PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwartels broeden niet.

Ilovediamantduifjes
30-03-2009, 12:56
Mijn kwartels broeden alweer niet! Komt dat nu echt door de broedmachine? :confused: Moet ik de eieren weghalen en zien ofdat ze het een 2de ronde beter doen?

Wanneer u bij ieder nieuw topic Help!!!! roept gaat niemand weten waar uw schreeuw om hulp over gaat. Een duidelijke naam voor uw topic maakt het bericht (en onderwerp) een stuk interessanter en voor latere bezoekers gemakkelijker terug te vinden (zoekfunctie).

Groet,

RobK

Ilovediamantduifjes
30-03-2009, 13:40
Ok, bedankt...

DimitriD
30-03-2009, 13:57
Hoeveel eitjes hebben ze intussen ?
De hen zal pas vast gaan broeden na een ei of 4, soms pas na 6 eieren. Leggen in totaal 8 tot 12 eieren gemiddeld.

Wat je zegt dat ze bij gevaar naar hun ei lopen om het te beschermen zal wellicht niet kloppen.
Ze vluchten wellicht gewoon naar een plek waar ze denken dat ze veilig zijn.
Niet toevallig leggen ze op dezelfde plek hun eitjes.

Geduld hebben. Als je merkt dat de eieren een 2-tal weken liggen en ze nog steeds niet broedt. Eieren dan weghalen en de hen zal spoedig opnieuw beginnen.

Ilovediamantduifjes
30-03-2009, 14:08
Ze heeft nu 3 eieren die er liggen van vorige week zondag ( niet de vorige, maar de zondag daarvoor) Beter weghalen?

P.S.: Vanochtend heeft ze de hele ochtend op haar eieren gezeten (volgens mijn mama, ik zat op school :p) Dat was dan waarschijnlijk niet om te broeden? Zoals je zegt, daar voelen ze zich veilig (in hun hokje)...

DimitriD
30-03-2009, 15:12
Als ze nu op haar eitjes zit, gewoon alles laten doen.
Als ze nu enkel dagen niet meer op de eieren gaat, best de eieren wegnemen.

Ilovediamantduifjes
30-03-2009, 15:22
Voor het moment zit ze nu op haar eitjes... Dit is best verwarrend, het ene moment broedt ze niet, vanochtend zat ze er voor de eerste keer op (we dachten broeden), toen ging ze er weer af en nu zit ze er weer op...

Ik zou de eitjes dus beter laten liggen, en als ik zie dat ze er enkele dagen niet meer op zit, mag ik ze weghalen? Ok, bedankt!

Patriick
30-03-2009, 15:23
Je moet haar gewoon rustig haar gang laten gaan. Als ze gaat broeden is het mooi en als ze dat niet doet is het niet anders.
Je hoeft dus niet in ''paniek'' te raken als ze even een poosje van het nest af is.

Ilovediamantduifjes
30-03-2009, 15:28
Dank je. Ik geraakt wel even in paniek, ja. Eerst lapt ze het me op 2 weken tijd maar 3 eieren te leggen waar ze niet eens op gaat broeden en dan zit ze er voor het eerst op en is ze na een halve dag opeens een uurtje eraf. Misschien ben ik wel een stresskipje ;)

rob 2
30-03-2009, 20:09
Heb je ze wel een beschutte plek gegeven zoals een grote graspol of een bloempot met een gat erin zodat ze daar in kunnen zitten.Het zijn prooidieren die zich moeten kunnen verbergen voor gevaar een beetje hooi op zo'n plaats doet wonderen.

Ilovediamantduifjes
30-03-2009, 20:45
Er staat een groot caviahok in de volière. Is dit ook goed?

Animal
30-03-2009, 22:11
En ook dan wil het helemaal niet zeggen dat ze zullen gaan broeden.
Bij mij ligt heel de volliere onderhand al weer vol eieren ,maar er is nog geen interesse om er ergens op te gaan zitten ,en er zijn meerdere geschikte plaatsen.
Vorig jaar precies het zelfde ,wel diverse keren broepogingen gedaan maar weinig resultaat ,totat ,toen ik er helemaal niet meer op gerekend had plots 4 jongen rondliepen.
Dus gewoon geduld hebben ,het komt vanzelf goed.
En als ze niet broeden is dat helemaal niet zo erg ,want de jongen ,zeker de mannen ,brengen weinig tot niets op en er is moeilijk vanaf te komen.

Ilovediamantduifjes
31-03-2009, 19:13
En ook dan wil het helemaal niet zeggen dat ze zullen gaan broeden.
Bij mij ligt heel de volliere onderhand al weer vol eieren ,maar er is nog geen interesse om er ergens op te gaan zitten ,en er zijn meerdere geschikte plaatsen.
Vorig jaar precies het zelfde ,wel diverse keren broepogingen gedaan maar weinig resultaat ,totat ,toen ik er helemaal niet meer op gerekend had plots 4 jongen rondliepen.
Dus gewoon geduld hebben ,het komt vanzelf goed.
En als ze niet broeden is dat helemaal niet zo erg ,want de jongen ,zeker de mannen ,brengen weinig tot niets op en er is moeilijk vanaf te komen.

A ok, bedankt! Dus gewoon afwachten;) Op een gegeven moment lukt het dus:o Verkopen Kwartels zo slecht? (dat ze niet veel opbrengen maakt voor ons niet uit) Oeps... Maar ja, zolang mijn vader dat niet weet...:D Lolletje, hee:D

Jeroen H
31-03-2009, 19:16
Over wat voor kwartels hebben jullie het eigenlijk?

Ilovediamantduifjes
31-03-2009, 19:22
Over Chinese Dwergkwartels. Het blijkt dat die niet kunnen broeden (er zijn uitzonderingen) als ze zelf onder de broedmachine zijn grootgebracht. Maar ik ga blijven proberen;)

goulds75
31-03-2009, 19:58
Geef ze in een beschutte hoek wat hooi.Bij mijn is vandaag een hen weer begonnen met broeden.Bij mijn doen ze meestal de eieren in een hoek leggen maar gebeurt ook wel dat ergens midden in de voliere een ei ligt.Dan leg ik de ei in een hoek op hooi.(maak een nestje)De rest leggen ze meestal bij.Ik laat de eieren gewoon liggen.Ongeveer twee weken lang.Als ze niks doen haal ik de eieren weg.Dan binnen enkele weken beginnen ze op nieuw.Ik doe nog de eieren in de binnenhok omdat buiten is nog wel koud.Vooral s'nachts.Verder moeten ze zelf doen.Maar zorg voor genoeg lage beplanting.Ze leggen de eieren graag onder de planten of achter een bos in een hoek.

Ilovediamantduifjes
31-03-2009, 20:01
Dus dat caviahok is niet goed? Of mag ik dat laten staan? Als ik mag van papa zet ik er morgen wat plantjes in ;) Er liggen ook houtsnippers en draadjes in de volière.

ThomasD
31-03-2009, 20:22
bij kwartels

is geduld een schone zaak

laat ze zoveel mogelijk met rust
laat die eieren liggen waar ze liggen en mischien komt dan de klik in de hersenen van het hennetje dat ze moet broeden als ze jongen wil

en dat cavia hok over wat voor hok heeft u het ?? (foto)

gewoon een houten plaat schuin tegen de wand van de volière volstaat ook al

goulds75
31-03-2009, 20:24
Ik heb ook een caviahok in mijn voliere maar ze gebruiken het niet.En ik heb ook houtsnippers.Niet van dat hele groffe maar van dat kleinere en zachtere.Kan ook voor de broedkooien gebruiken.Ik heb in mijn binnenhok een kunstkerstboompje van ongeveer 40 cm hoog in een hoek gezet met wat hooi onder en ze broeden daar onder.Ik heb ook van bakstenen hokjes gemaakt maar dat vinden ze ook niks.
Als je planten in je voliere mag zetten probeer dan van de siergrassen.Dat vinden de kwartels ook heerlijk om te schuilen.En misschien later voor het nestelen ook.En wat klimop.Ik heb klimop rond een kunstboom gezet en zo hebben ze een natuurlijke hol.Dat vinden ze ook fijn.
Oh ja:Ik geef ze ook een keer in de week diepvries pinky's.Haal een beetje uit de verpakking een half uur voordat je ze gaat voeren.Als die goed ondooit is meng je met een beetje eivoer.Maar let op als je kuikens heb geef ze kwartelopfokvoer.Anders redden ze het niet.
Succes

Ilovediamantduifjes
31-03-2009, 20:33
Wow, zoveel informatie! Dank je wel! Ik zal morgen eens rondneuzen naar spulletjes. Nog een vraagje: je zegt Kwartelopfokvoer. Waar kun je dat kopen? Of moet je dat zelf maken?

P.S.: Bij mij gebruiken ze dat caviahok wel.

goulds75
31-03-2009, 20:47
Kwartelopfokvoer kun je bij elke goede dierenspeciaalzaak kopen.
ff een foto van de caviahok in mijn buitenvoliere.
http://i44.tinypic.com/281wkmr.jpg
De andere fotos zijn ook van de buitenvoliere en de binnenhok.
http://i39.tinypic.com/2nhj40h.jpg
http://i41.tinypic.com/2eztks4.jpg
En hier als je goed kijk zie je de hennetje onder de hooi.
Deze keer niet onder een boom of struik.
http://i41.tinypic.com/ad0z91.jpg

Ilovediamantduifjes
01-04-2009, 09:26
Hier een foto van mijn caviahok. Via een trapje aan de buitenkant kunnen de vogels op het dakje geraken.:p ;)

P.S.: De volière ligt wat vies, maar ik ga ze vanmiddag uitkuisen (ongelooflijk hoe vuil die beesten dat op 1 week maken ;) XD )

P.P.S.: Mooie volière!

Jeroen H
01-04-2009, 09:30
Over Chinese Dwergkwartels. Het blijkt dat die niet kunnen broeden (er zijn uitzonderingen) als ze zelf onder de broedmachine zijn grootgebracht. Maar ik ga blijven proberen;)

Met Chinese Dwergkwartels heb ik met succes een natuurbroednest gehad :D
Niet moeilijk, lukt vaker dan bij Japanse voor zover ik weet.

M.v.g.

Ilovediamantduifjes
01-04-2009, 09:37
Ok! Dank je! Vandaag haal ik de eieren weg, terwijl ik de volière schoon maak. Hopelijk lukt de tweede ronde. Bedankt voor de vele reacties allemaal!

Jeroen H
01-04-2009, 09:42
Ik zal dan maar meteen uitleggen hoe ik het heb aangepakt.

Ik heb de hen gekocht van iemand die haar met de broedmachine heeft uitgebroed. De hen was al broedrijp maar hij adviseerde nog een tijdje de eitjes te rapen tot ze wat ouder was en in goede conditie. Toen later in het jaar het geval was heb ik een stukje in de voliere afgezet waardoor ik hoopte dat ze in het nachthok gingen broeden. Gelukkig ging ze dit doen, mooi plekje, 6 eitjes. Ze broedde heel netjes, iets van 21 dagen later toen ik begon te denken dat de eitjes niet bevrucht waren wel ineens heel het nestje weg :eek: alleen nog wat eierschillen, ik schok en begon meteen te bedenken welke vogels dit gedaan hadden... Maar toen zag ik ineens in de andere hoek van het nachthok de hen breed zitten, toen ging ze staan en zag ik ineens 6 jongen tegen haar aan :D

Succes ermee!

p.s. ik heb gewoon legmeel en zaad op de bodem gestrooid.

Aanpassing:
pps de haan heb ik er gewoon bij gehouden

ppps foto:
http://www.jeroenhubert.nl/images/chindwkwartels.jpg

Ilovediamantduifjes
01-04-2009, 11:51
Ooh! Zo lief! (ik heb het over de Kwartels, hee ;) ) Dank je voor de info :D Ik heb de eieren weggehaald.

P.S.: Wat is legmeel?

P.P.S.: Wij zijn niet van plan om de haan weg te halen, zolang er geen ruzie is.:D

Jeroen H
01-04-2009, 14:22
P.S.: Wat is legmeel?

P.P.S.: Wij zijn niet van plan om de haan weg te halen, zolang er geen ruzie is.:D

Mooizo (y)
Legkorrels zijn eigenlijk bedoeld voor kippen, maar ik voer ook zo'n 35 - 40 % aan mijn japanse kwartels. Je hebt het ook in poeder / meel vorm --> Legmeel, voor die kleine kuikentjes is dat natuurlijk wat makkelijker op te nemen.

M.v.g.

Ilovediamantduifjes
01-04-2009, 15:02
En je koopt dat in een gewone dierenwinkel?

Animal
01-04-2009, 16:14
Chinese dwerg kwartels hoefen niks speciaals te hebben als ze jongen hebben.
Gewoon hetzelfde voer blijven geven ,en normaal ei of krachtvoer ,wat je altijd al geeft als je meerdere vogels hebt.
Ook groenvoer ,trosgierst en af en toe wat wormpjes (bij meelwormen wel de kop pletten ,anders kunnen die de jonge kwartels van binnen beschadigen.)

Ilovediamantduifjes
01-04-2009, 17:21
Ok, dank u wel.

Jeroen H
01-04-2009, 17:53
Voor mij was dat idd ook hetzelfde, alleen in een andere vorm omdat de korrels te groot waren. Hoewel het dus niet meer van toepassing is, maar ik koop het bij 'diervoeders' deze hebben net een wat groter assortiment en grotere hoeveelheden.

Ilovediamantduifjes
01-04-2009, 18:00
Dank jullie voor de vele reacties! Ik heb megaveel bijgeleerd!:D

Ilovediamantduifjes
01-04-2009, 18:30
Er ligt al een nieuw ei.:D

Jeroen H
01-04-2009, 22:53
Als het goed is elke dag ééntje. Je kan ze eerst een tijdje rapen en opeten, op een gegeven moment stop je hiermee en dan zal er een nestje komen en gaat ze hopelijk broeden.

Of je laat ze nu al liggen, een keuze.

Ilovediamantduifjes
02-04-2009, 09:10
Vandaag is er nog geen nieuw eitje gekomen, maar dat kan vanmiddag nog gelegd worden. Gisteren werd het eerste ei ook 's middags gelegd. Dus als er morgenochtend nog altijd geen tweede ei is, mag ik het eerste rapen en opeten? Over het opeten nog enkele vraagjes: Hoelang moet je zo'n eitje koken en mag je de schaal aan je vogels geven, ter vervanging van de schaal van een gekookt kippenei?

Jeroen H
02-04-2009, 14:20
Hey,

Je kan de schaal idd weer voeren. Ik geloof dat je ze 2 - 3 minuten moet koken. Wat korter natuurlijk dan kippeneieren.

mvg

Ilovediamantduifjes
02-04-2009, 15:16
Ok, bedankt!

Ilovediamantduifjes
04-04-2009, 13:49
Ik heb het eerste ei opgegeten. Er lag nog altijd geen tweede ei. Nu kan ik de volière nog eens schoonmaken. De schaal viel in de smaak bij de Kwartels. ;)

Nico
05-04-2009, 01:10
Dank je. Ik geraakt wel even in paniek, ja. Eerst lapt ze het me op 2 weken tijd maar 3 eieren te leggen waar ze niet eens op gaat broeden en dan zit ze er voor het eerst op en is ze na een halve dag opeens een uurtje eraf. Misschien ben ik wel een stresskipje ;)

getuigd van zelfkennis

Het is amper maart, begin april ondertussen, het seizoen moet nog beginnen.
Laat je vogels en eitjes gewoon met rust, observeer en grijp pas in als er wat verkeerd gaat/dreigt te gaan.

Zo doe ik het:
heb ieder jaar 3 koppels en gemiddeld stuk of 10 natuurbroed jongen per koppel. Ik verkoop ze per koppel, natuurbroed blijf je niet zo snel mee zitten, je moet alleen mazzel hebben dat je net zoveel hanen hebt als hennetjes.

tot eind maart gooi ik alle eitjes in de kliko of geef ze aan mijn moeder/zusjes voor paasstukjes van te maken.
Daarna zet ik de koppeltjes apart en laat de eitjes gewoon liggen.
meestal zoeken ze toch wel een hoekje uit waar ze op een gegeven moment gaan leggen. soms leggen ze eerst in de ene hoek 5 eitjes en dan in de andere hoek nog 4 en dan in een 3e hoek weer 6. dan gooi ik de 9 oudste eitjes in de kliko.
ze gaan vanzelf een keer zitten, de eerste is eergister bij mij gaan zitten op 10 eitjes. De andere heeft al 3 hoeken van eieren voorzien, 12 ofzo in totaal. de 3e heeft nog geen enkel eitje gelegd, zijn alle3 overjarige hennen die al eerder gebroed hebben. Dus het is gewoon heel wisselend.

succes met je kwarteltjes

Ilovediamantduifjes
05-04-2009, 18:59
Waw, wat een uitleg ;) Dank je! Maar de vorige 3 eitjes lagen al 2 weken in de volière, dus heb ik ze weggehaald. Na 2 weken niet broeden dacht ik dat er niet veel meer van ging worden. Jij ook veel succes met jouw Kwarteltjes! ;)