Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ivomec

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ivomec

    Hallo,

    Wie heeft er ervaring met Ivomec?

    En, waar kan ik dit kopen in Belgie?

    groeten,

    jan

  • #2
    ivomec

    Hallo,

    Ik heb vorig jaar Ivomec gebruikt bij de bestrijding van bloedluis tijdens de kweek. dit werkte zeer goed.
    De concentratie die ik gebruikte was te hoog, hierdoor waren er toch enkele koppels waar het wat minder ging.
    De werkzame stof in Ivomec is ivomectine, dit zit o.a. in anti-luchtpijpmijt van Bogena dit haal je bij de dierenspeciaalzaak.Maar er zijn nog meer producten op de markt waar ivomectine in is verwerkt.

    Voor de goede orde:
    Ivomec bevat 1% ivomectine en is bestemd voor runderen en schapen.
    Anti-luchtpijpmijt van Bogena bevat dacht ik 0,125% ivomectine wat bedoelt is voor vogels.

    Ik heb voor dit jaar een flesje verdunde Ivomec(0,1%) bij de dierenarts gehaald .

    Bij aanvang van de kweek wordt bij iedere vogeltje een druppeltje in de nek gedaan, na 5 dagen wordt dit herhaald.
    Wanneer tijdens de kweek weer problemen met bloedluis voordoen,herhaal ik dit.Hierbij behandel ik alleen de ouder vogels.

    Gr.
    Alex

    Opmerking


    • #3
      Ok, bedankt voor de info!

      Veel sukses met de kweek!!!

      groetjes,

      jan

      Opmerking


      • #4
        Hallo Hr Lievens,

        Ik ben zeker geen voorstander van het toedienen van chemische rotzooi, maar in uw reactie geeft u niet aan hoe men dan het best zou kunnen handelen.
        Het leegspuiten van bussen met andere chemische middelen lijkt mij nu ook weer niet zo gezond voor de vogels en de liefhebber zelf.
        Het is dus een afweging die men gaat maken bij het constatern van de luizen.

        Gr.
        Alex

        Opmerking


        • #5
          Beste,

          Wat stelt U dan voor als kenner ter preventie/bestrijding van de bloedluis?

          Dank en groeten,

          jan

          Opmerking


          • #6
            Ivermectine

            Ja, idd. Ivermectine is zonder meer een gevaarlijk gif.
            Het is bedoeld voor inwendige parasieten zoals voor o.a. luchtpijpmijt en
            darmparasieten.
            In de praktijk komt luchtpijpmijt bij kanariekweek niet voor. Wel in de gemengde voliere. Toch blijft het ook dan oppassen want het gif komt ook
            in de eitjes. Je moet zeker zijn,dat het om luchtpijpmijt gaat.
            Echter ruim voor de kweek kan het dan gebruikt worden : 1 druppeltje in de kale nek. Maar ook hier geen garantie,want het is mogelijk,dat de vogel er aan ten onder gaat.
            Bestrijding van luis (uitwendige parasiet) wordt in een andere topic
            behandeld.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              ivermectine.

              een groot nadeel eran dat je elke vogel in de nek moet behandelen. want ivermectine is aangelengd met alcohol en dat gaat onmiddellijk in de bloedbanen. zo dus, zit het ongedierte op de vogel maar er nooit in.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Antoni
                In de praktijk komt luchtpijpmijt bij kanariekweek niet voor
                Ik heb een kanarie-pop in een kweekkooi die last heeft van luchtpijpmijt, maar ik haal gewoon het tegenmiddel bij de dierenspeciaalzaak en begin niet zelf te expirimenteren met ivomec. We gebruiken thuis ivomec voor de schapen, en wanneer je teveel spuit kan dat zeer nadelige gevolgen hebben voor het dier.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Vaarn
                  Ik heb een kanarie-pop in een kweekkooi die last heeft van luchtpijpmijt, maar ik haal gewoon het tegenmiddel bij de dierenspeciaalzaak en begin niet zelf te expirimenteren met ivomec. We gebruiken thuis ivomec voor de schapen, en wanneer je teveel spuit kan dat zeer nadelige gevolgen hebben voor het dier.

                  Misschien geinfecteerd via de schapen? Komen de kanaries op een of andere manier in contact met andere vogels zoals b.v. in een voliere, dan is alles mogelijk. Besef wel, dat een verkoudheid bij kanaries praktisch dezelfde verschijnselen heeft als luchtpijpmijt. En daarbij gaan velen de mist in.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking

                  Working...
                  X