PDA

Bekijk Volledige Versie : Goudfazant

Snowville
07-04-2009, 00:17
Voor de nog te bouwen voliere wil ik mij verdiepen in diverse vogelsoorten...
de grootste en voor mij meest onbekende die mij wel aanstaat is de Goudfazant.

Wie heeft deze vogels en in wat voor volieres worden deze gehouden?
Met wat voor zaken moet ik rekening houden bij het houden van fazanten?
Ik kan nl vrij weinig info hierover vinden.

Ton Koek
07-04-2009, 00:47
Aviornis is de club die wel informatie heeft over deze fraaie vogel.
Kijk maar eens op http://www.aviornis.nl/vogels/vogelsoorten/hoenderachtigen/goudfazant/

Marx
07-04-2009, 09:35
Ik zou er rekening mee houden dat fazanten vrij veel ruimte nodig hebben al wordt soms anders verteld. Ook zou ik er rekening mee houden dat hoe minder ruim het verblijf is hoe meer last andere vogels van de fazanten hebben. Ze hebben een wild liefdesspel en vliegen soms op dus dat is in een kleine volière al snel een wervelwind voor de rest van de vogels.

Hebben ze echt de ruimte, zeg 8 meter minstens, dan heeft een kanarie geen last van een rennende of opvliegende fazant.

Snowville
07-04-2009, 10:49
Ton, bedankt! Ik heb de link opgeslagen in mijn favorieten en ik ga er later op mijn gemak naar kijken.

Marx, zo'n vermoeden had ik al...

Worden dergelijke fazanten eigenlijk gewiekt of vliegen ze niet zo hoog op?
Bij ons in de buurt loopt er 1 in een (particulier) hertenkampje, prachtig exemplaar en die heeft mij voornl zo geboeid.

Marx
07-04-2009, 11:33
Ik had zelf twee bosfazant-hennetjes. Ik had nl twee eieren gevonden en die onder mijn tamme eend laten uitbroeden. Kuikens weggepakt en grootgebracht en ze waren heel tam en rustig maar echt niks voor in mijn volière. Mijn kleine vogels kregen echt stress van het heen en weer gewandel van die grote fazanten langs het gaas. Ik heb ze dus uitgezet op de meinweg in Limburg waar ze vrij en niet gestoord konden leven.;) Let wel, het waren wilde fazanten en geen goudfazanten oid.

Op agressief gedrag heb ik ze overigens nooit kunnen betrappen. Ook moet je rekening houden met een gigantische staart bij de man goudfazant. Alleen die staart vraagt al een grote ren. Met een gerafelde staart is er meteen niks moois meer aan nl.

PS bij mij sliepen ze ook hoog en op stok. Dus tussen de kleine vogels ;)

Ton Koek
07-04-2009, 13:11
Ik heb ze dus uitgezet op de Even voor de zekerheid; je weet dat dit verboden is?

Marx
07-04-2009, 15:46
Even voor de zekerheid; je weet dat dit verboden is?

Is dat verboden? Weer wat geleerd :D Ik had de eitjes ook buiten gevonden en de moeder was omgemaaid en dood. Ik dacht zet de jonkies ergens waar veel wilde fazanten zitten en dat werd de meinweg. ;) Maargoed, ik heb ook nooit meer fazanten dus het was een eenmalig iets. Moet wel zeggen dat de vogelopvang zei dat ik ze op de meinweg moest zetten, deden zij ook altijd :cool:

Snowville
07-04-2009, 16:41
Eieren rapen lijkt mij eerder verboden dan uitzetten?

Ik denk niet dat het fazanten worden hier, ze passen misschien ook beter bij een groepje kippen? Ze zijn schitterend om te zien, maarja... dat zijn wel meer dieren.

MaxWeijers
09-04-2009, 19:49
Fazanten hebben niet echt veel ruimte nodig. Het is natuurlijk wel beter.

Wij hebben een koppel lady amherst fazanten (100 % raszuiver) in een buitenvolière van 1,50 bij 2 à 3 m. En dit gaat prima.

Verder hebben wij een koppel grijze pauwfazanten (2 à 3 bij 1,50 m.), 2 trio's raszuivere rode kamhoenders (gallus gallus gallus) het ene trio zit 1,50 bij 1,50 binnen en buiten hetzelfde en het ander in een buitenvolière van 1,50 bij 2 m., koppel palawan pauwfazanten 1,50 bij 1,50 (binnen en buiten), een koppel goudfazanten (5000 serrie) en een trio zijdehoenders (1,50 bij 2 m. buiten en binnen 2 bij 3 à 4 m., trio lady's in een volière van 6 à 7 bij 2 m. en een koppel gallus gallus jabouillei een een volière van nog geen 1 meter bij 2.

Ps. alle volières zijn ongeveer 2 m. hoog. Kijk ook een op http://www.pheasants.nl/

kingfisher
09-04-2009, 20:20
Hallo Max,ik heb het wel meer gelezen maar wat wordt bedoeld met de 5000 serie?
Verbeterde uitvoering of zo:p
Nee geintje maar serieus waar staat dit voor?
mvg,
kingfisher

MaxWeijers
13-04-2009, 09:53
Nou dat zal ik jullie eens proberen uit te leggen (voor hoever ik het ook snap) :p

Voor een paar jaar terug heeft een werkgroep (WPA) met die mensen uit China gepraat en het voor elkaar gekregen om een hoop goudfazanten uit het wild te inporteren (dit viel opzich helemaal niet me met die Chinezen)

Dus goudfazanten van de 5000 serrie zijn echte raszuivere goudfazanten (of jongen daarvan) uit het wild. Als u nou een koppel goudfazanten koopt van de 5000 serrie dan kreigt u een papiertje me dat de fazanten van u zijn. Als u daar jongen van heeft dan moet u opgeven hoeveel jongen dat u heeft en dan kreigt u ook zoveel ringen.

Bij de echte goudfazanten hebben de hanen gele poten en geel aan de buitenkand van het oog. De hennen hebben rode veren om het oog en wat donkere poten.

Snowville
22-04-2009, 21:47
Interessant, Max!

Voorlopig zal het nog wel even uitblijven, maar zijdehoenders en goudfazanten komen hier ooit nog wel denk ik...

RonWiel
23-04-2009, 08:37
plant vast in de hoek van de ren struiken waar ze niet achterdoor kunnen, dit spaart de staarten van de fazant.

peruchke
22-03-2012, 13:41
Nou dat zal ik jullie eens proberen uit te leggen (voor hoever ik het ook snap) :p

Voor een paar jaar terug heeft een werkgroep (WPA) met die mensen uit China gepraat en het voor elkaar gekregen om een hoop goudfazanten uit het wild te inporteren (dit viel opzich helemaal niet me met die Chinezen)

Dus goudfazanten van de 5000 serrie zijn echte raszuivere goudfazanten (of jongen daarvan) uit het wild. Als u nou een koppel goudfazanten koopt van de 5000 serrie dan kreigt u een papiertje me dat de fazanten van u zijn. Als u daar jongen van heeft dan moet u opgeven hoeveel jongen dat u heeft en dan kreigt u ook zoveel ringen.

Bij de echte goudfazanten hebben de hanen gele poten en geel aan de buitenkand van het oog. De hennen hebben rode veren om het oog en wat donkere poten.

Heb me ook laten vertellen dat goudfazanten vaak met Lady Amhertsfazant gekruist worden. Dan heb je een goudfazant maar geen echte. De veren aan de kraag zijn dan afgerond in plaats van recht, kopt dit ?
Peruchke

peruchke
22-03-2012, 13:43
Interessant, Max!

Voorlopig zal het nog wel even uitblijven, maar zijdehoenders en goudfazanten komen hier ooit nog wel denk ik...

Je kan hierover ook veel info vinden op www.kippenforum.nl
Groetjes,
Peruchke