Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jonge grasparkietje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jonge grasparkietje

    Vandaag twee eitjes zijn uitgekomen van de grasparkieten in de schuur.We willen graag eentje zelf houden en tam maken.Mijn vraag is vanaf welke leeftijd mag ik eentje uit de nest halen en meenemen naar binnen?Kan het net voordat ze uitvliegt of moet echt wachten dat ze zelfstandig is.?Als ik eentje binnen neem rond de 4 weken en daarna nog bijvoeren?Kan dat.Of beter niet?We willen eentje voor binnen die veel los kan vliegen en met de kids spelen en zo.De vader van de jongen had ik vroeger binnen gehad en die was ook redelijk tam maar nu niet meer.Maar nu willen we echt eentje voor de gezelligheid en niet voor de kweek.Alle tips zij welkom.
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

  • #2
    Ik heb mijn tamme grasparkietjes vroeger altijd gewoon gekregen zodra ze zelfstandig waren (ongeveer een week nadat ze uitgevlogen waren) en die kun je dan nog goed tam krijgen als je er maar veel tijd in steekt

    Een van die parkietjes hadden we helaas toch net te vroeg gekregen, die was al wel uitgevlogen maar at nog niet zelfstandig (kwamen we pas achter toen we hem al thuis hadden). Die hebben we dus nog een paar dagen met de hand gevoerd en ik moet zeggen dat die toch wel het allertamste is geworden. Maar hij is niet zo oud geworden (4 of 5 ofzo).

    Ik denk dus dat het voor het vogeltje zelf het beste is om te wachten tot hij zelfstandig is. Maar als je hem eerder naar binnen haalt, is het denk ik wel makkelijker om hem heel tam te krijgen.

    Opmerking


    • #3
      Hoi Tori.
      Bedankt voor de snelle reactie.
      Ik heb nu ook een jonge driekleurpapegaaiamadine die ik met de hand voer en ze word nu al erg tam.Die was na het uitvliegen gelijk geplukt.Dus nu met de hand voeren.
      Maar ik dacht dat ik een grasje net voor het uitvliegen moest uithalen om echt tam te krijgen.
      Nog een vraag:Wat moet ik nu allemaal voeren om de ouders de jongen goed groot te krijgen?Zoals jullie weten ik kweek tropen en geen kromsnavels en dit is mijn eerste nest.Ik heb ook maar een koppeltje.Maar wil toch de beste voor ze.Ze krijgen nu gewoon parkietenzaad,eivoer,trosgierst,Maagkiezel en regelmatig gekiemde zaad.Moeten ze nog iets de bij?
      Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

      Opmerking


      • #4
        als de veertje al een beetje komen kan je ze wel even uit de kooi om ze te laten wennen aan je hand.
        maar ik zou het niet aanraden om ze er echt uit te halen zoals Tori no Hime als zij want anders moet je haar met een spuitje voeren en dat moet je elk uur doen zelfs `s avonds.

        vele groeten van:Rocky en Mopsie

        Opmerking


        • #5
          Een grasje hoef je niet voor het uitvliegen naar binnen te halen. Ook hoef je hem niet te handvoeren, dat is zelfs af te raden. Met handvoeren krijgen ze toch niet de precieze stoffen binnen die ze binnen zouden moeten krijgen, ook moet je goed bedenken dat je heel goed op moet letten met handvoeding, aangezien je anders met kropontsteking of kropverharding zit.

          Over de voeding: Het enige wat ik mis in het rijtje is een mineralenblokje, verse groente en fruit.

          Als je je grasje graag tam wil hebben, kan je zo'n 1 keer per dag het jong uit het blok halen, wel pas als ze dons hebben! Zo raakt het jong gewend aan mensen, waardoor het een stuk makkelijker is hem verder tam te maken als hij is uitgevlogen. Haal het parkietje pas echt naar binnen als hij helemaal zelfstandig is, minimaal 6 weken oud.

          Groetjes,
          Marit

          Opmerking


          • #6
            Bedankt Seppe
            Na jou bericht te lezen denk ik dat ik toch maar ff moet wachten.
            Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

            Opmerking


            • #7
              Wij wachten ook altijd tot 2 weken na het uitvliegen voordat ze bij de ouders weggaan. daarvoor inderdaad elke dag even op de hand nemen.
              Mijn Site

              Opmerking


              • #8
                Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties.
                Het met de hand voeren van jonge brengt alleen maar meer risico's met zich mee en het is totaal niet nodig voor het tam maken.

                Uiteindelijk is het karakter van het beestje en de mate van tijd en aandacht die je er aan besteed de sleutel in hoe tam dat het vogeltje word.

                Mijn jongste grasjes (1 jaar bijna) zijn beide van dezelfde hobbykweker, zijn beide vanaf dons regelmatig in de hand geweest (het zijn huiskamervogels) en de een is heel tam en laat alles toe, de ander is een neurootje die overal bang voor is en wel heel langzaamaan steeds meer vertrouwen krijgt. Het neurootje heeft dit meegekregen van Paps. Ook Paps is een angstig vogeltje dat veel tijd nodig heeft om te wennen aan nieuwe situaties. Toch een heel behoorlijk verschil, bij vogeltjes die exact dezelfde mate van aandacht hebben gekregen vanuit het ei.

                Opmerking

                Working...
                X