Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kwartels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kwartels

    Mijn kwarteltjes broeden niet op hun eieren... Is dit normaal of is er meer aan de hand? Telkens als ze onraad ruiken sprinten ze naar hun ei om het te beschermen. Duidelijk dat het wel van hun is... Ik wil ze een eerlijke kans geven maar als ze niet broeden gaat dat ook niet. Volgens sommige sites komt dat doordat ze in gevangenschap zijn grootgebracht. Broeden leren ze van hun mama en als ze onder de warmtelamp zijn grootgebracht, ontbreekt dat belangijke deel... Wat nu?
    Matsje <3

  • #2
    Als het geen natuurbroed is kan het zeker zijn dat ze de eieren niet uitbroeden.
    Ik heb dat ook met mijn kwartels, ze leggen veel eieren maar doen er niks mee. Daar kun je niks aan doen.
    Bij mij lopen de kwartels er dus puur voor de sier

    Opmerking


    • #3
      Kwartels

      Bij mij in feite ook. Toch zou ik zo graag Kwarteljongen hebben. Is de broedmachine een oplossing? Zo ja: wat hangt eraan vast? (prijs, hoe werkt het, etc.)
      Matsje <3

      Opmerking


      • #4
        Een broedmachine zou kunnen. Hoe dat werkt weet ik verder niet. Geen ervaring mee.
        Dan is het nog wel afwachten of de eitjes bevrucht zijn.

        Opmerking


        • #5
          broedmachine

          als je een broedmachine wilt kopen, moet je maar eens wat op internet rondkijken. hoe hij werkt, hangt van het soort broedmachine af. de prijs verschilt, omdat je bv broedmachines hebt voor zes eitjes, maar ook voor 2000 eitjes.
          groeten harm
          mvg,
          Harm

          Opmerking


          • #6
            maar wat is nu waar en wat niet

            ik krijg van mensen te horen dat het niet uitmaakt of ze uit een broedmachine komen of dat het natuurbroed is.

            en waarom maakt het dan wat uit.

            heb zelf natuurbroed als het goed is sinds een paar weken.
            nieuwe website

            Opmerking


            • #7
              Natuurbroed wil letterlijk zeggen dat de vogels door de ouders zelf zijn opgevoed. Dus zonder handopfok, of bij andere vogels leggen.

              Als de jongen iets missen van het natuurbroed proces snappen ze dat zelf later niet, en daardoor kunnen ze zelf later waarschijnlijk geen jongen groot brengen. Het kan ook zijn dat het wel lukt, maar die kans is klein.

              Opmerking


              • #8
                misschien is ze nog niet klaar met leggen.

                Opmerking


                • #9
                  beschutting

                  hoi

                  als je kwartels wil laten broeden ( alsof je dat zelf bepaald )
                  moet je zorgen voor beschutting.
                  dat kan in de vorm van planten, boomstronken, stenen ,dakpannen enz.
                  (ik heb zelfs eens gezien bij een vogelvriend dat hij een omgekeerde emmer met een gat in de zijkant in de hoek zette).

                  succes
                  Groet'n uut Drenthe

                  Opmerking


                  • #10
                    Kwartels

                    Dank je allemaal!!!

                    Wat die beschutting betreft, er staat een baksteen in de kooi en er staat een groot caviahok in de kooi, maar het ei ligt erbuiten...
                    Matsje <3

                    Opmerking


                    • #11
                      Wat Patrick hier verteld is gewoon veel te kort door de bocht.

                      Het kan wel kloppen dat 'broedmachine'-dieren procentueel wat minder makkelijk tot natuurbroed overgaan, maar dat het niet kan is gewoon overdreven.

                      Ik heb al vele jaren kwartels en kweek zowel natuurbroed als met de machine.

                      Ik heb al machinebroed jongen gehad die nadien zonder problemen zelf nestjes grootbrengen en anderszijds heb ik ook al natuurbroed-dieren gehad die een jaar aan een stuk eieren leggen zonder ze uit te broeden.

                      Heel belangrijk is idd dat de vogels zich op hun gemak voelen en wat schuilplaatsen hebben. Ik heb ook wel gemerkt dat de dieren graag een plaats hebben waar ze denken niet gezien te worden, maar anderzijds willen ze wel alles goed in de gaten kunnen houden, zodat ze gevaar snel zien aankomen. Dus een goede schuilplaats van waaruit je overzicht krijgt naar mogelijke gevaren. Vb. volieredeur, want daar kom jij steeds door.

                      Opmerking


                      • #12
                        In het caviahok zit een grote deur (een cirkel) waardoor ze de hele kooi (maar echt de volledige kooi) kunnen zien zonder dat zij zelf gezien worden.
                        Matsje <3

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door DimitriD
                          ... Vb. volieredeur, want daar kom jij steeds door.
                          Matsje <3

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door DimitriD
                              Wat Patrick hier verteld is gewoon veel te kort door de bocht.

                              Het kan wel kloppen dat 'broedmachine'-dieren procentueel wat minder makkelijk tot natuurbroed overgaan, maar dat het niet kan is gewoon overdreven.
                              Ik kan nergens terugvinden dat ik gezegd heb dat het niet kan. Ik gaf aan dat het wel kan maar dat die kans kleiner is.
                              Het kan wel degelijk om jongen te krijgen met broedmachine-dieren, maar die kans is een stuk kleiner.

                              Opmerking

                              Working...
                              X