Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ervaring silotjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ervaring silotjes

    Hallo,

    Ik wou vragen wie er ervaring heeft met deze silotjes



    Want als je deze buiten de kooi moet hangen kunnen ze met de snavel wel door de kooi?

    Mvg Roy

  • #2
    Als ik het zo zie hang je die op de plek van je voederklepjes aan de kooi maar ik kan me vergissen.
    Mvg,
    kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Gebruik van silo's

      Sowieso moet je zeer goed opletten dat je vogels eten uit de silo. De eerste tijd op een gemakkelijk bereikbare manier zaad aanbieden. Pas als je zeker weet dat het zaadniveau in de silo daalt langzaam de verstrekking van de "gemakkelijke" wijze afbouwen. Op de 1e foto te zien hoe je beeld aan de kooien verandert....



      Om de silo te plaatsen haal je het zaadbakje met klepje en veertje weg.



      Daarna plaats je de houder. Wel de pootjes (onderkant v/d houder) zodanig plaatsen dat de gaatjes voor de draaiclips vrij van de spijltjes zijn.



      Na montage van de draaiclips en het zitstokje (het stokje zeker niet vergeten, anders kunnen ze vrijwel niet eten)



      Montage van de silo is klaar.



      Zo ziet de vogel de zaadsilo en het is dus even wennen voor ze door hebben dat ze de kop door het gaatje moeten steken. Voor kanaries qua kopmaat geen probleem, voor goudvinken bijvoorbeeld misschien wel?



      Groet,

      Rob.

      Opmerking


      • #4
        Harstikke bedankt voor je informatie.

        Dit is dus alleen makkelijk met tropen bijv bij grasparkieten is dit geen optie?

        Gr Roy

        Opmerking


        • #5
          Kweeniezeker

          De silo lijkt me voor kromsnavels minder geschikt. Enerzijds vanwege de forsere kop, anderzijds vanwege hun "onderzoekende" karakter.Ohja, en graag gedaan.Groet,Rob.

          Opmerking


          • #6
            Wat is het voordeel van zo'n voersilo. Ik kan me voorstellen dat het knoeien wordt beperkt. Ik geef mn vogels voer voor 1 dag. Ik ververs toch elke dag het water, hoeveel moeite is het dan om ook gelijk even het zaadbakje mee te nemen.

            Opmerking


            • #7
              Silo VII

              Voordelen van een zaadsilo aan de kooi;De vogel moet eten wat er voor z'n neus ligt. Het uitzoeken van de lekkere zaadjes is er niet meer bij, er komt pas nieuw zaad tevoorschijn als wat er ligt op is. Je hoeft niet alle dagen zaad te geven. Als je niet zoveel kooien hebt is dat vanzelf niet zo'n probleem, heb je een hele berg kooien dan scheelt het veel werk. Ook bij vakantie of anderszins tijdelijke verhindering geeft het een geruststellend gevoel te weten dat de vogels voldoende te eten hebben (zonder dat ze kunnen uitzoeken). Groet, Rob.

              Opmerking


              • #8
                Met andere silo's problemen gehad.

                Ik ken dus deze silo's niet heb in mijn begin jaren wel silo's gehad tot er een blokkeerde en de vogels niks te eten hadden.Van buitenaf was dit niet te zien ,je kon zien dat hij goed gevuld was en dan kom je van het werk en liggen er een paar vogels dood.Snapte er niks van tot ik de silo uit het hok pakte en het euvel zag,heb ze toen meteen allemaal in de vuilnis gekiept en nooit meer gebruikt.Dus gebruik je silo's ga er nooit vanuit dat het altijd goed gaat controleer die dingen wel op de hoeveelheid zaad zodat je kunt zien dat ze blijven werken en de vogels de beschikking hebben over voldoende voer.Dat ze nu ook alles opmoeten eten denk ik niet ze kunnen het zaad dat hun niet aanstaat gewoon weggooien er komt toch nieuwe en dus wel het lekkere eruit zoeken.Alleen met rantsoen voeren zullen ze alles moeten pakken omdat er anders niks is en dat kan alleen als je het dagelijks doet.

                Opmerking


                • #9
                  Ik gebruik al jaren silo's cq voerautomaten voor mijn I&V vogels. Eerst fabriekssilo's, tegenwoordig eigen ontwerp/bouw.
                  In zo'n silo gaat een kilo pellets en zijn zodanig ruim dat het voer goed door kan zakken en niet blijft hangen. Alle silo's (ca. 35 stuks) hangen onder een afdak en er kan dus nooit vocht bij komen.
                  Zo kan ik 's winters,als de dagen kort zijn, met een gerust hart naar het werk en weet ik zeker dat de vogels altijd voer tot hun beschikking hebben. Omdat er alleen pellets in zitten kunnen de vogels ook niet uitselecteren en bijv. alleen de lekkerste hapjes opeten.

                  Opmerking


                  • #10
                    Re

                    Leren ze dat snel kennen uit silo eten.

                    Opmerking


                    • #11
                      snel leren

                      Zoals ik al in eerder bericht vermeldde;

                      Sowieso moet je zeer goed opletten dat je vogels eten uit de silo. De eerste tijd op een gemakkelijk bereikbare manier zaad aanbieden. Pas als je zeker weet dat het zaadniveau in de silo daalt langzaam de verstrekking van de "gemakkelijke" wijze afbouwen.
                      Kanaries (maar dat zijn de slimste niet ) hebben de truc in een paar dagen / een week wel door.

                      Groet,

                      Rob.

                      Opmerking


                      • #12
                        silotjes

                        ik heb nu al twee weken een 2 silotjes hangen bij mijn kanaries maar ik heb het idee dat ze er niet uit eten,weet iemand soms wat ik daar aan kan doen

                        Bedankt alvast

                        Henk

                        Opmerking


                        • #13
                          Je kan dagelijks de andere zaadbakken een tijdje weghalen, en misschien dat ze dan ontdekken dat ze ook op een andere plaats voer kunnen krijgen. Ze gaan nu iedere keer terug naar de voor hun bekende voerbakken.
                          Groeten,

                          Arjan

                          Opmerking


                          • #14
                            ja ik kan dat wel ff proberen mischien helpt het

                            Bedankt hoor

                            Groetjes Henk

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X