PDA

Bekijk Volledige Versie : Volière uitkuisen

Goudvink001
22-03-2009, 20:46
Ik ben van plan om voor de kweek nog een grote kuis te houden in mijn volières. Ik dacht eraan om dit te doen met bleekwater/javel, maar is dit wel een goed idee? Is het niet schadelijk voor de gezondheid v.d. vogels?

Mvg.

Rudmer
22-03-2009, 21:04
Zolang jet het goed uit kan luchten voor de vogels er weer terug in gaan lijkt het mij geen probleem. Wij maken de nestkasten ook vaak schoon met chloor. maar laten ze dan wel even flink uitluchtne :)

Goudvink001
22-03-2009, 21:51
Zolang jet het goed uit kan luchten voor de vogels er weer terug in gaan lijkt het mij geen probleem. Wij maken de nestkasten ook vaak schoon met chloor. maar laten ze dan wel even flink uitluchtne :)

Moeten de vogels er uit? Ik heb namelijk geen andere kooien om ze in te steken.

Mvg

Adrie Jonkers
22-03-2009, 22:16
Beste Goudvink 001, er schijnt een paardendrogist te zijn, die een natuurlijk ontsmettingsmiddel te koop heeft. Het merk ken ik niet, maar het wordt gewoon "stalspray " genoemd. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Het schijnt niet overdreven duur te zijn. Olie van de teatree is ook een natuurlijke ontsmetter. Google kan je wel vooruit helpen, denk ik. Groet. Adrie Jonkers.

ThomasD
22-03-2009, 22:18
nee de vogesl hoeven er niet perse uit

ik doe het ook met javel

spons met javel sop ik alles in
en daarna alles direct afdrogen met een paar handdoeken zo
bestaat er geen kans dat de vogels iets zullen binnnenkrijgen van de javel

Animal
23-03-2009, 07:33
Met chloor/bleekwater zouw ik niet doen.
Het is voor jouw slecht en ook voor je vogels.
Profesionele schoonmakers mogen zelfs geen chloor meer gebruiken in de schoonmaak.

Henk3
23-03-2009, 09:25
Wat te denken van de lucht/dampen die Chloor afgeeft, kijk ff goed uit met dat spul.

Tenzi
23-03-2009, 09:43
Ik maak de volieres schoon met groene (= zachte) zeep. Dit maakt echt goed schoon en ontsmet ook al en beetje.

Daarna goed (laten) drogen en naspoelen met Halamid. Dit is een poeder en wordt ook gebruikt voor ontsmetting in grootkeukens en slagerijen. Wel goed naspoelen en drogen.

Halamid is te koop in de meeste dierenwinkels. Als je grote hoeveelheden nodig hebt, kun je beter proberen een emmertje van 5 kilo te kopen bij een groothandel voor slagerijbenodigdheden. Is veel goedkoper.

Marx
23-03-2009, 10:59
Ik maak de voliere schoon met schuursponzen en heet water. Doe ik zelden overigens. Alleen afgelopen week omdat ik muizen had en gif heb gezet. Ik wilde even alles schoon maken ivm de muizenlucht en evt uitwerpselen van muizen met gif erin. Dan spoel ik alles heel lang na met veel water en dan vind ik het al schoon. Je kan wel in de weer gaan met ontsmettingsmiddelen ed maar je krijgt de kieren en vloer toch niet ontsmet. Verder denk ik dat als je niet heel veel vogels hebt dat ook helemaal niet nodig is. Veel mensen hebben een natuurlijke bodem of bv veel planten zoals ik. Die kan ik toch niet ontsmetten dus ik zie ook niet in waarom de rest van de voliere steriel zou moeten zijn. Nooit gedaan en nooit problemen met de vogels verder hier ;)

Goudvink001
23-03-2009, 20:33
Oke. Ik denk dat ik het ga doen met gewoon water. Het zal zeker niet schadelijk zijn voor mijn vogels. Bedankt voor de vele reacties!:D

Mvg

Animal
24-03-2009, 07:25
Een stoom reiniger is ook nog een goede millieu vriendelijke oplossing.

Adrie Jonkers
24-03-2009, 19:21
Beste Marx, je bericht omtrent het schoonmaken van je voliere en een ander bericht omtrent het willen installeren van een schrikdraadinstallatie klinkt mij al een beetje schokkerig in de oren. In je schrikdraadbericht vertel je bovendien, dat je niet al te veel technisch inzicht hebt. Neem voor je schrikdraad een vakman in de arm. Het stroomstootje van schrikdraad is wel een afgeleide van 220. Groet. Adrie Jonkers.

Marx
24-03-2009, 21:02
Beste Marx, je bericht omtrent het schoonmaken van je voliere en een ander bericht omtrent het willen installeren van een schrikdraadinstallatie klinkt mij al een beetje schokkerig in de oren. In je schrikdraadbericht vertel je bovendien, dat je niet al te veel technisch inzicht hebt. Neem voor je schrikdraad een vakman in de arm. Het stroomstootje van schrikdraad is wel een afgeleide van 220. Groet. Adrie Jonkers.

Ik vind je wat snel geschokt. Ik vraag me af wat er mis is met mijn bericht over dat schoonmaken? Ik heb in 25 jaar nog nooit een schoonmaakmiddel gebruikt. Dus waarom moet ik dan aanraden de voliere te desinfecteren met paardenstalmiddelen oid? Dat slaat in mijn ogen nergens op. Ik had muizen dus heb ik de voliere schoon gemaakt met water en de tuinslang op harde straal. Maar ik zie mezelf nu niet snel 15 grote planten ontsmetten en de zandbodem erbij. Jij? Verder heeft dat niets te maken met het wel of niet goed zijn in buiten gebruiksaanwijzingen om stroomdraad aanleggen. Ik heb niet op de MTS gezeten he. Ik heb geleerd over de bloemetjes, vogeltjes en plantjes, niet stroomdraden. Maargoed, schijnbaar ben ik toch nog slim genoeg om het werkend te krijgen want het werkt inmiddels prima. Ik ben dus geschokt, bij het testen van de stroomdraad wel te verstaan. ;)