Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vluchtkooi of voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vluchtkooi of voliere

    Hallo allemaal.

    Ik ben dit jaar weer begonnen met vogels kweken met name goulds en spitsstaarten.
    De bedoeling is enkele van deze vogels mee te laten doen met een tentoonstelling.
    Mijn vraag is waar kan ik nu het beste mijn jonge vogels in opkweken.
    Ik heb binnenvluchtjes van 80hx40dx120 breed.
    Ook heb ik een kleine buitenvoliere van 200x100x180.
    Ik denk zelf als ik ze in de buitenvoliere doe ze meer de ruimte hebben om uit te vliegen maar dat ze daar wel wat wilder in worden dus ze straks onrustiger in de tt kooi zullen zitten.
    Wat is de beste keuze hiervan.

    Mvg Theo................

  • #2
    Hallo Theo,ik kweek ook in vluchtjes en wat grotere broedkooien.
    Ik hang altijd een ttkooi aan de vlucht of broedkooi als ik de jongen gespeend heb en ze dus van de ouders af zijn.
    In die tt kooi voer ik ze ook en die blijft er zo'n maand tot 6 weken aanhangen en dan gaat hij eraf.
    Ongeveer 2 weken voor de tt hang ik ze weer op en de vogels gaan er weer in alsof ze niets anders gewend zijn.
    Een dag voor de tt kooi ik ze pas op en geen problemen,kijk het zal wel afhangen van je soort vogels maar probeer het eens.
    Het twee weken van tevoren opkooien begin ik niet aan maar dat is ieder zijn eigen keuze.
    Er zullen ongetwijfeld andere manieren zijn maar dit is hoe ik het doe.
    Mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Ik heb verder geen verstand van tentoonstellingen.

      Maar zonlicht bevordert ook de conditie en is ook voor jonge vogels erg goed.
      Met vriendelijke groet, Jeroen

      www.jeroenhubert.nl

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen H
        Ik heb verder geen verstand van tentoonstellingen.

        Maar zonlicht bevordert ook de conditie en is ook voor jonge vogels erg goed.
        daar heb je tegenwoordig toch de truelight of vogellampen voor om dit zonlicht/daglicht nat te bootsen.
        nieuwe website

        Opmerking


        • #5
          Heb ze ook hangen de truelightbuizen, maar verliezen heel snel hun zonlichtkracht.

          En sommige vogels blijven binnen maar ruien ondanks deze tl's

          Er gaat niets boven de buitenvoliere en echt zonlicht en de buitenlucht.

          Wil je echt mooie sterke jonge vogels hebben zou ik voor de buitenvoliere kiezen.

          Groeten Michael.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door populier
            Heb ze ook hangen de truelightbuizen, maar verliezen heel snel hun zonlichtkracht.

            En sommige vogels blijven binnen maar ruien ondanks deze tl's

            Er gaat niets boven de buitenvoliere en echt zonlicht en de buitenlucht.

            Wil je echt mooie sterke jonge vogels hebben zou ik voor de buitenvoliere kiezen.

            Groeten Michael.
            nieuwe website

            Opmerking


            • #7
              Dave,

              Ik weet niet welke vogels het gaan worden.

              Maar je kan ook binnen kweken in je nieuwe vluchten straks. en als de jongen zelfstandig zijn in 1 van je 2 volieres plaatsen.

              En in het na de kweek je oudervogels in de andere buiten plaatsen.

              Groeten Michael.
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Alvast bedankt voor de reacties.

                Even nog een verdere uitleg.
                In mijn schuurtje kweek ik vogels in broedkooien van 80 cm.
                Dit schuurtje is volop voorzien van daglicht en de zon schijnt ook naar binnen dus dat is het probleem niet.
                Hierin heb ik dus ook 2 kleine vluchtjes (afmetingen zoals ik al eerder vermelde) waar ik jonge vogels in kan laten opgroeien.
                Ook heb ik buiten een kleine voliere waar ik ook de jongen kan laten opgroeien.
                Wat zijn nu de beste omstandigheden, zijn de vogels die eventueel buiten zitten straks niet schrikachtiger als ze in de tt kooi gezet worden?

                Mvg Theo...........................

                Opmerking


                • #9
                  Tegen dat de tt's beginnen moet je ze toch naar binnen halen en na de tt kunnen ze toch niet meer in de buitenvoliere i.v.m temperatuursverschillen.
                  Dus zullen ze toch moeten wennen aan kleinere ruimtes,je kunt ze dus zolang mogelijk buiten laten,zo groeien ze ook het meest uit tot grote sterke vogels en wat je eventueel kunt doen is een tt kooi in de voliere hangen zonder deurtje en hier in voeren ze gaan er dan vanzelf wel in en ben je toch ook al weer een stapje verder.
                  En dan haal je ze later in het seizoen naar binnen.
                  Mvg,
                  kingfisher
                  Mvg,
                  Kingfisher.

                  Opmerking


                  • #10
                    Met spitsstaarten zou ik eerst even uitzoeken of die niet teveel opbleken van zonlicht. Bij sommige vogelssoorten is dit gunstig voor een TT, maar niet bij alles. Het bruin kon nog wel eens veel te licht worden.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      wennen aan de tt,kooi.

                      Hallo Theo,

                      Vogels die een tijd in de buitenvoliere hebben gezeten, vind ik idd. schrikachtiger dan vogels die binnen kleiner behuisd hebben gezeten.

                      Je moet dus de jongen die je de zomer buiten hebt gehad, ver voor de tt terugwennen.

                      Je kan ze dan eerst in je binnenvluchtjes zetten,daarna in de broedkooi van 80cm. en daarna in de tt.kooien.

                      Succes Michael.
                      Groeten Michael

                      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                      Opmerking


                      • #12
                        buiten of binnen

                        hallo
                        ik kweek mijn vogels in een binnenvoliere van ongeveer 10 meter,waarvan het voorste deel een houten tuinhuisje is waar 9 vluchten in gemaakt zijn.
                        6 keer 1,2 keer 0,70 en 2 meter hoog,en drie van 2,3 keer 0,90 keer 2,5 hoog.
                        in deze vluchten kweek ik bijna al mijn vogels tropen,duiven cultuur en insecteneters,nog nooit commentaar over kleur grote of dergelijke terwijl ik al zeker 10 jaar binnenkweek.
                        zodra de vogels in het tuinhuisje lees grotere ruimte dus schrikachtig uitgevlogen zijn dan haal ik ze met de ouders eruit en doe ze in een broedkooi van 100keer 50 keer 50 totdat ik zie dat ze zelf eten daarna gaan de ouders in de kweekvlucht terug en de jongen laat ik een paar weekjes in de broedkooi
                        daarna gaan ze op mijn zolder van de stenen schuur waar het tuinhuis haaks opstaat,daar zijn 4 grote kooien opgemaakt en daar blijven ze tot ik ze voor de tt uit ga zoeken.
                        doe al zeker 25 jaar mee aan tt,s met diverse malen kampioenzilverbekken
                        zelfs vogels van 93 punten.
                        dus resume eerst ruim waar ze gekweekt worden,dan beperkte ruimte en dan weer meer ruimte resultaat ze worden erg rustig door met name de ondiepe ruimte.
                        mvg wim

                        Opmerking

                        Working...
                        X