Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pop uit nestkast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Pop uit nestkast

    Bij mijn parkieten hangen de nestkasten in de binnenkooi (plm. 1,5x1 mtr). hieraan zit een buitenvlucht (3x1 mtr.)
    Ik kan alleen door zelf in de binnenkooi te staan in de nestkasten komen (de vogels kunnen dan trouwens naar buiten).
    Ik weet het: niet erg handig, maar het is niet anders. Nu heb ik een probleem als het gaat om de jongen op tijd te ringen.
    De poppen zitten erg vast op de eieren/jongen. En soms als de pop er toevallig even af is, als ik in de buurt ben, kijk ik even of er eieren/jongen zijn. Daarnaast hoor ik aan het piepen duidelijk als er jongen zijn.
    Ik wil graag op tijd ringen (het zijn pruimekoppen en rozekoppen, dus met hun dikke poten luistert het ringen redelijk nauw) maar de poppen zijn met geen mogelijkheid op een rustige manier uit de nestkasten te krijgen.
    Heel soms lukte het nog wel om tegen de nestkast te krassen (met bijv. een tak), maar ook dat 'jaagt' ze meestal niet meer uit de nestkast.
    Ik kan natuurlijk in de binnenkooi gaan en het luikje van de nestkast opendoen, maar door de grote schrikreactie van de pop is er een kans dat ze de eieren/jongen beschadigd en/of niet meer terugkeert.
    Zijn er mensen die 'slimme' truukjes hebben om de poppen op een redelijk rustige/gecontroleerde manier uit de nestkast te krijgen?
    www.vogeltuin.webnode.nl

  • #2
    Ik heb geen ervaring met grote parkieten, maar misschien kun je proberen om met je hand de pop een beetje aan de kant te duwen/op te lichten zodat je bij de jongen kunt komen? Dan kan ze toch op het nest blijven zitten, of vliegt ze er misschien vanaf.

    Opmerking


    • #3
      Misschien helpt het om elke dag op een vaste tijd te gaan controleren. Vlak daarvoor hang je dan trosgierst of iets anders heel lekkers in de buitenkooi, wie weet....
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Ik heb hier <niet voor parkieten>de nestkasten aan de buitenkant van het gaas hangen en een gat in het gaas geknipt zodat ze er in kunnen.Twee spijkers schuin in de voorkant van de kast kun je hem aan het gaas hangen,schroefoogje er onder in kun je hem vastzetten met een veertje of een stukje ijzer/koperdraad.Controle kan dan van buiten de kooi.
        groeten eddie

        Opmerking


        • #5
          Bedankt voor de tips.
          Toen ik vandaag thuis kwam zat de pop met de man in de buitenvoliere dus heb ik snel even kunnen kijken. Twee mooie jongen, maar nog net te klein om te ringen. Nog even een paar dagen wachten.
          In de andere nestkasten had ik van de week al kunnen kijken: 5 en 3 jongen.
          Nu nog bij de pruimekoppen (3 eieren en ..?) en splendids (deze heeft 7 eieren).
          Bij de splendids (en voorheen ook wel bij grasparkieten) moet ik inderdaad de pop wel eens opzij duwen. De edelparkieten schrikken zo erg, dat zij met bruut geweld uit de nestkasten komen en naar buiten vluchten.
          Mogelijk volgend jaar maar eens kijken of de nestkasten aan de buitenkant o.i.d. kan gaan hangen (moet ik wel nieuwe nestkasten maken). Aan de andere kant zijn ze wel gewend aan deze nestkasten en de plek waarop die hangen.
          www.vogeltuin.webnode.nl

          Opmerking


          • #6
            cameraatjes erin maken
            kan je 24 uur per dag kijken als je dit wilt.
            evt. opnemen op de video en je kan kijken,wat er zoals goed/fout ging tijdens afwezigheid.
            als je de monitor of tv aan laat staan kan je ten alle tijden zien wanneer de pop van het nest komt,kan je gaan ringen.
            zonder stress
            mvg

            Opmerking


            • #7
              er met je hand ingaan lijkt me geen optie omdat ze dan gaan bijten met gevolg jij schrikt vogel schrikt .

              ik kijk bij mijn halsbanden gewoon elke dag in het blok als ze op eitjes zit .wil ze er niet vanaf laat ik haar zitten . alleen als ik weet dat er toch nog geen jonge zijn. anders beweeg ik het blok een heel klein beetje dan komt ze er heel rustig uit . ik zorg wel dat ik onder het blok zit zodat ze niet schrikt als ze eruit komt.
              nieuwe website

              Opmerking


              • #8
                Camera's voor 6 blokken lijkt me een beetje kostbaar, hoor.

                Voor het bijten ben ik niet zo bang, want ze vluchten wel de binnenkooi uit, maar helaas nogal paniekerig.
                Mogelijk wordt het ook in de jaren wat minder, want 5 van de 6 hebben nu hun eerste nest.
                www.vogeltuin.webnode.nl

                Opmerking


                • #9
                  Vandaag de eerste twee jongen geringd (in twee verschillende nesten). De poppen bleven in de nestkast en ik kon gewoon de jongen pakken (bij beide). Geen probleem dus.
                  www.vogeltuin.webnode.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Mooi zo

                    Als we nestchecks doen bij wilde vogels leren we dat we het popje nooit vast mogen pakken om van het nest te halen: want dan is de kans groot dat ze het nest in de steek laat. Maar als je met je hand het vogeltje een beetje opzij of omhoog wipt, zodat ze uit zichzelf eventueel het nest verlaat, dan zal ze later wel weer terugkomen naar haar eieren/jongen. Dus dat is misschien een tip voor als iemand ooit een pop heeft die heel vast op het nest zit.

                    Opmerking


                    • #11
                      Vandaag zonder verdere problemen het laatste jong (van de acht) geringd.
                      Wel moest ik 1x een pop echt wegduwen (half optillen) maar geen probleem, behalve wat geblaas.
                      Hopelijk komen de eieren uit de andere nestkasten ook nog uit.
                      www.vogeltuin.webnode.nl

                      Opmerking

                      Working...
                      X