Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Man met bruine neusdoppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Man met bruine neusdoppen

    Je hoort weleens dat de neusdoppen bij grasparkieten kunnen verkleuren door een verandering/stoornis in de hormoonhuishouding. Ik heb dat ooit eerder gehad bij een man (was altijd duidelijk een man, maar op 5-jarige leeftijd werden zijn neusdoppen bruin) en nu heb ik het weer (bij een opgevangen vogeltje, geen idee hoe oud die is).
    Is dit een permanent probleem, of kan het nog goed komen (in een volgend broedjaar misschien)?

  • #2
    is het een jonge vogel?

    Opmerking


    • #3
      Nee, we hebben hem bijna een jaar geleden langs de weg gevonden (helemaal uitgehongerd en verzwakt ) dus hij is zeker al een jaar oud (waarschijnlijk een stuk ouder al, want volgens mij had hij toen we hem vonden al witte irisringen). Zijn neusdoppen zijn het afgelopen jaar wel blauw geweest.

      Opmerking


      • #4
        dan weet ik niet wat het zou kunnen zijn
        maar ik weet wel dat vogels zelden wel eens kunnen veranderen van geslacht

        Opmerking


        • #5
          Nou, volgens mij is er dus iets mis met de hormoon-productie van deze man. Ik heb ook al zitten zoeken wat het anders zou kunnen zijn, maar het ziet er gewoon hetzelfde uit als bij die man die ik jaren terug heb gehad. Maar ik weet dus niet of dit blijvend is, of misschien nog goed kan komen, dus dat is eigenlijk mijn vraag.

          De vogel ziet er verder goed gezond uit en vermaakt zich prima, dus het is niet zo erg. Maar ik zal er dit jaar (en misschien nooit) waarschijnlijk niet mee kunnen kweken. En omdat ik maar 1 paartje grasparkieten heb, is dat een beetje jammer

          Opmerking


          • #6
            Popjes hebben een lichblauwe neusdop als ze jong zijn, en soms zelfs tot 1,5 - 2 jaar oud. Heb je je niet vergist? Een mannendop is namelijk diepblauw, een jonge poppendop lichtblauw (met witte randjes ronde de neusgaatjes).

            Opmerking


            • #7
              Ja, dat weet ik Seppe, maar bij deze man waren de neusdoppen echt donkerblauw. En die andere man, die ik eerder heb gehad, was zelfs vader geweest; dus echt zeker weten een man.

              Opmerking


              • #8
                Kan het ook niet van een kneuzing of bloeduitstorting komen?
                (Ik heb namelijk wel eens een volwassen popje met een bloeduitstorting in haar dopje gezien - die kreeg een groen/blauw/zwarte neusdop.)
                't Is wel heel erg vreemd, ik heb geen idee hoe dat zou komen.
                Heb je misschien een foto van het hoofdje? Misschien gaat er dan toch bij iemand een belletje rinkelen, je weet maar nooit.

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb even gezocht naar oude foto's; niet zo'n goede kwaliteit helaas.

                  Dit is de enige foto die ik heb kunnen vinden van toen de neusdoppen nog blauw waren:
                  http://img16.imageshack.us/img16/5200/pipnalamolly.jpg
                  (vogel waar het om gaat zit helemaal links)

                  Hier zijn ze donkerbruin geworden:
                  http://img8.imageshack.us/img8/4189/pipm.jpg
                  De groene vogel links dus:
                  http://img513.imageshack.us/img513/7552/pipsw.jpg

                  Al deze foto's zijn niet van de man die ik nu heb, maar de man die ik jaren geleden had met hetzelfde probleem.

                  Dit is de man die ik nu heb (groene vogel links):
                  http://img261.imageshack.us/img261/3709/parkietenv.jpg

                  Ook hier heb ik helaas geen overtuigende foto met blauwe neusdoppen van, maar geloof me maar gewoon als ik zeg dat ze echt duidelijk blauw zijn geweest.

                  Ik heb van meerdere vogelmannen gehoord dat de neusdoppen kunnen verkleuren door een fout in de hormoonhuishouding, dus ik neem aan dat dat gewoon de oorzaak is. Het ziet er niet uit als schurftmijt ofzo en als het een bloeduitstorting zou zijn; dan zou het na een tijd toch weer moeten wegtrekken lijkt me?

                  Ik vroeg me gewoon af of (als het een hormoonprobleem is) deze man nooit geschikt zal zijn voor de kweek, of dat het misschien alleen een tijdelijk probleem is.

                  Opmerking


                  • #10
                    Da's inderdaad heel erg vreemd. De neusdop was erg diepblauw, en toen ineens bruin. Zoiets heb ik nog nooit gezien!

                    Alhoewel, afgelopen zondagnacht is een mannetje van mij overleden. Binnen een uur was zijn neusdop helemaal donkerbruin/zwart.

                    Tja.. Ik heb heel weinig verstand van dat soort medische dingetjes. Ik hoop dat iemand anders een antwoord voor je heeft!

                    Opmerking

                    Working...
                    X