Mededeling

Collapse
No announcement yet.

soort luizen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • soort luizen?

    ik heb een nest met vier jonge meeuwtjes, deze zullen een dezer dagen uitvliegen. Nu zag ik vanmorgen ineens een paar wit/gele luisjes door het nestkastje lopen.

    ik heb de zoekoptie al gebruikt en kwam daar tegen dat dat stofmijten zijn, klopt dit?
    ik kwam ook tegen dat bloedluis overdag niet actief is. Dus ik ga ervan uit dat het geen bloedluis is.

    Ik heb nog nooit last van bloedluis gehad, welke kleur hebben deze?

    Wat is het beste om tegen de stofmijten (als het stofmijten zijn) te doen?

  • #2
    Bloedluis is grijs als ze nog niet gezogen hebben en donkerrod als ze wel bloed op hebben. Ongeveer 0,5 mm groot, ze lopen vrij traag.

    Tegen stofmijt; haal de jongen er even uit, zet het nestje 1 minuut in de magnetron op de hoogste stand. Af laten koelen en de jongen terugzetten. Geen mijt overleeft dat. Om te voorkomen dat ze direct weer terugkomen, strooi wat kamille of knoflook in het nestje, dat schrikt ze af.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je reactie ton.

      Ik heb vanmorgen het nestje in de magnetron gedaan, dus de luizen zijn al weg, ze waren wit/geel, dus geen bloedluis gelukkig.

      Ik ga er vanavond een beetje knoflookpoeder indoen.

      Bedankt!

      Opmerking


      • #4
        Nog een vraagje

        Ik heb een paar weken geleden dutchies gebruikt.
        Ik had nog nooit bloedluis gezien, maar gewoon meer voor de zekerheid.

        Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat ik die gezien heb?

        Opmerking


        • #5
          Ja zeker, die lopen ook, al zijn ze wel miniscuul klein.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            oke, ze zijn echt heel klein, ik moet goed kijken om ze te zien.
            kan ik er dan wel knoflookpoeder onder leggen, of gaan de dutchies (als het dutchies zijn) dan ook weg?

            Opmerking


            • #7
              mijt

              Beste Patrick, gelet op de lichte kleur van je kostgangers, lijken het Dutchies. Volgens mij is de stofmijt meer de bruine kant uit. In hoeverre een stofmijt belangstelling heeft voor vogels, weet ik niet. Stofmijten schijnen liever in matrassen en dergelijke te leven en kunnen ook het daglicht niet velen. Overigens komt de Dutchie in Nederland ook in het wild voor. Groet. Adrie Jonkers.

              Opmerking


              • #8
                Als de dutchies lekker actief zijn, hoef je geen andere middelen te gebruiken, ook niet preventief dus ook geen knoflook.
                Hoelang heb je ze al in je kooi leven?
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oke, ik heb de dutchies er ongeveer 4 weken geleden ingezet, de ''luizen'' die ik zag zaten alleen op het nestkastje met de jongen.

                  Ik heb gisteren nog een keer heel goed gekeken en volgens mij zag ik ook rode beestjes. Ik heb nu t hele hok schoongemaakt met beaphear 404.
                  Nu is alles weg. Nu weet ik in iedere geval zeker dat er geen bloedluis meer zit.

                  Wat kan ik nu verder het best doen?
                  Bedankt alvast.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Patriick

                    Nu is alles weg. Nu weet ik in iedere geval zeker dat er geen bloedluis meer zit.

                    Ik denk dat je dit wel uit je hoofd kan zetten. Als het zo simpel is dat met 1 keer spuiten alles weg is dan zou niemand er meer last van hebben. Probleem is dat bloedluizen makkelijk een aantal meters lopen per nacht en dat ze op plaatsen zitten waar jij niet eens kan spuiten (naden, kieren e.d.).

                    Oorspronkelijk geplaatst door Patriick
                    Wat kan ik nu verder het best doen?
                    Er van uitgaan dat je altijd bloedluis heb. Iedereen heeft er last van, alleen is het probleem dat veel mensen het niet zien en anderen willen het niet zien (schamen zich om ervoor uit te komen).
                    In ieder geval zou ik diverse soorten bestrijdingsmiddelen in huis halen (poeder, spray, spuitbussen) en dagelijks iets controleren.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door J-T
                      Ik denk dat je dit wel uit je hoofd kan zetten. Als het zo simpel is dat met 1 keer spuiten alles weg is dan zou niemand er meer last van hebben. Probleem is dat bloedluizen makkelijk een aantal meters lopen per nacht en dat ze op plaatsen zitten waar jij niet eens kan spuiten (naden, kieren e.d.).
                      Oke, maar ik heb een nieuw schoon nestkastje opgehangen waar de japanse meeuwtjes nu inzitten.Ik heb de vogels ook ingespoten met beaphar.

                      Hoe gebruiken jullie de dutchies precies? ik ben namelijk bang dat ik dan iets niet goed gedaan heb. Ik kan t me bijna niet voorstellen maar t zou kunnen natuurlijk.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb ze zelf niet gebruikt, maar ik heb wel begrepen dat als je roofmijt gebruikt dat je nooit chemische middelen moet gebruiken. die zijn nu ook het hoekje om.

                        Ik meen dat je 6 weken van te voren (dus voor het plaatsen van de dutchies) zelfs niet gespoten mag hebben.
                        Mijn Site

                        Opmerking


                        • #13
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Dat had ik al ergens gelezen ja

                            Dit was gewoon voor de zekerheid, ik ga over vier weken nieuwe dutchies plaatsen.

                            ik had bij de dutchies, op een plank, op de grond 5 hoopjes gemaakt, onder een dekseltje met een stokje eronder.
                            om de dag een beetje nat gespoten..

                            Doen jullie dit ook ongeveer zo, of op een andere manier?

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik had ze afgelopen jaar in een van de bloembakken gedaan, die geef ik toch regelmatig water.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X