PDA

Bekijk Volledige Versie : Op partner's veren knagen

Tori no Hime
09-04-2009, 15:56
Wij hebben sinds een paar weken een koppeltje Catharina parkieten. Op het eerste gezicht kunnen ze het prima met elkaar vinden: in het begin zaten ze echt constant stijf naast elkaar, vaak te knuffelen enzo; nu zijn ze wat meer gewend aan de voliere en gaan soms ook even alleen ergens spelen.

Het probleem: de man bijt soms aan de vleugel-uiteinden van de pop.
Gisteren hadden we de pop even in de hand (om de nagels te knippen) en ik schrok ervan hoe erg de veren beschadigd/gerafeld waren. :(
Nu had ik natuurlijk van de gelegenheid gebruik moeten maken om een foto te maken, maar daar dacht ik op dat moment niet aan.

Ik heb ooit gelezen dat je middeltjes op de veren kunt smeren/spuiten waardoor ze niet meer lekker smaken (een soort van anti-nagelbijt spul?) maar het is me nog niet gelukt om te vinden WAT we er nu precies op kunnen doen. Ik las in een oud topic iets over AloŽ vera (tip van Ton Koek) maar het was me niet helemaal duidelijk of dat ook voor een vies smaakje zorgt, of alleen verzorgend/genezend werkt.:confused:

Er zijn verder geen wondjes ofzo, veren worden er ook niet uitgetrokken, alleen de uiteinden worden beschadigd doordat de man erop knaagt. Het vreemde is ook dat de pop dit gewoon toe laat!

We hebben wilgentakken in overvloed waar de Catharina parkieten veelvuldig gebruik van maken; dus op zich zou verveling niet de reden moeten zijn. Het kan echter wel zo zijn, dat dat in eerste instantie wel de reden was (ze zaten in een kleine broedkooi) en dat de man er nu mee doorgaat uit gewoonte?

De pop heeft wat moeite met vliegen (horizontaal gaat prima, maar van beneden naar boven lukt niet); mogelijk door dat geknaag, maar we denken dat ze misschien ook gekortwiekt is geweest (want ondanks het gerafel, lijkt er toch ook een recht stukje van beide vleugeluiteinden geknipt te zijn) Maar we hebben veel takken op verschillende hoogten; en in geval van nood kan ze nog in het gaas klimmen, dus ze redt zich op zich prima.

Misschien dat een deel van het gerafel ook juist door het vele klimmen komt, maar we zien de man best vaak aan haar vleugel-uiteinden knagen, dus we denken toch dat dat wel een grote rol speelt.

Wat kunnen we doen om de man op te laten houden met knagen? Hij knaagt helemaal niet op zijn eigen veren en laat de andere vogels ook gewoon met rust. Verder is hij meestal ook gewoon lief voor zijn popje: lekker knuffelen, soms proberen te paren (waar zij nog niet op in gaat).
Is dat AloŽ vera/water-mengseltje een optie of zijn er nog andere middeltjes die we op de veren kunnen doen? :help

Ton Koek
09-04-2009, 17:03
De aloŽvera was inderdaad als verzorging en als verzachting van jeuk voor beschadigde huid en veren bedoeld. Ik heb geen idee of het geknabbel door de man er minder door wordt.
Ik weet ook niet zo snel hoe je het probleem zou moeten oplossen.

Tori no Hime
10-04-2009, 11:30
Ok, bedankt.

Ik bedacht me later nog, dat het misschien ook helemaal niet goed is om iets met een vies smaakje op de veren te doen: want dan gaat het popje zelf misschien haar veren niet meer verzorgen? :confused:
Maar misschien dat het als het maar tijdelijk is, niet zo erg is..