PDA

Bekijk Volledige Versie : aanzuren van water

Ton
22-03-2009, 14:41
van de week, was ik bij een lezing van dierenarts Oranje, hij is de dierenarts op de grote shows. dus weet wel wat hij zegt, denk ik. er werd gepraat over het aanzuren van water. met combimix, of appelazijn. dat heeft alleen nut als er in je water word gepoept of dergelijke. als je dagelijks je water ververst heeft het aanzuren geen zin. namelijk met aanzuren probeer je de ph waarde in de krop van de vogel te verlagen, zodat ze minder gevoelig zijn voor ziekten. nu heb ik zelf eens een test gedaan met combimix, daarvan 2 ml op een liter gemengd, toen kwam ik uit op een ph van 4,5. daar de ph in de krop van de vogel al plusminus 2 ph is, heeft het dus geen enkele zin om je water aan te zuren. aldus drs Oranje.

kort samen gevat, aanzuren is alleen van waarde voor de fabrikanten. (omzet)

Adrie Jonkers
22-03-2009, 16:06
Beste Ton, dierenarts Van der Horst te Veldhoven is van mening dat na een gecontroleerde proefperiode de vogels, die aangezuurd water kregen in een betere conditie waren. Een verslag van een dergelijk onderzoek zou natuurlijk fijn zijn. Groet. Adrie Jonkers.

Ton
23-03-2009, 20:03
dierenarts van der Horst is ook een dierenarts, die veel van vogels weet, dus ik kan dat niet bestrijden. ik heb hier verteld wat dierenarts Oranje ons in een lezing heeft verteld, en dat heb ik hier in dit forum verteld.

wat hij overigens ook vertelde is, dat als je bijvoorbeeld medicijnen, of wat dan ook, aan je water toevoegt. de vogel gedurende de tijd dat je dat in het water doet, de vogel veel minder drinkt, dan wanneer je gewoon kraanwater geeft.

HansvdWeerdhof
23-03-2009, 20:31
....heeft het aanzuren geen zin. namelijk met aanzuren probeer je de ph waarde in de krop van de vogel te verlagen, zodat ze minder gevoelig zijn voor ziekten....

Beetje kort door de bocht.
Ik ben zelf ook geen fan van het aanzuren van water, maar de reden die vriend Oranje hierboven aanvoert is niet helemaal zuiver op de graat.

Het (verder) aanzuren van de krop is beslist niet de reden dat men het drinkwater aanzuurt.

Het gaat er om dat in zuur water in een drinkfles (dus voordat het gedronken wordt) minder bacteriegroei zal zijn dan in neutraal water uit de kraan.
Dit omdat DE MEESTE (goed lezen!) bactieriŽn en andere ziekmakers niet kunnen (over)leven in zuur water of wel hun vermeerdering door zuur water ernstig wordt bemoeilijkt.
Dat is de enige zin die het aanzuren van water heeft.
Minder bacteriegroei.

Daarom moet ik altijd heel hard lachen om mensen die 2 dagen in de week het drinkwater aanzuren en de andere dagen gewoon kraanwater verstrekken.
Aanzuren doe je wel of niet en als je het wel doet dan moet je dat 365 dagen per jaar doen.
Maar zoals gezegd: persoonlijk zie ik niets in dat aanzuren omdat het wel een heleboel werk is en dus veel tijd kost en omdat het alleen wat preventieve bescherming geeft. Een zieke vogel wordt er echt niet beter van.

Antoni Hopmann
23-03-2009, 22:19
dierenarts van der Horst is ook een dierenarts, die veel van vogels weet, dus ik kan dat niet bestrijden. ik heb hier verteld wat dierenarts Oranje ons in een lezing heeft verteld, en dat heb ik hier in dit forum verteld.

wat hij overigens ook vertelde is, dat als je bijvoorbeeld medicijnen, of wat dan ook, aan je water toevoegt. de vogel gedurende de tijd dat je dat in het water doet, de vogel veel minder drinkt, dan wanneer je gewoon kraanwater geeft.

We weten nu in ieder geval,hoe deze 2 dierenartsen er over denken.
Het aanzuren van drinkwater met biologische appelazijn wordt wel aanbevolen
door een bekende vogelarts als er sprake is van atoxoplasmose.Het fijne
daarvan weet ik niet meer precies. Had iets te maken met een schimmel. Over e.e.a. werd destijds geschreven op Birdweb.

Cara
23-03-2009, 22:58
Ik heb in mijn grasjesbestand een aantal keren Megabacterie gehad. Door het aanzuren van het water word de groei van deze schimmelinfectie bemoeilijkt en heeft het dus een enigszins preventieve werking. Let wel, niet 100% gegarandeerd! Maar het helpt zeker wel! Hier word dan ook dagelijks het water aangezuurd. Dit op advies van maar liefst 3 verschillende artsen.

Dat het promotie zijn tbv de fabrikanten? Dat betwijfel ik.... Ik bedoel.. ik betaal 2 Euro voor een liter (biologische) appelazijn weet je hoe lang ik daar mee doe!

Antoni Hopmann
23-03-2009, 23:13
Ik heb in mijn grasjesbestand een aantal keren Megabacterie gehad. Door het aanzuren van het water word de groei van deze schimmelinfectie bemoeilijkt en heeft het dus een enigszins preventieve werking. Let wel, niet 100% gegarandeerd! Maar het helpt zeker wel! Hier word dan ook dagelijks het water aangezuurd. Dit op advies van maar liefst 3 verschillende artsen.

Dat het promotie zijn tbv de fabrikanten? Dat betwijfel ik.... Ik bedoel.. ik betaal 2 Euro voor een liter (biologische) appelazijn weet je hoe lang ik daar mee doe!

Ja,idd.Cara. Men noemde dat de Megabacterie. Een schimmel op de overgang van de kliermaag. Daar schijnt appelazijn zeer effectief tegen.

Ton Koek
24-03-2009, 00:43
Op http://home.hetnet.nl/~bec-info2/mega.htm staat een stuk over die schimmel, ook daar wordt aanzuren aanbevolen.

Rissotto
24-03-2009, 11:24
mijn ervaringen er mee is dat als ik appelazijn verstrekte aan mijn vogels dat ze veel minder water dronken, en ik zag niet echt veel verbetering in de gezondheid. daarom ben ik er mee gestopt. het is wel zo dat appelazijn goed werkt tegen megabacterie. schimmels houden niet zo van zure dingen.

Antoni Hopmann
24-03-2009, 18:56
Even kijken op Birdweb. Een stukje praktijk waarbij met zieke vogels naar
een beroemde vogelarts in Belgie is gegaan.
RobK zal waarschijnlijk weten waar het precies staat.
Mss wil hij dat artikel even opsporen en hoe je het tevoorschijn haalt.

Ton
24-03-2009, 20:07
Beetje kort door de bocht.
Ik ben zelf ook geen fan van het aanzuren van water, maar de reden die vriend Oranje hierboven aanvoert is niet helemaal zuiver op de graat.

Het (verder) aanzuren van de krop is beslist niet de reden dat men het drinkwater aanzuurt.

Het gaat er om dat in zuur water in een drinkfles (dus voordat het gedronken wordt) minder bacteriegroei zal zijn dan in neutraal water uit de kraan.
Dit omdat DE MEESTE (goed lezen!) bactieriŽn en andere ziekmakers niet kunnen (over)leven in zuur water of wel hun vermeerdering door zuur water ernstig wordt bemoeilijkt.
Dat is de enige zin die het aanzuren van water heeft.
Minder bacteriegroei.

Daarom moet ik altijd heel hard lachen om mensen die 2 dagen in de week het drinkwater aanzuren en de andere dagen gewoon kraanwater verstrekken.
Aanzuren doe je wel of niet en als je het wel doet dan moet je dat 365 dagen per jaar doen.
Maar zoals gezegd: persoonlijk zie ik niets in dat aanzuren omdat het wel een heleboel werk is en dus veel tijd kost en omdat het alleen wat preventieve bescherming geeft. Een zieke vogel wordt er echt niet beter van.

maar als je je water elke dag ververst, dan kan er toch geen bacterie groei in zijn, of gaat dat zo snel in de zomer ? in de zomer geef ik ze s`morgens en s`avonds schoon water.

HansvdWeerdhof
25-03-2009, 01:58
maar als je je water elke dag ververst, dan kan er toch geen bacterie groei in zijn, of gaat dat zo snel in de zomer ? in de zomer geef ik ze s`morgens en s`avonds schoon water.

Nou, ik zal je uit de droom helpen dat gaat razendsnel en niet alleen 's zomers.
Water uit de kraan is "vrij dood", maar een paar vogels die er uit drinken nadat ze net hun bek vol (ei)voer hebben of net hun snavel hebben afgeveegd aan de nooit schone zitstok en het spel is op de wagen.
En we zullen het er maar niet over hebben als er vogels zijn die zich proberen te wassen of nog erger in de fontein poepen.
Voor de mensen die water geven in die Fauna drinkflessen die je om moet keren: ruik eens na een dag aan dat water (getver, het ruikt naar sloot)

Overigens hebben lang niet alle bacteriŽn of andere ziekteverwekkkers een explosieve vermeerdering bij hogere temperaturen of alleen in neutraal (kraan)water en zijn er plenty die zich juist beter vermeerderen in zuur water en bij lage temperaturen.

En appelazijn helpt ook niet tegen atoxoplasmose, zie mijn bijdrage hierboven, het aanzuren is alleen zinvol met het oogpunt op de bacteriegroei in de drinkfles(!) omdat voor de meeste bacteriŽn en ziekteverwekkers geldt dat ze een hekel hebben aan zuur water.
Appelazijn is geen medicijn ook niet misschien, ook niet een beetje.
Zodra het zure water gedronken wordt komt het in een nog zuurder milieu (de krop) en is het "effect" ten einde.

Het aanzuren is op zich niet slecht, maar verwacht er geen wonderen van, je kunt het zien als een soort preventieve actie ter voorkoming van, verder niet.

Hetgeen er hierboven door Risotto werd geschreven is ook een voordeel, ze drinken minder, want zuur water is minder lekker, dus ze drinken alleen wat ze nodig hebben, dat zorgt dus voor minder natte ontlasting en ook tot minder geknoei, dat leidt beide tot drogere kooibodems en dus tot minder bacteriedruk, want in een droge omgeving kan vrijwel geen enkele bacterie overleven.
Dus wat Risotto ziet als een reden om er maar mee te stoppen is zo slecht nog niet....;)

Animal
25-03-2009, 11:22
De meeste bacterie's zijn helemaal niet schadelijk. Zonder bacterie's is er zelfs geen leven.
Veel mensen hebben in een grote gemengde voliere een grote drinkschaal of vijvertje ,waar de vogels zowel in baden als uit drinken ,en die hebben nergens problemen mee.
Heel dat aanzuur en bacterie verhaal vind ik daarom zwaar overdreven.
Als je onder zulke bacterieloze omstandigheden (laboratorium omstandigheden) vogels wilt kweken ,worden het zwakke vogels die nergens meer tegen kunnen ,en erg snel ziek zullen worden.

Rissotto
25-03-2009, 13:00
ik zie nog steeds geen enkele reden waarom ik appelazijn zou moeten geven..
ik zie totaal geen verbetering in de gezondheid van mijn vogels, en ze vinden het ook nog eens vies ook... veel drinken helpt juist afvalstoffen af te voeren volgens mij..

Antoni Hopmann
25-03-2009, 18:02
ik zie nog steeds geen enkele reden waarom ik appelazijn zou moeten geven..
ik zie totaal geen verbetering in de gezondheid van mijn vogels, en ze vinden het ook nog eens vies ook... veel drinken helpt juist afvalstoffen af te voeren volgens mij..

Ik geef zoals alle jaren gewoon Rotterdams leidingwater aan de vogels en
houd het daarbij. De Faunaflessen inmiddels ingeruild voor de CLASSIC
flessen met roestvrijstalen tuit en kogels. Dat wel.

Rissotto
26-03-2009, 10:20
Ik geef zoals alle jaren gewoon Rotterdams leidingwater aan de vogels en
houd het daarbij. De Faunaflessen inmiddels ingeruild voor de CLASSIC
flessen met roestvrijstalen tuit en kogels. Dat wel.

aah nog een rotterdammer :)

leila
27-03-2009, 00:20
ik gebruik al jaren een soort van kolibri flesjes een tuitje zo dik als een vinger van glas of plastic,met een soort kuntsstof dop en een gebogen tuitje eraan van ongeveer 0,5 cm doorsnee,zonder kogels er in mijn ervaring die gaan altijd lekken op den duur ook heb je er met 2 kogels erin.
ook laten de vogels zebravinken bijv ze leeg lopen vooral zomers een probleem.
de flesjes die ik gebruik komen oorspronkelijk uit een engels vogelpark die nu niet meer bestaat.
mijn idee er achter was schoner water de hele dag en makkelijk reinigbaar en helemaal uit elkaar te halen.
ook geen of bijna geen natte plekken in je hok.
bij mij drinken alle soorten eruit binnen no time,ik doe er altijd een bijv zilverbek of zebra bij als ik een nieuwe vogel heb aangeschaft.
zoals ik altijd gehoord en begrepen had was het aanzuren van het water enkel bedoeld om de krop inhoud zuurder te maken en niet om algengroei of weet ik veel wat in een drinkfles wil groeien tegen te gaan.
de flesjes die ik benoemde heb ik met een gereedchaps klem in elk hok hangen en zelfs de duiven drinken eruit.
mvg wim

Just_Nele
10-05-2009, 14:37
Even kijken op Birdweb. Een stukje praktijk waarbij met zieke vogels naar
een beroemde vogelarts in Belgie is gegaan.
RobK zal waarschijnlijk weten waar het precies staat.
Mss wil hij dat artikel even opsporen en hoe je het tevoorschijn haalt.

inderdaad,,,

P.Wijlaars
23-07-2009, 00:21
van de week, was ik bij een lezing van dierenarts Oranje, hij is de dierenarts op de grote shows. dus weet wel wat hij zegt, denk ik. er werd gepraat over het aanzuren van water. met combimix, of appelazijn. dat heeft alleen nut als er in je water word gepoept of dergelijke. als je dagelijks je water ververst heeft het aanzuren geen zin. namelijk met aanzuren probeer je de ph waarde in de krop van de vogel te verlagen, zodat ze minder gevoelig zijn voor ziekten. nu heb ik zelf eens een test gedaan met combimix, daarvan 2 ml op een liter gemengd, toen kwam ik uit op een ph van 4,5. daar de ph in de krop van de vogel al plusminus 2 ph is, heeft het dus geen enkele zin om je water aan te zuren. aldus drs Oranje.

kort samen gevat, aanzuren is alleen van waarde voor de fabrikanten. (omzet)

Kijk!! das nou goeie informatie, daar kan ik weer wat mee, bedankt ton
ik weet niet of het voor mij van toepassing is , want in noord-brabant is de ph waarde anders als bv in rotterdam,met alle respect.:D

Ton
23-07-2009, 10:46
aanzuren met bijvoorbeeld appelazijn, heeft wel nut, dat je water langer vrij blijft van bacterien. nu in deze tijd, zomer, warm, kan dat nuttig zijn.

P.Wijlaars
23-07-2009, 11:34
aanzuren met bijvoorbeeld appelazijn, heeft wel nut, dat je water langer vrij blijft van bacterien. nu in deze tijd, zomer, warm, kan dat nuttig zijn.
stome vraag mischien,maar in badwater ook??

Antoni Hopmann
23-07-2009, 20:21
stome vraag mischien,maar in badwater ook??

Wat is stom. Het enige dat ik weet is dat sommigen 3 druppels bleekwater op
1 liter water doen.
Ik begin daar niet aan,maar gooi wel een klein scheutje Gezasept in het badwater.

Ton
23-07-2009, 22:25
in het badwater hoeft het niet, aangezien je dat met een half uur toch weer weg haalt.

Animal
24-07-2009, 15:14
in het badwater hoeft het niet, aangezien je dat met een half uur toch weer weg haalt.

Er zijn er ook waar het badwater als drinkwater wordt gebruikt en de hele dag aanwezig is ,,zeker in volliere's.
En daar hoeft helemaal niks in.
Als je het toch niet vertrouwd ,,eens in de week wat Geza sept is goed genoeg.

Animal
24-07-2009, 15:17
Wat is stom. Het enige dat ik weet is dat sommigen 3 druppels bleekwater op
1 liter water doen.

Die hebben dan nog nooit de waarschuwingen op de verpakking gelezen zeker !