PDA

Bekijk Volledige Versie : grotere voliere maken

wilmer
22-03-2009, 17:04
Ik wil een voliere maken van 3 meter lang, 1,7 meter breed en 1,90 hoog
(het mocht eindelijk groter van mijn vader, vandaar deze nieuwe post)

ik wil er kanaries, zebravinken, mexicaanse roodmussen, jap. meeuwen in hebben. van alles een koppeltje

kunnen er dan nog meer vogels in, zo ja welke soorten dan? ( goede zang, mooie kleuren, niet te duur)

wilmer
23-03-2009, 14:37
:help :help :help

Ton
23-03-2009, 19:55
ik denk dat er wel 6 koppels in kunnen, paargewijs is het leukste natuurlijk. je zou kunnen denken aan goulds, of andere kleine tropen. er zijn zoveel soorten. het ligt ook aan jouw ervaring met vogels. je kan het beste rustig beginnen, en er af en toe eens wat bij kopen. zo doende leer je meer over vogels, en als je dan eens op een beurs komt, zie je misschien nog wat leuks, om er bij te doen.

kevin
23-03-2009, 20:47
ik denk dat er wel 6 koppels in kunnen, paargewijs is het leukste natuurlijk. je zou kunnen denken aan goulds, of andere kleine tropen. er zijn zoveel soorten. het ligt ook aan jouw ervaring met vogels. je kan het beste rustig beginnen, en er af en toe eens wat bij kopen. zo doende leer je meer over vogels, en als je dan eens op een beurs komt, zie je misschien nog wat leuks, om er bij te doen.

vind ik ook, je moet hem niet direct volsteken, als je dan nog iets leuks ziet die je wilt, dat die er dan bijkunnen in plaats van een geforceerd koppeltje die je hebt gekocht om de volière vol te krijgen, want naar mijn idee zullen z'on koppels ook de eerste zijn die weer weg gaan

wilmer
23-03-2009, 23:01
bedankt

weten julie ook hoeveel (bakjes) voer ik moet hebben?

kevin
24-03-2009, 08:38
normaal eentje of 2 als alles goed gaat, anders als je ziet dat er een koppel dominant word bij de voederplaats moet je nog een bijmaken

wilmer
24-03-2009, 16:22
oke

welke soorten voer moet ik dan hebben?

Patriick
24-03-2009, 16:25
ik zou dan tropenzaad of volierezaad geven.

Benjamin
24-03-2009, 16:43
Hele dure vogels maar ze zijn wel leuk ! Japanse Nachtegaaltjes zie profielfoto's.
Anders spitsstaartjes. Wat voor vogels moeten het zijn ? Mogen het ook grondvogels zoals kwartels zijn ?

__________________________________________________ ___________

http://www.zoo-logics.com/vogels/estrildidae/Estrilda%20astrild.jpg

Groetjes ;)

Benjamin en de vogeltjes!

wilmer
24-03-2009, 23:18
@ benjamin

lijken me leuke vogels maare ik begin net dus lijikt me niet acht verstandig die nachtegaaltjes.
ik ga er geen grondvogels in doen want hij staat achterin de tuin dus 9 vd 10 x zie je ze niet omdat er een plant voorstaat

k denk trouwens dat ik met die 4 soorten begin die int 1e berichtje stonden

@ patrick

is dat het enige voer wat ik moet geven, geen eivoer of zoiets?

toby
25-03-2009, 09:56
Ik zou persoonlijk zelf 2 voerplaatsen maken ik heb buiten een voer(en water natuurlijk)toren ook altijd nog een plekje waar kleine bakjes hangen zodat er altijd gegeten kan worden verder heb ik ook op de grond voer omdat ik wel kwartels heb (ik vind ze zelf er leuk en mijn ervaring is dat het eraan ligt wat voor soort kwartels je neemt als je japanse of harlekijnen neemt zie je ze goed vind ik die zijn namelijk totaal niet schuw andere schuwe soorten zullen idd in het groen verdwijnen)...

Wat de soorten voer betreft zou ik of 2 soorten nemen namelijk kanariezaad voor de kanaries en tropen zaad voor de tropen ..Of kiezen voor voliere zaad daar zit voor alle vogels wat in ...verder is eivoer erg gezond mits je he voert in kleine porties alleen als er jongen zijn meer ....Ik voer zelf nog graag onkruidzaad en andere zaden maar dat is wel allemaal zogenaamd snoepzaad en dus niet het hoofdvoer ...oja geef ze soms ook war groen bv sla is voor de kanaries volgens mij ook wel belangrijk ...
grit moet je ook altijd hebben staan natuurlijk verder zal het ook wat afhangen of en wat voor vogels je er evt. bij inzet ...japanse meeuwtjes , kanaries ,zebravinken zullen hier goenoeg aan hebben, mexicaanse roodmussen ken ik niet dus kan niet vertellen of die nog iets anders nodig hebben ,maar als je later nog andere vogels gaat inzetten zoals bv afrikaanse prachtvinken dan komt er bij dat je zeker met jongen dierlijke voer moet geven ....maar dat ligt dus aan de vogels die je neemt ...

nou dat was het geloof ik mocht me nog iets te binnen schieten zet ik het nog neer ...

groetjes natasja

ThomasZ
25-03-2009, 13:16
Ik heb 2 volliere encyclopedieen. Maar er staat geen mexicaanse roodmus in. Ik zelf zou voor jou nu je begint beginnen kanaries of sijsjes. Deze zijn makkelijk te broede en je leert snel dingen bij over vogels. Later als je wat meer ervaring hebt zou ik andere er in doen. Zorg ook dat je wat ruimte overblijft voor jonkies anders zit je volliere dadelijk te vol. Eivoer en grit is idd belangrijk buiten het gewone vollier zaad.

Ik zou in je volliere een sluis in bouwen. Heb op dit forum gezien dat sommige dit niet hebben. Maar ik vind het wel fijn. Je hebt toch een kleine zekerheid dan in je volliere.

wilmer
25-03-2009, 14:23
wat is eigenlijk dat grit?

moet je het eivoer in aparte bakjes doen, of door het voer heen mengen?

Tori no Hime
25-03-2009, 14:33
wat is eigenlijk dat grit?

moet je het eivoer in aparte bakjes doen, of door het voer heen mengen?

Grit bestaat uit kleine steentjes/stukjes van schelpen en vogels hebben dat nodig voor in hun spiermaag; daar wordt het voedsel vermaald met behulp van die scherpe/harde steentjes.

Ik geef eivoer altijd in een apart bakje, omdat eivoer sneller bederft dan normaal zaad. Als ze niet al hun normale zaad op hebben, blaas ik de lege pelletjes weg en krijgen ze nieuw voer bij het oude, maar als er eivoer over is, gooi ik het weg en geef ik alleen maar nieuw.

Patriick
25-03-2009, 14:36
grit is kalk, meestal zijn dat fijngemalen schelpen.

wilmer
25-03-2009, 15:30
oke thanks

ik heb wat gelezen dat de nagels te lang worden, als de stokjes te dun zijn.
klopt dit?

welke maat stokjes gebruiken jullie?

Patriick
25-03-2009, 15:45
als je iets dikkere stokken of takken hebt schuren de nagels daar langsheen, dan zullen ze niet snel lang worden.

Ik heb in het binnenhok stokken van 1,5 tot 2 centimeter doorsnee en buiten allerlei verschillende takken van 1 tot 5 centimeter dik.

wilmer
25-03-2009, 16:34
owkee

voeren jullie zodat er altijd wat overblijft om te eten, of voeren jullie in porsies die precies groot genoeg zijn?

Patriick
25-03-2009, 16:55
Ik heb in de buitenren 1 grote schaal staan, daar gooi ik elke morgen nieuw voer in. Zodat ze kunnen eten als ze zin hebben. Dus niet in porties. Dan is er ook altijd voor alle vogels genoeg. Dat vind ik het voordeel.

In porties voeren wordt denk ik het meest gebruikt bij de vogels in broedkooien. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ton
25-03-2009, 20:18
in de regel geef je 5 tot 7 gram zaad per vogel, wat hiervoor al gezegd werd, is dat dat vaak word toegepast in broedkooien. daar zitten ze meestal per 2 opgekooid. als je dan 5 tot 7 gram zaad per dag geeft, moeten ze alle zaden opeten die je voert, en niet alleen het lekkerste zaad. nu is dat in een voliere minder makkelijk, daar er een pikorde heerst. dat houd in dat de grootste of sterkste vogels eerst het lekkere zaad opeten, en dan mogen de kleinere vogels de minder lekkere zaden eten. je kan dat echter wel doen, als je bijvoorbeeld meerdere voerplaatsen maakt, zo dat alle vogels tegelijk kunnen eten. groot voordeel is, dat je heel weinig voer hoeft weg te gooien, en zaad is best wel duur. nadeel is dat je elke dag moet voeren. ik zelf doe deze methode, daar ik toch elke dag mijn vogels naloop, om te zien of alles nog in orde is.

Kornelis
26-03-2009, 20:03
Ik heb het zaad, water en grit in mijn binnehok staan en buiten heb ik een voerplank voor eivoer, groenvoer etc. gaat prima bij mijn tropen.
De mex roodmus is in principe makkelijk te houden, ik spreek uit ervaring. Deze vogels broedden snel en zijn niet veeleisend, ze kunnen wel bastaarden met de kanaries.
Ik weet niet of je de voliere wil beplanten? Ik zou als ik jou was goed uitzoeken wat goede, sterke planten zijn voor een voliere aangezien kanaries en roodmussen graag mogen knabbelen aan struikjes en andere planten.

Groeten Kornelis

wilmer
27-03-2009, 10:26
owkee

welke planten hebben jullie er in staan?

welke maat gaas heb ik nodig?

wilmer
28-03-2009, 13:21
:help :help :help

Kornelis
29-03-2009, 11:34
Ik heb er een liguster, buxus, rotsheide, conifeer, hedra(klimop), vuurdoorn, kamperfoelie, ereprijs, kogeldistel, japanse hulst, lampepoetsgras en teunisbloem is staan.
In de lente en zomer maanden plant ik er ook nog wel onkruiden in zoals hanepootgras etc. voor de zaden.
Daarnaast zijn bamboe, vlier, hazelaarsoorten, wilgensoorten, vlinderstruik en brem geschikt.
Op het internet is hier ook veel over te vinden, gewoon google gebruiken.
Ik denk dat gewoon tropengaas voldoet.

wilmer
30-03-2009, 16:12
hoe groot zijn de gaten dan?

Marx
30-03-2009, 16:35
hoe groot zijn de gaten dan?

Je kan soms beter een klein beetje huiswerk doen. ;) Gewoon even op internet opzoeken of eens naar een winkel gaan waar ze de materialen verkopen.