PDA

Bekijk Volledige Versie : Help..is dit een pop of een man??

Richard Muller
21-02-2009, 20:23
Ik heb deze grasparkiet nu bijna 7 maanden en ik weet nog steeds niet wat het is en hoe oud deze grasparkiet is.

Op de foto zie je een half blauwe en bruine neusdop. Toen ik het vogeltje kocht was de neusdop bruin, dus wat is er aan de hand met deze grasparkiet?

Is het nu een pop of een man?

Dit blauw is nu ongeveer 2 a 3 maanden ..

goulds75
21-02-2009, 21:33
Volgens mijn een man.Mooi vogeltje.

Cara
21-02-2009, 21:42
Pop, 100% ;)

Onder invloed van hormonen zal de dop verkleuren tussen lichtblauw met witte ringen om de neusgaatjes en bruin. Je hetb haar nu 7 maanden, ze zal ws zo rond een maand of 10/12 zijn denk ik. De komende maanden zal de dop ws volledig bruin worden

parkietgekkie
22-02-2009, 00:57
100% man zie je aan de snaafel en pootjes en nog iets het lijkt precies op mijne en de kluer is grijsfluegel hemels bluew en voor de rest heele mooie oogjes en heele mooie glans en heele mooie snafel en bouw geen dangk voor info je kan aan mij altijd vraagen stellen over parkieten kwartels trowens ook en je moet een schaal water op de grong zetten en vogel en parkieten zand in een schaaltje xxxcasey en vogels:D

Marx
22-02-2009, 02:15
Je moet gewoon naar het gedrag kijken. Het is absoluut een man als hij zijn kopveren opzet en zich op zilveren voorwerpen stort en gaat baltsten. Dan zie je de pupillen in zijn ogen klein en groot worden en dan weet je 100% zeker dat het een man is. Let daar gewoon op bij dit soort verdunde mutantkleurtjes en je hebt zekerheid. Poppen die baltsten bestaan niet.

Ik denk dat dit een pop is overigens op de kleur van de doppen. Tikt hij zijn snavel druk op kleine voorwerpen dan is het echter een man. Ik denk dus toch een pop ondanks het blauw;)

Cara
22-02-2009, 12:07
Dat je het aan de pootjes en aan het gedrag kan zien, onzin. Tuurlijk er zijn typische gedragingen, maar deze geven geen zekerheid. Mijn poppen baltsen ook, tikken ook met de snavel tegen voorwerpen aan, net als dat de, mannen dat ook doen.

De enige manier is de dop en zelfs daar kan bij sommige kleurslagen nog verwarring over ontstaan. In jou geval geen twijfel. 100% pop. Het gaat zoals ik in de eerste post al aangaf om de kleur van de wasdop.

Marx
22-02-2009, 12:13
Dat je het aan de pootjes en aan het gedrag kan zien, onzin. Tuurlijk er zijn typische gedragingen, maar deze geven geen zekerheid. Mijn poppen baltsen ook, tikken ook met de snavel tegen voorwerpen aan, net als dat de, mannen dat ook doen.

De enige manier is de dop en zelfs daar kan bij sommige kleurslagen nog verwarring over ontstaan. In jou geval geen twijfel. 100% pop. Het gaat zoals ik in de eerste post al aangaf om de kleur van de wasdop.

Vreemd hoor. Mijn poppen baltsten nooit zoals mannen dat doen. :confused: Ik twijfel er niet aan dat ik aan het gedrag kan zien welk geslacht de vogel heeft. Is nog nooit verkeerd gegaan.;)

Cara
22-02-2009, 12:17
Dus als jij het geslacht van en parkiet wilt weten, dan wacht je eerst tot het gaat baltsen. Nou als jij daar dan op wacht, dan beoordeel ik alvast de neusdop, tegne de tijd dat jij er dan achter bent, hoor ik het wel ;)

goulds75
22-02-2009, 13:01
Dit is mijn mannetjes parkiet.
http://i39.tinypic.com/2e4b4n8.jpg
En dit is de pop.
http://i39.tinypic.com/2n87mms.jpg
Hier is dus duidelijk te zien welke is de pop en man.
Maar misschien heeft hij zo donkere neuzdoppen omdat hij broedrijp is.Ze hebben een nest van 3 jongen.
Weet misschien iemand welke kleurslagen deze parkieten hebben?En welke kleur krijgen de jongen?

Richard Muller
22-02-2009, 13:05
Ok, maar is het niet vreemd dat een pop een blauwe neusdop heeft en geen bruin? De vogel is volgens mij toch al gauw 1 jaar ofzo, maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

Als ik er nou eens een man bij koop, zal dan de neusdop snel bruin gaan overheersen, of blijft deze deels blauw?

Alvast dank -0-
Richard

goulds75
22-02-2009, 13:11
Als het een man is dan wordt de neus alleen maar blauwer.Ik denk toch dat het een man is.Probeer een pop er bij te kopen en spreek af bij de kweker dat je mag ruilen als het blijkt dat de andere ook een pop is.Als je een pop bijzet en hij is een hij dan gaat snel baltsen en kwetteren voor de popje.Of zoek op internett geluiden op van parkieten en zet het aan en kijk hoe hij op reageert.Als hij gaat baltsen weet je het al.

Cara
22-02-2009, 13:28
Een jonge pop heeft een lichtblauwe neusdop met witte ringen om de neusgaatjes. Een jonge man heeft een roze/paarse neusdop die later blauw word, zoals de man van Goulds. Daarom word er ook zo vaak een pop als man verkocht en ook andersom.

De pop van Richard heeft nog een echte jonge meiden dop, bij een pop kan het soms wel tot 15 maanden duren voor de dop bruin word. Ik blijf erbij dat het 100% pop is ;)

Het KAN zijn dat wanneer je er een man bij zet, dat de dop onder invloed van hormonen ineens heel snel bruin word, maar dat hoeft niet perse.

De vogels van Goulds hebben de standaard kleuren op de dop, zoals het volgens het boekje zou moeten zijn, alleen bij verschillende bonte kleurslagen en de ino's (roodoogjes) gaat dit verhaal ook weer helemaal niet op. Bij deze kleurslagen blijft de dop van de man roze/paars en verkleurt hij niet naar blauw, waar de dop van de pop wel ten allen tijden bruin zal kleuren.

Over de kleurslagen van goulds kan ik alleen zeggen dat ik van kleurslagen weinig kaas heb gegeten ;) Ik weet wel dat de kleuren van de jongen ook afhankelijk zijn van de kleuren van de ouders van deze ouders.

Tori no Hime
22-02-2009, 13:54
Een jonge pop heeft een lichtblauwe neusdop met witte ringen om de neusgaatjes. Een jonge man heeft een roze/paarse neusdop die later blauw word, zoals de man van Goulds.
Ter illustratie:
http://www.vogelcafe.nl/photoplog/file.php?n=497&w=l
Links een jong mannetje, rechts zijn zusje :)

goulds75
22-02-2009, 14:33
Nou begin ik ook te twijvellen over de geslacht van de vogel van Richard.:confused: Zal toch een popje zijn?

Richard Muller
22-02-2009, 15:42
ik heb even 2 dagen op internet zitten surfen en daar zegt de meerderheid van de topics en forums dat poppen inderdaad blauwe doppen kunnen krijgen, maar de neusgaten blijven altijd wit en nooit blauw.

Bij de mijne is dat ook het geval, dus ik ga er een man bijkopen en kijken wat er gaat gebeuren.;)

Allemaal bedankt voor het reageren, enne opmerkingen blijven welkom..:cool:

Cara
22-02-2009, 17:20
Nou begin ik ook te twijvellen over de geslacht van de vogel van Richard.:confused: Zal toch een popje zijn?

Je hoeft niet te twijfelen hoor Goulds.. het is echt een popje ;)

herman
22-02-2009, 19:13
Hallo Richard,

Het is absoluut zeker een pop en de kleurslag is Kobaltwitvleugelgeelmasker mutant 2. Als ze ook nog opaline zou zijn zou je een kobalt regenboog hebben.
De blauwe neusdop zegt dat je pop absoluut niet in broedconditie is
Het koppeltje dat je hebt zijn ook witvleugels.
Cara heeft dus echt gelijk en het is inderdaad de zien aan de witte ringen rond de neusgaten.
Ik kweek al 30 jaar (Engelse) grasparkieten en twijfel hier geen moment over.

Groet,

Herman

Kitkat
22-02-2009, 19:43
Dit is mijn mannetjes parkiet.
[foto]
En dit is de pop.
[foto]
Hier is dus duidelijk te zien welke is de pop en man.
Maar misschien heeft hij zo donkere neuzdoppen omdat hij broedrijp is.Ze hebben een nest van 3 jongen.
Weet misschien iemand welke kleurslagen deze parkieten hebben?En welke kleur krijgen de jongen?

Jah, het is wel waar wat je zegt, maar soms is het gewoon niet zo zwart-wit als 'mannetjes hebben een blauwe dop, popjes een bruine'.

100% man zie je aan de snaafel en pootjes en nog iets het lijkt precies op mijne en de kluer is grijsfluegel hemels bluew en voor de rest heele mooie oogjes en heele mooie glans en heele mooie snafel en bouw geen dangk voor info je kan aan mij altijd vraagen stellen over parkieten kwartels trowens ook en je moet een schaal water op de grong zetten en vogel en parkieten zand in een schaaltje xxxcasey en vogels:D

Het spijt me, Casey, maar als jij het popje van Richard als een man ziet, lijkt het me niet verstandig als we allemaal op jouw adviezen gaan vertrouwen. ;)

Richard Muller
23-02-2009, 21:09
toch wel duidelijk denk ik na jullie advies, dat ik ervan uit kan gaan dat dit een popje is, wanneer de neusdop bruin wordt maak ik een foto..;)

milad.r
24-02-2009, 19:44
Het is 110% een popje :D
Zoals caradow al zij als ze witte rondjes om haar neusgaten heeft is het een popje en bij jou is dat het geval.
Maar ik vind het een beetje verwarrend want ze heeft ook donkere pootjes maar ik ga toch voor een popje.

Cara
24-02-2009, 20:18
Milad, de kleur van de pootjes zegt NIETS over het geslacht....

milad.r
24-02-2009, 20:45
Milad, de kleur van de pootjes zegt NIETS over het geslacht....

Oke is goed want bij mij viel op dat de mannen een donkerblauwe kleur hadden en de popjes rozen pootjes hadden of is het alleen mij opgevallen en had het ook ergens gelezen.
maar kan dat ik het fout heb.

Kitkat
24-02-2009, 23:08
Oke is goed want bij mij viel op dat de mannen een donkerblauwe kleur hadden en de popjes rozen pootjes hadden of is het alleen mij opgevallen en had het ook ergens gelezen.
maar kan dat ik het fout heb.

Ik denk dat dit eerder met de kleur van het parkietje te maken heeft. Ik heb een albino popje met roze pootjes, en had een bont mannetje met roze pootjes. Maar ik had ook een lichtgroen popje en nu een kobaltblauw mannetje, allebei met donkere pootjes.
Dus de kleur van de pootjes zegt inderdaad niks over het geslacht.

antonbuuron
03-03-2009, 16:29
Ik heb deze grasparkiet nu bijna 7 maanden en ik weet nog steeds niet wat het is en hoe oud deze grasparkiet is.

Op de foto zie je een half blauwe en bruine neusdop. Toen ik het vogeltje kocht was de neusdop bruin, dus wat is er aan de hand met deze grasparkiet?

Is het nu een pop of een man?

Dit blauw is nu ongeveer 2 a 3 maanden ..

dit is een pop.die waarschijnlijk nooit goed zal kweken

Cara
03-03-2009, 18:25
dit is een pop.die waarschijnlijk nooit goed zal kweken

Waarom zou deze pop niet goed kweken? Waar baseer je dat op?

Birdfarm
03-03-2009, 21:44
Gewoon een gezonde pop in rustkleed, in de kweektijd zullen de neusdoppen bruin verkleuren.

Greetzzz

smiegelke
13-03-2009, 00:45
Het verschil tussen man en pop is zeer duidelijk te zien, dit aan de hand van de neusdop. Bij de man is deze volledig blauw, bij de pop eerder bruinachtig. Dit is zo bij elke andere mutatie

smiegelke
13-03-2009, 00:47
dus van u zeker 100 PROCENT een man -0-

smiegelke
13-03-2009, 00:50
Bij een grasparkiet is het helemaal niet moeilijk om het geslacht van de vogel te bepalen. Het verschil tussen een man en een pop is te zien aan de neusdoppen. De neusdop bij een mannetje is blauw gekleurd en de neusdop bij de pop is bruinachtig. Als de vogels jonger dan 4 maanden is, is het wat moeilijker om het geslacht te bepalen, omdat de neusdoppen dan nog bleek van kleur zijn. Bij sommige kleurslagen, zoals de albino, de lutino en de fallow is het verschil ook wat moeilijker te zien. De pop heeft hier een gewone, bruinachtige neusdop en de man een vleeskleurige.

Richard Muller
13-03-2009, 01:06
Bedankt voor je advies, maar tis inmiddels 100% bewezen dat het een pop is en geen man.!

Zoals velen hier zeggen kun je aan de bovenkant van de neusdop zien dat het wittig/creme is. Dat is doorslaggevend wat het later gaat worden, dat lichte blauw onder de neusdop is het teken van nog niet volledig broedrijp zijn van de vogel. Je ziet nu dat de neusdop volledig bruin aan het worden is, nadat ik er een man bij heb gezet.

Allemaal bedankt voor jullie adviezen in ieder geval :-)

smiegelke
13-03-2009, 01:18
was omdat het nog jong parkietje was op foto dan,
alvast veel succes met je koppeltje

groetjes -0- -0-

MaxWeijers
17-03-2009, 19:33
Er zijn ook grasparkieten waar het verschil anders is tussen man en pop namelijk de fallows daar hebben de mannen roze doppen en poppen bruine doppen. Dit zijn niet echt allerdaagse grasparkieten maar meer iets voor de gespecializeerde grasparkieten mutatie kweker.

herman
17-03-2009, 20:50
Klopt helemaal Max, dit geldt trouwens ook voor recessief (Deens) bont.

Groet,

Herman