met succes en veel gaven. Dat laatste zou voor mij nu een doorslag kunnen zijn. Dat er duizenden zitten zegt me echter wel iets want er zitten hier ook veel mezen met jongen die ik ze nooit zie pakken

                    Opmerking


                    • #11
                      Volgens mij kun je ze wel geven. Heb vorig jaar ook enkele gegeven.
                      Het spinsel is juist ter bescherming, als ze het niet nodig hadden dan hadden ze het toch niet?
                      Verder zie je meesjes ze wel eens pakken, alleen niet vaak ivm he spinsel.

                      Op veel websites zie je ook dat veel gifstoffen worden ontraden ivm het gevaar voor de vogels..

                      Misschien nog even waarschuwing bij het geven van rupsen, denk op welke plant ze zitten ivm de gifstoffen die ze via de plant binnenkrijgen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Hier zit het werkelijk bomvol met die rupsen. Hele kale planten vol spinsel. Ik zou er dus enorm veel kunnen pakken. Ik kan me ook niet voorstellen dat een vogel last van dat spinsel heeft. Als hij op een takje gaat zitten kan hij ontelbaar rupsen pakken die in de dunne delen van het spinsel zitten. Maar dat doen ze dus niet

                        Opmerking


                        • #13
                          Twijfel gevalletje

                          [QUOTE=Marx;56659]Ik heb dat gevoel ook en ik heb wel eens gelezen dat ze niet gezond zouden zijn. Dat werd echter ook weer tegengesproken hoewel ik niet gehoord heb van mensen die ze met succes en veel gaven. Dat laatste zou voor mij nu een doorslag kunnen zijn. Dat er duizenden zitten zegt me echter wel iets want er zitten hier ook veel mezen met jongen die ik ze nooit zie pakken [/QUOTE]

                          En wat jij in je laatste zin zegt is nou net hetgeen waar ik dus ook over in zit.
                          Je ziet inderdaad niet dat ze gepakt worden en het zijn er werkelijk verschrikkelijk veel .

                          Dus nog maar even afwachten op het verlossende antwoord.
                          Heeft er iemand ervaring met de spinsel alias spikkelmot als zijnde vogelvoer??
                          mvg Gerard 6

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik heb wel een idee Gerard. Jij gaat er enkele dagen heel erg veel geven en als je Jappen dan nog leven en ze eten dan kijk ik dat een maandje of zelfs een seizoen aan en dan weet ik zeker of het kan LOL

                            Opmerking


                            • #15
                              Ook bedankt Marc

                              Hhahahahahahaaaaaaaa

                              Jij weet het mooi te brengen zeg!!!! (grapje moet kunnen Marc)

                              Ik ga ze zeker nog niet geven tot ik weet of het kan.

                              Volgende vraagje dan maar.

                              Hoe zit het met de motvlinder die je krijgt van de spinselmot, kun je die wel geven??

                              Is toch iets heel anders dan de rups of zie ik dit weer verkeerd???

                              Ps: Oh ja het nest van de jappen is klaar maak morgen ff een foto.
                              mvg Gerard 6

                              Opmerking

                              Working...
                              X