Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lijsters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Lijsters

    Hallo.

    Ik had ook eens een vraag:Nu ben ik in het bezit van zowel zwartborstlijster als grijsruglijsters en mijn vraag is wanneer geef ik ze de nestgelegenheden en wat voor nestmateriaal geven jullie ze, moeten ze ook modder hebben om het nest af te maken.

    Ik hoor het.

  • #2
    Hoe heb je ze zitten? Apart neem ik aan? Met planten? Ik denk dat je ze vanzelf wel ziet slepen met materiaal en dan weet je al hoe laat het is Ik zou ze dus gewoon lekker hun gang laten gaan. Heb je ze in kooien dan vraag ik me sowieso af of je ze aan het broeden krijgt maar daarover weet ik helaas niet genoeg. Buiten zal alles dus wel vanzelf gaan en dan kun je om ze een beter nest te laten bouwen extra materiaal geven zodra ze beginnen.

    Zover ik weet bekleden ze hun nesten wel met modder. Dat zou ik dus ook geven. Beetje natte kleigrond zal wel volstaan verwacht ik. Maar ik denk dat ze ook dat zelf tussen de struiken uit gaan halen. Ik zou ze ook mos geven.

    Opmerking


    • #3
      nestmatriaal

      Hallo

      Ligt inderdaad aan hoe je ze hebt zitten??

      Ik geef voor nestmatriaal: grastwijgen, verse conifeerwortels, cocosvezel wat sisal en een ijsbakje met natte klei gemengd met wat zwarte tuinaarde.
      Daar kunnen ze prima mee uit de weg.
      Heb je siergrassen in je voliere dan zie je ze daar vanzelf aan scheuren.
      mvg Gerard 6

      Opmerking


      • #4
        lijsters

        Ik heb ze zitten in aparte volieres van 3 meter lang bij 1 meter breed met daaraan een nachthok van 1 vierkante meter.
        Hier heb ik 10 vluchten van.

        Aart

        Opmerking


        • #5
          Een flinke bos hooi weten ze vaak ook wel te waarderen. Verder zoals al genoemd.
          10 vluchten... wow!
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Zwartborst en grijsruglijsters zijn niet erg veeleisend qua nestgelegenheid en materiaal. Ik geef al mijn lijsters de keuze uit 2 soorten nestgelegenheid: een simpel rieten mandje met een diameter van zo'n 15 cm. die ik plaats in een vierkant bakje van stevig gaas. Dit bakje met mandje kan ik overal ophangen. Vaak geven de lijsters zelf de plek aan waar het moet hangen doordat ze er met nestelmateriaal heenvliegen. Een simpel houten bakje is natuurlijk ook een optie.

            Een ander model wat ik veel gebruik en wat je ook op open plaatsen kan hangen waar bijv. geen afdak boven zit is een houten kast(model torenvalken kast, maar dan in het klein) met een bodemopp. van 20 x 20 cm. en een schuin aflopend dakje. De vogels zitten hierin lekker beschut en hebben geen last van wind of regen...

            Nestelmateriaal: een bak met modder vermengd met geknipt hooi verder gedroogd gras, plantenstengels, plantenwortels, uitgeplozen touw etc. Liefst geen kokosvezels, want die eindigen maar al te vaak in de ingewanden van jonge vogels...

            Opmerking

            Working...
            X