PDA

Bekijk Volledige Versie : Nestje bouwen

Vaarn
15-02-2009, 11:25
hallo,
Zijn zebravinken goeie nestenbouwers net als kanarie's of vind een zebravink het gemakkelijker wanneer er een kant en klaar nestje aangeboden?

gerard 6
15-02-2009, 11:29
Zebravinken kunnen prachtige nesten bouwen.
Laat ze dat maar lekker zelf doen.

Adrie Jonkers
15-02-2009, 11:30
Beste Vaarn, in de voliere bouwen mijn zebravinken ooit nesten tot 20 cm hoog en even breed. Er zit dan altijd een sluipgang bij. Ook worden nieuwe nesten op de oude gebouwd. Groet. Adrie Jonkers.

alexd
15-02-2009, 11:59
Gewoon traliekastjes of halfopen kastjes geven. Daarin kun je alvast wat nestmateriaal leggen. Geef de vogels voldoende nestmateriaal en ze bouwen zelf verder een nest. Wanneer je met kastjes werkt niet teveel nestmateriaal geven, anders bouwen ze die zo vol dat eitjes of jongen er gemakkelijk uit vallen.

Vaarn
15-02-2009, 12:13
Ze hebben de beschikking over een nestkommetje van plastic. Ze gebruiken het nestkommetje nu als slaapplaats. Levert dit problemen op wanneer de pop een nestje heeft en de man een ander plekje moet zoeken?, of hoef ik me hier geen zorgen om maken?.

zebravinkje
17-02-2009, 09:28
hallo
ik zou me geen zorgen maken
ik had precies het zelfde maar toen ging de man ook helpen met het uitbroeden van de eitjes en hij ging de pop voeren
dus mooi zo laten

rob 2
17-02-2009, 13:01
Vaarn het is zo wat alexd zegt een tralie of een halfopen kastje is het beste,dan hebben ze meer steun om een mooi nest te vlechten dan in een korfje zoals we aan de kanarie's geven.Ze bouwen vaak het nest ook aan de bovenkant dicht het nestmateriaal mag dan ook iets langer en steviger zijn dan voor kanarie's,het is al heel lang geleden dat ik ze had maar bij mij zaten ze ook in dichte nestkasten die voor spitstaarten en diamantvinken bedoeld waren.

vogelfreak
17-02-2009, 17:53
hey

ze broeden in allerlei soorten nest kasten open half open en dichte nestkasten

ik heb nu een nest met 4 eieren die ze zelf gemaakt hebben in een broedkooi
de jongen komen vandaag of morgen allemaal tegelijk uit ze zijn gaan broeden op het 4de ei:D

0 sazz 0
21-02-2009, 23:40
Bij mij waren ze gewoon op een tak begonnen met een nest te bouwen:
ik heb er toen een kast in gehangen waar ze toen begonnen te bouwen en had 6 mooie jongen.

azantinga
22-02-2009, 10:59
Inderdaad wat Alex en rob ook aangeven is voor een zebravink het tralienestkastje of het halfopen kast het beste geschikt. Als nestmateriaal gebruiken ze het liefst kokosvezel en sisal voor het afbouwen. Indien mogelijk het overige materiaal weg halen als er eieren liggen, dan bouwen ze daar niet meer overheen.

Vaarn
22-02-2009, 14:06
Inmiddels zijn ze begonnen met het bouwen van een nest in het kommetje. Wat nu te doen, gewoon zo laten of het nestje overzetten in een traliekastje? Valt me wel op dat de nestrand veel hoger opgebouwd word dan bij een kanarie.

marnix1994
15-04-2009, 18:45
hey,

ik heb sinds een paar dagen een koppeltje zebravinkeen. maar mijn vraag is : bouwen ze zelf of niet ??
ik heb er nu wat materiaal ingedaan(nestbakje) en ze zitten er een beetje in teprullen maar moer ik het zo doen of gewoon op de grond leggen ??

alvast bedankt