PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie helpt mee een lijst goede voedselinsecten te maken?

Marx
12-03-2009, 12:14
Ik wil een lijst samenstellen van goede gezonde insecten om in de kweekperiode aan mijn vogels te geven.

Afgevallen zijn inmiddels:
-Veel wasmotlarven (schijnen te zorgen dat jonge vogels 1 of 2 weken na uitvliegen verzwakken.)
-Rupsen van planten die giftig zijn.
-Levende maden omdat die ook ziekten kunnen doorgeven ongekookt

Wat ik wel wil geven:
-Wasmotlarven in beperkt aantal.
-Rupsen van bv brandnetels of een andere 100% veilige voedselplant
-Witte meelwormen
-Buffalowormen
-Krekels
-Sprinkhanen
-Pissebedden? (ziektekiemen?) Weet iemand dat?
-De opbrengst van een nachtlamp met trechter eronder?

Maar ik zou graag een duidelijke en complete lijst hebben van voederdieren die ik kan kopen en vangen. Ik twijfel nl over veel insecten en als mensen daar goede ervaringen mee hebben kan ik er met een zekerder gevoel gebruik van maken mocht het me lukken om jonge nachtegalen te kweken.

Verder kan aan ander ook zijn voordeel doen met zo'n lijst hier. Afgelopen jaar zag ik bv honderden rupsen van de spikkelmot. Die schijnen niet goed te zijn en een beetje giftig. Ik heb gehoord dat anderen dat wel gegeven hebben met slechte afloop. Moet je dus maar net weten.;)

gerard 6
12-03-2009, 14:53
Hoi Marc

Voor zover ik weet kijk jij ook op de site "Pekin Robins".
Daarop kun je ook vinden welke insecten je kunt geven.
Ook heeft Kreca een ruim assortiment, maar het mooiste assortiment vind je in het open veld. (de beruchte weideplankton)
En veel spinnen vooral die snelle zwarte renners.

Rupsen ben ik ook voorzichtig mee.

De levende pinkie's geef ik ook niet om de door jouw gezegde reden.

Of de wasmotlarven de vogels verzwakken weet ik niet, maar ik geef ze vanaf een bepaalde tijd wel. Zonder problemen tot dusver.( en zeker niet teveel )

De Pissebedden die ga ik hier nooit geven.
Ik heb ooit eens gehoord dat dat dragers zijn van allerlei ziektes en durf het niet meer te geven.

Stukje van internet.

Pissebedden brengen in principe weinig tot geen schade toe. Alleen wanneer pissebedden in grote aantallen in groentetuinen, tuinderijen of kassen terecht komen kunnen pissebedden vraatschade aanrichten aan planten.

Voor zover bekend vormen pissebedden geen gevaar voor de gezondheid van mens en dier. Echter, alle dieren dragen ziektekiemen met zich mee en vanuit dat oogpunt is het aan te bevelen om pissebedden uit uw woning te weren en/of te bestrijden.

Ton Koek
12-03-2009, 15:45
Wasmotlarven geef ik jaren als er jongen zijn. Zelfs de goudbuikjes nemen ze. Ik heb bina nooit uitval van jongen, alleen soms van jongen die te laat in het jaar geboren zijn, die de winter niet doorkomen.

Sprinkhanen zou zeker nog aan het lijstje toevoegen, erg voedzaam.

Marx
12-03-2009, 16:59
Inderdaad, sprinkhanen kun je ook nog eens net voor het voeren een mooi stuk verse paardenbloem laten eten.

Dat van die pissebedden vind ik niet overtuigend omdat er staat dat alle dieren ziektekiemen dragen en niet speciaal pissebedden. Mijn honden dragen vast ook ziektekiemen en ik vind een pissebed hier of daar dus geen probleem. Geven ze specifiek vogelziekten door? Zoals bekend is dat slakken en wormen doen? Volgens mij niet maar misschien weet iemand dat zeker?

Jeroen H
12-03-2009, 17:50
Inderdaad, sprinkhanen kun je ook nog eens net voor het voeren een mooi stuk verse paardenbloem laten eten.
....
Zoals bekend is dat slakken en wormen doen? Volgens mij niet maar misschien weet iemand dat zeker?
Hey, dit is even heel erg off-topic van mij. Maar ik wil je toch even feliciteren met de 1000ste post! Als ik het goed heb was dit hem igg ;-)

Animal
13-03-2009, 00:30
Ik zie er nog geen oorwormen bij staan ,weet ook niet of die ook goed zijn ,maar mijn kwartels waren er altijd erg dol op.

Harm
14-03-2009, 22:07
Ik zie er nog geen oorwormen bij staan ,weet ook niet of die ook goed zijn ,maar mijn kwartels waren er altijd erg dol op.

dat bewijst niet dat ze geen ziekten bij zich hebben. mijn kwartels zijn ook dol op wormen, en hier staat ook dat ze vogelziekten bij zich kunnen hebben.
groeten harm

Ton Koek
14-03-2009, 23:34
Er stond hier juist van de week een stukje in de krant over pissebedden. Door de omgeving waar zij zich ophouden (vochtig en donker), kunnen ze verschillende nare baceriën verspreiden.
Ik zou het niet gokken, òf eerst wat van die beestjes laten onderzoeken voor je ze voert.

girlits
15-03-2009, 00:59
Als je ziek wordt van pissebedden in je huis komt dat niet van de pissebedden maar van de vochtige omgeving waar deze zich thuisvoelt, dit is een voedingsbodem voor diverse schimmels en dat zijn de boosdoeners.Je weet niet wat er s´nacht allemaal rondkruipt in je tuin en ook in de voliere deze zullen ook gepakt worden door je vogels als ze smaken worden ze opgevreten en anders laten ze de beestjes wel liggen.Heb het hier geprobeerd alleen de pasvervelde witte en de lichtere jongen worden maar matig gevreten.Tussen weideplankton of insectenvalbuit zal ook wel eens iets zitten wat ze niet nemen/lusten.Denk dat de vogels zelf wel weten wat goed is.Bij de maden die je koopt in de viswinkel heb je twee soorten de gewone made en de iets duurdere pinky die mensen hier in de buurt wel kopen voor de vogels,deze worden dan geblanceerd en diepgevroren.Ik mis de muggelarven diepvries en levend te koop bij de aquariumhandel nog op de lijst.Geef zelf diepvriesmuggelarven aan de baardmannen.
groeten eddie.

gerard 6
15-03-2009, 12:13
Ik blijf het zeggen, geen pissebedden geven wat mij betrefd.
Neem alleen al de reden waarom je blauwe pissebedden hebt.

Blauwe pissebedden blijken ook een algemeen verschijnsel te zijn, met name in tuinen. Het is geen aparte soort, maar een pissebed met een virusinfectie, Iridovirus genaamd. De pissebedden worden blauw doordat het licht reflecteert op de viruskristallen, waardoor door reflectie de kleur blauw wordt. Het virus komt voornamelijk voor onder omstandigheden waar veel pissebedden bij elkaar zitten en waar de bodemvochtigheid vaak fluctueert. De cyclus van het virus duurt ongeveer 4 weken. Na infectie wordt de pissebed na een week of 2 a 3 blauw van kleur.Daarna leven ze ongeveer nog een week. Waarschijnlijk is het Iridovirus (wat trouwens NIET besmettelijk is voor de mens) een belangrijke sterftefactor voor pissebedden. Een andere soort Iridovirus is ook gevonden bij duizendpoten, miljoenpoten en een aantal insecten

Zo'n virusje stop je dan ook in je vogels.
Nog een reden voor mij, is dat een pissebed zijn/haar urine afscheid via buisjes in hun schild en dat dus op die pissebedden blijft liggen.

Daarnaast eten pissebedden mest, dode dieren, schimmels en bacteriën. Slecht een gedeelte van dit voedsel wordt gebruikt, het grootste gedeelte wordt weer uitgescheiden. Dat dient als voedsel voor de jonge pissebedden.

Pissebedden vind je op de meest gore en vochtige plekken waar schimmels (goede en slechte) en allelei bacterieen liggen.:hmmmm
Jullie moeten het allemaal zelf weten hoor :rolleyes: , maar ik ga ze echt niet geven.
Wat mij betrefd horen ze dus ook zeker niet op het lijstje thuis.

Ton Koek
15-03-2009, 17:43
Muggelarven was ik ook vergeten, die geef ik aan mijn afrikaanse tropen, speciaal als er jongen zijn.
Fruitvliegen mogen ook niet op het lijstje ontbreken, erg goed voor jongen èn oudervogels.

Robin
18-03-2009, 13:12
Ik voer nooit zelf verzameld levend voer. Ik zie er de meerwaarde echt niet van. Al die moeite om de insecten te vinden, te verzamelen en dan nog de risico's met ziekten, bestrijdingsmiddelen en dergelijke...
Als het niet lukt om met het enorme assortiment commercieel levend en diepvriesvoer wat er tegenwoordig voorhanden is goede vogels te kweken, dan denk ik dat dat de oorzaak bij de kweker zelf ligt...
Zelf voer ik in de kweekperiode levende buffalo's, meelwormen en dendrobena's, verder uit de diepvries pinkies, buffalo's, krekels en treksprinkhanen en dat levert ieder seizoen weer prachtige jonge vogels op.

girlits
18-03-2009, 13:58
Ben ik helemaal met je eens gaat hier bijna precies zo.Alleen bij jou is denk ik de gemiddelde vogel groter dan een mus.Er zijn ook nog kleine afrikaantjes en andere kleine vogeltjes die ik nog niet zie worstelen met een mestpier of treksprinkhaan.
groeten eddie

Ton Koek
18-03-2009, 15:00
Vooral de vele soorten spinnetjes vormen toch echt een waardevolle aanvulling, vind ik. Al mijn vogels, diverse soorten kleine tropen, zijn er dol op. Als ik er honderd per dag had, zou ik die zeker voeren.

Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden. :)

girlits
18-03-2009, 17:22
En meerdere soorten vogels:D
groeten eddie

Robin
18-03-2009, 18:05
[QUOTE=Ton Koek;49958] diverse soorten kleine tropen, zijn er dol op. Als ik er honderd per dag had, zou ik die zeker voeren.

Helemaal waar Ton. Ik had met mijn antwoord ook eigenlijk meer de vogels van Marx in gedachten.:) Dus zijn Japanse nachtegalen...En die zijn met het huidige aanbod van gekweekte insecten uitstekend te kweken.

Ton Koek
19-03-2009, 00:38
Hm... mijn pietjes zijn dus te klein... :p :p

gerard 6
19-03-2009, 08:14
Ik voer nooit zelf verzameld levend voer. Ik zie er de meerwaarde echt niet van. Al die moeite om de insecten te vinden, te verzamelen en dan nog de risico's met ziekten, bestrijdingsmiddelen en dergelijke...
Als het niet lukt om met het enorme assortiment commercieel levend en diepvriesvoer wat er tegenwoordig voorhanden is goede vogels te kweken, dan denk ik dat dat de oorzaak bij de kweker zelf ligt...
Zelf voer ik in de kweekperiode levende buffalo's, meelwormen en dendrobena's, verder uit de diepvries pinkies, buffalo's, krekels en treksprinkhanen en dat levert ieder seizoen weer prachtige jonge vogels op.

Hoi Robin
Gedeeltelijk ben ik het met je eens, ik gebruik ook zeer veel van het commerciele voer www.kreca.nl en met volle tevredenheid. levend de Buffalo's, witte meelwormen en gewone, krekels, Wasmotlarven, krulvliegjes.
Diepvries voer Meelwormen, wasmotten, krekels, buffalo's, pinkies.

Maar als ik zie hoe snel hier de weideplankton voor de zon verdwijnt, zal het waarschijnlijk wel een gezonde aanvulling wezen op het menu.
Want op het moment dat je de weideplankton in de bakken doet wordt dat eerst gepakt en daarna gaan ze pas weer verder met het andere voer. En zoals Ton ook al zegt gooi wat spinnen in de voliere nou die zijn snel op.
Daarom denk ik dat het wel zeker een meer waarde heeft voor de vogels.
Verandering van spijs doet eten he.:rolleyes:

Maar met het tegenwoordige aanbod van de voedseldieren die je kunt kopen is ook prima te kweken. En je moet maar net tijd hebben om weideplankton te kunnen zoeken. (ik gelukkig wel)
Maar het is zeker goed oppassen waar je het zoekt ivm sproeien ect.

girlits
19-03-2009, 09:57
Wat dat betrefd hebben de insectenvangers hetzelfde probleem als de onkruidplukkers.Onder deze groep heb je ook al mensen die commercieel gaan voeren zoals witlof , brocoli en appel maar vraag me af wat daar soms in en op zit.:eek:
groeten eddie

leila
27-03-2009, 23:29
wat denken jullie van kokerwormen relatief makkelijk te vangen,heb in het verleden diverse spreeuwen gekweekt met en zonder weideplankton.
brandnetels uitschudden werkt ook prima,groene bladluis,gladde rupsen de harige zijn meestal giftig daarom eet alleen of bijna alleen de koekoek ze.
ik ben ook vogelaar en ook daar kun je goed info vandaan halen.
mezen eten vaak gladde groene rupsen en spinnetjes.
kokerwormen vang je door als er een sloot in de buurt is gewoon een aaantal sokken erin plaatsen en na ee npaar dagen kijken soms moet je van plaats wissellen.
wat denken jullie van grote insecten kleiner maken bijv malen voor kleine vogeltjes,dit heb ik vaak gedaan voor mijn afrikaantjes ze halen er zelf wel uit wat eetbaar is.
ik vind het wel een goed idee
mvg wim ps ook niet alle insecten en dezelfde hoeveelheden vind je bij iedereen om de hoek

Ton Koek
28-03-2009, 00:20
Wat bedoel je met kokerwormen? Ik ken die alleen als zeediertjes.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar manieren om afwisselend te voeren.

leila
28-03-2009, 00:45
je hebt ook kokerwormen die in zoetwater leven,volgens mij zijn het larven van een libel of iets dergelijks
mvg wim

girlits
20-04-2009, 23:14
Hoe is het met de meikever als voedseldier?Heb vanavond weer eens buiten moeten staan roken en de meikevers vlogen bij bosjes rond.Heb mussen wel eens zien jagen achter een meikever aan.
groeten eddie

pagode
27-06-2009, 12:30
Hoi allemaal

Het zou mooi zijn als de PHOENIX worm ( Amerika) en de Levende ZIJDERUPS (Azië) in onze vogelwereld winkels te koop zouden zijn.
De phoenix worm heeft van nature anti stoffen in zich tegen coccodiose en heeft evenveel voedings waarde als 5 sprinkhanen.
De levende zijde rups heeft ook een hoge voedings waarde en is niet zo vet als de wasmot larve.
De levende zijde rups voeren met het blad van de moerbei boom, deze heb ik al in mij tuin geplant de bessen worden door de rose spreeuwen gegeten
Levende wasmotten moeten jullie mee oppassen want deze vreten zich door ALLES heen.
DE phoenix worm en de levende zijde rups zijn in de reptielen wereld wel bekend als hoogwaardige voedsel bron.
Heb geprobeerd om (vogel) winkeliers hier in de buurt warm te maken voor deze insecten maar het is tot op heden nog niet gelukt.
Groeten, PAGODE.

pagode
09-01-2010, 10:35
Hallo allemaal,

Is het gesprek over de insecten stil gevallen ?

Oorwormen moet je zo veel mogelijk in je volierre laten zitten, deze jagen immers op de bloedluizen.
Gedroogde zijde rupsen in een beetje water laten weken en dan fijn maken, kun je dan onder het universeel voer mengen, dit is goed voor de weerstand zit wat honing in.
Gedroogde zijderupsen kun je al krijgen bij Intratuin of koikarper winkels.
Ik heb me rot gezocht naar levende zijderupsen en levende phoenixwormen,
ga ik gisteren bij ons in het dorp naar de koikarper winkel vragen, hij zegd dat is geen probleem kan zo leveren.
Weer een probleem opgelost.
Fruitvliegen kun je zelf kweken in jullie afval bak, een bak of kom met wat fruit afval erin in de grote bak zetten kijk maar eens wat er gebeurd.
Verder is het van belang dat je gevarieerd voerd met het aanbod van de insecten, dat wil zeggen levende en diepvries insecten aanbieden.
Ook wil het nog wel eens helpen om de levende insecten op de grond te strooien.
Ik geef meelwormen buffalowormen en pinky's en wasmotten in apparte bakjes, af en toe wat krekels of sprinkhanen, dan zie ik dat ze er niet naar om kijken gooi de insecten op de grond en ze voeren volop?
Succes Pagode.

pagode
09-01-2010, 12:07
Jullie moeten eens kijken hoeveel waterdiertjes er in de insecten paté en universeel voer zitten.
Deze waterdiertjes kun goed zelf halen in de sloot met een schep netje
groeten pagode

Ton
09-01-2010, 20:07
dat idee van Ton Koek, hoe je zelf fruitvliegjes kan kweken, spreekt mij wel aan. ik ga het deze zomer als er jongen zijn in de voliere ook proberen. :) kost je niets en toch levend voer, ideaal.

yvonne
15-01-2010, 10:54
Ik heb niets met kriebelbeestjes en ga een spin niet eens te lijf....ja lach maar...dus ik hou het eerst maar bij mijn pinkies....die kriebelen en bewegen dus niet....Misschien wel een dure oplossing, alleen zelf van die dingen kweken of vangen....ik heb er gewoon niets mee....sorry....vindt het wel een heel leuk onderwerp en hoop hierover nog veel te lezen hier.....gezien mijn barmsijsjes er wel gek op blijken te zijn....dus ik misschien nog eens in therapie moet om ze dit te kunnen voeren:D

bloempot
25-05-2011, 09:48
ik wil na iets meer dan een jaar nog een aanvulling geven. Mieren zijn ook erg leuk om te geven en denk ik niet ongezond weet iemand dat misschien? Ik geef mijn vogels altijd een nestje mieren wat erg gewaardeerd word:)

paul31
31-05-2011, 22:18
pagode@ ik moet je gelijk geven over die rupsen heel voedzaam
ik heb zelf zijden rupsen gekweekt voor me kameleons die waren er gek van als ik te veel rupsen voerde dan aten ze geen ander insect
maar het is heel werk om te kweken van die bombix mori (zijdenrups )
of je moet de tuin vol hebben staan met moerbei of je kan ook poeder kopen in us en dat moet je koken(stinkt) dat laten afkoelen in de koelkast dan in reepjes snijden dat geven aan je rupsen
maar die cuclus duurt 6 weken van ei tot vlinder
daarom moet je meerder kweken opzetten
gr paul

senne
30-06-2011, 15:39
als koker wormen de larven zijn van libellen dan zou ik die niet geven .
want ze eten je vissen op dus ik denk dat ze dat dan ook zullen doen bij je vogels maar wel van binnen opeten he niet vanbuiten
larven van libellen moet je mee opletten in je vijver wand zo als gezegt ze eten je vissjes op

Van Den Berge Ben
13-06-2012, 11:18
Graag zou ik hier mijn opmerkingen geven over het kweken van voedseldieren.
De bombix mori is inderdaad zeer voedzaam, maar uit eigen ervaring ZEER moeilijk te kweken. Ik heb in levende lijve gezien hoe ze in azie op grote schaal kweken, maar ze hebben als voordeel dat de moerbij boom daar goed groeit en ze kennen geen winter (en dus ook geen blad tekort). Het kweken van deze rupsen op 'chow' van dat poeder, is een dure aangelegenheid (kost echt gigantisch veel, de helft van zijn gewicht in de waarde van goud ofzo). Je kan zoals ik in grote hoeveelheden laten overvliegen uit USA, maar dan ben je weer 200 euro armer, en heb je nog geen rupsen zelf. Daarnaast is het grootste probleem hygiene. die chow beschimmeld vrij makkelijk, en gaat de rupsen mee infecteren. Eens er 1 dode is is de rest ten dode opgeschreven. JE kan ze dan beginnen opdelen in kleine doosjes, en appart gaan voederen, maar nog steeds zal 50 % sterven. Je moet al als het ware de chow oververhitten telkens deze te voeren, de oude chow die niet opgegeten is er elke dag uit halen, en de rupsen met plastiek handschoenen gaan verzetten. Eigenlijk is het af te raden deze zelf te kweken (of je moet een 10tal moerbij bomen hebben).

Daarnaast kweek ik nu met de phoenix worms, de larven van black soldier fly. Deze kweek lukt gigantisch goed, heeft zeer grote opbrengst, kost eigenlijk niets want ze eten alles op van voedselresten, en zijn zeer rijk aan eiwitten en mineralen etc.. Het probleem bij het kweken van deze soort is de vliegen tot kweken kunnen aanzetten. Eens je eitjes hebt is de rest kinderspel. Je hoeft helemaal NIETS te doen, buiten ze te voeden met afval. Ze zijn zelf oogstend--> Ze kruipen uit de voedselbak als ze klaar zijn om te verpoppen. Je hoeft dus niet in de voedselbak staan vissen en 1 voor 1 eruit te nemen, ze kruipen zelf eruit. Wie interesse heeft in het kweken van deze voedseldieren mag me altijd eens contacteren!

Zwartkopje
13-06-2012, 11:56
Maar eten de vogels ze wel? Ik heb ze eens gekregen van een kweker van voedseldieren om te proberen en na eerst een paar vogels die ze aten hebben ze daarna niets meer gegeten.
Ik heb eens een "apparaat" gezien om deze te kweken en te oogsten, heb je iets dergelijks?

Van Den Berge Ben
13-06-2012, 12:05
Wel bij mij eten ze er van, maar niet in de mate dat ik zou willen zoals je reeds aanhaald. Ik denk dat het zoals bij vele voedseldieren is dat je ze moet laten wennen en overschakelen. De EK dat ik nu kweek en voor mezelf houdt zal ik stelselmatig of BSF zetten zodat ze dit reeds gewoon zijn. Hetzelfde geld trouwens voor de bombix, daar waren ze ook niet direct mee weg.
Om de rupsen zelf te kweken heb je eigenlijk gewoon een bak nodig die je wat kan draineren (als je er veel voedselresten in stopt wilt het water nog eens beneden opstapelen wat te vermijden is. Voor de vliegen zelf te kweken hebben we een super gecontroleerde omgeving gemaakt in een diepvrieskast.
Mvg,Ben

Van den Broeck Alfons
07-07-2012, 16:47

Oorwormen zijn jagers op bloedluizen. Kan toch wel nuttig zijn.

Van den Broeck Alfons
07-07-2012, 17:11
Blauwe pissebedden blijken ook een algemeen verschijnsel te zijn, met name in tuinen. Het is geen aparte soort, maar een pissebed met een virusinfectie, Iridovirus genaamd. De pissebedden worden blauw doordat het licht reflecteert op de viruskristallen, waardoor door reflectie de kleur blauw wordt. Het virus komt voornamelijk voor onder omstandigheden waar veel pissebedden bij elkaar zitten en waar de bodemvochtigheid vaak fluctueert. De cyclus van het virus duurt ongeveer 4 weken. Na infectie wordt de pissebed na een week of 2 a 3 blauw van kleur.Daarna leven ze ongeveer nog een week. Waarschijnlijk is het Iridovirus (wat trouwens NIET besmettelijk is voor de mens) een belangrijke sterftefactor voor pissebedden. Een andere soort Iridovirus is ook gevonden bij duizendpoten, miljoenpoten en een aantal insecten

Iridovirussen veroorzaken momenteel nog geen infecties bij vogels.

Van den Broeck Alfons
07-07-2012, 17:21
Meelwormen kunnen drager zijn van Microsporidium schimmels en van de wormsoort Hymenolepsis.

Microsporidium spp. veroorzaken huid- en bevederingsinfecties bij vogels.

Hymenolepsis spp. zijn lintwormen.

Goudengould
07-07-2012, 18:02
Hier het topic dat ik laatst had gestart over de Enchytrieën.
Ik ben er erg tevreden over!

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=17516

Ik vind dit een goede toevoeging op een lijstje insecten voor vogels.