Mededeling

Collapse
No announcement yet.

te koop??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • te koop??

    Ik heb zebravinken gekregen,3 mannen en 1 vrouw.
    Nu is het ruzie om dat vrouwtje.
    Wie heeft er 2 vrouwen voor mij?
    het zijn gewoon wildkleur.
    Kan je daar ook witte vrouwen bij doen? of krijg je dan rare jongen?

    ik woon in Houten bij utrecht

    Eveline

  • #2
    Je kan daar uiteraard grijze popjes bij doen maar wit kan ook. Je krijgt dan nakomelingen die grijs zijn maar wit vererven. Die jongen onderling aan elkaar gepaard geven dan weer grijze, grijze die wit ververven en witten....
    Drie koppeltjes bij elkaar in een kooi gaat meestal goed maar denk je wel een beetje om de ruimte? Als elk koppel 5 jongen krijgt heb je totaal 21 vogels rondvliegen...

    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door eveline
      Ik heb zebravinken gekregen,3 mannen en 1 vrouw.
      Nu is het ruzie om dat vrouwtje.
      Wie heeft er 2 vrouwen voor mij?
      het zijn gewoon wildkleur.
      Kan je daar ook witte vrouwen bij doen? of krijg je dan rare jongen?

      ik woon in Houten bij utrecht

      Eveline
      Hallo,

      Wat Hans zegt klopt helemaal.
      Nog even een dingetje; vogels kopen en verkopen doen we niet op dit forum, hiervoor kun je terecht op www.vogelmarktplaats.nl
      Veel succes nog met de vogels.
      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

      Opmerking


      • #4
        Het klopt niet helemaal wat Hans zegt.
        De jongen die je uit grijs X wit krijgt zijn als meeste grijs bont. Dus half grijs en half wit. Je krijgt er ook meteen grijzen uit die wit vererven en witten die grijs vererven. Maar toch wel z'n 50% is bont grijs
        Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door sibrand
          Het klopt niet helemaal wat Hans zegt.
          De jongen die je uit grijs X wit krijgt zijn als meeste grijs bont. Dus half grijs en half wit. Je krijgt er ook meteen grijzen uit die wit vererven en witten die grijs vererven. Maar toch wel z'n 50% is bont grijs
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            Voor de liefhebber:

            de genetische adviseur

            Hier kun je uitkomsten van paringen mee voorspellen
            Wat een leuke hobby hebben wij toch!

            Opmerking


            • #7
              Ik kweek nu al weer 5 jaar met bonte zebravinken, en heb dit jaar ook een koppel een koppel wit X grijs. Uit dit koppel krijg ik gewoon grijs bonte zebravinken en grijze em 1 witte(met een beetje bont tekening). De pop is zuiver grijs en de man komt uit een koppel wit X wit die ook weer uit wit X wit komen. Maar de bonte zebravinken zijn ooit onstaan door grijs X wit. Hans je hebt wel gelijk dat je uit witte geen grijze kan kweken, maar uit grijs X wit komen gewoon bont grijze zebravinken.
              Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door sibrand
                maar uit grijs X wit komen gewoon bont grijze zebravinken.
                Volgens de wetten van Mendel komt uit zuiver (belangrijk woordje!) grijs x wit enkel grijze zebravinken split voor wit.

                Wanneer je natuurlijk grijs/bont x wit/bont op elkaar zet, krijg je inderdaad bonte zebravinken uit een voor het menselijk oog grijze x witte zebravink.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
                  Volgens de wetten van Mendel komt uit zuiver (belangrijk woordje!) grijs x wit enkel grijze zebravinken split voor wit.

                  Wanneer je natuurlijk grijs/bont x wit/bont op elkaar zet, krijg je inderdaad bonte zebravinken uit een voor het menselijk oog grijze x witte zebravink.
                  Kijk, iemand die weet hoe het werkt!
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    Tip nummer 2

                    Nog een tip:

                    via de website van de nzc Klik hier...www.zebravink-nzc.com kun je het boek de zebravink bestellen. Hierin staat ook veel over erfelijkheid. Ik heb het ook en het is m.i. echt een aanrader en onmisbaar voor elke zebravinkenkweker.

                    Hieronder een citaat van de site:



                    Succes!
                    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                    Opmerking


                    • #11
                      Sibrand schreef:
                      een koppel een koppel wit X grijs. Uit dit koppel krijg ik gewoon grijs bonte zebravinken en grijze em 1 witte(met een beetje bont tekening).
                      Hoi Sibrand,

                      Hans en Barmsijs hebben 100% gelijk.
                      Als jij uit bovenstaand koppel die jongen gekweekt hebt is jouw grijze pop zeer zeker niet zuiver.
                      De pop is split voor wit en bont.
                      En jouw man is een witte die bont maskeert.

                      Zo leer je alle dagen weer bij Vooral de witte maakt het lastig aangezien deze de overige kleurslagen maskeert. Een witte kan dus genetisch alle kleurslagen bevatten.
                      Groeten,

                      Arjan

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
                        Volgens de wetten van Mendel komt uit zuiver (belangrijk woordje!) grijs x wit enkel grijze zebravinken split voor wit.

                        Wanneer je natuurlijk grijs/bont x wit/bont op elkaar zet, krijg je inderdaad bonte zebravinken uit een voor het menselijk oog grijze x witte zebravink.
                        @barmsijscabaret

                        Dit ben ik op 2 punten niet met je eens.

                        1. een zuivere grijzen bestaat al lang niet meer, al wordt mijn lijn steeds zuiverder die ik heb, maar heel af en toe komt er toch een bonte door heen.

                        2. wit is overheersender in de genen als het om wit X grijs gaat. Je kan dus zeggen als de vogel tot stand komt in het ei, er vast ligt dat eerst alle witte genen zig mogen plaatsen, en dan de grijze. Waarom je dan als je een witte X bonte zet witte krijgt, 75% van de genen bestaat nu uit wit, waar door het de meerderheid heeft en de vogel wit wordt. Bij veel witte zie je, voor de 1e en 2e rui nog flink wat aanslag zitten. Opzich is dit goed, want deze vogels zijn dik bevedert zodat je de grijs terug ziet slaan op het wit.
                        Check mijn blog over zebravinken en andere tropische vogelssigpic

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door alexd
                          ........Nog een tip:

                          via de website van de nzc Klik hier...www.zebravink-nzc.com kun je het boek de zebravink bestellen. Hierin staat ook veel over erfelijkheid. Ik heb het ook en het is m.i. echt een aanrader en onmisbaar voor elke zebravinkenkweker.......
                          Dat klopt allemaal wel, maar...... Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe "bijbel' voor de zebravinkenkweker. Persoonlijk zou ik daar liever op wachten. Volgens goed ingelichte bronnnen komt het boek dit jaar nog uit.

                          Hans
                          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door john van der waal1
                            @barmsijscabaret

                            Dit ben ik op 2 punten niet met je eens.

                            1. een zuivere grijzen bestaat al lang niet meer, al wordt mijn lijn steeds zuiverder die ik heb, maar heel af en toe komt er toch een bonte door heen.

                            2. wit is overheersender in de genen als het om wit X grijs gaat. Je kan dus zeggen als de vogel tot stand komt in het ei, er vast ligt dat eerst alle witte genen zig mogen plaatsen, en dan de grijze. Waarom je dan als je een witte X bonte zet witte krijgt, 75% van de genen bestaat nu uit wit, waar door het de meerderheid heeft en de vogel wit wordt. Bij veel witte zie je, voor de 1e en 2e rui nog flink wat aanslag zitten. Opzich is dit goed, want deze vogels zijn dik bevedert zodat je de grijs terug ziet slaan op het wit.
                            1. Nou John, gelukkig zijn de laatste jaren veel grijskwekers erg goed bezig geweest zodat goede, zuivere grijzen wel te krijgen zijn.
                            2. Wit vererft TERUGTREDEND ten opzichte van grijs. Daar kun je toch moeilijk iets aan veranderen? Hoe zouden dan 'alle witte genen zich eerst mogen plaatsen, en dan de grijze'? Leg dat nu eens helder uit dan snap ik het misschien ook.

                            Hans.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking


                            • #15
                              1. een zuivere grijzen bestaat al lang niet meer, al wordt mijn lijn steeds zuiverder die ik heb, maar heel af en toe komt er toch een bonte door heen.
                              Zuivere grijzen kweek ik al jaren en dit bereik je puur door selectie. Nu had ik zelf een geslachtsgebonden vererving in mijn lijn zitten, maar deze is makkelijk uit te kweken door de grijze poppen aan te houden en de afwijkende vogels weg te doen. Nu is bont een recessieve vererving en hier kan zowel de man als pop split voor zijn en is inderdaad wat lastiger om uit te kweken.

                              2. wit is overheersender in de genen als het om wit X grijs gaat. Je kan dus zeggen als de vogel tot stand komt in het ei, er vast ligt dat eerst alle witte genen zig mogen plaatsen, en dan de grijze. Waarom je dan als je een witte X bonte zet witte krijgt, 75% van de genen bestaat nu uit wit, waar door het de meerderheid heeft en de vogel wit wordt. Bij veel witte zie je, voor de 1e en 2e rui nog flink wat aanslag zitten. Opzich is dit goed, want deze vogels zijn dik bevedert zodat je de grijs terug ziet slaan op het wit.
                              Deze stelling klopt niet. Uit wit x bont kan je alleen witten kweken als de bonte ook split voor wit is. De mutatie wit moet dubbel aanwezig zijn om uiterlijk een witte vogel te tonen. De meeste witte jongen die ik kweekte waren bij het uitvliegen al wit. De jongen die een grijze aanslag hadden werden gelijk uitgeselecteerd aangezien deze nooit zuiver wit uitkleuren.
                              Voor een dik bevederde witte wordt de koppeling bont x wit inderdaad opgezet. Maar dan moet de bonte wel split voor wit zijn en de witte moet bont maskeren, dan kweek je witte en bonte jongen. Dit wordt inderdaad gedaan voor de lengte van de bevedering, maar een grijze aanslag mogen ze niet hebben. En alleen door selectie krijg je dit voor elkaar.
                              Groeten,

                              Arjan

                              Opmerking

                              Working...
                              X