PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwartels

Ilovediamantduifjes
26-03-2009, 14:09
Mijn kwarteltjes broeden niet op hun eieren... Is dit normaal of is er meer aan de hand? Telkens als ze onraad ruiken sprinten ze naar hun ei om het te beschermen. Duidelijk dat het wel van hun is... Ik wil ze een eerlijke kans geven maar als ze niet broeden gaat dat ook niet. Volgens sommige sites komt dat doordat ze in gevangenschap zijn grootgebracht. Broeden leren ze van hun mama en als ze onder de warmtelamp zijn grootgebracht, ontbreekt dat belangijke deel... Wat nu?

Patriick
26-03-2009, 14:30
Als het geen natuurbroed is kan het zeker zijn dat ze de eieren niet uitbroeden.
Ik heb dat ook met mijn kwartels, ze leggen veel eieren maar doen er niks mee. Daar kun je niks aan doen.
Bij mij lopen de kwartels er dus puur voor de sier :)

Ilovediamantduifjes
26-03-2009, 14:33
Bij mij in feite ook. Toch zou ik zo graag Kwarteljongen hebben. Is de broedmachine een oplossing? Zo ja: wat hangt eraan vast? (prijs, hoe werkt het, etc.)

Patriick
26-03-2009, 15:32
Een broedmachine zou kunnen. Hoe dat werkt weet ik verder niet. Geen ervaring mee.
Dan is het nog wel afwachten of de eitjes bevrucht zijn.

Harm
26-03-2009, 16:33
als je een broedmachine wilt kopen, moet je maar eens wat op internet rondkijken. hoe hij werkt, hangt van het soort broedmachine af. de prijs verschilt, omdat je bv broedmachines hebt voor zes eitjes, maar ook voor 2000 eitjes.
groeten harm

dave1
26-03-2009, 16:38
maar wat is nu waar en wat niet

ik krijg van mensen te horen dat het niet uitmaakt of ze uit een broedmachine komen of dat het natuurbroed is.

en waarom maakt het dan wat uit.

heb zelf natuurbroed als het goed is sinds een paar weken.

Patriick
26-03-2009, 17:09
Natuurbroed wil letterlijk zeggen dat de vogels door de ouders zelf zijn opgevoed. Dus zonder handopfok, of bij andere vogels leggen.

Als de jongen iets missen van het natuurbroed proces snappen ze dat zelf later niet, en daardoor kunnen ze zelf later waarschijnlijk geen jongen groot brengen. Het kan ook zijn dat het wel lukt, maar die kans is klein.

marcella
26-03-2009, 17:54
misschien is ze nog niet klaar met leggen.

tropen kweker
26-03-2009, 18:33
hoi

als je kwartels wil laten broeden ( alsof je dat zelf bepaald:rolleyes: )
moet je zorgen voor beschutting.
dat kan in de vorm van planten, boomstronken, stenen ,dakpannen enz.
(ik heb zelfs eens gezien bij een vogelvriend dat hij een omgekeerde emmer met een gat in de zijkant in de hoek zette).

succes

Ilovediamantduifjes
26-03-2009, 18:51
Dank je allemaal!!!:)

Wat die beschutting betreft, er staat een baksteen in de kooi en er staat een groot caviahok in de kooi, maar het ei ligt erbuiten...

DimitriD
26-03-2009, 19:55
Wat Patrick hier verteld is gewoon veel te kort door de bocht.

Het kan wel kloppen dat 'broedmachine'-dieren procentueel wat minder makkelijk tot natuurbroed overgaan, maar dat het niet kan is gewoon overdreven.

Ik heb al vele jaren kwartels en kweek zowel natuurbroed als met de machine.

Ik heb al machinebroed jongen gehad die nadien zonder problemen zelf nestjes grootbrengen en anderszijds heb ik ook al natuurbroed-dieren gehad die een jaar aan een stuk eieren leggen zonder ze uit te broeden.

Heel belangrijk is idd dat de vogels zich op hun gemak voelen en wat schuilplaatsen hebben. Ik heb ook wel gemerkt dat de dieren graag een plaats hebben waar ze denken niet gezien te worden, maar anderzijds willen ze wel alles goed in de gaten kunnen houden, zodat ze gevaar snel zien aankomen. Dus een goede schuilplaats van waaruit je overzicht krijgt naar mogelijke gevaren. Vb. volieredeur, want daar kom jij steeds door.

Ilovediamantduifjes
27-03-2009, 12:11
In het caviahok zit een grote deur (een cirkel) waardoor ze de hele kooi (maar echt de volledige kooi) kunnen zien zonder dat zij zelf gezien worden.

Ilovediamantduifjes
27-03-2009, 13:23
... Vb. volieredeur, want daar kom jij steeds door.

Onze volièredeur is niet groot genoeg om erdoor te gaan. Het is een kleine volière. Zo 1 van net 200 euro ( ongeveer 1,5 m hoog, 80-100 cm breed en 80-100 cm diep)

DimitriD
27-03-2009, 15:00
Ok, ik wil je nog enkele tips geven, die je wellicht elders al gelezen hebt.
Legt ze de eitjes overaf verspreid, dan best zelf de eitjes verzamelen en in een hoekje leggen waar jij denkt dat een goed broedplaatsje is.
Hopelijk gaat ze dan haar volgende eieren ook hierbij leggen en dan nog afwachten dat ze effectief gaat broeden.
Als ze enkele dagen gaat broeden, kan het zijn dat het haantje haar niet met rust laat, dan kan het handig zijn om het haantje apart te zetten, vb. een kooi in de volière zetten.
Maar het blijft altijd afwachten hoor. Een wondermiddel is er niet.

Patriick
27-03-2009, 15:35
Wat Patrick hier verteld is gewoon veel te kort door de bocht.

Het kan wel kloppen dat 'broedmachine'-dieren procentueel wat minder makkelijk tot natuurbroed overgaan, maar dat het niet kan is gewoon overdreven.

Ik kan nergens terugvinden dat ik gezegd heb dat het niet kan. Ik gaf aan dat het wel kan maar dat die kans kleiner is.
Het kan wel degelijk om jongen te krijgen met broedmachine-dieren, maar die kans is een stuk kleiner.

Ilovediamantduifjes
27-03-2009, 15:52
Ok, ik wil je nog enkele tips geven, die je wellicht elders al gelezen hebt.
Legt ze de eitjes overaf verspreid, dan best zelf de eitjes verzamelen en in een hoekje leggen waar jij denkt dat een goed broedplaatsje is.
Hopelijk gaat ze dan haar volgende eieren ook hierbij leggen en dan nog afwachten dat ze effectief gaat broeden.
Als ze enkele dagen gaat broeden, kan het zijn dat het haantje haar niet met rust laat, dan kan het handig zijn om het haantje apart te zetten, vb. een kooi in de volière zetten.
Maar het blijft altijd afwachten hoor. Een wondermiddel is er niet.

Bedankt! Maar het blijft op 1 ei (behalve als er nog liggen in hun caviahok) dat mooi in een hoekje van de kooi ligt en de hen en de haan spannen zich tezamen in om het ei te beschermen. Maar het broeden blijft uit...

Ilovediamantduifjes
27-03-2009, 17:14
Ik heb het caviahok eens doorzocht (Ik heb me eens tussen de muur en de kooi gewrongen) en door het deurtje een eitje zien liggen! Ik heb direct het tweede ei (dat dat buiten lag) erbij gelegd. De Kwarteltjes snappen alleen nog niet zo goed dat ze nu in hun hokje bij hun andere ei moeten gaan kijken :p

Ilovediamantduifjes
28-03-2009, 17:33
Er ligt ondertussen al een derde ei in :D