PDA

Bekijk Volledige Versie : coccidiose

Reinier Roerdink
06-03-2009, 14:27
Hallo vogel vrienden. een vraag over coccidiose.
Wie kan mijn iets vertellen, of heeft er ervaring met, anti-coccidiose van koudijs, het moet op de lijst staan van homeopatische diergeneesmiddelen 1993. Vriendelijk dank alvast Reinier Roerdink.

Harrie van der Linden
08-03-2009, 02:14
Hallo Reinier,
Ik zal maar beginnen met je vraag te beantwoorden.

Coccidiose wordt veroorzaakt door verschillende soorten coccidiŽn, eencellige parasieten van microscopische grootte. De coccidiŽn maken een cyclus door in de vogel; ze evolueren echter ook in de buitenwereld waar oŲccysten (eieren) sporuleren en infectueus worden. De ziekte wordt van de ene op de andere vogel overgebracht door het opnemen van voedsel of drinkwater dat via de ontlasting met oŲccysten van coccidiŽn is besmet. De opgenomen oŲccysten worden in het darmstelsel omgezet in andere levensvormen, die we hier, om het niet te ingewikkeld te maken, maar coccidiŽn blijven noemen. Deze coccidiŽn dringen de cellen van de darmwand binnen, vermeerderen zich, breken er uit en vernielen daardoor de darmcellen. Het laat zich gemakkelijk raden welke schade coccidiose aan het darmstelsel toebrengt: vernietiging van darmcellen, bloedingen en vermindering van de weerstand van de darmwand waardoor het voor allerlei kiemen mogelijk wordt door de darmwand heen te dringen en in de bloedbaan te komen. De coccidiŽn die uit de vernietigde darmcellen vrijkomen, kunnen ofwel andere darmcellen binnendringen, ofwel zich omvormen in oŲccysten, dus ofwel dezelfde vogel aantasten ofwel met de uitwerpselen in de buitenlucht terecht komen om andere vogels te besmetten.

Het ziektebeeld is eenvoudig af te leiden uit het voorafgaande. De ontlasting is dun en slijmerig, soms treden er darmbloedingen op. De vogels tonen een gebrek aan eetlust en drinken veel door het vochtverlies tengevolge van de diarree. Voor het overige het algemene ziekte beeld: dikzitten, suffen en veel slapen. Slechts een microscopisch onderzoek kan de diagnose bevestigen. Bij acute gevallen van coccidiose sterven de vogels na enkele dagen; bij chronische gevallen kan de ziekte zich wekenlang voortslepen, waarna de vogel uiteindelijk van uitputting sterft. Het zijn vooral de pas uitgevlogen jongen die aan coccidiose bezwijken. Oudere vogels bezitten een zekere weerstand tegen deze ziekte en worden slechts zelden ernstig ziek. Papegaaiachtigen zijn ongevoelig voor coccidiose.

Zieke vogels moeten direct afgezonderd en behandeld worden met een sulfapreparaat. Goede resultaten worden bereikt met de volgende behandeling: 1 gram EsB3 30% (Ciba-Geigy) per liter drinkwater gedurende drie dagen; vierde en vijfde dag: kuur met vitaminen A-D3: zesde tot en met achtste dag: als de eerste drie dagen; negende tot en met elfde dag: multivitaminekuur

Nu heb ik ook nog een vraag. Ik zag dat je in Twello woont. Daar heb ik vroeger ook gewoond en was in mijn lagere schooljaren lange tijd bevriend met ene Reinier Roerdink. Die woonde op de Veldjes bij een kolk aan de spoorbaan. Het zou je vader of grootvader kunnen zijn. Hij moet ongeveer 73 jaar zijn. Als ik het goed heb , mail me dan eens terug op hvdlinden@gmx.net