PDA

Bekijk Volledige Versie : Gaat dit idee werken? Eiken met volière-net?

Marx
18-02-2009, 19:36
Ik had een idee om in de broedtijd mijn nachtegalen wat meer de ruimte te geven. Mijn voliere staat onder een overkapping op stoeptegels als vloer. Het is droog, op de eerste verdieping dus op een dakterras en niet op de grond.
Nu leek het mij een mooi idee om 4 eikenstammen met zijtakken op een houten vierkant te maken. Dus een balken frame op de bodem dat op de tegelvloer gelegd wordt. Dan in elke hoek een stam met zijtakken van een eikenboom die hier gerooid zijn. Dat bovenlangs met stevig dik staaldraad aan elkaar en dan de takken die naar buiten steken afzagen. Het geheel overspannen met volierenet en klaar is Kees! Een kant komt uit over een deur die in mijn woonkamer uit komt. Ik kan dus vanuit huis voeren en water geven. Zij hebben dat deel dan verbonden aan hun normale dichte voliere en de toegang zal een optioneel open deur zijn. Dus ik kan ze ook opsluiten in het waterdichte winddichte deel.

Lijkt me heel transparant, natuurlijk en een mooie plaats om vol bakken met planten te zetten om in te broeden. Ook een vlinderstruik erin om insecten te lokken. Ik wil dan ongeveer 2 x 2 x 2,5 hoog bijbouwen.

Welke maaswijdte moet ik nemen voor Japanse nachtegalen? En nog belangrijker, is dit veilig, sterk genoeg en haalbaar? :cool:

Antoni Hopmann
18-02-2009, 22:34
Lijkt me een goed idee Marx. Is ook goed te doen. Die overspanningsnetten
zijn heel sterk en vrij zwaar en rotproef. Je krijgt er geloof ik 10 jaar garantie
op. Omdat ik geen sluis in mijn voliere heb,gebruik ik een overspanningsnet
voor de kanaries. Ik dacht met een maaswijdte van 20 mm.
Ik zag eens toen ik voor een schildersessie in Frankrijk was, een boomgaard
waarin vele parelhoenders. Over de bomen was ook zo'n net gespannen.

Animal
19-02-2009, 00:11
DE bosruiter in Sprundel heeft ook een heeeeeel grote volliere met zulke netten ,maar ik weet niet of daar ook kleine vogels in zitten.

Antoni Hopmann
19-02-2009, 11:46
Marx,
Schiet me zojuist te binnen,dat die netten ook werden toegepast
in Diergaarde Blijdorp hier in Rotterdam. Dat was (of is nog) een hele grote ruimte. Daarin waren ook kleine vogels te zien.

Marx
19-02-2009, 12:17
Weet iemand waar ik die kan kopen? Ik kan niet echt goed op internet vinden waar ze dat verkopen en wat dat dan kost? Mijn voordeel met zo'n net is nl dat de hele kooi extreem transparant kan omdat ik geen deur hoef te maken. 4 stevige stammen op een sterk bodemframe kan al voldoende zijn met net zonder dak en dus geen last van de wind. Leuke bijkomstigheid is dat er een glazen deur van binnenshuis naar buiten de voliere in gaat waardoor ik ze dus goed kan zien. Ik span daar wel net voor zodat ze niet in het glas vliegen maar ze kunnen dan dus direct voor mijn raam in de woonkamer zitten wat me erg leuk lijkt met nieuwsgierige nachtegalen:D

Vanmorgen is de man overigens begonnen met zingen. Hij heeft een uur gezongen. Nog een beetje een suf herhalend liedje maar ik denk dat de lente eraan komt voor ze. De dagen lengen en de nachtegalen voelen dat goed aan merk ik.:cool:

gerard 6
19-02-2009, 12:43
Hoi Marc.

Hier een linkje wat misschien wel kan.
Schijnt sterk te zijn en niet duur.(blijf een hollander he, niet duur)

http://www.afcon.nl/index_ned.html

Marx
19-02-2009, 13:08
Ik heb nog een beter idee. Ik maak de netten vast aan mijn overkapping en dan hoef ik niet eens een frame te maken :D

Ik ga meteen kijken Gerard.

Marx
19-02-2009, 13:12
Hoi Gerard, dat is erg ver voor mij. Ik woon in Zuid Gelderland:p

gerard 6
19-02-2009, 13:33
Ze staan ook in Zwolle geloof ik.
Ik moet zelf namelijk ook hebben haha.( voor kleine vogels)

Antoni Hopmann
19-02-2009, 16:48
Hallo Marx !
Even nagekeken.
Overspanningsnet vierkant 15x15 mm met koord
heb ik gekocht bij Florijn Vof, Ruurlo.
Ik had een stuk nodig van 2x2 m en betaalde daarvoor
4m² á 4,65 = € 18,60.
Ik ben er heel tevreden over.

M van P
19-02-2009, 22:13
Marx,
Schiet me zojuist te binnen,dat die netten ook werden toegepast
in Diergaarde Blijdorp hier in Rotterdam. Dat was (of is nog) een hele grote ruimte. Daarin waren ook kleine vogels te zien.

Ja Antoni die kleine vogels waren mussen( Passer Domesticus),
die vliegen in en uit door het net heen.:D

Robin
20-02-2009, 13:54
Marx,

Die netten zijn te koop bij 'de nettenlijn' in Cuijk. Ik gebruik ze ook voor grote overspanningen. Niet duur en erg sterk...

Succes.

http://www.nettenlijn.com/

Antoni Hopmann
20-02-2009, 17:24
Ja Antoni die kleine vogels waren mussen( Passer Domesticus),
die vliegen in en uit door het net heen.:D

Dat zou ik niet weten. Ik zag ook gekleurde vogeltjes. Maar of die netten
echt grof waren. Destijds lette ik daar niet op. Toen ik een nieuwe voliere
kreeg moest ik wel 15x15 mm met koord en echt zwaar. Heb je wel nodig als je geen sluis hebt. Dan valt het ook goed op de grond.

Marx
20-02-2009, 18:14
Marx,

Die netten zijn te koop bij 'de nettenlijn' in Cuijk. Ik gebruik ze ook voor grote overspanningen. Niet duur en erg sterk...

Succes.

http://www.nettenlijn.com/

Vlakbij, super man! Bedankt.:)

Ton Koek
20-02-2009, 19:23
Afcon kan ook alles opsturen, werkt ook prima.

ele
20-02-2009, 21:26
Toen ik een nieuwe voliere
kreeg moest ik wel 15x15 mm met koord en echt zwaar. Heb je wel nodig als je geen sluis hebt. Dan valt het ook goed op de grond.

Heb je daar ook een foto van Antoni ?

Zelf maak ik 2 nieuwe volieres en wou daar i.p.v. een sluis ook een los net voor maken wat ik dan voor de ingang kan hangen. Dit geeft de vogels meer ruimte en mij minder werk.:D

Adrie Jonkers
20-02-2009, 23:37
Beste Marx, maak eens een foto van de situatie waarin of waarop je die eikestammen hebt gepland. Een schets is ook goed. Gaat het om eikestammen van een decimeter of joekels van stammen. Volgens mij blijven die dingen niet staan zonder een stevige constructie. Groet. Adrie Jonkers.

Marx
21-02-2009, 13:42
Beste Marx, maak eens een foto van de situatie waarin of waarop je die eikestammen hebt gepland. Een schets is ook goed. Gaat het om eikestammen van een decimeter of joekels van stammen. Volgens mij blijven die dingen niet staan zonder een stevige constructie. Groet. Adrie Jonkers.

De eikenstammen zijn al van de baan. Ik span het net aan de overkapping zelf en daarna met een latten frame rondom mijn buitendeur. Dus dan gaat de deur open de voliere in en de netten zelf zijn gespannen door ze te bevestigen aan de dragers van mijn afdak en bevestigd aan de voliere.

Daan hebben ze 3 meter hoog erbij en 2 meter breed extra ongeveer. Daarin zet ik dan mooie grote planten waar ze in kunnen rommelen en broeden. Mijn huiskamer is dan meteen de sluis hoewel vrijwel geen enkele vogel een donkerdere ruimte invliegt :D

Adrie Jonkers
21-02-2009, 14:18
Beste Marx, klinkt een stuk veiliger. Succes. Groet. Adrie Jonkers.

agem
17-02-2010, 21:35
Beste Marx,

Inmiddels zijn we een jaar verder, en ik ben benieuwd of dit plan van u inderdaad goed werkt.

Is dit soort net bestand tegen katten?
Misschien komen die op uw verdieping niet en heeft een andere forumlezer hier een idee over?

corneel
07-04-2010, 15:24
beste,
heb je ook netten voor papegaaien samen met zebravinken ...
Netten met een maaswijdte van 2 cm lijkt me toch sterk te groot voor kanaries. Of toch niet?
groeten,
Corneel

Antoni Hopmann
07-04-2010, 15:39
beste,
Netten met een maaswijdte van 2 cm lijkt me toch sterk te groot voor kanaries. Of toch niet?
groeten,
Corneel

Zou ik niet weten,Corneel.
Zelf heb ik overspanningsnet van 15x15 mm voor mijn Spaanse Timbrado's.

populier
07-04-2010, 15:58
De netten zijn toch van kunstof? zullen de papegaaien geen gaten knabbelen in het net en zo kunnen ontsnappen.?

corneel
07-04-2010, 16:54
ja, misschien. Heb je ook geen ijzerennetten?
Corneel

populier
07-04-2010, 17:11
Ja, gewoon gaas dus;) .

kevin
07-04-2010, 17:33
beste,
groeten,
Corneel

ik hoop toch niet dat je van plan bent om papegaaien en zebravinken samen
te huisvesten?

corneel
07-04-2010, 19:19
nee, ik ben dan niet van plan.
Je hebt toch ook netten uit ijzer? of heb ik het fout. Die rekbaar zijn. ik dacht dat ze geweven waren.
corneel

Nicolai
07-04-2010, 19:45
Hallo,
Heb je ook netten waar je zebravinken achter kan doen.
Wel stevig net dan!
Want dat is best mooi om een groot stuk mee te over spannen.
En wat is de prijs ongeveer?
Gr,:)

Animal
08-04-2010, 10:13
nee, ik ben dan niet van plan.
Je hebt toch ook netten uit ijzer? of heb ik het fout. Die rekbaar zijn. ik dacht dat ze geweven waren.
corneel

Netten van ijzer zijn er ook ,,dat noemen ze dan gaas.;)

corneel
08-04-2010, 10:56
nee, ik bedoel geen gewone draad maar echt een net. dat uitrekbaar is.

corneel
08-04-2010, 10:59
kijk maar vb. naar birds of eden. daar zitten ara's samen met zebravinken in een voliere. Daar zal het net dan ook wel wellicht uit ijzer bestaan.
Hoeveel denk je dat zo'n gaas kost.
Corneel

casehulsebosch
08-04-2010, 11:23
Hallo. Ik ben net in de Margaret river Regio geweest in West Australie. Dit is een groot gebied waar druiven groeien voor de wijn industrie. Deze tijd van het jaar worden de druiven beschermt tegen de vogels en worden er netten over gehangen. Zo'n "rolletje" is 1000 meter lang en komt in verschillende breedten met een maximum breedte van 20 meter. Ben net bij een kweker geweest die de kanten van zijn vluchtje in gaas had en overkapt met dit soort net.De mazen waren 10 x 10 mm. Het vluchtje waar ik het over heb was wel 1000 m3, moet die van mij dus nog een beetje groeien.;) Groet, Kees Nieuw Zeeland.

corneel
08-04-2010, 12:52
amai, en kost je daar dan ook papegaaien achter steken?
corneel

RonWiel
08-04-2010, 13:46
ik weet het niet hoor maar..........

Corneel wat denk je zelf? Een net van nylon of zolang het niet van "ijzer" is, zouden die papegaaien dat niet doorbijten/knagen denk je? Denk dat je zelf het antwoord wel kunt verzinnen toch? Dus voor papegaaien is maar 1 oplossing een stevig stuk gaas, niet meer en niet minder!

tropen kweker
08-04-2010, 17:53
nee, ik bedoel geen gewone draad maar echt een net. dat uitrekbaar is.

voor zover ik weet is ijzer niet uitrekbaar....:D

Ton
08-04-2010, 20:46
ik denk dat Corneel flexibel bedoelt. je ziet de laatste tijd van die netten, die ze gebruiken bij viaducten over snelwegen heen. metalen netten die ze langs het viaduct spannen, zodat er niets meer vanaf gegooid kan worden.

corneel
08-04-2010, 21:05
Welk net gebruiken ze wel bij Birds of eden dan? Ronwiel. Daar zitten ook grijze roodstaarten.

ik bedoelde idd flexibel gaas zoals bij de viaducten.
Corneel

RonWiel
09-04-2010, 07:50
Corneel ik heb geen idee wat ze daar gebruiken maar nu is duidelijk wat jij bedoeld met net.........ik begreep je verkeerd denk ik want onder net versta ik iets van nylon.

Zo geen idee.......maar de wegbeheerder eens vragen waar die dat vandaan hebben is een optie?

Marx
09-04-2010, 09:16
Jullie bedoelen harmonicagaas. Ik ga dat ook gebruiken voor mijn nieuwe vluchten. Lijkt op net maar is van staal. Burgers Zoo heeft dat gebruikt bij alle vogelverblijven. Ga daar anders eens inspiratie opdoen. Heb ik ook gedaan.;)
http://www.gelmohekwerk.nl/Portals/1/Hekwerken/Draadwaren/Draadwaren_collage.jpg

Marx
09-04-2010, 09:18
Je hebt dat gaas nl ook in hele kleine diameters. Prima geschikt om kleine vogels achter te houden. Het is flexibel en geeft mee maar toch is het staal en onverwoestbaar. Ik zou er echter geen hyacintara's oid achter zetten. Bij Burgers zag ik een versie die een diameter van ongeveer 2 cm had en de staaldikte was echt behoorlijk.

corneel
09-04-2010, 13:08
Beste,
heb je dit dan ook in grote afmetingen want ik denk dat ze bij birds of eden (je moet dat maar eens in google intikken) geen gaas gebruiken van zo'n kleine afmetingen. Of is het net dat ze bij birds of eden gebruiken toch uit kunststof en blijven de papegaaien eraf?
Corneel

corneel
09-04-2010, 13:21
kijk hier maar: op pagina 2
http://www.birdsofeden.co.za/content.php?comp=gallery&category=10&searchtxt=&limit=24&limitstart=24