PDA

Bekijk Volledige Versie : ik wil dat er mensen reageren die veel van kwartels weeten dit is siriues

ThomasD
19-02-2009, 20:28
kwartel eieren altijd laten liggen als je wil dat het hennetje gaat broeden

kwartels leggen namelijk eerst hier en daar een ei en dan rollen ze de eieren naar het nest

kevin
19-02-2009, 20:41
of een putje in de grond maken en het ei erin leggen

ele
19-02-2009, 21:13
of een putje in de grond maken en het ei erin leggen

Jij wil zeker knikkeren en vals spelen :confused: :D :D :D

Cara
19-02-2009, 21:34
kuch.. dit is het board grasparkieten....

kevin
19-02-2009, 21:36
Jij wil zeker knikkeren en vals spelen :confused: :D

als de hen zelfs niet wil broeden, kun je dat proberen en soms lukt het
ik snap niet wat er valsspelen aan is...;)

ele
19-02-2009, 21:48
als de hen zelfs niet wil broeden, kun je dat proberen en soms lukt het
ik snap niet wat er valsspelen aan is...;)

Was een grapje.:D :D

rob 2
20-02-2009, 14:03
Maak een paar mooie verstop mogelijkheden zoals een pan tegen een wand of een paar pollen hoog gras zitten ze graag in ook al verdroogt dat op den duur.Een leuke schuilplaats en de eieren laten liggen maak het ze naar de zin dan wil het wel eens lukken.

Harm
21-02-2009, 20:33
als je een schuilplaats hebt gemaakt, kun je de eieren daar ook al zelf inleggen. vaak legt het vrouwtje als je dat blijft doen er zelf de eieren bij, en gaat ze na verloop van tijd broeden. zo deed ik het tenminste en het werkte goed!

parkietgekkie
22-02-2009, 00:44
oke maar wie meot ik nu geloofen:confused: de een zegt je mag ze niet oppakken en de andere zegt je mag de eieren wel oppakken ik weet het niet de geene die het wel weeten alfast bedangt

kevin
22-02-2009, 10:55
je mag doen wat je wilt, als je ze niet wil laten broeden, mag je de eieren wegnemen, als je ze wilt laten broeden kun je 2 dingen doen:

1) de eieren laten liggen en dan zal de hen ze verschuiven naar haar nestje

2) als ze dat niet doet kun je een kuiltje maken in de grond en de eieren erzelf inleggen.

Harm
23-02-2009, 09:58
punt 2 werkt vaak ook stimulerend op de 'broedlust'. ook de voeding die je ze geeft werkt in op het eieren leggen en broeden. een paar meelwormpjes is vaak al genoeg (bij mij tenminste) om ze sneller op de eieren te laten zitten. je moet er wel mee uitkijken, omdat bij sommige kwekers het haantje er agressief van wordt. ik heb daar geen last van, bij mij geeft het haantje de meelwormen aan het hennetje:D

groeten harm

vogelfreak
23-02-2009, 18:11
hey

het beste is ook nog om een kuitje te maken onder een dak pan dan gaat ze daar broeden als ze dat doet mag je er niet veel meer bij komen want dan verstoor je het en heb je kans dat ze gaat stoppen en dat zou zonde zijn

veel succes:D

wjvdlinden
23-02-2009, 18:41
Harm,

Kom jij toevallig uit Dordrecht?

Stuur mij anders eens pb

Harm
23-02-2009, 23:06
ik heb je een mailtje gestuurd

groeten harm

Harm
25-02-2009, 15:09
hey

het beste is ook nog om een kuitje te maken onder een dak pan dan gaat ze daar broeden als ze dat doet mag je er niet veel meer bij komen want dan verstoor je het en heb je kans dat ze gaat stoppen en dat zou zonde zijn

veel succes:D

als het vrouwtje aan het broeden is, moet je er wel op letten dat ze niet op te veel eieren zit. dan kan het gebeuren dat er weinig of niets uitkomt, omdat ze, als ze de eieren draait, de warme eitjes verwisseld met de koude, en de eieren dan omstebeurd afkoelen.

groeten harm

parkietgekkie
25-02-2009, 21:33
wat voor boodem is het best voor kwartels om te broeden?? :help

yvonne
26-02-2009, 17:19
Liggen laten zou ik nu roepen.

Het is heel simpel. Je kunt waarschijnlijk na gaan of de kwartels geboren zijn uit natuurbroed. Is dit het geval loop je inderdaad de kans dat ze wel gaan broeden zo niet...dan is de kans er dat ze dus niet broeden gaan.

Kwartels die wel broeden willen leggen hun eitjes nooit kriskras door de voliere heen maar op een bepaalde plek...tot er zo'n acht tot 14 liggen. Elke dag keren ze de eitjes en het kan ook heel goed zijn dat ze de eitjes nog eens verplaatsen als de plek toch niet is wat ze wouden.

Zijn de eitjes gelegd, dan scharrelen ze strootjes om de eitjes heen en de eitjes zijn dan in een zelf gemaakt kuiltje gelegd. Het broeden duurd 19 dagen waarbij de hen alleen van haar nest komt om snel wat te eten en te drinken. De haan houdt de wacht bij het nest en doet verder totaal niets.

Je kunt dus al zien aan de manier waarop ze met hun eitjes omgaan of de kans groot is dat ze wel of niet gaan broeden daarnaast is natuurbroed wel heel belangrijk....bij kwartels uit de broedmachine loopt namelijk het natuurlijk instict om zelf te broeden enorm terug...

hoop dat je hier iets aan hebt...succes met je kwartels...oja..mochten er jongen komen..dek je gaas af met horre gaas anders lopen de jonge hommels er zo door naar buiten...

Harm
26-02-2009, 21:06
Liggen laten zou ik nu roepen.

Het is heel simpel. Je kunt waarschijnlijk na gaan of de kwartels geboren zijn uit natuurbroed. Is dit het geval loop je inderdaad de kans dat ze wel gaan broeden zo niet...dan is de kans er dat ze dus niet broeden gaan.

Kwartels die wel broeden willen leggen hun eitjes nooit kriskras door de voliere heen maar op een bepaalde plek...tot er zo'n acht tot 14 liggen. Elke dag keren ze de eitjes en het kan ook heel goed zijn dat ze de eitjes nog eens verplaatsen als de plek toch niet is wat ze wouden.

Zijn de eitjes gelegd, dan scharrelen ze strootjes om de eitjes heen en de eitjes zijn dan in een zelf gemaakt kuiltje gelegd. Het broeden duurd 19 dagen waarbij de hen alleen van haar nest komt om snel wat te eten en te drinken. De haan houdt de wacht bij het nest en doet verder totaal niets.

Je kunt dus al zien aan de manier waarop ze met hun eitjes omgaan of de kans groot is dat ze wel of niet gaan broeden daarnaast is natuurbroed wel heel belangrijk....bij kwartels uit de broedmachine loopt namelijk het natuurlijk instict om zelf te broeden enorm terug...

hoop dat je hier iets aan hebt...succes met je kwartels...oja..mochten er jongen komen..dek je gaas af met horre gaas anders lopen de jonge hommels er zo door naar buiten...

de kwartels hoeven niet altijd direct de eieren in een kuiltje te leggen. het kan ook dat ze ze eerst door de hele voliére verspreid heenleggen, en later zelf de eieren in naar een kuiltje rollen. of je moet ze zelf in een kuiltje leggen. dat was bij mij eerst ook zo, en mijn kwartels waren natuurbroed.

groeten Harm

kingfisher
26-02-2009, 21:15
Hallo Yvonne ben het helaas niet helemaal met je eens.
Ik heb meerdere stellen chinezen gehad en zowel natuurbroed als broedmachine maar ik kreeg beide zonder problemen aan het broeden en in alle gevallen lagen de eieren door het gehele nachthok en werden na geruime tijd bijelkaar geveegd in een hoekje en werd tot broeden over gegaan en gemddeld altijd zo'n 6-7 jongen.
Dus het hoeft niet fout te gaan met ouders die uit machinebroed voortkomen.
Kijk maar
Mvg,
Kingfisher

http://i34.photobucket.com/albums/d139/bullfinch/chkwartel1.jpg.
http://i34.photobucket.com/albums/d139/bullfinch/chkwartel4.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d139/bullfinch/chkwartel5.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d139/bullfinch/chkwartel6.jpg

Harm
27-02-2009, 00:14
Hallo Yvonne ben het helaas niet helemaal met je eens.
Ik heb meerdere stellen chinezen gehad en zowel natuurbroed als broedmachine maar ik kreeg beide zonder problemen aan het broeden en in alle gevallen lagen de eieren door het gehele nachthok en werden na geruime tijd bijelkaar geveegd in een hoekje en werd tot broeden over gegaan en gemddeld altijd zo'n 6-7 jongen.
Dus het hoeft niet fout te gaan met ouders die uit machinebroed voortkomen.
Kijk maar
Mvg,
Kingfisher

dat bedoelde ik dus ook, ze leggen eerst overal de eitjes neer, en na verloop van tijd rollen ze ze bij elkaar en gaan er op broeden.

groeten harm
ps kingfisher, prachtige foto's! k heb ook een paar keer natuurbroed gehad, maar dat is toch wel echt mooi he!