PDA

Bekijk Volledige Versie : even een vraag wel of niet ringen bestellen

dave1
07-04-2009, 21:46
hallo

ik heb me roodruggen op eitjes 7 van de 9 bevrucht. nu zit ik alleen met een vraag waar ik niet geheel uitkom. zouden jullie nog ringen bestellen(een spoed bestelling) of deze en de volgende ronde niet ringen en volgend jaar wel. had dit koppel pas nadat ik de ringen al had besteld voor dit jaar.

zou dan 20 ringen moeten bestellen

dave1
08-04-2009, 09:04
niemand een menig hier over?

Rissotto
08-04-2009, 10:13
misschien ligt het eraan hoeveel je wilt uitgeven, een spoed bestelling is al gauw flink duurder, maar hoe belangrijk vind je het dat ze geringd worden?
het is niet verplicht om ze te ringen, maar alleen als jij het belangrijk genoeg vind om er extra geld voor uit te geven zou ik het doen..

ThomasD
08-04-2009, 10:23
zoals rissotto al zei

halsbanden moeten niet geringd zijn dus ben je niet verplicht
dus het is een persoonlijk kwestie

wel of niet ringen dat bepaal jij

wil je ze makkelijker kwijt of wil je direct weten van welk jaar de vogel is
zou ik ze ringen

zeg je van
het maakt niet veel uit ik raak ze toch wel kwijt en houd er geen over voor volgend jaar verder met te kweken
dus hoef ik niet te weten van welk jaar ze zijn
zou ik ze niet ringen

maar nogmaals denk eens goed na wat volgens jou het beste lijkt

mvg thomasD

dave1
08-04-2009, 10:27
ja het klopt ik hoef ze niet te ringen. maar is het niet zo dat een vogelliefhebber liever een vogel met ring koopt dan zonder een ring.
ik heb zelf toen ik net begon ( 2 jaar geleden) vogels gekocht zonder ring. en heb wel nu zoiets van ik koop alleen nog vogels met ring. dus vanuit dat oog punt wil ik ze wel ringen. en zal ik ook alle jonge vogels gaan ringen of het nu wel moet of niet.

nu moet ik ze dus met spoed gaan bestellen is wel weer een 1 euro per ring duurder. en is het de vraag als ik ze vandaag bestel wanneer heb ik ze binnen is het nog op tijd . in dit topic linkje (http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=5352) heb ik de datums van de eitjes staan. als ik ze toch niet op tijd binnen kan krijgen doe ik het maar niet. kijk meer geld of beter gezegd de vogel wordt neit meer waard door een ring(hoef er ook geen hoofdprijs voor). misschien wel dat je ze wat makkelijker kan verkopen. ik heb namelijk geen plek om deze jonge te houden.

vandaar dat ik ook naar jullie mening vraag.

dave1
08-04-2009, 10:29
ik hou er zelf 1 en daar moet weer een andere bijkomen om verder te kweken . ik wil hier goede wildkleuren mee gaan kweken.

RobK
08-04-2009, 10:53
Alhoewel ik niet weet bij welke bond je bent aangesloten neem ik aan de NBvV (vanwege de mogelijkheid van een spoedbestelling).

Even van de NBvV-site;

Spoedbestellingen
De kosten van de ring bij een spoedbestelling bedragen de ringprijs plus € 1,00 per ring extra. Spoedbestellingen die gedurende een werkweek binnenkomen, worden de daaropvolgende werkweek op maandag gemaakt en vervolgens uiterlijk dinsdag er na naar de ringencommissaris verzonden, vergezeld van de factuur. Deze regel is niet van toepassing voor spoedbestellingen tijdens bestelronde 1 van het nieuwe ringjaar; u begrijpt dat deze niet eerder uitgeleverd worden dan bij de normale uitgifte van
bestelronde 1 op 1 oktober.
Let wel: ook spoedbestellingen lopen via de ringencommissaris en dienen per machtiging betaald te worden. Het bondsbureau kan dan immers zonder controle/wachten op een betaling snel en voor uw eigen zekerheid uitleveren.

Het staat er niet bij maar ik meen te weten dat de minimale hoeveelheid 5 of 10 ringen is. Maar dat is gemakkelijk bij het bondsbureau te informeren:

http://www.nbvv.nl/

Vanuit deze info bekeken zou je dus aanstaande woensdag de ringen kunnen hebben;
1. woensdag naar de ringencommissaris vd club, bestellen en afrekenen
2. ringencommissaris stuurt op en bestelling is donderdag (uiterlijk vrijdag op bondsbureau
3. maandag ringen aanmaken, dinsdag op de bus
4. woensdag binnen bij de ringencommissaris

Groet,

Rob.

dave1
08-04-2009, 11:03
dank voor de reacties.

heb de beslissing genomen om toch ringen te gaan bestellen.
had de ringcommessaris gebeld en dan moest lukken om ze nog op tijd binnen te hebben.

Ton Koek
08-04-2009, 11:20
Goede keus, succes met de kweek.

Foto's van jonge roodruggen zijn altijd welkom... :)