PDA

Bekijk Volledige Versie : Volière in de maak!

Master
08-03-2009, 18:14
Mijn vader en ik gaan een volière bouwen in onze tuin.
De afmetingen van de volière wordt:
3.70 x 1.30 x 2.10 (lengte x diepte x hoogte).
Daarnaast komt er in de, al bestaande, schuur een nachthok. Dit nachthok valt dus buiten de bovenstaande afmetingen.

De volière moet dus nog gebouwd worden. Daar willen we binnen 3 weken mee starten. Maar we willen eerst even goed inlezen over mogelijke tips en punten waar we op moeten letten.

De vogelsoorten die we ongeveer willen huisvesten zijn: Vinken, Prachtvinken, Chinese Dwergkwartels en een paartje Diamant Duifjes.
Qua vogelnamen moet je denken aan: Rijstvogel, Japanse Meeuw, Zebravink, Binsenastrilde, Teugelsastrilde, Putter (misschien 1 paartje parkieten?).
Géén kanaries!
Deze vogels dus ongeveer. Ik weet niet of al deze vogels bij elkaar kunnen, maar dit is meer wat we leuk vinden en wat vogels mij makkelijk te houden is. Het definitieve uitzoeken van de geschikte vogels doen we later (mede via deze site).

Ik zal binnenkort ook wat foto's plaatsen waar de volière komt.

Een vraag die ik op dit moment heb is: wat voor gaas is geschikt voor bovengenoemde vogelsoorten? En in wat voor afmetingen is dat te verkrijgen?
We willen de volière helemaal zelf bouwen. Hebben jullie daar ook nog handige tips voor waar we op moeten letten? Bijvoorbeeld het hout dat we moeten gebruiken en de afmeting daarvan? Andere tips en weetjes/handigheidjes? Alle opmerkingen zijn welkom!
Alvast bedankt!

(Btw; mijn informatie haal ik nu via deze site en uit de boeken:
- Kooi en volière vogels. Auteur: David Alderton.
- Geïllustreerde kooi en volièrevogels encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef).

Ton Koek
08-03-2009, 18:38
Iets om mee te beginnen, "die bodem".
Heb je daar al een idee over? Om muizen te weren is een muurtje of betonplaten heel geschikt. 40 cm diep de grond in en 10 of 15cm boven de grond. Daarop kun je dan het eerste hout horizontaal bevestigen.

Ik heb geïmpregneerd FSC tuinhout gebruikt, ongeveer 7 x 4 cm. Erg makkelijk te bewerken, het is niet zo hard.

Dubbel gaas is veilig tegen katten roofvogels en voor gaas loont het zeer de moeite even goed rond te kijken voor je koopt. Kwaliteit èn prijs verschillen nogal.

Wil je volière geheel overdekken, half of helemaal niet?

Tot slot, je hebt het over parkieten, neem geen grasparkieten, die zijn heel vaak nogal gemeen tegen kleinere vogels. Met bourkes, turquoisines, splendids of elegantparkieten gaat het wel bijna altijd goed.

Meer vragen? kom maar op... :)

Master
09-03-2009, 16:45
Waar wij trouwens ook nog vragen over hebben is:
- Hoeveel zitstokken op hoeveel vogels?
- Hoeveel drink/voeder bakjes?
- Hoeveel vogels kunnen er ongeveer in ons verblijf (uitgaande van de soorten die wij willen)?

Dat zijn nog een paar basisvragen waar wij graag antwoord op willen hebben.
Vanavond zal ik even een paar foto's plaatsen waar de volière komt te staan.

Ton
09-03-2009, 19:46
Waar wij trouwens ook nog vragen over hebben is:
- Hoeveel zitstokken op hoeveel vogels?
- Hoeveel drink/voeder bakjes?
- Hoeveel vogels kunnen er ongeveer in ons verblijf (uitgaande van de soorten die wij willen)?

Dat zijn nog een paar basisvragen waar wij graag antwoord op willen hebben.
Vanavond zal ik even een paar foto's plaatsen waar de volière komt te staan.

hoeveel er in kunnen is afhankelijk van jezelf, maar 5 koppeltjes moet wel lukken. hoe meer je er in doet, hoe meer ze zullen kibbelen, over wie er eerst mag eten, wie waar mag zitten. het gaat bij vogels net als bij mensen. hoe meer je er bij elkaar doet, hoe eerder er ruzie is. stokken of takken zo hoog mogelijk, vogels vinden dat prettig. 2 of 3 drinkbakjes, en voerbakjes is afhankelijk, van wat voor soorten voer je gaat geven. je moet denken aan een goede zaadmengeling, eivoer, trosgierst, grit en sepia. af en toe wat fruit. er is veel te lezen hier op het forum wat vogels nodig hebben. ben benieuwd naar je foto`s.

Master
09-03-2009, 23:19
Hier dan de foto's van de plek waar de volière komt te staan. Mijn vader en ik hebben vanmiddag het eerste begin gemaakt met het 'opruimen' van de plek waar de volière komt. Zodra er vorderingen zijn zal ik foto's maken en die direct op mijn website plaatsen. Uiteindelijk vormen al deze foto's een logboek van de bouw van de volière. Het lukte me niet om op deze site foto's te plaatsen. Vandaar dat ik de link naar mijn site hieronder neerzet (daar moet je kijken onder het kopje; Fotoalbum (voliere).

http://mijnvogels.webs.com/

Master
10-03-2009, 16:06
Mijn vader en ik hebben een vraag over de ondergrond

Wat is verstandiger:
- Gewoon zo laten (dus aarde als ondergrond)?
- Zand nemen i.p.v. aarde (zilverzand o.i.d.)?
- Of een betonnen vloer storten?

We willen wel redelijk wat planten/struiken in de volière plaatsen.

Gisteravond heb ik veel informatie gelezen over onder andere het wel of niet nemen van een betonnen vloer, of het nemen van aarde of zand.
Daar werd ik ook niet echt wijzer van. De één zweerde bij beton en de ander bij gewoon zand (of houtsnippers) zonder betonnen vloer.
We willen een deel van het dak van de volière trouwens open laten zodat er wat regen naar binnen kan vallen.

Nu weten we het dus even niet meer. Hier misschien iemand die duidelijkheid kan scheppen (kijkend naar onze situatie)? :help

rob 2
10-03-2009, 16:16
Als je de bovenkant open laat zou ik alleen grond of een gedeelte met zand doen,kan nl het regen water wegzakken in de grond.Voor de begroeiing zul je ook moeten kunnen sproeien of regenwater toelaten het is net wat je zelf wil.Je had het al behoorlijk begroeit in die hoek jammer dat het weg moest om te kunnen bouwen was al een mooi begin geweest vrg Rob.

Ton Koek
10-03-2009, 16:43
Het is een keuze die je moet maken, het meest veilig tegen muizen is beton, het mooist (vind ik) is gewoon aarde met planten.

Ik heb verticaal hardkunstof platen 60 cm ingegraven rondom de volière, zo komen muizen er ook minder makkelijk in.

In de volière groeit van alles, zie foto.

http://www.jotoweb.nl/vogels/voliere04.jpg

Patriick
10-03-2009, 17:35
Muizen tegenhouden in mijn voliere is echt onmogelijk, ik heb wel eens gezien dat er een klein jong muisje zo door het gaas naar binnen kruipt.

Ik vind het altijd een mooi gezicht als de vogels op de grond zitten te eten met zn allen, daar heb ik iets op bedacht.

Mijn ondergrond is gedeeltelijk klinkers en gedeeltelijk aarde.
Nu heb ik 4 gootjes aan elkaar gelast, de binnenste 4 verticale ''wandjes'' zijn hoger dan de buitenste. (zodat muizen er niet alsnog overheen komen)
Ik heb de klinkers weggehaald, waar de gootjes nu liggen, ( dus waar het voer ligt is nog wel van klinkers)

hier heb ik ongeveer 3 centimeter water in staan.
Ik verschoon dit elke dag, (kan het gootje er gewoon uitpakken) dus het is drinkwater voor de vogels en tegelijk een bescherming voor het voer tegen muizen. Dit werkt in mijn ogen prima.

Heb het even proberen te tekenen, zal snel een foto plaatsen.

Animal
10-03-2009, 17:57
Die gootjes helpen natuurlijk wel ,maar kun je niet gebruiken als je kwartels hebt waar je eventueel ook jongen van krijgt.
Die verdrinken al in 1 cm water.

Oja ,je hyve's is afgeschermd ,dus daar is niks te zien.

Patriick
10-03-2009, 18:16
Dat is waar, ik heb wel een koppel kwartels maar daar heb ik nog nooit jongen van gehad.
Als je dat wel hebt is het inderdaad geen optie.
Misschien is het dan een optie om vier ijzeren (gladde) plaatjes schuin aan elkaar te lassen, (soort vierkante lampekap op de kop) daar klimt een muis niet tegenop.

voor de kwartels strooi ik gewoon voer apart onder een struik waar de andere vogels niet bij zitten.

Zo heb ik in ieder geval geen muizen bij het voer van de gewone vogels.

rob 2
10-03-2009, 21:16
Heb al een paar keer muizen tegen het schrikdraad gehad die schijnbaar niet weg konden komen en waren dus dood,heb deze een 5 cm van de grond af tegen katten maar dat helpt dus ook wel tegen andere dieren.

Animal
11-03-2009, 01:05
Heb al een paar keer muizen tegen het schrikdraad gehad die schijnbaar niet weg konden komen en waren dus dood,heb deze een 5 cm van de grond af tegen katten maar dat helpt dus ook wel tegen andere dieren.

Lijkt me niet zo fijn voor andere beesjes.
Er komen vast ook wilde vogels en misschien ook wel egeltjes langs je volliere gewandeld.

Patriick
11-03-2009, 10:03
Lijkt me niet zo fijn voor andere beesjes.
Er komen vast ook wilde vogels en misschien ook wel egeltjes langs je volliere gewandeld.

Ik heb ook overwogen om schrikdraad rondom de voliere te spannen.
maar inderdaad om deze reden niet gedaan.

Master
11-03-2009, 20:17
Nou, het muurtje, waar het houten frame op komt, staat er al!
Mijn opa heeft dit vandaag (11 maart) gemetseld. Hij was metselaar van beroep en heeft dit muurtje met alle plezier voor ons gemaakt. Dat kwam ons goed uit, want hij was/is een uitstekend metselaar, dus dat muurtje staat er nog wel even :)
Mijn vader en ik gaan binnenkort het houten frame met het gaas maken en dan schiet het al aardig op.
De nieuwe foto's van het muurtje staan nu op mijn site: http://www.mijnvogels.webs.com/

Adrie Jonkers
11-03-2009, 20:30
Beste Master, erg aardig dat er drie geslachten aan het werk zijn aan de voliere. Kun je eventueel aan de hand van de foto 's aangeven hoe het is gesteld met het zonlicht ? Groet. Adrie Jonkers.

azantinga
11-03-2009, 20:59
Hallo,

Ook nog even een reactie op de vogels die je in gedachten hebt. Deze zijn allemaal zeer geschikt om bij elkaar te plaatsen. Alleen aan een koppel teugelastrildes zal je moeilijk komen, en als je ze tegen komt zijn ze ook nog zeer duur. Hiervoor in de plaats zal je wel heel goed een koppel spitsstaart amadines kunnen aanschaffen. Verder geschikt nog zijn loodbekjes en zilverbekjes. Gezien de afmeting zou ik het bij ongeveer 5 á 6 koppels houden.
Parkieten zou ik persoonlijk niet aanschaffen. Het kan goed gaan maar ze kunnen ook de andere vogels pakken met alle gevolgen van dien.

Master
11-03-2009, 22:29
Beste Master, erg aardig dat er drie geslachten aan het werk zijn aan de voliere. Kun je eventueel aan de hand van de foto 's aangeven hoe het is gesteld met het zonlicht ? Groet. Adrie Jonkers.

Hallo Adrie,

ik schrijf dit stukje vanuit het oogpunt van foto 2 van mijn site.

De achterkant van de volière grenst aan het Westen. De voorkant grenst aan het Zuid-Oosten.
Om 12 uur krijgt hij dus de volle zon tot een uur of 4. Daarna draait de zon naar het Westen en valt het zonlicht half/deels op de volière.

Ik zal ook een kleine schets maken en plaatsen op mijn site over hoe de volière er geografisch bij ligt.

(Ps: links op foto 2 zie je ook nog een grote boom. Deze gaat binnenkort weg i.v.m. verdrukking van het schuurtje).

Master
11-03-2009, 22:36
Hallo,

Ook nog even een reactie op de vogels die je in gedachten hebt. Deze zijn allemaal zeer geschikt om bij elkaar te plaatsen. Alleen aan een koppel teugelastrildes zal je moeilijk komen, en als je ze tegen komt zijn ze ook nog zeer duur. Hiervoor in de plaats zal je wel heel goed een koppel spitsstaart amadines kunnen aanschaffen. Verder geschikt nog zijn loodbekjes en zilverbekjes. Gezien de afmeting zou ik het bij ongeveer 5 á 6 koppels houden.
Parkieten zou ik persoonlijk niet aanschaffen. Het kan goed gaan maar ze kunnen ook de andere vogels pakken met alle gevolgen van dien.

Misschien dat we i.p.v. Teugelastrildes een paartje Binsenastrildes kunnen kopen. Ik weet niet of deze vaker worden verkocht en minder duur zijn?
We nemen, weten we nu, ook nog even geen parkiet(en), mede omdat we toch vaak teruglezen dat er een kans bestaat dat ze 'agressief' of vervelend doen. En dat moeten we zien te voorkomen.

In ieder geval bedankt voor je reactie Azantinga en natuurlijk alle anderen die gereageerd hebben! ;)

rob 2
12-03-2009, 12:48
Nou Animal wees gerust egels en katten en dergelijken schijnen aan te voelen of te horen dat schrikdraad aanstaat heb ook nog nooit daar problemen mee gehad.Had zelf ook een herder hier rond lopen heeft ook geen problemen opgeleverd,misschien is het de grote van het dier (muis) die voor de dodelijk stroomstoot zorgt zou het niet weten .Denk zelf dat het uitzonderingen zijn geweest maar de meeste muizen hou je gewoon weg bij de voliere met een schrikdraad op een niet al te grote hoogte gespannen.

Master
24-03-2009, 14:45
Allereerst wil ik iedereen nog bedanken die gereageerd heeft op mijn topic. Jullie hebben mij en mijn vader tot zover al goede tips gegeven!

De boom die achter de volière stond is omgezaagd. Nu kunnen we verder met de bouw van de volière. Gisteren hebben we gekeken voor hout. Bij de Gamma en de Praxis hadden ze weinig en ook geen geschikt hout. We gaan het hout daarom halen bij een klein bedrijfje in Schagerbrug.
Ik heb trouwens foto's geplaatst hoe de boom wordt neergehaald.

Snowville
07-04-2009, 22:01
Wat is wel geschikt hout dan?

girlits
07-04-2009, 23:34
Surinaams hout,dat werkt niet:D
groeten eddie

Master
08-04-2009, 22:24
Het hout dat we uiteindelijk hebben gebruikt is gewolmaniseerd hout (geimpregneerd hout). Dit hout is goed bestand tegen weersinvloeden. Daarnaast hebben we het nog eens geschildert met Groenoleum (mat, dekkende houtbescherming).

Er zijn weer wat vorderingen! Het frame van het hok is zo goed als klaar. Er moeten nog een paar dwarsliggers bovenop het hok geplaats worden. Daarnaast moet er nog een afwerkplaat tegen het achterstuk van de volière komen (zoals al te zien is op de foto, maar dan aan de kant van de buren).
Deze werkzaamheden hebben we afgelopen zondag verricht toen het, bij ons in ieder geval, prachtig weer was. De afstand van het gaas wordt 120 cm. (de balken zijn op die afstand geplaatst). Dat leek ons het mooiste. De linker opening is kleiner, maar op dat stukje komt precies een 'dakje' (de rest blijft open). Er staan weer nieuwe foto's op de site van de vorderingen.

Vraag aan jullie:
Mijn vader (en ik) willen binnenkort eigenlijk even met iemand praten die verstand heeft van voliéres en vogels etc. We willen namelijk wat informatie over hoe o.a. het binnenhok te maken (en andere handige weetjes over het houden van vogels)!
Vandaar dat ik hier een oproep doe aan mensen die zich aangesproken voelen en ons willen helpen met adviezen!! Wij wonen in Bergen (Noord-Holland) en kunnen bij u langskomen voor advies óf u kunt bij ons langskomen. :help

Ton Koek
08-04-2009, 23:21
Ik woon in Haarlem en een ritje naar Bergen is geen probleem. Ik heb inmiddels mijn 6e volière gebouwd in ongeveer 35 jaar vogels houden.
Mail maar even wanneer het uitkomt als je zou willen.
ton@allevogels.nl (ton@allevogels.nl)

J@siu
08-04-2009, 23:27
Tjonge...
als ik de vorderingen zo eens bekijk op jullie site...

nou nou Petje af hoor .. !!!

Dat wordt een hele mooie voliere.
Hier ook van plan om een bestaande voliere te gaan verbouwen (nieuwbouw)

Maar m.i. kunnen jullie het best zonder advies af hoor, wat bouwen betreft dan.

Over het overige kan ik niet veel advies geven. Heb zelf al een kleine 11 jaar vogels (alleen "gewone Kanaries") maar nog nooit gekweekt, had ik nooit de tijd voor (werkzaam geweest als Brandweerman). Nu met de VUT en gaan genieten van de in de planning voor een nieuwe voliere, en misschien, wie weet in de toekomst kweken...

Marhu... sucses met de bouw van jullie voliere,
hij komt er netjes uit te zien hoor..

gr. J@siu !!:D

Joep
18-04-2009, 10:17
Hey 'Master',

mijn binnenhok (voor alleen rijstvogels) is bijna af. Foto's zijn hier (http://www.mijnalbum.nl/Album=3XDXPMBW) te vinden. Misschien hebben jullie er iets aan. Veel plezier en succes met de bouw!

Groet,
Joep

marnix1994
18-04-2009, 11:24
zeer mooie Volière!!!!:) ik zouw er ook zeer graag 1makken maar ouders he:(

J@siu
19-04-2009, 22:35
Nou Joep... jij kan er ook wat van hoor...!!!

das een heel mooi nacht hok...
ben erg benieuwd naar de buitenvoliere....

gr. J@siu !!!

Just_Nele
20-04-2009, 14:56
Hoi!

Wij zelf hebben pas nog een nieuwe volliere gezet voor mijn lachduiven en mijn vaders kippen.

Wij hebben een soort kippengaas gebruikt (kleinere gaten)

Het is volgends mij wel geschikt voor grotere vogels, maar voor kleinere weet ik het niet goed

Tipje voor het bouwen:
- Zorg dat het makkelijk schoon te maken is
GR. Nele

Joep
29-04-2009, 22:15
Avond,

mijn bouw begint redelijk vorm te krijgen. Ik hoop volgende week alles af te kunnen ronden, maar een paar werkdagen en een weekend parijs staan nog even in de weg. Zo ook de 10 !!! rijstvogels die momenteel overal in m'n huis en schuur tijdelijk moeten bivakeren in het nachthok, keweekkooitjes en een gewone kooi.
De tot vandaag ge-update foto's zijn te hier (http://www.mijnalbum.nl/Album=3XDXPMBW) te vinden.

Groetjes :)

Joep
07-05-2009, 21:26
klaar!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-V3SFIFVZ.jpg

De hele bouw is hier (http://www.mijnalbum.nl/Album=3XDXPMBW) te vinden :)

Groet,
Joep

Master
08-05-2009, 14:52
@Joep: Je voliere ziet er prachtig uit Joep! De binnenhokken ook. Nu kunnen de rijstvogels eindelijk genieten van hun nieuwe huis.

De bouw bij ons gaat ook gestaag verder.
We wisten eerst niet zo goed hoe het nachthok eruit moest komen te zien. Daarnaast hadden mijn vader en ik ook geen idee wat goede afmetingen waren voor zo'n nachthok. Gelukkig wilde Ton Koek ons wel uit de brand helpen. Hij heeft ons goede tips gegeven wat betreft het nachthok, de volière en de vogels die er uiteindelijk in moeten komen. Nogmaals bedankt daarvoor Ton!

Het gat tussen het nachthok en de voliere is gemaakt (uit het steen geslepen). De binnenkant van het nachthok schiet ook al aardig op.
De voliere is helemaal geschildert en nu moeten er nog maar een paar kleine werkzaamheden worden verricht voordat het gaas er tegen kan. We hebben het gaas al in huis, dus misschien gaan we dat volgend weekend wel monteren.
Dus nog even geduld en dan zijn de bouw werkzaamheden klaar.

(Ps; de nieuwe foto's staan op de site. Foto's van de binnenkant van het nachthok volgen z.s.m.).

Joep
08-05-2009, 17:12
Master: ziet er ook picobello uit! Heerlijke ruimte voor de vogeltjes.

Bij mij zijn ze helemaal blij, lekker vrij en voldoende speelruimte nu!

Groet,
Joep

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MW8IOWE4.jpg

kiep
17-05-2009, 21:34
@joep
Prachtige volière!
Echt een inspiratie voor de voliere die ik wil gaan bouwen.
Ik heb je foto's gebookmarked zodat ik ze eens goed kan bestuderen en de materiaalkeuze en de afwerking nog eens goed kan bestuderen.

Henk3
17-05-2009, 21:45
Wat bedoel je daar mee eigenlijk? Je kan toch ook gewoon hier de foto's wel bekijken? Die blijven vast wel staan.

O ja, net hokje Joep. Pas je wel op dat je vogels niet wegvliegen als je de ren instapt?

kiep
18-05-2009, 07:21
Wat bedoel je daar mee eigenlijk? Je kan toch ook gewoon hier de foto's wel bekijken? Die blijven vast wel staan.
Ik bedoelde dat ik het linkje naar het fotoalbum in mijn favorieten heb gezet zodat ik ze makkelijk kan oproepen ;)

Coen Braam
11-06-2009, 14:01
Ik heb een vraagje, waarom wil je er sowieso geen kanaries in hebben?

Kunnen kanaries (er lopen ook nog dwergkwartels op de grond) samen met rijstvogels, of kan ik men rijstvogels beter bij de zeebravinken, bichenowastrilde & japanse meeuwtjes doen. Hierbij moet wel vermeld worden dat de kanarie kooi vele male ruimer is.

hoop hierop antwoord te krijgen.

Master
14-06-2009, 14:48
@ Coen:
Ik (en mijn vader) willen geen kanaries, omdat wij ze 'onnatuurlijk' vinden uitzien. We vinden ze te 'gekweekt'. Het is dus persoonlijke smaak ;)
Op je andere vraag heb ik geen antwoord. Misschien dat iemand anders ze kan beantwoorden.

De volière van ons is nu bijnaaa klaar. Het gaas is, op 1 stuk na, overal geplaatst. Dat ene stuk hebben we nog even open gelaten, omdat we er dan makkelijker in kunnen met inrichtingsmateriaal (zoals takken, bodemmateriaal, hout etc). Het nachthok is ook bijna klaar. Daar moet alleen nog even een frame worden gemaakt, zodat de vogels er niet uit kunnen aan de binnenzijde.
Volgende week gaan we kijken voor de inrichting en dan kunnen zo zachtjes aan de vogels erin. Maar eerst maar eens even mooi inrichten, dan ziet het geheel er al heel anders uit.
Als er weer nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik het hier weten.

Foto's van de volière én het nachthok staan trouwens weer op de site!

Master
24-08-2009, 23:04
Zo, hehe.... eindelijk is de voliere klaar :eek: ;)

Mijn vader en ik hebben vorige week even flink aan de voliere gewerkt, om alle kleine dingetjes af te maken. Dat kostte toch nog redelijk wat uurtjes. Maar hij is nu klaar en de eerste vogels zitten er al in :D
De vogels hebben we op zaterdag 22 augustus gehaald, dus ze zitten er nog maar net in.

Het huidige vogelbestand is nu:
- 2 Chinese Dwergkwartels
- 2 Zebravinken
- 2 Rijstvogels
- 2 Spitsstaartamadines

Ze hebben het erg naar hun zin in de voliere. Ze fluiten, eten en drinken goed en er is (nog) geen onderlinge rivaliteit. Nu kijken of dit ook zo blijft.

Het nachthok hebben ze nog niet 'gevonden'. Er hangt een klein lichtje in het nachthok, zodat ze geen donker gat invliegen. Maar dat heeft tot nu toe nog niet bijgedragen dat ze erin gingen. Daarom hebben we nu ook een schaaltje voer in het nachthok gezet, om ze als het ware te lokken.

Kan ik het voer (wat ik tot nu toe iedere keer buiten neer heb gezet), ook binnen neerzetten? Dus het voer buiten even totaal weglaten en alleen binnen in het nachthok voer plaatsen. Zodat ik ze eigenlijk 'dwing' om naar binnen te gaan. Of raken ze dan in de war ofzo? Kan het ook op andere manieren of moet ik ze gewoon maar laten gaan (ondanks dat ze er dan misschien niet ingaan)?

Foto's staan uiteraard weer op m'n site. Een paar foto's staan in het 'oude' album (logboek van volière). Foto's van de vogels (en inrichting) staan in het nieuwe album: Mijn Vogels.

Ik wil nog even benadrukken dat ik zeer veel aan jullie informatie heb gehad (niet alleen in mijn topic, maar over deze gehele site gezien). Jullie hebben mij en mijn vader vele handige tips gegeven! (Zie op mijn site alleen al het verschil van het gaas dat bewerkt is met Hammerite. Dat soort dingen moet je net even weten). Iedereen bedankt voor de info & tips!

RobK
24-08-2009, 23:40
Voorlopig even op zoveel mogelijk plaatsen wat voer en water aanbieden. Denk ook aan de kwartels, zij zoeken alles op ooghoogte en lager. Niet alles meteen willen dwingen, je vogeltjes (en jijzelf ook!) moeten eerst eens flink wennen.
Overdag kan je in het nachthok wel een lampje aan doen om te zien of ze dan naar binnen willen gaan. 's Nachts zou ik het uitdoen, het lokt alleen maar insecten. Ook degene die je liever niet bij je vogels ziet als ze slapen.

Groet,

Rob.

Master
25-08-2009, 12:58
Ok, dus jij zegt eigenlijk lekker laten rusten / wennen in hun nieuwe onderkomen. Dan doen we dat, dat is inderdaad ook wel logisch.
Maar is het dan niet zo dat ze later (als het bijvoorbeeld kouder wordt) niet het nachthok ingaan, omdat ze dat 'nooit gekend/gezien' hebben?

Wat betreft het voer en het water. Er hangt een drinkbakje in de voliere (voor de vogels). Daarnaast staat er een schaal met water voor de kwartels (daar kunnen de vogels trouwens ook van drinken en in badderen).
Er staat 1 voederbak op een stronk hout, voor de vogels. Daarnaast staat er een klein bakje met voer op de grond voor de kwartels (maar natuurlijk ook voor de vogels als ze dat willen).
Nu staat er dus ook nog een voederbakje in het nachthok. Deze laat ik ook maar gewoon staan, mochten ze er toch onverhoopt ingaan.
En natuurlijk hangt er altijd een Trosgierst in, sepia, staat er maagkiezel & grit, en is er (nu nog) voldoende onkruid voor ze aanwezig.

Misschien leuk om te weten wat voor voer ik de vogels geef:
- Tropisch zaad (droogvoeder)
- Onkruid zaad (droogvoeder)
- Paddy's (ongepofte? rijst voor de rijstvogels)

En dus nog ernaast: Trosgierst, sepia, maagkiezel, grit.

girlits
25-08-2009, 14:14
Je zou om de vogels aan de invliegopening te laten wennen ze naar binnen kunnen doen en aan de buitenkant even een kanariekooitje zonder plasticbak en met de onderkant over het invlieggat kunnen hangen.Als ze een paar maal heen en weer zijn geweest kennen ze de opening wel.
groeten eddie

Ton
25-08-2009, 18:43
je nachthok gaan ze wel vinden hoor, als je een lampje laat branden s`avonds, dat weer uitgaat een half uurtje na het donker worden, en je zet er wat voer neer, je hangt wat trosgierst op, komt het wel goed. de meeste soorten die je hebt, zullen voor de kou niet zo gauw naar binnen gaan, van je spitsstaarten, weet ik dat niet, maar je rijstvogels en de zebravinken kunnen wel wat hebben hoor. mijn complimenten aan jullie, het ziet er erg goed uit. :wave

Master
26-12-2009, 16:54
Zo, dat was een lange stilte van mijn kant.

Maar het gaat prima met de vogels! Ze vliegen, eten en drinken goed. Als we 's ochtends langs het hok lopen beginnen ze luidkeels te fluiten.
Ook nu in de winter gaat het goed. We hebben 2 extra doorzichtige platen op het dak gelegd tegen de regen en sneeuw. Zodoende hebben de vogels een groter gedeelte dat overdekt is (2/3 van het dak is nu overdekt).

Ook het nachthok is in de tussentijd helemaal gebruiksklaar gemaakt (zie de foto's op de site, ik krijg ze namelijk hier niet geplaatst). De zitstokken zitten nu mooi vast tegen de muur. Er hangen 2 nestkastjes in het nachthok en er staan 2 bakjes met voer en 1 bakje met water. Zodoende kunnen de vogels altijd drinken, omdat het water binnen niet bevriest (er hangt namelijk een radiator in het nachthok).

Nu wilden we graag een camera in het nachthok plaatsen. Er zijn volgens mij meer personen op dit forum die dat doen. Het lijkt ons namelijk leuk als we vanaf de TV (of misschien zelfs via internet) onze vogels kunnen bekijken. Vandaar dat wij ons afvroegen wat een goede camera is voor in een nachthok en waar we op moeten letten als we zo'n camera aanschaffen.