PDA

Bekijk Volledige Versie : Nestkastje hele jaar door?

Tori no Hime
13-03-2009, 13:12
Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van 2 Japanse meeuwtjes. :D
Het is nog even afwachten of het een koppeltje is (1 van de 2 heb ik zien/horen zingen, de andere nog niet; maar ik heb geregeld dat ik er eentje mag ruilen als het 2 mannen blijken te zijn)
Nu heb ik gelezen dat deze vogels nestslapers zijn. Maar als ik het hele jaar door een nestkastje ophang, is er dan het risico dat ze steeds eieren gaan leggen? 1 of 2 nestjes per jaar vind ik wel leuk, maar ik wil niet dat het popje uitgeput raakt, dus vandaar mijn vraag. Regelen ze dat zelf een beetje, of moet je eitjes eventueel wegnemen?

Patriick
13-03-2009, 18:48
ik laat de nestkastjes waar de nestslapers (waaronder japanse meeuwtjes) dat seizoen in gebroed hebben altijd hangen. over het algemeen slapen ze dan in de winter ook altijd in dat nest. de rest van de nestkastjes haal ik weg in de winter.

Tori no Hime
14-03-2009, 11:26
Bedankt, dan ga ik er nu zo snel mogelijk een kastje inhangen (gisteren lagen ze al even te "dutten" in de vliegopening van binnen- naar buitenvoliere, maar dan kunnen de andere vogels er natuurlijk niet meer door :p)

Nog 2 vraagjes: moet ik er dan ook meteen nestmateriaal bij geven? Of kunnen ze voorlopig wel gewoon op het hout slapen?

En haal je het nestmateriaal er na het broedseizoen weer uit? (het wordt toch vies als er jongen in hebben gezeten, of valt dat wel mee?)

Patriick
15-03-2009, 12:48
bij mij hebben ze wel nestmateriaal, na de broedperiode maak ik het nestkastje schoon en doe ik er nieuw nestmateriaal in. dan kunnen ze daar de hele winter in slapen.

Mijn eerste nestje van 4 japanse meeuwtjes is bijna klaar om uit te vliegen, en het nestkastje wordt er inderdaad niet schoner op :)

Nico
05-04-2009, 00:23
ik hang alleen nestkastjes op als ze mogen broedden (max 2x per jaar). Anders maken ze wel 4 of 5 rondjes..... geen beginnen aan.
2 dagen na het uitvliegen van de eerste jongen gaat het nestkastje weg, anders gaat het toch echt te vlot achter elkaar.

slapen kunnen ze prima op stok of op een balk/plank.
ze lijden meer aan te veel nestjes kort achter elkaar.