PDA

Bekijk Volledige Versie : zebravink bleeksnavel

natuurbroed
02-04-2009, 20:08
Ik heb vandaag een koppel zebravinken gekocht voor de volière. Nu hebben deze een erg lichte snavelkleur, de pop bijna tegen het roze aan! Die van de man is ook veel lichter dan normaal. Zijn dit nu bleeksnavels?

Hieronder een foto (in levende lijve lijken de snavels lichter dan op de foto's)

Rissotto
03-04-2009, 09:32
ja volgens mij wel.

theodoor
03-04-2009, 21:48
deze week toevallig een progamma gezien op tv daar werdt door middel vam voer geven een test gedaan.
de ene helft van de mannen werdt voer gegeven waardoor ze lichte snavels hadden(zat minimaal kleurstof in)
de andere helft normaal voer waardoor deze dus een normale rode snavel en wangen hadden.
derde groep extra kleurstof waardoor snavels en wangen felrood waren.
zou dus ook heel goed aan het voer kunnen liggen van de zebravinken.
En speciaal voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar het eindresultaat.
jawel de dames gingen alllemaal voor de roodste snavels en wangen.
garoeten theo

azantinga
04-04-2009, 20:03
Helas moet ik je teleurstellen. Het zijn geen bleeksnavels, maar normale maskergrijs (zwartoog). Beide vogels zijn nog niet in een goeie conditie waardoor de snavel licht van kleur is. Zodra de vogels weer goed in conditie zijn zal de snavel ook bijkleuren vooral de man kan een dieprode snavel krijgen, de snavelkleur van de pop zal wat dieporanje worden.

Je kan de snavelkleur niet beïnvloeden met voeding, deze wordt echt bepaald met de conditie. Hou het wel even goed in de gaten want het kan ook zijn dat ze ziek zijn.

john van der waal1
05-04-2009, 19:53
@Arjen,

Dit wilde ik ook precies zo antwoorden (gedachten gelezen?:D ) Geen je zebravinken iig geen kleurstof net als bij kanaries, want dan krijg je oranje zebravinken, en de kleurstof heeft geen invloed op de snavels en poten.

Gr John

natuurbroed
05-04-2009, 20:25
De vogels zijn in goede conditie (net gebadderd op foto)! Zitten goed strak in de veren, eten goed en vliegen veel, dus lijken mij niet ziek:confused:
Er zaten er wel een stuk of 10 mooie forse poppen en een aantal mannen.

Ikzelf heb elk jaar zebravinken in de volière en heb nog nooit een vogel gehad die zo een roze snavel had of er ooit 1 te hebben gezien die dit vertoonde. Wel es met een lichtoranje snavel zoals bovenstaande man maar die van de pop is bijna zo roze als die van een spitstaart bleeksnavel.

Er bestaan toch wel bleeksnavels!

zeeuw
05-04-2009, 20:34
Volgens mij bestaan er geen bleeksnavels.
We noemen deze geelsnavels.
Je kan wel degelijk de snavelkleur beinvloeden met voeding je moet ze dan pellet's voeren.
Dat is een volledig voer in de vorm van brokjes.

Mvg.
Daan

Hans de Vries
06-04-2009, 10:14
Ik ben het wel met Arjan eens, meestal is het een zaak van conditie. Er zijn echter ook zebravinken die 'van nature' een lichtere snavel hebben. En dus toch wel gezond zijn. Voor een volièrevogel geeft dat niets. Kom je met een dergelijke vogel op de show van wordt er op de snavelkleur gestraft.

Of er echte bleeksnavel zebravinken zijn weet ik niet; persoonlijk heb ik ze nog nooit gezien.

Wat "Natuurbroed" zegt over de bleeksnavel spitsstaartamadine zegt
- Wel es met een lichtoranje snavel zoals bovenstaande man maar die van de pop is bijna zo roze als die van een spitstaart bleeksnavel.-
klopt overigens ook niet.
Een goede bleeksnavel spitsstaart heeft een snavelkleur die te vergelijken is met de kleur van een nagel die pas geknipt is. Zonder rood er in.

En tot slot, geelsnavel zebravinken zijn - mits in conditie - goed als zodanig te herkennen. Vooral in de grijsserie kunnen dat erg mooie vogels zijn. Bij de bleekruggen en maskers tonen ze soms wat lichter.

Hans.

sibrand
06-04-2009, 13:31
Volgens mij bestaan er geen bleeksnavels.
We noemen deze geelsnavels.
Je kan wel degelijk de snavelkleur beinvloeden met voeding je moet ze dan pellet's voeren.
Dat is een volledig voer in de vorm van brokjes.

Dan ga ik je toch iets leuks vertellen. Er bestaan wel zebravink bleeksnavel's. Heb er vorig jaar 1tje gekweekt namelijk een wit bleeksnavel. Stond zelfs nog in Apeldoorn op de tentoonstelling(bij de jeugdklasse). En die vogel was niet ziek, anders haalt het geen 90 punten(omdat ze onwijs geel was). Jammer genoeg is ze dood gegaan:(

Dit jaar heeft mijn vader een bleekrug bruine zebravink gekweekt die ook de bleeksnavel kenmerken toont. Ga er wel wat foto's van maken en zet ze dat ff hierzo op, dan kunnen jullie zien dat ze bestaan.

mvg,
sibrand

joselito
13-08-2010, 12:02
Nog nieuws hierover?

mvg

Ton Koek
13-08-2010, 13:32
Dit dan misschien:

Zoeken klasse nummer
Zebravinken
Hoofdgroep: zoekterm: %bleeksnavel%

Resultaten, maximaal 100 soorten vogelsOmschrijving / hoofdgroepKlasse
Kooi

jaar

Wit bleeksnavel5.009.002
2

2

Getekend witkop grijs bleeksnavel5.010.125
2

2

Hans de Vries
13-08-2010, 15:30
Interessant.....

joselito
13-08-2010, 17:59
Ton over wat gaat je bericht. Ik had het over het topic maar je bericht?????

mvg

jorisdijkst
13-08-2010, 19:17
deze week toevallig een progamma gezien op tv daar werdt door middel vam voer geven een test gedaan.
de ene helft van de mannen werdt voer gegeven waardoor ze lichte snavels hadden(zat minimaal kleurstof in)
de andere helft normaal voer waardoor deze dus een normale rode snavel en wangen hadden.
derde groep extra kleurstof waardoor snavels en wangen felrood waren.
zou dus ook heel goed aan het voer kunnen liggen van de zebravinken.
En speciaal voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar het eindresultaat.
jawel de dames gingen alllemaal voor de roodste snavels en wangen.
garoeten theo

sorry offtopic maar hoe heet dat programma
?

Ton Koek
13-08-2010, 19:46
Ik vond in het vraagprogramma de bleeksnavel zebravinken, dat was de quote.

jorisdijkst
13-08-2010, 20:23
kent iemand dat want als kijk staat er
Geen video's gevonden voor “vraagprogramma de bleeksnavel zebravinken”

Hans de Vries
14-08-2010, 10:04
kent iemand dat want als kijk staat er
Geen video's gevonden voor “vraagprogramma de bleeksnavel zebravinken”

Met 'vraagprogramma' wordt hier bedoeld de lijst waarin alle vogels worden genoemd welke ingezonden kunnen worden op een tentoonstelling.
Deze kun je vinden op de site van de NBvV..... En misschien heb je hem in de toekomst nog eens nodig...;)

gr
Hans.

jorisdijkst
14-08-2010, 12:29
Met 'vraagprogramma' wordt hier bedoeld de lijst waarin alle vogels worden genoemd welke ingezonden kunnen worden op een tentoonstelling.
Deze kun je vinden op de site van de NBvV..... En misschien heb je hem in de toekomst nog eens nodig...;)

gr
Hans.

dat vermoed ik wel en nogmaals bedankt :shy:

Hans de Vries
30-09-2010, 11:27
Dan ga ik je toch iets leuks vertellen. Er bestaan wel zebravink bleeksnavel's. Heb er vorig jaar 1tje gekweekt namelijk een wit bleeksnavel. Stond zelfs nog in Apeldoorn op de tentoonstelling(bij de jeugdklasse). En die vogel was niet ziek, anders haalt het geen 90 punten(omdat ze onwijs geel was). Jammer genoeg is ze dood gegaan:(

Dit jaar heeft mijn vader een bleekrug bruine zebravink gekweekt die ook de bleeksnavel kenmerken toont. Ga er wel wat foto's van maken en zet ze dat ff hierzo op, dan kunnen jullie zien dat ze bestaan.

mvg,
sibrand

Sibrand,
we zijn inmiddels anderhalf jaar verder. Hoe is het verder gegaan met de bleeksnavels, zijn er nog meer geboren? Ik kan me niet voorstellen dat jullie - als rasechte zebravinkenkwekers - er niets mee gedaan hebben....

gr
Hans.

Bas van Oorschot
01-10-2010, 09:01
Even om terug te komen op de conditie,
(mischien beetje bijdehand daarvoor sorry...)

er werd gezecht dat ze goed in conditie waren dus dat het daar niet aan lag, Maar als je zebravinken koopt in de winkel of in een overvolle voliere zijn ze nooit goed in conditie dit duurt paar weken voor ze goed in conditie zijn ook al zien ze er goed uit!!!! Als volgens top fit zijn als ze erin worden gezet zal hun conditie achteruit gaan en hoeft de vorm in 1e instantie nog niet eens af te nemen...

Heb hier ook al een paar keer die fout gemaakt door te denken dat ze top fit waren ;)

overgens weet ik niet waar ze vandaan komen dus hou me dat even ten goede...