Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ziek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ziek?

    Hallo,

    Een van mijn zebravinken was een paar weken geleden helemaal versuft of ziek, ze deed in ieder geval niks meer. Ik heb haar toen in een kooitje in huis gezet en na 2 dagen was ze weer opgeknapt en heb ik haar terug gezet in de buitenvoliere.
    Nu is het dat weer zo samen met een andere pop. Ik heb ze beiden weer in huis gehaald.
    Voor zover ik weet hebben ze niet gevochten of zo. Ze hebben voldoende water, voer en een mineralenblokje.

    Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

    Mvg, William.

  • #2
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Wat noem jij een mineralenblokje,heb nl op markten al gezien dat ze gewoon blokjes gasbeton aanbieden als een mineralenblok en voor zulke kleine vogels kun je beter vogelmineralen geven dat is denk ik beter op te nemen voor hun.Scherpe maagkiezel is voor de vertering van het zaad nodig,zit vaak in schelpenzand maar moet eigenlijk elke dag voorhanden zijn.Voldoende voer zeg je maar wat voer je zoal en wat zijn de andere bewoners van de voliere vaak speelt een vogel de baas en kunnen andere moeilijk bij het voer op meerdere plaatsen voeren wil dan ook wel helpen.Doe zelf zoveel voerbakken plaatsen dat alle vogels tegelijk kunnen eten,geef wel rantsoen het is de andere dag helemaal op en als ik dan voer duurt het geen 2 tellen of ze zitten allemaal op de bak.

      Opmerking


      • #4
        Als een zebravink bol zitten en daarna snel weer herstelt betekent het meestal dat ze te weinig voer hebben. Een zebravink kan best een tijd zonder water maar zonder voer niet.

        Scherpe maagkiezel is voor de vertering van het zaad nodig,zit vaak in schelpenzand maar moet eigenlijk elke dag voorhanden zijn.
        Maagkiezel vanuit schelpenzand is niet geschikt voor de vogels. Dit is door de vele behandeling glad afgeslepen. Scherpe maagkiezel en grit mogen beide niet ontbreken.
        Groeten,

        Arjan

        Opmerking


        • #5
          Hallo,

          De zebravinken zitten samen met 2 japanse meeuwtjes en 2 zilverbekjes. Ik voer ze tropenzaad en meng dat met wat eivoer. Ze krijgen geen onbeperkt voer. Het mineralenblok komt van de dierenspeciaalzaak dus ik verwacht dat dat geen gasbeton is. Grit is ook voorradig.
          Wat is het verschil tussen grit en maagkiezel?

          En van buiten naar binnen verplaatsen is inderdaad niet goed voor t beestje maar als ik m een nacht verzwakt op de vochtige grond laat is de kans groot dat de andere morgen de pootjes omhoog staan.

          Ik heb ze vandaag weer terug gezet want ze waren weer levenslustig en toen zag ik wel dat een mannetje wat aggressief werd. Dus misschien zijn ze toch wel aangevallen en daarom van de kaart geraakt.

          Bedankt voor de reacties.

          Mvg, William

          Opmerking


          • #6
            wat jij zegt heb ik hetzelfde gehad. 1e keer ook naar binnen gehaald. toen is ze opgeknapt, weer naar buiten, en een poosje later weer zo. ik heb haar laten zitten, ze bleef inderdaad op de grond, vaak zijn ze dan de volgende dag dood,maar nee hoor, ze leefde nog. dat heb ik vaker met haar gehad.

            groeten harm
            mvg,
            Harm

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door William3241
              ....Wat is het verschil tussen grit en maagkiezel?....
              Mvg, William
              Maagkiezel is hard, gemalen gesteente. De vogel neemt dat op om het voedsel in de maag fijn te malen. Zodra de kiezel zijn werk heeft gedaan -de steentjes zijn dan rond afgeslepen - verlaten ze het lichaam via de natuurlijke weg.
              Grit is gemalen schelpen. De beste vind ik gemalen oestergrit. De grit bestaat voor het grootste deel uit kalk en wordt in het lichaam opgenomen. Het is belangrijk voor de vorming van o.a. het beendergestel. En uiteraard voor het produceren voor een goede eierschaal.
              Het is belangrijk grit en kiezel permanent te verstrekken en niet, zoals je weleens hoort, 'tegen de tijd dat de vogels aan de leg gaan'.
              Ik gebruik geen grit waar zaken zoals houtskool en rode baksteen etc. aan toegevoegd is.

              Hans.
              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

              Opmerking

              Working...
              X