PDA

Bekijk Volledige Versie : Vogels besproeien

Budgiefarm
14-02-2009, 17:33
Wie weet waar je Plumspray cq Plumespray en Birdyl kan kopen. Hier in omgeving Rotterdam weten de meeste winkels niet wat het is.
Gr. Budgiefarm

kingfisher
14-02-2009, 19:54
Hallo,
Vama waregem heeft het maar dat is in belgie maar mischien kun je via hun een delaer krijgen in nederland.
Mvg,
Kingfisher

Henk3
14-02-2009, 23:42
http://www.google.com/search?hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL312&q=Plumespray+&btnG=Zoeken&lr=

http://www.google.com/search?hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL312&q=Birdyl+&btnG=Zoeken&lr=

Maar wat zijn eigenlijk VOEGELS ?

naruch
15-02-2009, 08:39
Maar wat zijn eigenlijk VOEGELS ?

limburgs woord voor vogels :D ;)

Budgiefarm
15-02-2009, 13:43
Kingfisher en Henk3 bedankt.
Hiermee kan ik aan de slag, graag tot wederdienst bereid.
Vrgr. Arie

dik
02-11-2009, 23:09
word er nog veel gebruik gemaakt van Plumspray en Birdyl voor het wassen van de vogels (schow klaar maken van de vogels )

dik

medaar
03-11-2009, 21:23
Wie weet waar je Plumspray cq Plumespray en Birdyl kan kopen. Hier in omgeving Rotterdam weten de meeste winkels niet wat het is.
Gr. Budgiefarm Zo doen:plantenspuitje vullen met lauw water, ze kletsnat spuiten tot hie van zien stok valt.( grapje) Ze moeten nat zijn. Dan ze laten verlopen in TT kooi en Nooit in je hand nemen. Want de pluimen (veertjes) plakken in je hand. Al die brol moet je niet kopen. Is zinloos. Doe het zo eens. medaar is wel op zien oelems ze. Veel titels.

Antoni Hopmann
04-11-2009, 21:00
Waarom de vogel nat spuiten?
Ik geef ze altijd een badje. Zelfs de zangkooitjes kan je voorzien van
een beugeltje waaraan een badje kan hangen.

Soms hoor ik dan het commentaar van,maar dan wordt de kooi zo nat. Net alsof dat met een plantenspuit niet het geval zou zijn.

Een badje ophangen met schoon water en daarna verwijderen en schoon maken is natuurlijk wel iets bewerkelijker dan sproeien met een plantenspuit.

Ilovediamantduifjes
04-11-2009, 23:01
Vogels, zoals Diamantduiven, die niet graag een bad nemen, kun je besproeien. Andere vogels kun je een badje geven, en daarna het terug weghalen. Ik denk eerder dat de vogeltjes het veel leuker vinden om wat te plonsen in een badje dan natgespoten te worden :rolleyes:

rupicola
19-11-2009, 01:30
Tot op heden vind ik het nog steeds opvallend hoe gortdroog het in veel vogelverblijven is.

Uiteraard hangt het wel mede af van de soort(en) en vooral de herkomst daarvan, maar ik durf toch wel te stellen dat veel vogels gemiddeld genomen te droog worden gehuisvest.

Het belang van baden/regenbui/sproeien wordt mijns inziens nogal eens onderschat, immers water is doorgaans van groot belang voor een goede conditie van het verenpak en speelt overigens een niet onbelangrijke rol bij een goed en vlot verloop van de rui.

Opnieuw afhankelijk van de soort(en) geven vogels de voorkeur aan het nemen van een bad in een schaal o.i.d. danwel het nemen van een natuurlijke of kunstmatige douche.

Paar eigen voorbeeldjes:

Amazones, Catharina's en Forpus komen bij mij zelden of nooit in de badschaal, maar laten zich maar al te graag 'beregenen' terwijl Pyrrhurasoorten liever in een badschaal duiken en van beregening doorgaans niets moeten hebben.

Mijn kolonie Binsenastrildes maakt 3 à 4 keer per dag (!) gebruik van de badschaal, hetgeen bij mooi warm weer bij de Pyrrhura overigens ook bepaald geen uitzondering.

Afgezien van de voordelen t.a.v. conditie vormen dergelijke voorzieningen tevens een mooi tijdverdrijf en daarmee een bijdrage tegen verveling!

krien
19-11-2009, 11:03
Waarom de vogel nat spuiten?
Ik geef ze altijd een badje. Zelfs de zangkooitjes kan je voorzien van
een beugeltje waaraan een badje kan hangen.

Soms hoor ik dan het commentaar van,maar dan wordt de kooi zo nat. Net alsof dat met een plantenspuit niet het geval zou zijn.

Een badje ophangen met schoon water en daarna verwijderen en schoon maken is natuurlijk wel iets bewerkelijker dan sproeien met een plantenspuit.

ik doe het net als Antoni, is tevens ook nog weer een goede training voor je zangvogels.je hebt de kooitjes weer 2 keer extra in de hand en ze snappem zo de bedoeling er van.

Rudmer
20-11-2009, 13:23
Wij zetten buiten er af en toe de tuinslang op (nee, niet onder hoge druk :p ) De valkparkieten nemen dan de vreemdste houdingen aan om lekker te douchen. in de TT kooien zet ik de plantenspuit er op, al vinden ze dat minder.

Voor de zebravinken hadden we een fonteintje waar ze gretig gebruik van maakten.

Patsy
22-04-2012, 14:49
Deze heb ik gevonden....

http://www.youtube.com/watch?v=vz2WeDgPW3Q&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=R2Oa6XhHD_s

Henk Adelerhof
22-04-2012, 16:12
Wij zetten buiten er af en toe de tuinslang op (nee, niet onder hoge druk :p ) De valkparkieten nemen dan de vreemdste houdingen aan om lekker te douchen. in de TT kooien zet ik de plantenspuit er op, al vinden ze dat minder.

Voor de zebravinken hadden we een fonteintje waar ze gretig gebruik van maakten.

Als er wel druk opstaat, misschien het water recht naar boven spuiten dan? Dan lijkt het net of het echt regent :D

Antoni Hopmann
22-04-2012, 17:17
Deze heb ik gevonden....

http://www.youtube.com/watch?v=vz2WeDgPW3Q&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=R2Oa6XhHD_s

Het ziet er leuk uit Patsy.
In werkelijkheid pomp je gewoon steeds vervuild water op.

van Tuijl
23-04-2012, 12:37
ik snap wat iedereen bedoeld als er wordt gezegd met ''vuil'' water rond pompen

maar wat is vuil? als ik natuurbeelden zie van vogels die zitten te drinken uit een plas, dan ziet dat water er ook niet erg schoon uit.

Antoni Hopmann
23-04-2012, 17:15
ik snap wat iedereen bedoeld als er wordt gezegd met ''vuil'' water rond pompen

maar wat is vuil? als ik natuurbeelden zie van vogels die zitten te drinken uit een plas, dan ziet dat water er ook niet erg schoon uit.

Het gaat over "vervuild" drinkwater. De kooivogels leven bij ons in een zeer kleine ruimte als je het met de "natuur" wilt vergelijken.
Ze hebben dus ook geen keus dan te baden en te drinken van hetgeen wij
hen voorzetten. Dus van water dat is vervuild met o.a. hun eigen uitwerpselen.
Ik ga er vanuit,dat de vogelhouder/kweker ook niet drinkt uit een pispot
waarin zijn eigen uitwerpselen.