Mededeling

Collapse
No announcement yet.

neusdop verander helemaal naar 1jarige leeftijd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • neusdop verander helemaal naar 1jarige leeftijd

    Hallo,
    Sorry dat ik lang niet meer online was de rede is dat ik het druk had.
    Maar ik heb wel zoals altijd voor me parkietjes gezorgd.
    Het viel me op dat ze heel klef was met het ander parkietjes(een koppel).
    Maar zins kort is haar wasdopje van donkerbruin bijna helemaal wit alleen 2 a 3 witte stipjes is dit erg? zo ja wat kan ik er aan doen?

  • #2
    Het is normaal dat de neusdop van bruin naar wit veranderd bij een popje tijdens de broedperiode; dat was bij die van mij elk broedseizoen zo. Niks om je zorgen om te maken dus!

    Opmerking


    • #3
      oke bedankt maar heeft dit invloed op het broeden of dergelijke?
      En denk je dat dit een teken is van broedrijp en dat ze kan paren?
      want ze heeft vorige week gepaard want ze zaten op elkaar en bewogen heen en weer

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door milad.r
        En denk je dat dit een teken is van broedrijp en dat ze kan paren?
        Eh, nee.

        Het neusdopje van een popje kleurt onder invloed van hormonen steeds bruiner. Het dopje wordt ook steeds schilferiger en donkerder bruin. Tot het schilletje loslaat, en zit er een witte dop onder. Dan begint het weer van voor af aan.

        Als het dopje wit is, is het popje niet in broedstemming. Wordt het neusdopje bruiner, is dit het moment voor haar om te gaan paren. Als het dopje donkerbruin en erg schilferig is, is haar broedperiode eigenlijk al voorbij.

        Opmerking


        • #5
          Als grasparkieten erg in de rui zijn, kan de neusdop helemaal verkleuren en zelfs wit worden.

          Dit moet na een tijdje wel weer verdwijnen. Anders duid het misschien op een vitamine tekort!

          Opmerking

          Working...
          X