PDA

Bekijk Volledige Versie : 2mannetjes !?

Nele16
05-04-2009, 19:15
Hoi duivenliefhebbers!

Ik heb een vraagje.
Een paar weken terug heb ik (volgends de verkoper) een vrouwtjes duifje gekocht.
Mijn doffertje zat maar alleen en toen heb ik dus een duivin gekocht.
Het gaat allemaal heel goed met elkaar
Maar tot mijn grote verbazing zag ik ze BEIDE koeren vanmiddag

Zijn het dan 2 mannetjes?!

GR. Nele

Ilovediamantduifjes
05-04-2009, 19:18
Koeren doen duivinnen ook. Bedoel je dat ze aan het baltsen waren? (->Baltsen= Staart in de lucht, open- en toevouwen en een speciale 'paringskreet')

P.S.: Hee, toevallig! We hebben bijna dezelfde handtekening :p :D ;)

Nele16
06-04-2009, 19:48
Koeren doen duivinnen ook. Bedoel je dat ze aan het baltsen waren? (->Baltsen= Staart in de lucht, open- en toevouwen en een speciale 'paringskreet')

Ok, dank je!
Ik weet nog niet zoveel van duifjes af
Ik heb ze nu denk ik, 1 jaartje
En ben pas 13 jaar,, Maar alles kan je aanleren en iets wat je graag doet is ook makkelijker te leren!

Leuke handtekening:D

Nele16
06-04-2009, 19:49

En, het mannetje was wel heel erg aan het balsen, staart omhoog en met zijn nek naar beneden en veel lucht in zijn longen

Het 'vrouwtje'(denken we dus) deed dat niet

Maar het mannetje is nu 2 jaar en het vrouwtje pas 4 maanden, dus.
Kan het vrouwtje dan ook al paren?

Ilovediamantduifjes
06-04-2009, 19:51
Dat is zeer af te raden. De kans op legnood is reuzegroot.

Nele16
07-04-2009, 07:36
Dat is zeer af te raden. De kans op legnood is reuzegroot.

Legnood?
Hoe kan ik dat nog voorkomen?

Ilovediamantduifjes
07-04-2009, 10:30
Legnood is dus dat ze wel een ei wil leggen, maar het ei er niet uit krijgt. Als je merkt dat ze legnood heeft moet je haar cloaca enkele minuten onder warm water houden en daarna haar cloaca masseren met olijfolie of slaolie. Daarna moet je haar lekker warm wegzetten (30° C.) Toch blijft het af te raden om met zo'n jonge duif te gaan kweken. 1 jaar is zo'n beetje de minimumleeftijd...

Ilovediamantduifjes
07-04-2009, 10:32
Ok, dank je!
Ik weet nog niet zoveel van duifjes af
Ik heb ze nu denk ik, 1 jaartje
En ben pas 13 jaar,, Maar alles kan je aanleren en iets wat je graag doet is ook makkelijker te leren!

Leuke handtekening:D

Ik heb ook nog maar een jaartje duiven en ik ben 12 :D

Nele16
07-04-2009, 17:01
Legnood is dus dat ze wel een ei wil leggen, maar het ei er niet uit krijgt. Als je merkt dat ze legnood heeft moet je haar cloaca enkele minuten onder warm water houden en daarna haar cloaca masseren met olijfolie of slaolie. Daarna moet je haar lekker warm wegzetten (30° C.) Toch blijft het af te raden om met zo'n jonge duif te gaan kweken. 1 jaar is zo'n beetje de minimumleeftijd...

Moet ik ze dan uit elkaar zetten?
Het mannetje en vrouwtje appart?

Nog maar een jaartje duifjes? en nou al zoveel kennis ?
Goed!!

Ilovediamantduifjes
07-04-2009, 19:15
Moet ik ze dan uit elkaar zetten?
Het mannetje en vrouwtje appart?

Nog maar een jaartje duifjes? en nou al zoveel kennis ?
Goed!!

Je kan proberen het duivinnetje om te wisselen bij een kweker voor een andere duivin. Maar dat brengt ook weer problemen met zich mee. In de broedperiode kunnen vogels nogal agressief uitvallen tegen elkaar. Nieuwe vogels bij een andere vogel steken in de broedperiode is nogal link. In de broedperiode zijn de vogels nogal 'dit-is-mijn-terrein-achtig' ;) Ik kan hier nu een heel lange uitleg gaan geven, maar beter van niet zeker? :p Je kan altijd proberen, maar misschien is het beter om ze toch apart te steken (voor de gezondheid van de vogels) Kun je ze niet scheiden zodat ze elkaar toch nog kunnen zien? Duiven zijn nogal gezelschapsdieren...

P.S.: Je wilt niet weten hoeveel uur ik op dit forum en op andere vogelsites zit... Als je dan nog niks weet over je vogels...:p

Nele16
08-04-2009, 06:57
Je kan proberen het duivinnetje om te wisselen bij een kweker voor een andere duivin. Maar dat brengt ook weer problemen met zich mee. In de broedperiode kunnen vogels nogal agressief uitvallen tegen elkaar. Nieuwe vogels bij een andere vogel steken in de broedperiode is nogal link. In de broedperiode zijn de vogels nogal 'dit-is-mijn-terrein-achtig' ;) Ik kan hier nu een heel lange uitleg gaan geven, maar beter van niet zeker? :p Je kan altijd proberen, maar misschien is het beter om ze toch apart te steken (voor de gezondheid van de vogels) Kun je ze niet scheiden zodat ze elkaar toch nog kunnen zien? Duiven zijn nogal gezelschapsdieren...

P.S.: Je wilt niet weten hoeveel uur ik op dit forum en op andere vogelsites zit... Als je dan nog niks weet over je vogels...:p

Inwisselen voor een andere duivin gaat helaas niet. Het was niet echt een fokker waarvan ik haar kocht, maar van een kennis van ons die 3 duifjes had :P
Dus dan zet ik ze wel appart
Wij hebben thuis een ren van ongeveer 10 kubbieke meters, daarzin zit een best groot nachthok voor mijn duifjes (alleen ze slapen liever bij onze kippen :P) daar kan ik het duivinnetje wel appart zetten..
Is dat een goed idee?

Ilovediamantduifjes
08-04-2009, 09:55
Inwisselen voor een andere duivin gaat helaas niet. Het was niet echt een fokker waarvan ik haar kocht, maar van een kennis van ons die 3 duifjes had :P
Dus dan zet ik ze wel appart
Wij hebben thuis een ren van ongeveer 10 kubbieke meters, daarzin zit een best groot nachthok voor mijn duifjes (alleen ze slapen liever bij onze kippen :P) daar kan ik het duivinnetje wel appart zetten..
Is dat een goed idee?

Wow, zoveel plaats voor 1 duifje! Ze zal zich er wel thuis voelen! Wat niet wegneemt dat het stressen zal zijn voor dat kleine beestje... Kan ze vanuit die ren haar mannetje zien?

Nele16
08-04-2009, 12:24
Wow, zoveel plaats voor 1 duifje! Ze zal zich er wel thuis voelen! Wat niet wegneemt dat het stressen zal zijn voor dat kleine beestje... Kan ze vanuit die ren haar mannetje zien?

Ik zal wel een foto maken van het hok
en hierop zetten (als dat kan :D)

Nele16
08-04-2009, 12:41
Hier foto's, (1 = van het hele hok, 2 = van het nachthokje)

http://img7.imageshack.us/img7/711/hok1.png
http://img7.imageshack.us/img7/1451/hok2.png

Ilovediamantduifjes
08-04-2009, 18:15
Zo veel plaats! Dat duifje zal wel gelukkig zijn!

Nele16
08-04-2009, 18:21
Zo veel plaats! Dat duifje zal wel gelukkig zijn!
Dank je :D

Ilovediamantduifjes
09-04-2009, 09:22
Hadden mijn duifjes maar zoveel plaats...

Hobbykweker_Zwiers
15-04-2009, 13:15
Maar tot mijn grote verbazing zag ik ze BEIDE koeren vanmiddag

Zijn het dan 2 mannetjes?!

als een duifje koerkt dan is het 100% een man,

kingfisher
15-04-2009, 20:59
als een duifje koerkt dan is het 100% een man,

Sorry hobbykweker maar dat is onzin,zowel doffer als duivin koeren alleen op een ander manier en toonhoogte.
Duivin heeft een hogere toon en vaak minder lang terwijl de doffer lager in toon is en langer aanhoudt.
Mvg,
Kingfisher

Nele16
18-04-2009, 20:56
Sorry hobbykweker maar dat is onzin,zowel doffer als duivin koeren alleen op een ander manier en toonhoogte.
Duivin heeft een hogere toon en vaak minder lang terwijl de doffer lager in toon is en langer aanhoudt.
Mvg,
Kingfisher

Het mannetje gaat ook helemaal naar beneden met zijn kop en staartje omhoog, het vrouwtje (wat ik dan denk) zit gewoon en maakt geluid..

De toon heb ik nog nooit gehoord dus zal ik op letten

Ilovediamantduifjes
19-04-2009, 11:39
Het mannetje gaat ook helemaal naar beneden met zijn kop en staartje omhoog, het vrouwtje (wat ik dan denk) zit gewoon en maakt geluid..

De toon heb ik nog nooit gehoord dus zal ik op letten

Het mannetje is dus aan het baltsen... Het vrouwtje koert gewoon (koer is zachtjes en niet lang)... Dat is perfect! ;) Een doffer en een duivin, dat is duidelijk :D Wacht maar af! Vroeg of laat komen er kleintjes. Vannacht zijn er bij mij eitjes uitgekomen. Veel geluk met het kweken, hee ;)

Nele16
19-04-2009, 17:52
Het mannetje is dus aan het baltsen... Het vrouwtje koert gewoon (koer is zachtjes en niet lang)... Dat is perfect! ;) Een doffer en een duivin, dat is duidelijk :D Wacht maar af! Vroeg of laat komen er kleintjes. Vannacht zijn er bij mij eitjes uitgekomen. Veel geluk met het kweken, hee ;)

OK! ;D

veel plezier met je kleintjes