Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grit en scherpe maagkiezel, wat is nou waar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Grit en scherpe maagkiezel, wat is nou waar?

    Hallo,
    Wat klopt er nu?

    1 Op veel sites wordt beweert dat grit en scherpe maagkiezel dezelfde functie hebben. Namelijk het vermalen van voedsel in de spiermaag.

    2 En op sommige dat grit alleen voor de opname van calcium / mineralen is. En maagkiezel voor het vermalen van voedsel in de spiermaag.

    Wat is jullie mening en hoezo geloven jullie het ene?
    Ik ga trouwens voor de 2de.
    Wout van Gils beschrijft grit en maagkiezel ook volgens de tweede optie. Maar soms weer niet: http://users.skynet.be/woutvgils/art...een%20grit.htm

    M.v.g. Jeroen
    Met vriendelijke groet, Jeroen

    www.jeroenhubert.nl

  • #2
    2

    @ .....en op sommige dat grit alleen voor de opname van calcium / mineralen is. En maagkiezel voor het vermalen van voedsel in de spiermaag.

    Wat is jullie mening en hoezo geloven jullie het ene?......


    Twee dus, maar dat heb je zelf ook al aangegeven.
    Kiezel is een hard product dus geschikt om te malen. Grit is veel zachter dus ongeschikt voor de maalfunctie. En van grit is bekend dat het goede grondstoffen bevat die o.a. prima voor onze vogels zijn. Ik weet niet wat er in kiezel zit.

    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Ook 2 dus maar!

      Ik geef voor de mineralen niet alleen grit maar ook vogelmineralen van bogena dat is over het algemeen nog fijner dan grit.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door rob 2
        Ik geef voor de mineralen niet alleen grit maar ook vogelmineralen van bogena dat is over het algemeen nog fijner dan grit.
        Idd.Ik geef ook vogelmineralen van bogena
        Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

        Opmerking


        • #5
          Bedankt voor jullie reacties, lijkt me duidelijk dan ;-)
          Met vriendelijke groet, Jeroen

          www.jeroenhubert.nl

          Opmerking


          • #6
            Mijn duiven geef ik altijd grid, maar maagkiezels zijn toch hetzelfde?
            Groeten van mijn duifjes

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Just_Nele
              Mijn duiven geef ik altijd grid, maar maagkiezels zijn toch hetzelfde?
              Eigenlijk gaat heel het topic hierover, maar nog eens:
              Grit is alleen voor de opname van calcium / mineralen is. En maagkiezel voor het vermalen van voedsel in de spiermaag.
              Met vriendelijke groet, Jeroen

              www.jeroenhubert.nl

              Opmerking


              • #8
                Jip en janneketaal:

                Kiezel = hard = maal maal maal zoals een molenstaan maalt
                Grit = zacht = kalkopname als in jamie jammie.

                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  ik ga voor optie 2

                  volgens mij was het zo dat grit opgenomen kan worden en afgebroken kan worden in de maag, en maagkiezel zit niks in dus dat blijft in de maag en maalt de zaden...

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Just_Nele
                    Mijn duiven geef ik altijd grid, maar maagkiezels zijn toch hetzelfde?
                    Grit is gemalen schelp en maagkiezel is gemalen kiezelsteen. Gemalen schelp lost een beetje op in de vogel dus daar komt oa kalk en wat andere mineralen uit die een vogel nodig heeft. Let maar eens op bij je duiven, ze eten extra grit voordat ze eieren gaan leggen. Dan is er kiezel wat gemalen maagkiezel heet. Dat neemt je vogel op om zaden in het lichaam te kunnen vermalen. Een vogel heeft daarvoor zeer sterke spieren en als ze dan wat stenen opnemen malen die door de druk van de spieren en het vocht dat de vogel erbij opneemt het voer tot verteerbaar "deeg" in feite Dus je voert je duiven normaal gesproken een mengsel met maagkiezel, roodsteen, koolstof en grit. Dan heb je alles en die mengsels verkopen ze in elke boerenbond oa en ook veel tuincentra met een duivenafdeling kunnen je daaraan helpen.

                    Opmerking


                    • #11
                      @Marx ... Dus je voert je duiven normaal gesproken een mengsel met maagkiezel, roodsteen, koolstof en grit. Dan heb je alles en die mengsels verkopen ze in elke boerenbond oa en ook veel tuincentra met een duivenafdeling kunnen je daaraan helpen....

                      Voor tropen etc heb je ook van deze mengsels in de handel. Ik zet vraagtekens bij roodsteen en koolstof. Wat is het nut hiervan?

                      Hans.
                      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                        @Marx ... Dus je voert je duiven normaal gesproken een mengsel met maagkiezel, roodsteen, koolstof en grit. Dan heb je alles en die mengsels verkopen ze in elke boerenbond oa en ook veel tuincentra met een duivenafdeling kunnen je daaraan helpen....

                        Voor tropen etc heb je ook van deze mengsels in de handel. Ik zet vraagtekens bij roodsteen en koolstof. Wat is het nut hiervan?

                        Hans.

                        Bij duiven is het nut dat ze vaak zelf zoeken naar absorberende materialen als klei. Geef je dan roodsteen en koolstof in je mengsel is de kans veel kleiner dat ze het veld op gaan om zelf klei te zoeken. Mijn duiven doen dat echt. Ik geef nu bv alleen grit omdat ze op dit moment heel veel zelf vliegen en op velden landen. Ik heb mijn duiven voor mijn plezier en vind het dus juist leuk als ze een middag weg zijn. Maar een duivenmelker wil dat dus niet aangezien er dan ook wel eens een gepakt wordt door een roofvogel. Bij mij nog nooit overigens.

                        Dus geef ik geen roodsteen en koolstof dan merk ik dat ze zelf klei gaan halen. Dus ze hebben het nodig om bepaalde stoffen uit hun voedsel te binden en zo uit het lichaam af te voeren denk ik. Ze nemen naar behoefte op dus wat dat betreft kan zo'n mengsel nooit kwaad. Papegaaien eten in de natuur ook veel klei om bepaalde gifstoffen af te voeren. Die functie heeft roodsteen en zeker kool ook.

                        Opmerking


                        • #13
                          hoi
                          dus als ik het goed begrijp is allebij goed en nodig voor mijn vogels
                          dus gewoon van allebij een bakje in de volliere ?
                          vrg marthijn

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door zebravinkje
                            hoi
                            dus als ik het goed begrijp is allebij goed en nodig voor mijn vogels
                            dus gewoon van allebij een bakje in de volliere ?
                            vrg marthijn
                            Of mengen Scheelt bakjes

                            Opmerking

                            Working...
                            X