PDA

Bekijk Volledige Versie : Pauwstaartduiven

Nele16
20-04-2009, 13:38
Hoi!

Ik ben al 2 jaar bezig met het houden van witte lachduiven.

Ik wil graag een stapje hoger en wil graag een koppel Pauwstaartduiven aanschaffen!

Wie weet of dit verstandig is?
Wie weet er veel over pauwstaartduiven en hoe je ze moet verzorgen?

Moeten ze ook los vliegen? Want daarmee ben ik nog niet zo bekend.

Wie heeft tips, handige site's ofzo?

XXX

Just_Nele
20-04-2009, 13:51
Dit ben ik!
Mijn oude account, ben het wachtwoord kwijt en het e-mail adres wat ik daar heb opgegeven weet ik ook al niet meer, ik heb ondertussen al een nieuwe

GR. Nele

Just_Nele
20-04-2009, 18:54
Niemand???

Ilovediamantduifjes
20-04-2009, 19:10
Pauwstaartduiven? Wacht, ik heb hier een dik duivenliefhebbersboek. Even kijken... Hier staat dat je goed moet nadenken. Deze duiven zijn tam en zeer bekend. Maar ze eisen verzorging, zoals elke duif. Wilt u ze vrij laten vliegen? Zo ja: duiven zijn een gemakkelijke prooi voor katten, elektriciteitskabels,... Ook overlast bij de buren is niet zo prettig. Bovendien is het vlieginstinct van een sierduif niet altijd even goed ontwikkeld. Niet dat ik je keuze wil beïnvloeden... Ze hebben dan slechts een til nodig. Een grote volière zetten kan natuurlijk nooit kwaad, maar ze hebben gewoon niet zoveel plaats nodig. Wilt u ze niet laten vliegen? Een groot hok is dan wel nodig. Ze moeten kunnen vliegen in het hok. Voor de voeding is gewoon duivenvoer goed. Hiermee bedoel ik: die zakken met maïs en zaad die je in elke dierenwinkel of supermarkt kunt kopen. Grit en maagkiezel dient aanwezig te zijn (ze pellen hun zaad niet) maar dat probleem is opgelost als je voor een zandbodem in de volière of in het hok kiest. Neem Ostrea Speciaalzand, daar zit dat allemaal in vermengd. U kunt ook kiezen voor een rooster, de poep valt dan door dat rooster, waardoor u het hok niet te veel moet schoonmaken. Genoeg tips, of wil je er meer;) Vraag maar raak;)

Just_Nele
20-04-2009, 19:14
Dankje!
Super zoveel informatie!
Nog een paar vraagjes:

1. Hoe kan ik ze het beste leren waar hun 'thuis' is?
2. Zijn ze makkelijk te onderhouden/fokken?

Alvast bedankt!

GR. Nele

Ilovediamantduifjes
20-04-2009, 19:41
Dankje!
Super zoveel informatie!
Nog een paar vraagjes:

1. Hoe kan ik ze het beste leren waar hun 'thuis' is?
2. Zijn ze makkelijk te onderhouden/fokken?

Alvast bedankt!

GR. Nele

Antwoord op vraag 1: Als je met een til gaat werken, maak dan een gazen 'front' rondom de til. Tijdelijk, hee ;) Zorg voor nestgelegenheden, dan zijn ze zeker bezig met hun nieuwe thuis. Als ze genoeg aan de omgeving gewend geraakt zijn, kunt u ze loslaten.

Antwoord op vraag 2: Onderhouden is hetzelfde als bij de meeste duiven, even googelen en dan vindt u het wel. Het is een bekende tamme duif, die erg aan zijn verzorger gehecht kan raken. Waarschijnlijk zal het dus iets gemakkelijker zijn om ze te onderhouden dan bij andere duiven. Neemt u een til, moet u een praktische til nemen. Een til waar je de 'flappen' waar de invlieggaten inzitten kunt opendoen of zo, die is gemakkelijk te onderhouden. Liefst geen invlieggaten aan de noordzijde, dit zorgt voor tocht een kou. De til op een gladde metalen paal zetten, zodat de katten er niet bij kunnen, is ook een goed idee. Even googelen, daarop is een perfect ontwerp waarschijnlijk wel te vinden. Voor een hok of volière: zand moet 2 keer in de week gezeefd worden (om de poep en de veren eruit te zeven). Bij een roostervloer moet er voldoende ventilatie zijn en moet de lucht kurkdroog zijn, waardoor de mest droogt. Als de mest vochtig is, wordt het een bron van bacteriën en dat is vragen om problemen. Over het fokken: hou buiten de broedmaanden (maart tot en met juni) de man en de vrouw gescheiden, als u ze in een til steekt, is dit geen probleem, dit geldt voor een hok of volière. Ze leggen zoals alle duiven 2 eieren die volgens mij na 17 dagen broeden uitkomen. Zijn er meer dan 2 eieren? Dan heb je een koppel van 2 duivinnen. Kweken met duiven gaat sowieso meestal van een leien dakje. Echt veel heb je er niet voor nodig;)

Just_Nele
20-04-2009, 19:45
Super!

Maar waarom moet je het mannetje en vrouwtje buiten het broedseizoen uit elkaar houden!?

Ilovediamantduifjes
20-04-2009, 19:47
Dat geeft rust en zorgt ervoor dat de duivin stopt met leggen (dat is een energieverslindende bezigheid)

Just_Nele
20-04-2009, 19:49
Dat geeft rust en zorgt ervoor dat de duivin stopt met leggen (dat is een energieverslindende bezigheid)
En nepeieren?
Is dat geen oplossing?

Ilovediamantduifjes
20-04-2009, 19:55
Ik zou zeggen: nee. Dan broedt de duivin op nepeieren. Broeden kost ook veel energie. Maar zoals ik al zei: in een til is dit geen probleem. Ik hou mijn duifjes ook niet apart :p Nog nooit problemen gehad... Maar bij mij gaat het om Diamantduifjes...

Just_Nele
20-04-2009, 20:00
Ik zou zeggen: nee. Dan broedt de duivin op nepeieren. Broeden kost ook veel energie. Maar zoals ik al zei: in een til is dit geen probleem. Ik hou mijn duifjes ook niet apart :p Nog nooit problemen gehad... Maar bij mij gaat het om Diamantduifjes...
Ik ben van plan om zelf de til te gaan bouwen
Als ik er 1 moet kopen ben ik al snel 100 euro kwijt, en met mijn oppasbaantje (ik ben 13) krijg ik niet zo snel 100 euro bij elkaar

Dus Deze wil ik gaan maken samen met mijn vader:

http://www.fan.tv/include/bouwtekeningen/pdf/duiventil.pdf

Ilovediamantduifjes
20-04-2009, 20:03
Kun je niet zorgen dat er vakken zijn in de til? Dit lijkt me meer een siertil... Is hij wel gemakkelijk schoon te maken?

P.S.: Heb jij een oppasbaantje? Gelukzak! Ik moet wachten tot ik 14 ben :rolleyes:

Marx
20-04-2009, 20:36
http://www.fan.tv/include/bouwtekeningen/pdf/duiventil.pdf

Weggegooid geld helaas. Tochtige natte krengen zijn dit en geen duif blijft hier in wonen. Maak gewoon een mooi vierkant hok met daarin kubusvormige nestblokken waar elk paartje zich in kan terugtrekken. Duiven laten slechts hun eigen partner toe in het broedcelletje en met dat ding wat jij wil maken kun je slechts 2 duiven houden. De rest komt er niet meer in. Dan zit je nog met de tocht, allemaal deuren tegenover elkaar. Duiven willen 1 deurtje en geen tocht en slagregen in hun tilletje. Je kan dus nog beter een konijnenhok aan de muur hangen en dan het gaasdeel weghalen dan dit ding gaan maken.

Denk geef je dat advies maar want aan materialen ben je met dit ding meer dan 100 euro kwijt ben ik bang. Een tweedehands konijnenhok voor 1 koppel duiven kost je nog geen 10 euro op MP;) Goed hok kopen met dakleer en ze zijn helemaal happy als je in het deel wat de ren moet voorstellen ook een zitje maakt en in het donkere deel ook een zitje voor ze. Klaar is klara :D

O ja, niet in de volle zon hangen maar ergens met wat ochtendzon en liefst onder een afdak. In het gazen deel kun je ze mooi uitwennen. Dan zet je dat open en hebben ze een mooi droog zitplatje met een dakje erop.

Ilovediamantduifjes
20-04-2009, 20:41
Weggegooid geld helaas. Tochtige natte krengen zijn dit en geen duif blijft hier in wonen. Maak gewoon een mooi vierkant hok met daarin kubusvormige nestblokken waar elk paartje zich in kan terugtrekken. Duiven laten slechts hun eigen partner toe in het broedcelletje en met dat ding wat jij wil maken kun je slechts 2 duiven houden. De rest komt er niet meer in. Dan zit je nog met de tocht, allemaal deuren tegenover elkaar. Duiven willen 1 deurtje en geen tocht en slagregen in hun tilletje. Je kan dus nog beter een konijnenhok aan de muur hangen en dan het gaasdeel weghalen dan dit ding gaan maken.

Denk geef je dat advies maar want aan materialen ben je met dit ding meer dan 100 euro kwijt ben ik bang. Een tweedehands konijnenhok voor 1 koppel duiven kost je nog geen 10 euro op MP;) Goed hok kopen met dakleer en ze zijn helemaal happy als je in het deel wat de ren moet voorstellen ook een zitje maakt en in het donkere deel ook een zitje voor ze. Klaar is klara :D

O ja, niet in de volle zon hangen maar ergens met wat ochtendzon en liefst onder een afdak. In het gazen deel kun je ze mooi uitwennen. Dan zet je dat open en hebben ze een mooi droog zitplatje met een dakje erop.

Helemaal gelijk. Ik vind ik ook dat deze til er niet uitziet als een echte duiventil...

angela
20-04-2009, 21:04
Ja daar ben ik het ook mee eens.
En die duifjes moeten gewoon los kunnen vliegen. Eerst een week in het hok dan kun je ze al loslaten. Een koppeltje is het handigste want die kunnen met elkaar overweg en als je geen jongen wilt leg je er kunsteitjes onder. Broeden kost idd wel energie maar als ze genoeg voer en een goed hok hebben is het geen probleem.
Succes ermee

Marx
20-04-2009, 21:17
Mijn duiven stoppen vanzelf met broeden. Ik laat ze het eerste nest grootbrengen rond februari, dan een maand of zelfs twee rommelen met plastic eieren en nu heb ik weer een nestje van 2 hele kleine jonkies. Daarna als ik animo heb mogen ze nog een nestje doen en zo rond juli stoppen ze meestal vanzelf wel ;) Anders haal ik de nesten en eieren weg.

Ik heb gelukkig alleen maar losse duivinnen en 1 paartje dus de meeste leggen onbevruchte eitjes op dat paartje na;)

Just_Nele
21-04-2009, 06:53
Ok,
Ik zal eens kijken op MP

Dank voor alle tips!

Just_Nele
21-04-2009, 12:42
En deze:

http://home.planet.nl/~stev7596/duiventil.htm
?

Marx
21-04-2009, 13:46
En deze:

http://home.planet.nl/~stev7596/duiventil.htm
?

Dat lijkt me een kopie van de ongeschikte kooi die je wilde maken. Wat ik je aanraad is gewoon eens goed in te lezen over duiven. In de bibliotheek zijn prachtige boekjes en daar zal je al vragen in beantwoord zien. Zo op internet en hups hups leer je niet snel ben ik bang. Ik bedoel daarmee dat als de ene til om een heleboel redenen ongeschikt is ik me verbaas over deze vraag. Dus wat je het beste kan doen is een paar middagen heel veel over duiven gaan lezen VOORDAT je eraan begint. Je moet nl duidelijk nog heel erg veel leren. Dat is helemaal niet erg maar dat kun je beter eerst doen en dan pas aan duiven beginnen. Al de vragen waar je mee zit overal in je topics zijn er VEEEEEEEEEL teveel om nu ook maar aan een duif kopen te denken ;) En nee, dat bedoel ik niet verkeerd, ik wil jou en zeker ook je duiven voor veel teleurstellingen behoeden ;)

Just_Nele
21-04-2009, 13:59
Dat lijkt me een kopie van de ongeschikte kooi die je wilde maken. Wat ik je aanraad is gewoon eens goed in te lezen over duiven. In de bibliotheek zijn prachtige boekjes en daar zal je al vragen in beantwoord zien. Zo op internet en hups hups leer je niet snel ben ik bang. Ik bedoel daarmee dat als de ene til om een heleboel redenen ongeschikt is ik me verbaas over deze vraag. Dus wat je het beste kan doen is een paar middagen heel veel over duiven gaan lezen VOORDAT je eraan begint. Je moet nl duidelijk nog heel erg veel leren. Dat is helemaal niet erg maar dat kun je beter eerst doen en dan pas aan duiven beginnen. Al de vragen waar je mee zit overal in je topics zijn er VEEEEEEEEEL teveel om nu ook maar aan een duif kopen te denken ;) En nee, dat bedoel ik niet verkeerd, ik wil jou en zeker ook je duiven voor veel teleurstellingen behoeden ;)

Dankje :D
Ik zal morgen even naar de bibliotheek gaan

gr. Nele

Marx
21-04-2009, 15:20
Hoi Nele, kijk hoe prachtig duiven kunnen zijn en hoe leuk de hobby is.

Hier wat van mijn duiven:

Mijn Oosterse rollers, het basiskoppel met een jong.
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/duiven047.jpg

Eigen kweek Oosterse roller in de kleur Amber, heel bijzonder.;)
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/duif.jpg

Marx
21-04-2009, 15:26
Turkse Takla, prachtig beest vind ik hem.
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/marc1872.jpg

Mijn wilde stadsduif uit Amsterdam:
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/marc1870.jpg

Marx
21-04-2009, 15:28
Mijn duiven in bad:
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/marc1757.jpg

Mijn zwart/witte Haagse Tilduif naast mijn wilde stadsduif.
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/marc1750.jpg

Just_Nele
21-04-2009, 16:33
Geweldige foto's!

Ik heb een mooie til op marktplaats kunnen bemachtigen
120 euro, maar mijn vader is zo lief dat hij de helf mee betaalt!
In de meivakantie ga ik waarschijnlijk de duiven ook halen en dan zal ik er wel foto's van opzetten :D

Ilovediamantduifjes
21-04-2009, 16:47
Je ging toch naar de bibliotheek gaan ook? Kijk eens of je daar het boek 'Sierduiven' van Aad Rijs vindt. Goed boek, waar je veel van bijleert.

P.S.: Stuur eens een foto van die til door.

Just_Nele
21-04-2009, 16:55
Je ging toch naar de bibliotheek gaan ook? Kijk eens of je daar het boek 'Sierduiven' van Aad Rijs vindt. Goed boek, waar je veel van bijleert.

P.S.: Stuur eens een foto van die til door.

Ik zal eens kijken of ze dat in onze bibliotheek hebben..
Ik zal als ik de til heb foto's maken en hierop zetten :D

Just_Nele
21-04-2009, 17:48
Probleempje
Zijn pauwstaart duiven (alle losvliegende duiven) snel vatbaar voor roofvogels?

Weet iemand of dat in de buurt van de kempen dat geval is?

Marx
21-04-2009, 17:54
Probleempje
Zijn pauwstaart duiven (alle losvliegende duiven) snel vatbaar voor roofvogels?

Weet iemand of dat in de buurt van de kempen dat geval is?

Pauwestaarten zijn echt heel erg vatbaar en als je bij een bos woont in de buurt ben je ze zo kwijt helaas. Ik zou je aanraden eens te kijken naar Burmingham rollers en Oosterse rollers. Dat zijn (en dan vooral de laatste) duiven die heel erg snel en wendbaar zijn. Mijn Oosterse rollers maken salto's, snelle duiken en haakse bochten in de lucht. Zij zijn speciaal gefokt om roofvogels te ontwijken ;) Bij mij is er nog nooit een gepakt en ik woon midden in de natuur en ook vliegen mijn duiven altijd los. Ze spelen zelfs met roofvogels door naar ze toe te vliegen en dan voor ze uit te racen.

Je kan bv ook witte Oosterse rollers nemen, ze hebben ook een mooie waaierstaart en zijn eigenlijk veel leuker dan pauwestaartjes omdat ze dus ook nog eens salto's maken in de lucht. Soms wel een 4 dubbele achter elkaar. Superleuk!

Marx
21-04-2009, 17:56
Maar ik ben het wel met I Love Diamantduifjes eens. Nog steeds heb je je niet ingelezen en alle vragen die je stelt hoor je te weten voor je aan duiven begint. Ook voordat je een til koopt, want voor je het weet zit je met een onding waar je niks aan hebt. EERST LEZEN! dan kopen. Ik vind je aardig en vriendelijk maar ik stop nu wel met antwoorden want eigenlijk doe ik dat voor niks merk ik ;) Het boek dat aangeraden wordt heb ik ook en is een heel erg goed boek. Zoek daar maar eerst naar en dan verder kijken naar de duiven en de til.:cool:

Just_Nele
21-04-2009, 18:05
Maar ik ben het wel met I Love Diamantduifjes eens. Nog steeds heb je je niet ingelezen en alle vragen die je stelt hoor je te weten voor je aan duiven begint. Ook voordat je een til koopt, want voor je het weet zit je met een onding waar je niks aan hebt. EERST LEZEN! dan kopen. Ik vind je aardig en vriendelijk maar ik stop nu wel met antwoorden want eigenlijk doe ik dat voor niks merk ik ;) Het boek dat aangeraden wordt heb ik ook en is een heel erg goed boek. Zoek daar maar eerst naar en dan verder kijken naar de duiven en de til.:cool:

Sorry, ik moet inderdaad eerst meer te weten komen over tilduiven.
De til heb ook nog niet gekocht, maar op het oog..
Ik zal eerst maar wat boeken gaan lezen voor ik verder vraag :p

Sorry nog dat ik zoveel vraag en er eigenlijk weinig van opneem

GR. Nele

Ilovediamantduifjes
21-04-2009, 18:16
Sorry, ik moet inderdaad eerst meer te weten komen over tilduiven.
De til heb ook nog niet gekocht, maar op het oog..
Ik zal eerst maar wat boeken gaan lezen voor ik verder vraag :p

Sorry nog dat ik zoveel vraag en er eigenlijk weinig van opneem

GR. Nele

Maakt niet uit ;) Kijk eens in de bib, in de dierenwinkel of supermarkt hebben ze zeker een goed boek over duiven ;)

Just_Nele
22-04-2009, 17:43
Onze bibliotheek had het boek niet meer, dus ben ik 7 kilometer naar het andere dorp gefietst om het boek te halen en ik heb het nu!

Ik ga het meteen lezen :D

pauwstaartvrager
18-07-2009, 14:57
ik ga bijna verhuizen en mag duiven niet veel. we hebben daar en grote tuin maar er licht wel een doorgaande weg achter. mijn opa had vroeger ook duiven dus mijn vader weet er wel wat van maar is de pauwstaart duif wel de goede duif en anders welke duif moet ik dan kopen?confused:

en moet je voor deze site betalen want ik heb daar niks van gelezen?

henk
18-07-2009, 16:02
Ik heb ook pauwstaarten gehad; erge lieve vogels.
Zijn vooral ook vogels om los te laten, blijven dan altijd in de buurt van het hok. Zijn voorzover ik heb ervaren gemakkelijke broeders; heb verschillende jongen gehad.
Probleem krijg je alleen als je veel katten of roofvogels in de buurt hebt.
Omdat de vogels meestal erg tam zijn en door hun staart niet snel weg kunnen komen, vallen ze nogal eens te prooi aan katten en roofvogels. Dat is ook de reden dat ik ze niet meer heb.

Maar mooi en lief zijn ze; ik val vooral voor wit.

Vriendelijke groet,
henk

pauwstaartvrager
18-07-2009, 17:02
is een pauwstaart duif wel een duif om mee te beginne:confused:

MaxWeijers
18-07-2009, 18:18
Als je een koppel pauwstaartduiven koopt heb je aan het eind van het jaar 10 pauwstaartduiven. bij ons broeden ze overal. In de duiven til, op de schappen in de schuur en zelfs op de grond in de schuur. We hebben ook wel eens een koppel duiven in de kooi gedan omdat iemand die wou kopen, maar naar een week hannden ze al eieren.

Ik denk zelfs dat als je ze los laat in de tuin dat je ze helemaal geen voer hoeft te geven, want dit vinden ze zelf wel, maar wij geven ze toch wat voer voor de zekerheid.

Er zijn ook al regelmatich andere duiven aankomen vliegen en enkel zijn ook gebleven.

duivenkenner
03-04-2010, 14:38
als je echte pauwstaarten wil houden kun je ze het beste niet in een til houden omdat ze de staartveren erg snel bevuilen en kapotmaken.
je moet ze dan in een hok houden.
om ze los te laten vliegen is ook geen slim idee want door hun grote staart en huk kop achteruit gelegd zien ze geen roofdieren zoals katten en roofvogels aan zien komen.
zo zullen er snel en veel sneuvelen.
ze kweken ook niet makkelijk.

als je de boerenpauwstaarten neemt kun je ze makkelijk op een til houden.
deze duiven kweken wel makelijk maar deze duiven zijn er zo veel dat er ( bijna ) geen vraag naar is en je de jongen niet kwijtraakt. ( ook niet als je ze gratis weggeeft)