Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer mogen kanaries zich wassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wanneer mogen kanaries zich wassen?

    Mijn kanaries buiten hebben geen water om zich te wassen.Hoe doen jullie dat?
    Ze maken wel in het drinkbakje hun kopje nat.Ik heb een keer een bak water in de voliere gezet toen waren de kanaries drijfnat.Ik ben bang dat ze dan ziek worden,of dat ze van de wind ziek worden als ze nat zijn.
    Mag ik weten hoe jullie dat doen?

    Eveline

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Ja aan het antwoord van RobK heb ik verder eigenlijk niks toe te voegen.

      Opmerking


      • #4
        Mvg. Emiel

        Opmerking


        • #5
          Bij mij kunnen de vogels allemaal de hele dag zich wassen haal het nooit weg water bevriest in de winter als het te koud is en zogauw de temperatuur het toe laat is er weer water en wassen ze zich weer.Heb hierdoor nog nooit geen zieke vogels door gehad een gezonde vogel wast zich op een tijdstip die hij bepaalt vaak zie ik dat alle vogels zich in een mum van tijd hebben gewassen.In de vrij natuur gebeuren hier toch ook geen gekke dingen mee waarom zou het tijdstip dat jij het water kunt verzorgen ook het tijdstip zijn dat de vogels willen wassen.Ik ben s'morgens om 6.30uur al weg en 17.00uur terug dan zijn ze al gewassen en gestreken vrg.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door rob 2
            Bij mij kunnen de vogels allemaal de hele dag zich wassen haal het nooit weg water bevriest in de winter als het te koud is en zogauw de temperatuur het toe laat is er weer water en wassen ze zich weer.Heb hierdoor nog nooit geen zieke vogels door gehad een gezonde vogel wast zich op een tijdstip die hij bepaalt vaak zie ik dat alle vogels zich in een mum van tijd hebben gewassen.In de vrij natuur gebeuren hier toch ook geen gekke dingen mee waarom zou het tijdstip dat jij het water kunt verzorgen ook het tijdstip zijn dat de vogels willen wassen.Ik ben s'morgens om 6.30uur al weg en 17.00uur terug dan zijn ze al gewassen en gestreken vrg.
            Hallo Rob !
            Je hebt het over de vrije natuur,ja dat is andere koek.
            Kanaries,echter worden al eeuwenlang in kooien gehouden/gekweekt.
            De mens bepaalt in dit geval wanneer en hoe lang er kan worden gebaad.
            E.e.a. in belang van de gezondheid van de kanarie. Door afkoeling en niet
            tijdig drogen van de bevedering zal de vogel ziek worden en het waarschijnlijk niet overleven. Pas ook op voor tocht. Die is dodelijk voor een vogel.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Bij mij kunnen alle vogels buiten het hele jaar badderen. Zelfs als het echt koud is, gaan ze direct in bad als ik vers water neerzet.
              Badderen is heel belangrijk voor het verenpak, ongewassen veren sluiten niet goed aan op een gegeven moment, pas dan krijgen de vogels problemen met kou.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Geen andere koek.

                Antoni als je je kanarie's de kans zou geven,wassen ze zich niet op een verkeerd tijdstip.Het is vaak dat men met kanarie's over het algemeen in vrij kleine kooien kweekt en met het onbeperkt badderen de kooien te nat worden.Als er tocht is is dat er toch ook om de tijd dat jij ze laat wassen,maak er geen kastplantjes van en dat de mens dat bepaalt in het belang van de vogels nou mij een ? En over de vrije natuur dat is voor mijn vogels in de voliere geen andere koek er is op dat moment toch geen badwater aanwezig het is toch bevroren net als in de natuur.

                Opmerking


                • #9
                  ga er van uit dat iedere vogel zich moet kunnen wassen om zijn verenpak in orde te houden.
                  Bij een verenpak, van welke vogel ook, dat in orde is, kan het helemaal geen kwaad op welk tijdstip en hoe dikwijls zij zich wassen.
                  Hier hebben de vogels constant de gelegenheid zich te wassen. Er loopt een beekje en vijver door de volieres, waarin ze naar hartelust badderen. Ook in de winter. Als het bevroren is kunnen ze niet, anders altijd.

                  Wel opletten. Doe je ditzelfde met een vogel die zich lange tijd niet of weinig kunnen wassen heeft en bijgevolg met een slecht verenkleed zit, dan kan het niet. Deze vogel wordt dan inderdaad nat tot op de huid en kan makkelijk een longinfectie oplopen.

                  Een gezonde (goed gewassen) vogel daarentegen wordt niet nat. Na zijn bad zal hij zijn veren oppoetsen (vetten) en goedleggen, en zijn veren zijn gewassen, maar zijn huid wordt niet nat.

                  Uiteraard ieder zijn mening, maar mijn vogels wassen zich zo dikwijls en wanneer ze willen. Met goede resultaten trouwens.

                  Opmerking


                  • #10
                    hoe word dit gedaan in broedkooien dan deze zin anders dan voilaires voorzien van een lade met vaak krul of schelpenzand dit word dan inderdaad wat nat als ze baderen is dit geen probleem.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                      hoe word dit gedaan in broedkooien dan deze zin anders dan voilaires voorzien van een lade met vaak krul of schelpenzand dit word dan inderdaad wat nat als ze baderen is dit geen probleem.
                      Voor broedkooien ,kamer kooien ,,zijn speciale badhuisjes die je aan de buitenkant van de kooi kunt hangen (in de deur opening).
                      De kooi zelf wordt dan niet zo erg nat.

                      Bij mij hebben de vogels ook altijd ,heel de dag badwater ter beschikking ,zowel binnen als buiten.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door eveline
                        Mijn kanaries buiten hebben geen water om zich te wassen.Hoe doen jullie dat?
                        Ze maken wel in het drinkbakje hun kopje nat.Ik heb een keer een bak water in de voliere gezet toen waren de kanaries drijfnat.Ik ben bang dat ze dan ziek worden,of dat ze van de wind ziek worden als ze nat zijn.
                        Mag ik weten hoe jullie dat doen?

                        Eveline
                        Eveline !
                        Je hebt inmiddels antwoord van ervaren kanariekwekers gekregen. Dus je komt er wel uit,denk ik zo.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          bedankt voor de reakties,ik ga het proberen en haal gewoon om drie uur s,middags het water weg,dan zit ik tussen alle adviezen in.

                          eveline

                          Opmerking

                          Working...
                          X