Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke vogeltjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Welke vogeltjes?

    Hallo!

    Ik ben net nieuw hier, dus ik moet even wennen hoe het er hier uitziet.

    Ik ben iemand die dol is op minidiertjes waaronder ook minivogeltjes. Ik heb 2 zebravinkjes (koppeltje, grijze) en wil graag nog 2 goudbuikjes of oranjekaakjes of een ander vogeltje dat erg klein is. Het is de bedoeling dat ze binnenshuis gehuisvest gaan worden. Wat raden jullie me aan om aan te schaffen? Ik moet nog een kooi gaan kopen, want de zebravinkjes zitten in een te kleine kooi. Ik heb ze gekregen, maar ze zitten in een rond kooitje van 40 cm doorsnede. Mogen zebravinkjes bij de andere nog kleinere vogeltjes? Of is het beter ze gescheiden te houden? Er zit een los Napoleonnetje in de dierenwinkel. Kan ik dat kopen als ik het bij de zebravinkjes zet voorlopig? Ik weet niet of ik er een partner voor kan vinden. De andere genoemde soorten vind ik leuker. Maar als het daar maar in zijn eentje zit, dan wil ik het best meenemen tegen de eenzaamheid. Ik verwacht niet dat de zebravinkjes nog lang in dit kleine kooitje moeten zitten. Ik struin regelmatig grote rommelmarkten af en als ik niets vind, dan koop ik wel een kooi via internet of wat dan ook.

    Dank jullie wel voor het antwoord!

    Groetjes,

    Minivogel

  • #2
    hey

    het beste is om je zebravinken apart te houden van de goudbuikjes/ napoleon
    zerbavinken willen nog wel eens het nest van een ander soort inpikken

    maar als je wilt kweken met zebravinken dan heb je aan zaad en eivoer/krachtvoer genoeg

    bij goudbuikjes/napoleontjes niet die moeten ook levendvoer hebben zoals
    buffalo
    pinkies
    fruitvliegjes

    veel succes met de keuze

    ps het beste is om gelijk 1 koppel te nemen dan 1
    mvg roy (vogelfreak)
    kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo Minivogel,gelijk maar met de deur in huis vallen.st.helena's of napoleonnetjes/oranjekaakjes en bijvb ook goudbuikjes zijn geen vogels voor in een huiskamer kooi je moet dan echt naar een kamervoliere of een grote broedkooi/vluchtje,in een kleine traliekooi worden dit soort vogeltjes totaal gestoord en blijven schichtig.
      Het liefst een ruime kooi waar je ook wat schuilmogelijkheden of beplanting kan aanbrengen dmv een potplant of i.d.
      En wat vogelfreak ook al aangaf wil je ermee kweken dan heb je levendvoer(diepvries)nodig anders volstaat een goede tropenmengeling, grit af en toe wat trosgierst en wat groenvoer en wat eivoer en (bad)water.
      Mvg,
      Kingfisher
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Dank jullie voor de reacties! Het is op zich niet de bedoeling om ermee te kweken, maar er kan natuurlijk per ongeluk een nestje komen. En dan zal ik mijn best doen voor ze, want ik zou er sowieso ook blij mee zijn. Maar ik ga ervan uit dat dat niet lukt in de huiskamer. Ik wil in principe 1 koppeltje zebravinkjes en 1 koppeltje goudbuikjes of oranjekaakjes of eventueel iets anders dat erg klein is. Kan een koppeltje goudbuikjes in een kooi van 80 x 50 x 40 cm (zoals een aquarium, dus niet in de hoogte) of is dat echt te klein voor ze? Ik heb geen kinderen, hier komen ook geen kinderen of andere ''voor deze vogels drukke mensen'' en de kooi kan langs een beschutte, rustige muur staan zodat ze niet gestoord worden (op het vegen en dweilen na hebben ze dus alle rust). Het is wel zonde als er niet mee gekweekt wordt, maar in principe ben ik al heel tevreden met 2 van die vogeltjes als gezelschapsdiertjes. Ik vind ze gewoon erg leuk. Ik kan een koppeltje kopen voor 120 euro. Ik weet niet of dat een gemiddelde prijs is omdat er zo lastig aan te komen is? Kunnen die zebravinkjes in zo'n kooi van 80 cm of kan ik ze in die grootte beter alleen laten zitten dan? Ze lijken zich nu gelukkig te voelen in het kleine kooitje dat ophangt aan de boog in de kamer (2 kamerdelen), maar mij lijkt dat toch te klein, 40 cm doorsnede. Ze leven nu op krachtvoer, tropisch zaad, fruitstukjes en trosgierst.

        Ik verneem graag weer jullie reacties! Alvast bedankt!

        Groetjes,

        Minivogel

        Opmerking


        • #5
          Aanvulling op het vorige:

          Ik heb net een kooi van 90 x 50 x 80 hoog gekocht en die wordt straks gebracht. Dus nog iets groter dan ik in gedachten had. 't Napoleonnetje heb ik gekocht en zit eventjes in een transportkooitje. Deze en de 2 zebravinkjes gaan alle drie straks over naar de grote kooi. Zitten ze niet meer zo krapjes... Mogen hier de goudbuikjes gewoon bij, dus 5 stuks in de grote kooi? Het Napoleonnetje fluit/zingt heel mooi. Misschien een mannetje? Het kostte maar 7,50. Ik dacht dat ze normaal gesproken duurder zouden zijn.

          Groetjes,

          Minivogel

          Opmerking


          • #6
            Dat napoleonnetje is inderdaat erg goed koop ,,is het toch niet iets anders ??
            Er kunnen best 5 vogels in deze kooi ,,alleen kweken zal wel niet lukken ,behalve de zebravinken ,die doen het misschien toch nog wel.

            Opmerking


            • #7
              Groeten,

              Arjan

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                  Dat napoleonnetje is inderdaat erg goed koop ,,is het toch niet iets anders ??
                  Er kunnen best 5 vogels in deze kooi ,,alleen kweken zal wel niet lukken ,behalve de zebravinken ,die doen het misschien toch nog wel.
                  Het is dat ik de soort zelf ken waardoor ik weet dat het een Napoleonnetje is. Maar het is zo goedkoop omdat de verkoopster zo'n jong meisje is dat er mogeljk niet veel verstand van heeft (het zou 17,50 kosten). En omdat een vleugeltje hangt kreeg ik het voor 7,50. Het is mogelijk vroeger gebroken geweest, dus niemand zal dat vogeltje gewild hebben. Ik heb het 2 weken waargenomen (af en toe de winkel ingelopen) en het lijkt verder heel gezond en is actief. Ik gok er maar op dat het een mannetje is, want ik vind het een prachtig geluidje.

                  Als er een auto hier buiten toetert, dan gaan ze alle drie in koor tekeer, grijns.

                  Groetjes,

                  Minivogel

                  Opmerking


                  • #10
                    Die rieten korfjes worden in diverse uitvoeringen hier bij de meeste dieren winkels verkocht.
                    Bij de boerenbont hebben ze ook diverse modellen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Als het niet de bedoeling is om er mee te gaan kweken lijkt het me logischer om een goedkopere soort te nemen. (beetje jammer van je geld vind ik)
                      Zomaar een paar ideetjes:
                      - zilverbekjes (tussen de 15 en 30 euro per koppel)
                      - ekstertjes / glansekstertjes (tussen de 50 en 70 euro per koppel)
                      - sint helena fazantjes (op dit moment worden ze aangeboden voor bedragen tussen de 35 en 50 euro per koppel)

                      Of je neemt 1 koppel en doet dat in de grote kooi. Door deze kooi aan te kleden met takken e.d. kun je best geode kweekresultaten behalen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Tijgervinkjes. Schitterende vogeltjes,waarvan het mannetje een heel lieflijk
                        liedje zingt. Ik heb ze ooit gehad.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          Hier ligt de Aveve vlakbij, dus daar ga ik straks even kijken. Misschien vind ik er ook nog andere interessante dingen voor ze. Dank je wel! Ze sliepen vandaag in hun wasbakje waar ze vervolgens dus ook in poepen en uit drinken, dus dat heb ik tijdelijk verwijderd en er alleen het waterbakje in gehangen. Ze geven duidelijk aan dat ze een ''bed'' willen hebben... Dus ik kijk straks even voor ze, want een ''waterbed'' is niet zo geschikt, grijns. Het zal wel zo'n rieten korfje worden of een houten kastje met gat erin of zo'n traliekastje, dat heb ik ook in de dierenwinkel gezien. Ik weet niet wat de verschillen zijn v.w.b. het slapen erin of broeden. Dus ik gok maar ergens op en neem wat nestmateriaal en ander spul mee. Het mannetje wil zijn popje niet delen met het Napoleonnetje. Maar verder gaan ze sociaal om met de eenling.

                          Over de vogeltjes denk ik nog even na. Ik heb veel informatie opgezocht, wat de prijzen ongeveer zijn en in welke mate eraan te komen is (ik woon in Maastricht...) en welke ik mooi vind. De vuurvinkjes, daarvan trekt het geluid me waarschijnlijk erg aan. Van de zilverbekjes en de andere 2 genoemde trekt me de prijs aan. Helaas vind ik de duurste het mooiste: goudbuikjes en oranjekaakjes. Bij de eerste heb ik het voordeel dat het geslachtsonderscheid snel te zien is en dat ze het meest mini zijn (ik heb iets met mini, altijd al gehad). Ik probeer nog een soortgenootje voor 't Napoleonnetje te vinden en dan is het welletjes, dan heb ik er zes. Misschien hang ik er meerdere hokjes in om mogelijke ruzie te voorkomen. Is een kunstplant die ik elke week even in de douche in de week zet/afsproei een optie als plant voor ze? Of is dat zinloos? Ik heb het Napoleonnetje de erg lange nagels geknipt voordat ik het losliet in de kooi. Maar hoe lang mag ik zo'n iel vogeltje in de hand houden?

                          Dank jullie wel voor de adviezen en tips!

                          Groetjes,

                          Minivogel

                          Opmerking


                          • #14
                            Het rieten korfje hangt er nu 2 dagen in en de andere ''huisjes'' ook. Het korfje werd onderzocht door het mannetje en hij leek haar uit te nodigen er naar toe te komen. Een dag later sliepen ze samen erin. Nu is hij begonnen het spul naar het korfje toe te slepen. Dus het nestje zit eraan te komen.... Ik zie wel of er iets uitkomt. Ze hebben het blijkbaar naar hun zin.

                            Groetjes,

                            Minivogel

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo allemaal,

                              Ik heb inmiddels vier eitjes liggen van de gewone zebravinken. En ik heb sinds vandaag een koppeltje goudbuikjes erbij en 2 Timor-zebravinkjes. Het was een lange reis voor ze vanuit het noorden naar het zuiden. Het werd nogal ruzie in de kooi (90L x 50 B x 80 cm H), dus het broedkoppel is eruit gehaald en de rust is wedergekeerd. Binnen 3 minuten broedde het vrouwtje al verder.... Ik was er een beetje bang voor, maar het was dus blijkbaar geen groot probleem voor ze. Ze zitten erg krapjes weer (40 cm doorsnede van de bol-kooi, zoals een vissenkom), dus ik ga kijken voor een tweede grote kooi. Komen daar alle zebravinken in en dan laat ik de goudbuikjes, het napoleonnetje en de Timor-zebravinkjes in de huidige kooi. Zo lijkt het mij het beste. Ik wil graag door met de Timortjes en niet meer met de gewone zebravinken. Maar ik laat wel graag deze eitjes uitkomen. Zo zie ik het nu voor me. Maar hebben jullie misschien tips hierin? Of hoe zouden jullie het doen? En kunnen de jongen van de gewone zebravinken wel uitvliegen in zo'n kleine kooi? Ik denk dat ik op vrij korte termijn een tweede grote kooi nodig heb. Ik wil graag de jongen houden van de zebravinken nu (als de eitjes bevrucht zijn althans). Maar dan zit ik met inteelt later als ik niet iets doe. Dus ik denk dat ik de popjes dan houd en de mannetjes weg doe of een andere oplossing hiervoor zoek. Wat zouden jullie doen? Ik sta maar helemaal aan het begin en heb nu 2 zebravinken van de dierenwinkel en de andere vogeltjes allemaal van een kweker. Kweken die Timors net zo gemakkelijk als de gewone? Ik zou daar graag popjes van willen hebben.

                              Groetjes,

                              Minivogel

                              Opmerking

                              Working...
                              X