Mededeling

Collapse
No announcement yet.

sijsjes te vet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • sijsjes te vet

    beste vogelliefhebbers.

    ben dit jaar begonnen met het houden van europese sijsjes. ben er
    helaas achter gekomen dat ze aardig vet zijn geworden terwijl ik dacht
    dat ik ze aardig op dagrantsoen had.
    heb ze sinds january per koppel in kooien en 1 span in een vlucht.
    geef ze altijd voer van jan koenings maar heb bedacht dat dat voer ook
    wel eens te vet kon zijn.

    wie kan mij helpen wat te doen. wie heeft thuis ook sijsjes en hoeveel
    voer (liefst aangeven per teelepeltje) geeft u ze dagelijks om ze niet te vet te laten worden.

    als de vogels nu te vet zijn is het broedseizoen nu voorbij voor dit jaar of zoudens ze nog wel kunnen broeden als ik ze nu drastisch op rantsoen zet. hoelang duurt het bijvoorbeeld voor ze enigsinds weer minder vet zijn of worden. (weken / maanden)

    wat ik zelf nu eerst gedaan heb is goedkoper voer gekocht gewoon bij de dierenwinkel omdat dat volgens mij minder vet is. daarnaast geef ik ze weinig tot geen eivoer. wie heeft nog andere tips die ik mischien kan doen. zou dit jaar wel willen broeden maar hoop dat dit nog lukt. weet dat sijsjes snel
    vet worden en dat ze dan niet snel tot brtoeden over gaan.

    alvast bedankt

  • #2
    te vet ?

    waarom denk je dat ze te vet zijn ? ik heb ook sijzen zitten, maar bij mij zitten ze nog steeds in de grote voliere. ik heb ook voer van koenings, putters/sijzen nr 3. ik wil ze pas gaan opkooien als het wat warmer word. sijzen staan er wel om bekend, dat ze snel vervetten in de broedkooi. daarom geef ik ze elke dag 5 gram voer, per vogel. dan moeten ze wel alles opeten, dus is die mengeling van koenings wel goed hoor. eivoer mag je nu bijna elke dag geven, daar ze dat ook voeren aan de jongen. en wat ze niet gewend zijn te eten, eten ze dan ook niet. nu niet alles drastisch omgooien, want een vogel went eraan he, hoe jij het doet. je kan er beter voor zorgen, dat ze goed kunnen vliegen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton
      waarom denk je dat ze te vet zijn ? ik heb ook sijzen zitten, maar bij mij zitten ze nog steeds in de grote voliere. ik heb ook voer van koenings, putters/sijzen nr 3. ik wil ze pas gaan opkooien als het wat warmer word. sijzen staan er wel om bekend, dat ze snel vervetten in de broedkooi. daarom geef ik ze elke dag 5 gram voer, per vogel. dan moeten ze wel alles opeten, dus is die mengeling van koenings wel goed hoor. eivoer mag je nu bijna elke dag geven, daar ze dat ook voeren aan de jongen. en wat ze niet gewend zijn te eten, eten ze dan ook niet. nu niet alles drastisch omgooien, want een vogel went eraan he, hoe jij het doet. je kan er beter voor zorgen, dat ze goed kunnen vliegen.
      beste ton.

      dus volgens jou kan ik de vogels mannen en popjes het beste in een vlugt gooien dat ze weer kunnen vliegen en 5 gram voer per vogel geven per dag.
      kunnen de mannen en poppen wel bijelkaar in 1 vlucht want heb jammergenoeg maar 1 grote buitenvlucht. ben bang dat ze ruzzie gaan maken.

      vind het wel wat vreemd wand heb in het boekje van.:" de sijs en zijn kleurmutaties" van de speciaalclub van cultuurvogels gelezen dat het wel van belang is de pop en de man uiterlijk begin januari te koppelen want in de eerste maanden bouwen ze een vertrouwde band op die nodig is om tot goede kweekresultaten te komen. daarnaast ook om te wennen aan de kooien.

      van voer veranderen is dus ook niet goed en ze moeten wel eivoer hebben.
      als ik de vogels niet uit de kooien haal dan krijgen ze te weinig beweging en zullen ze niet meer voor het broedseizoen minder vet worden.

      het is nogal wat weet nu helemaal niet meer wat ik moet doen. hoop dat er meer mensen op reageren met opties.

      wil ze wel bijelkaar in de buitenvoliere gooien maar weet niet of dat wel goed komt.

      Opmerking


      • #4
        Je kunt in de vlucht ook met 5 gram beginnen als je elke dag ongeveer om dezelfde tijd voert kun je zien of er veel zaad over blijft door er overheen te blazen.Is het zo dat je zaad overhoud doe je die hoeveelheid minderen op het rantsoen van de andere dag.Ik zelf voer dan nog heel iets minder en dan zitten ze in een goede conditie,iets vette vogels mag daar krijg ik meestal iets meer eieren van je moet zien dat de vogels echt levendig zijn en niet stil op stok zitten.Als er dan jongen zijn verhoog ik alleen de eerste 10 dagen de hoeveelheid eivoer en kiemzaad daarna ook het gewone zaadmengsel succes ermee.

        Opmerking


        • #5
          dus het beste is 5 gram per dag. ik laat ze in de kooi zitten. en moet gewoon het voer aanhouden wat ik al had van jan koenings. hoeveel theelepeltjes is dat ongeveer. of moet morgen een keukenweegschaal gaan halen.

          zouden de vogels nog kans maken om in broedconditie te komen
          of is het al te laat. een beedje vet is dus niet erg.

          dit is nu mijn 2e jaar dat ik vogels houd en ben bang dat ik door de vette vogels dit kweekseizoen kwijt ben. zou dat echt jammer vinden.

          Opmerking


          • #6
            Zelf gebruik ik voor een koffiemaatschepje, is precies genoeg voor 1 vogel per dag.

            Deze maat handteer ik bij vogels die binnen zitten.

            De vogels die buiten zitten krijgen een onbeperkte sijzenmengeling en ik heb er zels een mezenvetbol in hangen waar zij en de putters de heledag van snoepen en ze zijn prima in conditie.

            Sijzen zijn bewegelijke vogeltjes en zoals Ton al zei, ze moeten de ruimte hebben, het beste is dus toch de buitenvoliere.

            In een buitenvoliere kan je gewoon ook elk dag eivoer verstrekken en zelfs vetrijke zaden(zoals negerzaad)ze vallen wel af door te kunnen vliegen en de frisse buitennlucht.

            De 2 koppels kunnen makkelijk bij elkaar, ook worden de koppels wel met zijn vieren gevormd.

            Je zegt dat je dolgraag wilt kweken met de sijsjes, uit ervaring blijkt dat bij elzensijzen nog niet zo eenvoudig, je moet geluk hebben dat ze wat gaan doen en zeker geduld.

            Persoonlijk denk ik dat je met kweken meer kans hebt in de buitenvoliere als in de broedkooi.

            Maar er zijn denk ik hier ook mensen die het wel lukt in broedkooien te kweken.

            Het zou mooi zijn als die mensen hun ervaringen hier delen.

            Succes en groeten Michael.
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              warmer

              beste Reinder, de sijs is niet zo een ruziemaker, ik heb 3 koppels en ze zitten nog bij elkaar, in de voliere. nu het weer warmer word, ga ik ze wel spoedig opkooien. maar dat wil niet zeggen dat ze gelijk gaan nesten bouwen, daar gaat wel weer wat tijd overheen. soms gaat het wel snel, en soms duurt het even. weet dat de meeste jongen in juli en augustus worden geboren, dus we hebben nog wel even hoor.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                De sijsjes die ik heb zitten buiten ze beginnen vaak pas in mei of juni te broeden meestal 2 rondes van 4eieren.Heb ook al eens met 3 koppels in een vlucht van 2mx3m gekweekt toen kwamen 2 koppels aan het broeden je weet alleen niet zeker wie de vader van de jongen is dat is iets minder.Heb al eens een koppel na de TT binnen gehouden ,deze begonnen in april heb er 4 rondes van gehad maar de netto opbrengst qa jongen was minder dan met 2 rondes in de voliere,het was een probeersel maar ik heb zelf de voorkeur om in de voliere te kweken.

                Opmerking

                Working...
                X