Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt mee een lijst goede voedselinsecten te maken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wie helpt mee een lijst goede voedselinsecten te maken?

    Ik wil een lijst samenstellen van goede gezonde insecten om in de kweekperiode aan mijn vogels te geven.

    Afgevallen zijn inmiddels:
    -Veel wasmotlarven (schijnen te zorgen dat jonge vogels 1 of 2 weken na uitvliegen verzwakken.)
    -Rupsen van planten die giftig zijn.
    -Levende maden omdat die ook ziekten kunnen doorgeven ongekookt

    Wat ik wel wil geven:
    -Wasmotlarven in beperkt aantal.
    -Rupsen van bv brandnetels of een andere 100% veilige voedselplant
    -Witte meelwormen
    -Buffalowormen
    -Krekels
    -Sprinkhanen
    -Pissebedden? (ziektekiemen?) Weet iemand dat?
    -De opbrengst van een nachtlamp met trechter eronder?

    Maar ik zou graag een duidelijke en complete lijst hebben van voederdieren die ik kan kopen en vangen. Ik twijfel nl over veel insecten en als mensen daar goede ervaringen mee hebben kan ik er met een zekerder gevoel gebruik van maken mocht het me lukken om jonge nachtegalen te kweken.

    Verder kan aan ander ook zijn voordeel doen met zo'n lijst hier. Afgelopen jaar zag ik bv honderden rupsen van de spikkelmot. Die schijnen niet goed te zijn en een beetje giftig. Ik heb gehoord dat anderen dat wel gegeven hebben met slechte afloop. Moet je dus maar net weten.

  • #2
    Hoi Marc

    Voor zover ik weet kijk jij ook op de site "Pekin Robins".
    Daarop kun je ook vinden welke insecten je kunt geven.
    Ook heeft Kreca een ruim assortiment, maar het mooiste assortiment vind je in het open veld. (de beruchte weideplankton)
    En veel spinnen vooral die snelle zwarte renners.

    Rupsen ben ik ook voorzichtig mee.

    De levende pinkie's geef ik ook niet om de door jouw gezegde reden.

    Of de wasmotlarven de vogels verzwakken weet ik niet, maar ik geef ze vanaf een bepaalde tijd wel. Zonder problemen tot dusver.( en zeker niet teveel )

    De Pissebedden die ga ik hier nooit geven.
    Ik heb ooit eens gehoord dat dat dragers zijn van allerlei ziektes en durf het niet meer te geven.

    Stukje van internet.

    Pissebedden brengen in principe weinig tot geen schade toe. Alleen wanneer pissebedden in grote aantallen in groentetuinen, tuinderijen of kassen terecht komen kunnen pissebedden vraatschade aanrichten aan planten.

    Voor zover bekend vormen pissebedden geen gevaar voor de gezondheid van mens en dier. Echter, alle dieren dragen ziektekiemen met zich mee en vanuit dat oogpunt is het aan te bevelen om pissebedden uit uw woning te weren en/of te bestrijden.
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3
      Wasmotlarven geef ik jaren als er jongen zijn. Zelfs de goudbuikjes nemen ze. Ik heb bina nooit uitval van jongen, alleen soms van jongen die te laat in het jaar geboren zijn, die de winter niet doorkomen.

      Sprinkhanen zou zeker nog aan het lijstje toevoegen, erg voedzaam.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Inderdaad, sprinkhanen kun je ook nog eens net voor het voeren een mooi stuk verse paardenbloem laten eten.

        Dat van die pissebedden vind ik niet overtuigend omdat er staat dat alle dieren ziektekiemen dragen en niet speciaal pissebedden. Mijn honden dragen vast ook ziektekiemen en ik vind een pissebed hier of daar dus geen probleem. Geven ze specifiek vogelziekten door? Zoals bekend is dat slakken en wormen doen? Volgens mij niet maar misschien weet iemand dat zeker?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Marx
          Inderdaad, sprinkhanen kun je ook nog eens net voor het voeren een mooi stuk verse paardenbloem laten eten.
          ....
          Zoals bekend is dat slakken en wormen doen? Volgens mij niet maar misschien weet iemand dat zeker?
          Hey, dit is even heel erg off-topic van mij. Maar ik wil je toch even feliciteren met de 1000ste post! Als ik het goed heb was dit hem igg ;-)
          Met vriendelijke groet, Jeroen

          www.jeroenhubert.nl

          Opmerking


          • #6
            Ik zie er nog geen oorwormen bij staan ,weet ook niet of die ook goed zijn ,maar mijn kwartels waren er altijd erg dol op.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Animal
              Ik zie er nog geen oorwormen bij staan ,weet ook niet of die ook goed zijn ,maar mijn kwartels waren er altijd erg dol op.
              dat bewijst niet dat ze geen ziekten bij zich hebben. mijn kwartels zijn ook dol op wormen, en hier staat ook dat ze vogelziekten bij zich kunnen hebben.
              groeten harm
              mvg,
              Harm

              Opmerking


              • #8
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Geen pissebedden

                    Ik blijf het zeggen, geen pissebedden geven wat mij betrefd.
                    Neem alleen al de reden waarom je blauwe pissebedden hebt.

                    Blauwe pissebedden blijken ook een algemeen verschijnsel te zijn, met name in tuinen. Het is geen aparte soort, maar een pissebed met een virusinfectie, Iridovirus genaamd. De pissebedden worden blauw doordat het licht reflecteert op de viruskristallen, waardoor door reflectie de kleur blauw wordt. Het virus komt voornamelijk voor onder omstandigheden waar veel pissebedden bij elkaar zitten en waar de bodemvochtigheid vaak fluctueert. De cyclus van het virus duurt ongeveer 4 weken. Na infectie wordt de pissebed na een week of 2 a 3 blauw van kleur.Daarna leven ze ongeveer nog een week. Waarschijnlijk is het Iridovirus (wat trouwens NIET besmettelijk is voor de mens) een belangrijke sterftefactor voor pissebedden. Een andere soort Iridovirus is ook gevonden bij duizendpoten, miljoenpoten en een aantal insecten

                    Zo'n virusje stop je dan ook in je vogels.
                    Nog een reden voor mij, is dat een pissebed zijn/haar urine afscheid via buisjes in hun schild en dat dus op die pissebedden blijft liggen.



                    Pissebedden vind je op de meest gore en vochtige plekken waar schimmels (goede en slechte) en allelei bacterieen liggen.
                    Jullie moeten het allemaal zelf weten hoor , maar ik ga ze echt niet geven.
                    Wat mij betrefd horen ze dus ook zeker niet op het lijstje thuis.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking


                    • #11
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik voer nooit zelf verzameld levend voer. Ik zie er de meerwaarde echt niet van. Al die moeite om de insecten te vinden, te verzamelen en dan nog de risico's met ziekten, bestrijdingsmiddelen en dergelijke...
                        Als het niet lukt om met het enorme assortiment commercieel levend en diepvriesvoer wat er tegenwoordig voorhanden is goede vogels te kweken, dan denk ik dat dat de oorzaak bij de kweker zelf ligt...
                        Zelf voer ik in de kweekperiode levende buffalo's, meelwormen en dendrobena's, verder uit de diepvries pinkies, buffalo's, krekels en treksprinkhanen en dat levert ieder seizoen weer prachtige jonge vogels op.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ben ik helemaal met je eens gaat hier bijna precies zo.Alleen bij jou is denk ik de gemiddelde vogel groter dan een mus.Er zijn ook nog kleine afrikaantjes en andere kleine vogeltjes die ik nog niet zie worstelen met een mestpier of treksprinkhaan.
                          groeten eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            Vooral de vele soorten spinnetjes vormen toch echt een waardevolle aanvulling, vind ik. Al mijn vogels, diverse soorten kleine tropen, zijn er dol op. Als ik er honderd per dag had, zou ik die zeker voeren.

                            Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              En meerdere soorten vogels
                              groeten eddie

                              Opmerking

                              Working...
                              X