Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eivoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eivoer

    Hallo

    eivoer heeft een gehalte van ongeveer 10% eiwit.
    nu heb ik gelezen dat ongeveer 20 % noodzakelijk is.
    nu is mijn bedoeling om de laatste 10 % aan tevullen met
    puur vismeel met een gehalte van 75 % eiwit, is er iemand die hier ervaring mee heeft.

    gr Bennie

  • #2
    dan zit in een kilo eivoer honderd gram eiwit als dit op twintig procent moet komen moet er bijna honderdvijftig gram vismeel bij lijkt mij dan een opfokvoer voor pinguins en de hele dag katten op je hok door de vislucht.Waarom niet een ei en drie beschuiten dit voldoet bij de meesten prima.
    groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      Ik heb geen ervaring met vismeel, maar voor wat voor vogels is het bedoeld? Heb je er ook al aangedacht om zelf eivoer te maken met bijvoorbeeld een toevoeging vaan Pieters Speciaal Eiwit 90 en insecten ofzo? Bedenk ook wel dat er een groot verschil zit tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Vismeel met 75% eiwit klinkt namelijk nogal heftig. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Wat kun je nog meer over het vismeel vertellen? Wat zit er precies in en waar wordt het normaal voor gebruikt?

      Opmerking


      • #4
        Voor dierlijk eiwit staat volgens een artikel in de Witte Spreeuwen (auteur
        Ivan Lievens) in opfok voor zaadeters ei-proteine op de eerste plaats,gevolgd door insecten-proteine en vis-proteine op resp. de 2de en 3de plaats.

        Waar die 20% eiwit vandaan komt,weet ik ook niet.

        Er is natuurlijk een duidelijk verschil tussen krachtvoer en ei-voer,hoewel het beiden eivoer wordt genoemd. Het eiwitgehalte van krachtvoer ligt op ca. 10-12% en dat van echt eivoer geschikt voor in de broedkooi op ca.16-16,5%.
        Tussen de 9de en 11de dag schijnt het even te pieken naar ca.17,5% en dan weer iets af te zakken.
        Ei(opfok)voer met een percentage van 16% is denk ik dan ook het meest geschikt.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Baardparkiet
          Ik heb geen ervaring met vismeel, maar voor wat voor vogels is het bedoeld? Heb je er ook al aangedacht om zelf eivoer te maken met bijvoorbeeld een toevoeging vaan Pieters Speciaal Eiwit 90 en insecten ofzo? Bedenk ook wel dat er een groot verschil zit tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Vismeel met 75% eiwit klinkt namelijk nogal heftig. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Wat kun je nog meer over het vismeel vertellen? Wat zit er precies in en waar wordt het normaal voor gebruikt?
          Hallo

          het is bedoeld voor kapoetsensijzen.
          jonge kapoetsensijzen zijn in het begin veel dierlijke eiwitten nodig
          heel veel mensen voeren pinkie's toe aan het eivoer
          het vismeel waar ik het over heb is gemaakt van hele vis dus geen afval vis
          het is 100% vis en wordt ingedroogt tot poeder.

          gr Bennie

          Opmerking


          • #6
            Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gek veel ervaring heb met sijzen, maar ik zou denk ik eerder voor natuurlijke voedselbronnen gaan zoals pinky's, miereneieren of buffalo's. Zoals eerder vermeld lijkt het vismeel me ook niet echt geschikt omdat je vrij veel moet gebruiken voor het gewenste effect en het daar niet beter op gaat ruiken, ik betwijfel ook of de vogels het wel willen aannemen. Mocht je het gaan proberen, dan hoor ik graag welk effect het heeft, ben benieuwd. Succes!

            Opmerking


            • #7
              Er zijn wel meer kwekers,die vismeel door hun eivoer doen. De meesten haken toch weer af voor de lucht,die het met zich meebrengt.
              Voor de vogels maakt het niet uit,want op een paar uitzonderingen na (
              de Kiwi o.a.) schijnen ze geen reuk te hebben.
              Voor kapoetsensijzen kan je er altijd wat pinkies doordoen.Die zijn ook
              bevroren te koop.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Na het reeds genoemde hardgekookt ei zou je ook een stukje gekookte koolvis door je eivoer kunnen mengen. Zit geen sterke vislucht aan.
                Ook gekookte yoghurt wordt door veel vogels graag gegeten.
                (Koken tot het brokkelig wordt, even spoelen met koud water en daarna in een schone theedoek 'uitwringen'. Beetje door het eivoer, de rest invriezen of - enkele dagen - in de koelkast bewaren.) Alleen volle yoghurt van een goed merk (Campina o.i.d.) gebruiken.

                Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking

                Working...
                X