PDA

Bekijk Volledige Versie : Witte rand om oog, wanneer?

Richard Muller
05-03-2009, 23:26
Hoelang duurt het nou voordat een grasparkiet de witte rand om zijn oog krijgt? Ik heb van het weekend een man gekocht voor de kweek, deze scheen iets meer dan een half jaar te zijn volgens de kweeker.

Als je op de foto kijkt geloof je dat ook, echter ik zie geen witte rand om zijn oog, dus is het nog een jong beest, maar daar twijfel ik aan.

Wie helpt me even wanneer dit zichtbaar wordt? En hoe oud is dit beestje ongeveer?

Kan ik er al mee kweken denken jullie?

kevin
06-03-2009, 08:24
ik denk een maand of 10
heeft al een mooie blauwe neus

Tori no Hime
06-03-2009, 11:15
Mooie vogel! :)

Mijn grasparkietpopje is bij mijn vader geboren, dus ik weet precies hoe oud ze is. (alleen niet uit mijn hoofd :o) Ze is ongeveer 8-9 maanden volgens mij, maar heeft al een tijdje (sinds januari ofzo?) een witte rand rond haar ogen.
Als ik vanavond thuis ben kan ik wel even opzoeken hoe oud ze nou precies is, maar waarschijnlijk heeft een kenner tegen die tijd al wel gereageerd ;)

Jeroen H
06-03-2009, 11:17
Ziet er jong uit.
Mooie washuid, ziet er niet zo verdroogd uit.
Idd geen oogwit.
De zwarte strepen gaan niet door tot op de washuid.

Precies kan je het natuurlijk nooit zeggen, maar ik sluit me aan bij Richard!

Tori no Hime
06-03-2009, 22:08
Ik heb even opgezocht: mijn popje is nu ongeveer 9 maanden, maar ze heeft al ongeveer een maand die witte rand rond haar pupil, dus ik gok dat ze dat normaal rond 8 maanden krijgen. (of die van mij was er gewoon vroeg bij :p)

Ik denk dus dat je man wel jonger is dan mijn popje en dat de kweker wel gelijk heeft dat hij iets ouder is dan een half jaar.

Vanaf 9 maanden zijn mannetjes grasparkieten broedrijp, zeggen ze toch altijd? (popjes beter vanaf 1 jaar)
Dus ik zou nog een paar maandjes wachten en rond mei ofzo proberen te kweken :)

Richard Muller
06-03-2009, 22:34
ok bedankt in ieder geval, ik heb wel een blok erin gehangen, en de pop is wel ouder dan een jaar en die is redelijk broedrijp aan het worden nu, alleen de man heeft er weinig zin in, zal dus door de leeftijd komen haha..:eek:

Kitkat
08-03-2009, 03:34
Als ik eerlijk moet zijn, vind ik het niet zo slim van je dat je dit mannetje voor de kweek hebt gekozen. De kweker zou best gelijk kunnen hebben dat het diertje 6 à 7 maanden oud is - dan is het mannetje ook nog niet oud genoeg om eitjes te kunnen bevruchten. De dop van een mannetje begint diepblauw te kleuren vanaf 3 à 4 maanden. Maar omdat dit mannetje nog geen iris heeft, denk ik dat hij jonger dan 8 maanden is.

Ga alsjeblieft nog niet kweken met dit mannetje. De kans dat de eitjes onbevrucht blijven is groot, en dat is zonde van de energie van je popje. Wacht dus totdat dit mannetje volwassen is, of probeer het popje te koppelen aan een ander mannetje.

kevin
08-03-2009, 11:20
ok bedankt in ieder geval, ik heb wel een blok erin gehangen, en de pop is wel ouder dan een jaar en die is redelijk broedrijp aan het worden nu, alleen de man heeft er weinig zin in, zal dus door de leeftijd komen haha..:eek:

je zegt zelf; hij heeft er weinig zin, ik zou ook nog ff wachten met de blok, zal nog te jong zijn, zijn je vogels ook wel degelijk een koppel, dus voeren ze elkaar?

Richard Muller
09-03-2009, 01:58
ja, ze zijn dol op elkaar nu, en ze voeren elkaar en spelen met elkaar, kortom ik laat ze lekker bij elkaar zitten en laat de natuur zijn gang gaan..;)

heb van kwekers vernomen dat ze zelfs vogels van bijna 2 jaar hebben zitten zonder witte irisring, dus we wachten rustig af wat er komen gaat ;-)