PDA

Bekijk Volledige Versie : Rode darmen: Baycox of ESB-3?

devogelman
18-02-2009, 11:42
http://i326.photobucket.com/albums/k409/devogelman/rodedarmen.jpg

Wat heeft jullie voorkeur bij het constateren van rode darmen? Baycox of ESB-3?
En waarom?

RobK
18-02-2009, 12:20
Een mooi initiatief zo'n enquête over rode darmpjes. Zoals ik het altijd heb begrepen is Baycox een middel dat hoofdzakelijk wordt ingezet bij een diagnose van coccidiose. ESB3 (tegenwoordig bijna altijd 30%) bij een diagnose van coccidiose en/of atoxoplasmose. Alhoewel darmpjes bij een coccidiose- en/of atoxoplasmosebesmetting soms wel rood kunnen zijn kan dit ook een ander probleem zijn. Een darminfectie of besmetting van enterococcen bijvoorbeeld geeft uitwendig hetzelfde beeld. Noch ESB3, noch Baycox echter gaan die laatste twee problemen verhelpen. Daar heb je andere middeltjes voor nodig.
Wellicht zou je dan ook de vraagstelling moeten veranderen;

Gebruiken we bij een coccidiosebesmetting (of preventieve kuur) bij voorkeur Baycox of ESB3?

Groet,

Rob.

frank4
19-02-2009, 02:07
ik zie hier geen darmen op de foto hoor
een wat rodere vetkleur maar dat zou door snoepen van eivoer kunnen komen voor rode vogels
aan deze zou ik dus NIKS geven

frank4

devogelman
19-02-2009, 10:51
Hallo Frank,
De foto is wat moeilijk te beoordelen door de flitser denk ik.
Deze vogel heeft geen roodvoer gekregen en ook geen eivoer. Het is een pastel goudvink pop die duidelijk een hele donkerrode buik heeft. Mijn andere poppen hebben allemaal mooie roze buikjes.

frank4
19-02-2009, 20:57
Darmproblemen die zie je heel duidelijk als donkere rode tot zwartachtige lussen in de buik
Hier zou ik toch even mee na een dierenarts gaan hoor

groetjes Frank