PDA

Bekijk Volledige Versie : Buitenvoliére maken

Cuddie_
21-04-2009, 16:51
Beste forummers,
ik heb me aangemeld op dit forum om het een en ander te kunnen vragen aan echte vogelkenners met ervaring betreft buitenvoliéres.
Ik zal zeker nog het hele forum afzoeken naar zo veel mogelijk informatie (wat ik deels al gedaan heb) maar heb alsnog een paar vraagjes die ik graag hier zou willen stellen.

Wij gaan een voliére maken buiten (onder een overkapping) van (LxBxH) 2,10 x 1,00 x 1,70.
De voliére is bedoeld voor de 5 vogeltjes die we nu zo'n half jaar in een binnenvoliére hebben. Binnen geeft het wel erg veel troep en we hebben ze dan ook liever buiten, mede omdat ze dan ook meer plaats hebben.
Het gaat om een putter kanarie, een koppeltje zebravinkjes en een koppeltje zilverbekjes.

Vragen:
- Wat moet de minimale afmeting zijn van het binnenhok? Deze afmeting gaat van het geheel af, dus komt er niet nog eens bij. Het binnenhok komt sowieso links, dus de diepte is 1meter. Hoe breed moet het dus minimaal zijn.
- Wat voor een planten/begroeïng is het beste. We hebben een betegelde ondergrond, dus planten e.d. komen in bak.
- We willen 1 wand van het nachthok met plexiglas maken (en gaas zodat ze er niet tegenaan vliegen) voor het licht. Is dit goed genoeg of moet er nog een lampje binnenin? (Een verwaming is zoieso noodzakelijk in de winter he?)

Als jullie verder nog goede tips hebben hoor ik ze graag. Bedankt voor het lezen van het hele verhaal ;) hoop dat jullie ons kunnen helpen!
We willen komend weekend beginnen met bouwen.

Groetjes, Manon

ThomasD
21-04-2009, 21:05
welkom op het forum

om te beginnen

- als ik van jou was zou ik geen binnehok maken de vogels die je houdt zijn best wel te houden in een goed beschutte volière en
bovendien voor een degelijk binnehok heb je te weinig plaats
dan hebben de vogels minder vliegruimte
en wordt het weer een kleine kooi (wat niet de bedoeling is denk ik ?)

zorg er gewoon voor dat de volière aan 3 zijkanten + bovenkant afgeschermd is
zodat de vogels uit de toch,regen,.... zitten

een stuk of 3 zitstokken op goeie hoogte en
wat beplanting betreft zou ik je doorverwijzen naar deze site
http://www.ton-albers.nl/bouwenvoliere.htm

suc6

Cuddie_
22-04-2009, 08:26
Bedankt voor je reactie. Ik heb gehoort (en gelezen) dat zilverbekjes eigenlijk winter-bestendig zijn. Dat ze zonder (verwarmt) binnenhok kunnen, maar dat zebravinkjes en kanaries het beste een (verwarmt) binnenhok kunnen hebben.

Klein hok wordt het ook weer niet, ze zijn allemaal erg klein en het zijn er maar 5, dus op zich hebben ze best wel de ruimte. Nu zitten ze in een kleinere binnenvoliére dus vooruitgang is het altijd ;) maar het is inderdaad jammer van de ruimte!
De overkapping zorgt ervoor dat ze boven afgeschermt staan, de overkapping is zo dat er ook geen regen naar binnen kan waaien. De bovenkant van de voliére zit iets onder het dak (omdat die schuin loopt) maar dat sluiten we aan de voorkant af, waardoor er ook geen wind o.i.d. van bovenaf binnen kan komen.

Edit; op de site die je gaf staat dat een voliére minimaal 2 meter hoog moet zijn, is dat zo? Onze wordt maar 1,70

Marx
22-04-2009, 08:51
Nee, een voliere hoeft zeker geen 2 meter hoog te zijn. Ik zou dus ook achterkant en zijkanten dichtmaken en dan als het winter wordt een voorzetplaat maken van plexiglas die je voor de hleft van de voorkant kan zetten of de bovenste helft van de voorkant over de hele lengte. Dan hebben ze een zeer beschut gedeelte en zijn deze vogels zeker winterhard. Zorg dat ze ochtendzon hebben want dat scheelt een hoop.

Ik zou zelf niet aan 3 stokken denken maar aan links en rechts boven een flinke natuurlijke tak met vertakkingen. Dan onder in het midden een rechte stok. Zo kunnen ze kiezen uit veel slaapplekjes in de bovenhoeken en daar is het meteen helemaal beschut. Planten zou ik deze vogels helemaal niet geven want daar gaan ze constant aan knabbelen. Je zou evt wel wat kunnen proberen maar koop dat afgeprijsde oude coniferen oid want mooi blijven ze niet in een pot onder een afdak in jouw volière met die vogels. Reken op om de 6 maanden zeker nieuwe inzetten.

Waar je ook naar kan kijken is of je de kooi tegen een huismuur kan bouwen. Dat heb ik gedaan en dan zitjes maken die aan de huismuur vast zitten. Daar is het al veel warmer dan aan de tuinkant. Ik zag bv dat mijn Japanse nachtegalen bij strenge vorst aan de huiskant gingen slapen snachts. Scheelde wel 10 graden denk ik :)

Patriick
22-04-2009, 11:51
Klein hok wordt het ook weer niet, ze zijn allemaal erg klein en het zijn er maar 5, dus op zich hebben ze best wel de ruimte. Nu zitten ze in een kleinere binnenvoliére dus vooruitgang is het altijd ;) maar het is inderdaad jammer van de ruimte!

Je hebt nu maar vijf vogels, maar weet je ook zeker dat het daar bij blijft?
Als je die vogeltjes in een mooie voliere ziet vliegen begint het al snel te kriebelen om er nog een paar bij in te doen, bij mij tenminste wel :)

Cuddie_
22-04-2009, 13:11
Geen binnenhok vind ik wel erg raar. Lijkt zo zielig :p
Hij komt achter in de tuin tegen een muur aan (achterkant + 1 zijkant is muur) de achterkant en zijkanten worden zoieso bedekt met houten platen. Warmte van het huis krijgen ze dus niet, maar is ook geen optie.

Ochtendzon krijgen ze niet. De zon komt niet tot daar. Het is daarom ook niet de lichtste plek die er te vinden is, maar ook niet donker.

Ton Koek
22-04-2009, 13:15
Een binnenhok is echt niet nodig voor deze vogels.
Beplanting kun je in bakken best goed houden, met zo weinig vogels gaat dat prima. Bamboe, hedera, buxus bijvoorbeeld staat bij mij al jaren overdekt en ze doen het prima.

Iinderdaad takken i.p.v. stokken is een stuk mooier en ook beter voor de pootjes.
Kijk maar een op www.vogels.jotoweb.nl (http://www.vogels.jotoweb.nl) , de achtste helft is ook overdekt.

Veel plezier met de voorbereiding.

Cuddie_
22-04-2009, 13:39
Maar als het dan vriest, stel -10... hoe blijven ze dan warm?
En de helft bedekken in de winter met plexiglas is noodzakelijk dan? Dat is inderdaad wel een optie. Alleen wordt het nog donkerder, dat is wel jammer.

Hoe houd je het water vloeibaar als je geen verwarmd binnenhok hebt?

Iniedergeval heel erg bedankt voor jullie reacties! Daar hebben we weer wat aan ;)

Edit; op het forum voor zebravinken staat heel vaak dat zebravinken in de winter buiten kunnen overleven MITS ze een (verwarmd) binnenhok hebben.

Cuddie_
22-04-2009, 13:49
Je hebt nu maar vijf vogels, maar weet je ook zeker dat het daar bij blijft?
Als je die vogeltjes in een mooie voliere ziet vliegen begint het al snel te kriebelen om er nog een paar bij in te doen, bij mij tenminste wel :)

Sorry, ik ben helemaal vergeten te reageren.
Het blijft bij deze 5, zeker weten. Het is een mooi vast groepje en dat willen we graag zo houden. Ze hebben nooit nestmateriaal gekregen en ze krijgen dan ook geen jongen.

Patriick
22-04-2009, 15:12
Hoe houd je het water vloeibaar als je geen verwarmd binnenhok hebt?

Daar heb je een speciaal verwarmd slangetje voor, die leg je in je waterbak en dan bevriesd het water niet.
Is bij veel dierenzaken gewoon te krijgen.