Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de juiste ondergrond voor een volliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • de juiste ondergrond voor een volliere

    hallo
    ik ga een nieuwe volliere bouwen
    maar nu is mijn vraag wat is een geschikte ondergrond zodat ik later geen last krijg van ongerdierte die via de grond binnen komen
    vriendelijk groet m arends

  • #2
    Bodem

    Hallo Zebravinkje

    Dat ligt er een beetje aan wat u in de voliere wilt hebben.

    Moet er ook beplanting in?
    Wat voor vogels komen erin?

    Zelf heb ik een mix van zwarte tuinaarde met klei en dat gaat hier prima.
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3
      Het veiligst tegen muizen en ratten is een betonvloer. Eventuele planten kun je dan in grote bakken houden.

      Ik heb zelf gewoon aarde met aan de buitenranden 60 cm diep kunststof platen verticaal staan.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        gaas

        je kan ook fijnmazig gaas een 15 centimeter onder de grond doen, zodat er geen muizen omhoog kunnen komen, dit uiteraard wel met een opstaande rand zoals Ton Koek beschreef. wil je muis proof worden moet je ook boven de grond nog een rand van zo een 30 cm hoog maken, waar geen muis tegen op kan klimmen.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Hier zitten nogal wat mollen. Daarom heb ik op de bodem betontegels.
          Ook gemakkelijk met schoonmaken.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            Ik ga eerdaags mijn bodem(zwarte grond met snippers van rozenstruiken) vervangen voor anti worteldoek met grof grind.
            Het is de bedoeling om europeese vogels te gaan houden en mijn gedachten was dat met grof grind de bodem mooi droog blijft en het voor muizen geen pretje is om hier doorheen te komen.
            Maar ik sta nog wel open voor andere ideeen.
            http://michelsfotosite.weebly.com

            Opmerking


            • #7
              Ik heb er gewoon betontegels in liggen met daarop een laag zand(metselzand).

              Opmerking


              • #8
                Ik ga ook en nieuwe voliere plaatsen. Alles 20 cm afgegraven, eerst worteldoek, daarop fijnmazig draadnet, en daarop 20 cm zand. Muizen kunnen er niet doorheen en denk er ook aan dat mocht er toch een doorkunnen hun gangetje onmiddellijk toeklapt in het zand en hun vluchtweg verdwenen is. Een muis heeft graag gangetjes om te vluchten, iets wat in fijn zand niet kan.
                Rond dit alles een 50 cm diepe ingegraven betonplaat.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door micheltje
                  Ik ga eerdaags mijn bodem(zwarte grond met snippers van rozenstruiken) vervangen voor anti worteldoek met grof grind.
                  Het is de bedoeling om europeese vogels te gaan houden en mijn gedachten was dat met grof grind de bodem mooi droog blijft en het voor muizen geen pretje is om hier doorheen te komen.
                  Maar ik sta nog wel open voor andere ideeen.
                  Je oude bodembedekking lijkt mij voor europeese vogels een stuk beter.
                  Daar valt immers nog wat te eten tussen te zoeken.,en het staat een stuk natuurlijker.
                  En met grind houw je echt geen muizen tegen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Inmiddels is de bodem afgegraven en heb ik een raamwerk van hout gemaakt.
                    Hier heb ik fijn gaas op gespannen met wortel doek er over heen.
                    Nu alleen het grind nog.
                    Zo blijft de bodem droog en muizen blijven(hopelijk) weg.
                    http://michelsfotosite.weebly.com

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                      Je oude bodembedekking lijkt mij voor europeese vogels een stuk beter.
                      Daar valt immers nog wat te eten tussen te zoeken.,en het staat een stuk natuurlijker.
                      En met grind houw je echt geen muizen tegen.
                      wat

                      dat hangt er van af wat voor grind je hebt. met fijn grind inderdaad niet, maar met wat grover grind, maar niet te grof, heb je meer kans.

                      groeten harm
                      mvg,
                      Harm

                      Opmerking


                      • #12
                        met 30 cm fijnmazig gaas hou je de muizen echt niet buiten hoor, ze klimmen zelf 1 meter vertikaal over een houten plank heen!!!

                        je houd ze denk ik alleen tegen met een slootje (5 cm diep en 5cm breed)
                        en daarna een diagonale(van je kooi af) metalen plaatje van 10 cm.

                        Opmerking

                        Working...
                        X