PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaring silotjes

sterkeroy
15-02-2009, 16:26
Hallo,

Ik wou vragen wie er ervaring heeft met deze silotjes

http://www.birdshopping.nl/contents/media/t_feeder007.jpg

Want als je deze buiten de kooi moet hangen kunnen ze met de snavel wel door de kooi?

Mvg Roy

kingfisher
15-02-2009, 16:44
Als ik het zo zie hang je die op de plek van je voederklepjes aan de kooi maar ik kan me vergissen.
Mvg,
kingfisher

RobK
15-02-2009, 21:46
Sowieso moet je zeer goed opletten dat je vogels eten uit de silo. De eerste tijd op een gemakkelijk bereikbare manier zaad aanbieden. Pas als je zeker weet dat het zaadniveau in de silo daalt langzaam de verstrekking van de "gemakkelijke" wijze afbouwen. Op de 1e foto te zien hoe je beeld aan de kooien verandert....

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=630

Om de silo te plaatsen haal je het zaadbakje met klepje en veertje weg.

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=631

Daarna plaats je de houder. Wel de pootjes (onderkant v/d houder) zodanig plaatsen dat de gaatjes voor de draaiclips vrij van de spijltjes zijn.

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=632

Na montage van de draaiclips en het zitstokje (het stokje zeker niet vergeten, anders kunnen ze vrijwel niet eten)

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=633

Montage van de silo is klaar.

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=634

Zo ziet de vogel de zaadsilo en het is dus even wennen voor ze door hebben dat ze de kop door het gaatje moeten steken. Voor kanaries qua kopmaat geen probleem, voor goudvinken bijvoorbeeld misschien wel?

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=635

Groet,

Rob.

sterkeroy
20-02-2009, 19:14
Harstikke bedankt voor je informatie.

Dit is dus alleen makkelijk met tropen bijv bij grasparkieten is dit geen optie?

Gr Roy

RobK
20-02-2009, 19:30
De silo lijkt me voor kromsnavels minder geschikt. Enerzijds vanwege de forsere kop, anderzijds vanwege hun "onderzoekende" karakter.Ohja, en graag gedaan.Groet,Rob.

Vaarn
21-02-2009, 11:34
Wat is het voordeel van zo'n voersilo. Ik kan me voorstellen dat het knoeien wordt beperkt. Ik geef mn vogels voer voor 1 dag. Ik ververs toch elke dag het water, hoeveel moeite is het dan om ook gelijk even het zaadbakje mee te nemen.

RobK
21-02-2009, 12:02
Voordelen van een zaadsilo aan de kooi;De vogel moet eten wat er voor z'n neus ligt. Het uitzoeken van de lekkere zaadjes is er niet meer bij, er komt pas nieuw zaad tevoorschijn als wat er ligt op is. Je hoeft niet alle dagen zaad te geven. Als je niet zoveel kooien hebt is dat vanzelf niet zo'n probleem, heb je een hele berg kooien dan scheelt het veel werk. Ook bij vakantie of anderszins tijdelijke verhindering geeft het een geruststellend gevoel te weten dat de vogels voldoende te eten hebben (zonder dat ze kunnen uitzoeken). Groet, Rob.

rob 2
21-02-2009, 12:18
Ik ken dus deze silo's niet heb in mijn begin jaren wel silo's gehad tot er een blokkeerde en de vogels niks te eten hadden.Van buitenaf was dit niet te zien ,je kon zien dat hij goed gevuld was en dan kom je van het werk en liggen er een paar vogels dood.Snapte er niks van tot ik de silo uit het hok pakte en het euvel zag,heb ze toen meteen allemaal in de vuilnis gekiept en nooit meer gebruikt.Dus gebruik je silo's ga er nooit vanuit dat het altijd goed gaat controleer die dingen wel op de hoeveelheid zaad zodat je kunt zien dat ze blijven werken en de vogels de beschikking hebben over voldoende voer.Dat ze nu ook alles opmoeten eten denk ik niet ze kunnen het zaad dat hun niet aanstaat gewoon weggooien er komt toch nieuwe en dus wel het lekkere eruit zoeken.Alleen met rantsoen voeren zullen ze alles moeten pakken omdat er anders niks is en dat kan alleen als je het dagelijks doet.

Robin
22-02-2009, 16:52
Ik gebruik al jaren silo's cq voerautomaten voor mijn I&V vogels. Eerst fabriekssilo's, tegenwoordig eigen ontwerp/bouw.
In zo'n silo gaat een kilo pellets en zijn zodanig ruim dat het voer goed door kan zakken en niet blijft hangen. Alle silo's (ca. 35 stuks) hangen onder een afdak en er kan dus nooit vocht bij komen.
Zo kan ik 's winters,als de dagen kort zijn, met een gerust hart naar het werk en weet ik zeker dat de vogels altijd voer tot hun beschikking hebben. Omdat er alleen pellets in zitten kunnen de vogels ook niet uitselecteren en bijv. alleen de lekkerste hapjes opeten.

mozkan
28-02-2009, 20:46
Leren ze dat snel kennen uit silo eten.

RobK
28-02-2009, 20:54
Zoals ik al in eerder bericht vermeldde;

Sowieso moet je zeer goed opletten dat je vogels eten uit de silo. De eerste tijd op een gemakkelijk bereikbare manier zaad aanbieden. Pas als je zeker weet dat het zaadniveau in de silo daalt langzaam de verstrekking van de "gemakkelijke" wijze afbouwen.

Kanaries (maar dat zijn de slimste niet :) :) ) hebben de truc in een paar dagen / een week wel door.

Groet,

Rob.

plopkop
03-03-2009, 17:44
ik heb nu al twee weken een 2 silotjes hangen bij mijn kanaries maar ik heb het idee dat ze er niet uit eten,weet iemand soms wat ik daar aan kan doen:help

Bedankt alvast

Henk

azantinga
03-03-2009, 20:08
Je kan dagelijks de andere zaadbakken een tijdje weghalen, en misschien dat ze dan ontdekken dat ze ook op een andere plaats voer kunnen krijgen. Ze gaan nu iedere keer terug naar de voor hun bekende voerbakken.

plopkop
03-03-2009, 22:48
ja ik kan dat wel ff proberen mischien helpt het

Bedankt hoor

Groetjes Henk

Fabritius
07-12-2009, 10:01
Dag Rob (moderator)
Dank voor je instructieve foto's.
De voordelen zijn duidelijk. Ik heb er inmiddels ook één hangen en er wordt uit gegeten door mijn putters.
Vraag 1: er zijn twee ronde gaten waar de vogel zijn kop door moet steken. Daartussen is een ruimte die langzamerhand vol raakt met zaadschillen. Moet je die legen? Lijkt me niet makkelijk.
Vraag 2: heb je wel eens een verstopte silo gehad? Of heb je alijd nog een normaal voerbakje voor de zekerheid?

groet, Fabritius

RobK
07-12-2009, 11:53
Met de silo's die ik gebruik heb ik niet veel last van verstoppingen. Ik heb kleintjes met 1 gat (die van de foto's) waarbij op een gegeven moment vanzelf de zaaddoppen op de grond vallen en grotere met 3 gaten waarbij dat ook zo gebeurt. Vanzelfsprekend moet je ook dit soort materialen regelmatig op de juiste werking controleren. Of de silo's die jij hebt handmatig geleegd moeten worden weet ik natuurlijk niet. Je zou er eens een foto van kunnen maken en hier kunnen plaatsen. Misschien dat de forumbezoekers daar dan hun licht over kunnen laten schijnen.

Groet,

Rob.

Fabritius
07-12-2009, 17:10
Hoi Rob,

dank voor je antwoord. Misschien was ik niet duidelijk genoeg: ik heb exact dezelfde als jij hebt (birdshopping) gekocht. Geen problemen met de zaadschillen die achter het eerste gat blijven liggen?

groet, F

RobK
07-12-2009, 17:34
Het is beter af en toe de silo af te nemen om de zaadpellen te verwijderen. Doe je dat niet dan kan het soms wat vastlopen maar meestal vallen de pellen die teveel zijn wel naar beneden. De kanaries gooien alles wel buiten.

Groet,

Rob.

narva
08-12-2009, 01:48
Lijkt me toch een kanttekening er bij te moeten geven. Veel tropen (zoals de goulds) gaan de zaden pellen boven het onderliggende zaad. Als er dan van een paar dagen "schillen" leggen, nemen sommige soorten niet de moeite om eens flink met de snavel door de voorraad te halen. Zo zijn er al veel vogels het hoekje omgegaan! Opletten dus.

peerpm
25-02-2011, 22:36
Ik heb met aandacht dit topic gevolgd (destijds) en gelezen. Ik was benieuwd nu we ruim een jaar verder zijn er inmiddels meer mensen op Vogelcafe overgestapt zijn op de millenium silo's en wat jullie ervaringen zijn. Het valt me op dat er toch zeer regelmatig tweedehands silo's aangeboden worden door mensen die er weer van afstappen.
En ik was juist enthousiast en wilde over gaan stappen. Uiteindelijk toch een redelijke investering, hoewel ook weer relatief snel terugverdiend.

Ik hoor het graag!

jankoolaard
25-02-2011, 23:17
wat betreft de voer silo ik gebruik ze nu al 2 jaar en het bevalt ons heel goed de voordelen daarvan zijn je heb altijd voldoende voer bij de vogels geen zaad uit te blazen want wat er onderlicht zijn alleen pellen van het zaad wat ik wel heb gedaan is aan de onderkant gaatjes geboord van2mm voor het stof wat in het voer zit en tussen de twee ringen heb ik het randje wag gesneden nu vallen pe pellen er tussen in de goot van de kooi.
ik gebriuk ze namelijk voor mijn goulds je moet wel de tijd nemen om ze te leren eten er uit .met hulpmiddelen maar dat is maar een kant als er een het weet kommen de anderen vanzelf.

Arjan JL
25-02-2011, 23:50
Hallo,

Ik wilde ze ook aanschaffen voor mijn goulds ,bij gehu werd mij afgeraden om ze voor goulds te gebruiken.

Gr Arjan

jankoolaard
26-02-2011, 11:24
het zijn inderdaat niet de slimste maar met wat geduld en begrip voor de vogels is het tedoen .
je moet als het ware een ezelsbruggetje er voor maken om ze te leren eten er uit .Maar als ze het eenmaal weten dan heb je er ook geen omkijken meer naar .Ik doe het zelfs tijdens de kweek de jongen leren dan ook er uit te eten .En ik kweek met 12 broedkooien en dat gaat goed moet ik zeggen .

krien
26-02-2011, 15:51
ik heb ze 2 weken bij mijn poppen gebruikt, toen hadden ze door hoe ze ze leeg konden kiepen, daarna niet meer gebruikt dus.

jankoolaard
26-02-2011, 16:10
ze staan vast aan de voorfronten dus de vogels kunnen er niet bij en in de vlugt heb ik er een plaatje aangedaan dan staan ze aan elkaar vast [moet wel wat moeite voor doen]

loxia
26-02-2011, 18:39
er word beweerd dat de vogels niet de lekkerste zaden uit kunnen zoeken, maar ze kunnen het zaad wat ze minder aantrekklijk vindden gewoon eruit of aan de kant gooien ? en waar blijven al die lege zaaddopjes dan ? trouwens als je regelmatig moet controleren of de silo niet vastloopt, heb je net zoveel werk als met dagelijks voer verversen volgens mij .

gr. loxia

peerpm
13-03-2011, 18:31
Ik heb bij wijze van proef nu een aantal dagen gewerkt met de silo's. Ik heb gekozen voor een ander merk (S.T.A.) deze hebben een losse ring aan de voorzijde.
Om er zeker van te zijn dat er gegeten wordt heb ik de volgende dingen gedaan;

1. de ring heb ik nog niet aangebracht zodat de vogels er beter bij kunnen.
2. ik heb de silo's gevuld en aan de buitenzijde op het afvulnivea crepetape aangebracht.
3. ik heb een knikker op het zaad gelegd. Doordat de vogels eten zakt de knikker in het zaad zodat ik kan volgen of er gegeten wordt.
4. ik heb in de kooien (eigenlijk altijd) zand zodat ik goed de lege hulzen kan zien

Vrijwel direct nadat ik de silo's geplaatst had en dus even een half uurtje e.e.a. in de gaten had gehouden hadden 7 van de 10 (kanarie) de silo al gevonden. Ik heb ook de silo toegepast bij koppel zebra en gould, ook tot nu toe (5 dagen) geen probleem.
Ik wil na 1 week ongeveer ook de ring gaan plaatsen.

Peer