PDA

Bekijk Volledige Versie : Zebravinkjes

goulds75
26-02-2009, 12:55
Ik heb voorige keer toch weer een prachtige koppel zebras aangeschaft.Ze zijn veel groter dan de gewone zebravinkjes.Ze zijn groter dan de kleine barmsijs en veel groter dan de driekleurpapegaaiamadine.De pop heeft vandaag de eerste eitje gelegd.Nu zal ik graag willen weten welke ringmaaten moet ik gebruiken voor de jongen?2,7 mm of 2,9 mm?Voor de driekleurpapegaaiamadines gebruik ik 2,7 mm maar de zebras zijn veel groter.

Kan iemand mijn vertellen welke kleur ze hebben?Op de foto lijkt wel wit maar ze zijn cream/bege achtig.En welke kleur krijgen de jongen.?
En stel voor dat ik met de jongen mee wil doen aan TT-s.Zullen ze niet te grote vogels zijn?

http://i44.tinypic.com/1zl8yut.jpg
http://i44.tinypic.com/2a5hmad.jpg

barmsijscabaret
26-02-2009, 13:43
Dit is een koppel maskergrijze zebravinken. Je hebt deze in zwart- en roodoog, maar dat zie je in principe enkel als nestling (zwarte huid zwartoog, bleke huid & rode ogen roodoog). Op je foto zie je tweemaal rode ogen, maar ik denk dat dit vooral te wijten is aan je flits.

Vaak zijn het de roodoog maskers die de mooie zwarte tekeningsdelen (borst, staartblokken) hebben en ook de betere tt-vogels zijn, uit je foto's denk ik dat het roodogen zijn (alhoewel ik ook speel met zwartoog/roodoog maskers, maar misschien is het wat te vroeg voor jou om dit helemaal te vatten).

In principe komen uit dit koppel enkel maskergrijze wanneer ze zuiver zijn. Het kunnen natuurlijk altijd splitvogels zijn (eventueel zwartwang, witten, enz..), maar ik denk het niet.

Een te grote zebravink zal je niet snel hebben op een tt. In de standaard staat enkel een minimummaat. Wel dien je er op toe te zien dat de verhoudingen blijven kloppen (kop <-> lichaam e.d.)

Wat betreft de ringmaat kan je misschien best eens kijken welke ringmaat de oudervogels om hebben en of deze goed zit. Ik heb thuis zebravinkjes zitten die makkelijk een 2,5 maat hebben en enkele Duitse die 3,0 hebben.

Met de jongen uit dit koppel kan je wel naar de tt denk ik.

Rudmer
26-02-2009, 13:46
Ik meen mij te herinneren dat ik ze met 2.9 ringde. Kan ik thuis wel even nakijken.

Ton Koek
26-02-2009, 14:25
Grote zebravinken kun je het best met 2,9 ringen, 2,7 wordt vaak echt te krap.
Ik had zelfs 3,1 liggen voor als er een hele dikke pootjes had.

goulds75
26-02-2009, 15:35
Bedankt voor de reacties.
Ik heb nog niet zo veel erwaring met ringen dus misschien een stome vraag:
Maar hoe kan ik kijken welke maat ringen ze ophebben.Bij cultuurringen staat wel de maat op maar gewone ringen niet.
Ik heb toch snel ff gekeken en ik denk 2,9 mm of misschien wel 3,0 mm.
De pootjes zijn in idder geval dikker dan bij de driekleuren.

P.s.De kleur van de ogen kan ik niet zo goed zin.Soms lijkt het rood en soms zwart.

barmsijscabaret
26-02-2009, 15:44
Je hebt deze in zwart- en roodoog, maar dat zie je in principe enkel als nestling (zwarte huid zwartoog, bleke huid & rode ogen roodoog).

Of het nu rood- of zwartogen zijn kan je nu enkel nog met 100% zekerheid afleiden uit de jongen die er uitkomen.

Op de foto lijkt vooral de man een forse knaap te zijn dus kan je gerust ringen met een 2,9. Een klassieke kleur is vaak ook de grootste vogel.

azantinga
26-02-2009, 21:12
Inderdaad is 2.9 de beste maat voor TT-zebravinken. Momenteel worden er ook steeds meer vogels met 3.1 geringd. Maar 2.9 is een goed uitgangspunt.
Wat is de staartkleur van de vogels? Is dit zwart of lichtgrijs. Als ze lichtgrijs zijn heb je te maken met zwartogen en deze zijn niet geschikt voor een tentoonstellings.
Maar roodoog is een geslachtsgebonden ververving dus ook al is je man zwartoog dan kan hij wel roodoog vererven. Een pop kan nooit split roodoog zijn.
Als je straks jongen hebt probeer dan eens een foto te maken als ze een paar dagen oud zijn, dan kan je heel duidelijk het verschil zien tussen zwartoog en roodoog.

goulds75
26-02-2009, 22:10
Inderdaad is 2.9 de beste maat voor TT-zebravinken. Momenteel worden er ook steeds meer vogels met 3.1 geringd. Maar 2.9 is een goed uitgangspunt.
Wat is de staartkleur van de vogels? Is dit zwart of lichtgrijs. Als ze lichtgrijs zijn heb je te maken met zwartogen en deze zijn niet geschikt voor een tentoonstellings.
Maar roodoog is een geslachtsgebonden ververving dus ook al is je man zwartoog dan kan hij wel roodoog vererven. Een pop kan nooit split roodoog zijn.
Als je straks jongen hebt probeer dan eens een foto te maken als ze een paar dagen oud zijn, dan kan je heel duidelijk het verschil zien tussen zwartoog en roodoog.

Hoi Arjan.
Dat zal ik zeker doen.Foto's van de jongen maken.Ik zal graag meedoen met TT-s eind van de jaar.Dat is mijn droom.En natuurlijk ook nog wat puntjes binnen halen.Dat zal heel mooi zijn Maar ik denk toch dat mijn zebras roodogen hebben.

goulds75
15-03-2009, 14:42
De eerste twee eitjes zijn vandaag uitgekomen en idd ze hebben rode ogen.
Maar nog een vraag.Wanneer moet ik ze ringen.Rond de 5-6 dagen??Of later?
http://i43.tinypic.com/2885hqv.jpg
http://i39.tinypic.com/bjd74z.jpg

EARK5
15-03-2009, 15:51
Zebravinken deden het bij mij vroeger meestal zo goed dat het de 5-6e dag wel moet lukken met ringen. Lukt het dan nog niet, wacht dan nog gewoon een dag. Lukt het nog niet wacht dan nog een dag enz.:p

edit: De tentoonstellingskwaliteit zebravinken deden het bij mij vroeger altijd minder goed met het voeren van de jongen en ze wilden ook niet zo goed broeden. Ik had oranjeborst zwartborst bruin, oranjeborst zwartborst blackface bruin en oranjeborst zwartborst isabel. Dit zijn vogels waar je niet makkelijk aankomt. Ik had echt grote vogels met kleine snaveltjes. Vaak deden de gewone grijze/bruine zebravinken het veel beter in de kweek. Iemand hier dezelfde ervaring mee?

Rudmer
15-03-2009, 17:10
Wij ringden de zebra's rond de 7e dag. De ene was er eerder aan toe dan de ander.

Wij hadden ook zwartborst oranjeborst isabel bruin. (ben er nog kampioen mee geworden :D ) We zijn er mee opgehouden omdat ze te goed kweekten. Ik had niet de ruimte om al die nakweek een goed onderkomen te bieden dus ik kan jou verhaal niet onderschrijven...... of die grijze kweken nog beter :eek: dan zijn ze helemaal niet te houden :D

EARK5
15-03-2009, 17:47
Dan had jij geluk !! Bij mij was het altijd, hoe beter de kwaliteit van de zebravink hoe minder jongen ik er van kreeg:p

john van der waal1
19-03-2009, 14:53
@Eark5

Ik heb grijzen, zwartwangen, bruine, witten(getekende+bonte+witten). Wat mij dit jaar opvalt aan de vogels is dat de bruine en grijzen moeizaam gaan terwijl de rest het wel goed tot zeer goed doet. Die grijze zijn te verklaren want die gaan nu pas volop de kweek in waardoor aantal hopelijk om hoog schiet. Maar ik denk dat het toeval was, kwamen de vogels bij de zelfde kweker vandaan?