Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cini X Kanarie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Cini X Kanarie

    Vraagje...zijn de kruisingen van cini x kanrie vruchtbaar?

    groetjes,

    jan

  • #2
    Meestal na de derde generatie is het over voor zover ik weet,heeft al eens op dit forum gestaan,onder mutatie europese kanarie was een vraag van mijzelf en ik kreeg toen deze uitleg.
    Maar ik zie zelf het nut hier niet van in om deze vogels te kruisen want waar wil je naartoe?uiteindelijk kom je terug bij of de kanarie of de europese kanarie(cini).
    Kapoetsensijzen hebben ze er ooit eens ingekruisd i.v.m de rode kleur dus dat begrijp ik wel maar bij deze vogels kan ik me niets voorstellen.
    Mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      De bedoeling was om een popje uit de kruising cini x kanarie terug te koppelen aan een putter, daarmee hopende op een inbreng van meer "wildzang" zang.

      groeten,

      jan

      Opmerking


      • #4
        Hallo Jan,je zou het kunnen proberen maar ik denk dat het weinig zin heeft ervan uit gaande dat het lukt want de zang van een putter is vele malen mooier dan een europese kanarie maar dat blijft natuurlijk persoonlijke smaak.
        mvg,
        kingfisher
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking


        • #5
          raar manier van denken

          zang is aangeleert toch

          gewoon je bastaart cini x kan tussen putters zetten en hij neemt die zang aan (als jonge afgezette vogel)

          wel niet in een voliere met vanalles dan wordt 't een mengelmoesje


          frank4

          Opmerking


          • #6
            Rare manier van denken?
            Misschien, maar het werkt volgens mij niet zo bij alle vogels.
            Heb ooit eens een jonge bastaard witbuikman alleen gehad in een voliere met kanariemannen en en mooi dat hij geen kanariezang heeft overgenomen hij zing gewoon zoals een witbuikcini hoort te zingen .
            Dus het zal voor een aantal soorten wel werken vb bastaard kanarie x putter die putterzang heeft maar ik denk ook dat het niet altijd opgaat.
            Dus als jij dat een rare manier van denken vindt,het is wat mij betreft jouw dag.
            Geen boze gedachten overigens
            Mvg,
            kingfisher
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #7
              helemaal niet verkeerd bedoelt hoor

              maar vroeger(toen hier nog gevangen mocht worden) waren de beste lokkers voor de putter
              kneu bastaarden met kanarie he niet dat je denkt met de putter.

              het was de bedoeling toch meer zang in zijn bastaard te brengen

              ja dit zal inderdaad niet bij alle vogels opgaan

              maar ik ha altijd al gedacht dat een deeltje aangeboren is en een groot deel aangeleert van een vogellied.

              en het rare vond ik een hybride pop gebruiken om weer verder mee te kweken naar tri hybride.

              groetjes frank4

              Opmerking


              • #8
                Ik heb de vraag eens gesteld aan een expert in kruisingen (showman), en die zegt dat 70% van de mannen uit cini x kanarie vruchtbaar zijn, echter de poppen nooit.

                Trouwens mij gaat het vooral om de zang, maar zie natuurlijk ook graag iets mooi!)-)-)

                Daarvoor gaan er in de voliere een paar koppel putters samen met een aantal kanaries, timbrado, waterslager en geel agaat mozaiek poppen.

                Een kanarie man gaat er niet in, weeral om de reden om eventuele jongen geen kanarie zang te laten overnemen. Ik lees trouwens hier en daar dat men de mannelijke kruisingen 6 maanden in het duister zet om hun eigen genetisch zang potentieel laten boven te komen, vergeljkbaar met wat ze hier met de vinken doen.

                jan

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door frank4
                  helemaal niet verkeerd bedoelt hoor

                  maar vroeger(toen hier nog gevangen mocht worden) waren de beste lokkers voor de putter
                  kneu bastaarden met kanarie he niet dat je denkt met de putter.

                  het was de bedoeling toch meer zang in zijn bastaard te brengen

                  ja dit zal inderdaad niet bij alle vogels opgaan

                  maar ik ha altijd al gedacht dat een deeltje aangeboren is en een groot deel aangeleert van een vogellied.

                  en het rare vond ik een hybride pop gebruiken om weer verder mee te kweken naar tri hybride.

                  groetjes frank4

                  Ben ook niet boos hoor
                  Mvg,
                  Kingfisher
                  Mvg,
                  Kingfisher.

                  Opmerking

                  Working...
                  X