Mededeling

Collapse
No announcement yet.

is spaanplaat giftig?.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • is spaanplaat giftig?.

    hallo allemaal.
    ben nieuw hier op het forum, en heb een vraag.

    wie weet of het klopt. zijn de gassen uit spaanplaat dodelijk voor vogels?
    ik heb namelijk spaanplaat in mijn nachthok verwerkt. en een vriend van mij vertelde mij dat bij verwarming oa door de zon er gassen kunnen vrij komen die erg schadelijk zijn voor vogels.

    jan......

  • #2
    Ik heb ooit gehoord van iemand die broedkooien had gemaakt van spaanplaat en dat het kweken dat jaar helemaal niet wilde lukken (waarschijnlijk door die giftige gassen). De kweek lukte veel beter toen er nieuwe broedkooien aangeschaft waren.
    De vogels gingen er niet direct dood van, maar gezond zal het dus niet zijn.

    Als het nog kan, zou ik liever de spaanplaten vervangen door ander materiaal.

    Opmerking


    • #3
      spaanplaat

      Beste J.O.V., spaanplaat scheidt formaldehyde af. Dit spul is beter bekend als spaanplaatgas. Als ik het wel heb berust de werking van " Koudijs droogontsmetter " op formaldehyde. Je zou naar een mogelijkheid kunnen zoeken om het gebruikte spaanplaat af te dekken met een dampafsluitend middel. Zorg wel dat het middel niet erger wordt dan de kwaal. Ooit werd aangeraden om per vierkante meter gebruikt spaanplaat te zorgen voor 1, 25 kubieke meter verversbare lucht. Dit in een omgeving bestemd voor mensen. Mijn mening is om voor vogels geen risico te nemen. Groet. Adrie Jonkers.

      Opmerking


      • #4
        Hier wat informatie van de GGD, oordeel zelf...



        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Langgeleden (zeker 25 jaar)kwam er schadelijk gas uit spaanplaat ,maar ook toen was de betere kwaliteit spaanplaat vrij van schadelijke gassen.
          De betere spaanplaat is harder geperst en beter en langer gedroogd .en zouw helemaal niet meer gevaarlijk zijn.

          Opmerking


          • #6
            oke mensen bedankt voor de uitleg.

            in mijn nachthok zit geplastificeert spaanplaat ,dus ik verwacht hier dan ook geen probleem mee, het is ook maar een 1 plaat die ik tegen een bestaande muur heb geschroefd, om vervuiling te voorkomen.

            maar om dat ik hier iets heb gelezen over broedkooien gemaakt van dit materiaal, en ik ben hier toch bij de vogel kenners ?,dacht ik dat dit een fabeltje was.
            maar ik denk dat er toch wel een kern van waarheid in zit, dus bij mij nooit meer spaanplaat bij de vogels.

            jan......

            Opmerking


            • #7
              [ATTACH]Click image for larger version

Name:	CIMG1620.jpg
Views:	1
Size:	39,6 KB
ID:	426925[/ATTACH] hier de foto's. van mijn foliere
              groeten jan
              Bijgevoegde Bestanden

              Opmerking


              • #8
                [ATTACH][ATTACH]Click image for larger version

Name:	CIMG1618.jpg
Views:	1
Size:	73,7 KB
ID:	426928[/ATTACH][/ATTACH] en hier dan het nachthok.

                jan......
                Bijgevoegde Bestanden

                Opmerking


                • #9
                  Wat gaaf, zo groot!!

                  Opmerking


                  • #10
                    heel mooi

                    heel mooi gedaan j.o.v. en zeker in die hoogte, wat voor vogels heb je er in zitten ? als ik het goed zie een koppel goudvinken. correct me if i`m wrong.
                    een vogel zal altijd zo hoog mogelijk gaan zitten, dus ook met zijn nestbouw. is er een mogelijkheid, als de goudvinken jongen krijgen, dat je er bij kan om te ringen. of als je er eens 1 uit wil vangen, heb je daar een oplossing voor ? misschien als je alleen zou voeren in het nachthok, dan moeten ze wel naar binnen, en dan heb je een mogelijkheid , toch ?
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        WOW!
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking

                        Working...
                        X