PDA

Bekijk Volledige Versie : na hoeveel dagen 1e eitje

ikkie39
11-04-2009, 13:07
hallo,

het broed seizoen is volop aan de gang.
maar ik heb een vraag, na hoeveel dagen na dat het mannetje het vrouwtje bevrucht komt het eerste eitje, als de bevruchting goed is verlopen?
ik heb ze namelijk 4 dagen geleden zien paren en een paardagen daarvoor ook nog

groetjes, sanne

Kitkat
11-04-2009, 23:53
Dat is afwachten. Niet altijd als er gepaard wordt, komt er een eitje. En een eitje kan ook gelegd worden als er niet wordt gepaard.
Dus je moet echt maar zien of er eitjes komen (en of ze dan ook bevrucht zijn). :)

Hobbykweker_Zwiers
22-04-2009, 18:51
Vanaf de eerste paring tot het leggen van de eerste eieren kan men gewoonlijk 8 - 14 dagen rekenen. Voor poppen die eerder gebroed hebben geldt ca. 8 dagen en voor poppen die voor het eerst broeden ca. 14 dagen. Soms kan het echter voor komen dat het bij een jonge pop nog langer duurt.
Zijn er binnen 4 - 5 weken nog steeds geen eieren gelegd, ondanks dat beide vogels in elkaar geïnteresseerd zijn en het popje dagelijks uren in het nestkastje doorbrengt, dan kan het popje, door wat voor oorzaak dan ook, waarschijnlijk geen eieren leggen.
Reeds één tot twee dagen voor het leggen van het eerste ei produceert het popje grotere uitwerpselen. Een teken voor de op handen zijnde eiproductie. Dit blijft zo gedurende de gehele broedtijd. Popjes met een dikker geworden, gedeeltelijk onbevederde cloaca-omgeving en een voortdurend op en neer bewegende staart staan even voor het leggen van een eitje.
Het leggen van de eitjes gebeurt om de dag. Indien de eitjes bevrucht zijn kunnen we het eerste jong na 18 - 20 dagen verwachten.

spoelie
25-04-2009, 18:34
ik heb een grasparkiet op eieren zitten en na mijn berekening zou die deze week uit komen alleen ik keek er ff in en toen vernam ik dat de eitjes koud zijn alleen de pop zit er wel de hele tijd samen met de man op is dit normaal en komen de eitjes nog uit of kan ik ze weggooien

Groetjes

Kitkat
25-04-2009, 20:50
Laat ze sowieso liggen, absoluut niet eruit halen!

Normaal komen de eitjes ongeveer na 21 dagen uit. Tot die tijd laat je de eitjes in het blok liggen, tenzij de pop de eitjes er zelf uitgooit. Het kan zijn dat de eitjes niet bevrucht waren, of dat het embryo is gestorven. Het zou geen ramp moeten zijn als het popje eventjes niet op de eitjes broedt.

Als er na 28 dagen (na het leggen van de eitjes) nog geen kleintjes uit het ei zijn gekropen, haal je alle eitjes in één keer weg. Het beste kun je het blok er ook een paar maanden uit laten zodat de pop weer kan aansterken, en om te voorkomen dat ze al direct aan een nieuw nestje begint (met risico dat de pop dood kan gaan van het eitjes leggen).

Als er een eitje stuk of beschadigd is, kun je deze het beste vervangen door een nep-eitje. Dan zal de pop niet doorhebben dat er een eitje mist. Uit een beschadigd eitje komt bijna zeker geen kleintje meer. Bovendien kan het eitje gaan rotten en kunnen er vloeistoffen vrijkomen die je parkietjes ziek kunnen maken.

En het komt ook wel eens voor dat het mannetje ook op de eitjes broedt. Als de pop dit toestaat, is er niks aan de hand.

Als je meerdere nestjes hebt, moet je opletten dat de pop niet jaloers wordt op een andere pop die wel kleintjes heeft. Voor de veiligheid kun je het jaloerse popje met haar mannetje apart zetten.

Succes! :)