PDA

Bekijk Volledige Versie : wat voor rassen zitten in mijn Vogelijn??

Klein Vogelein
09-02-2009, 15:54
ben benieuwd wat voor rassen en kleuren jullie herkennen in mijn kruising-kanarie :hmmmm
naast de tak waar hij opzit heeft hij ook gewone zitstokken met schuurpapier erom.
moet ik iets aan zijn nageltjes doen,of kan ik hem beter met rust laten?
ik kijk uit naar jullie reacties...
http://i315.photobucket.com/albums/ll441/nicoletto_2008/KleinVogelein.jpg

RobK
09-02-2009, 16:25
Welkom in het VogelCafé.

De rassen die in deze vogel zitten zijn achteraf vaak niet met 100% zekerheid vast te stellen. De kanarie pop ofwel een zwartgeel (groen) ofwel een zwartrode. Dit laatste gezien de wat oranjeachtige veerveldjes hier en daar.

Nagels knippen lijkt me zinvol, de middelste nagels zijn wel wat aan de lange kant. Als je dat doet kan je ook meteen de pootjes en teentjes wat insmeren met vaseline zodat de schubben loskomen. Misschien niet meteen, zonodig na een weekje herhalen. Een goede zaadmengeling, een maal per week wat eivoer (een stukje hard gekookte dooier prakken met wat gemalen beschuit), grit en een sepia. Af en toe wat groenvoer in de vorm van een stukje appel, sinasappel, lof, komkommer of iets dergelijks. Steeds maar heel kleine stukjes.

De vogel in een strak lichtregime plaatsen zal hem vrijwel zeker op korte termijn weer laten zingen.

Groet,

Rob.

Klein Vogelein
09-02-2009, 17:14
dank voor de info rob!

mijn ouders voerden hem rijkelijk;lieten hem heel selectief eten.
ik wacht tot de meeste zaadjes op zijn en geef idd regelmatig eivoer en dagelijks een schijfje appel.
ook heeft hij weer grit ter beschikking.
ook gaat om 19uur de doek over de kooi.

Marx
09-02-2009, 18:24
Je moet GEEN doek over de kooi doen maar hem op een plek zetten waar hij alleen daglicht krijgt en geen kunstlicht. Dan gaat hij zeer snel weer zingen want de dagen lengen.
Je moet hem ook elke dag laten baden want zijn veren zien er wat viezig uit. Ik denk dat het een zuivere kanarie is. Misschien Timbrado x voliere-kanarie? Zingt hij hard en met veel verschillende tonen normaal?

;)

Klein Vogelein
09-02-2009, 19:37
@marx;

tja,de laatste maanden heeft hij binnen gestaan met doek èn kunstlicht :(
toen ik hem net had hield ik hem buiten en daar bleef hij ahw vasthangen zo floot hij!idd met veel verschillende trillers,rollers noem maar op.
binnen floot hij ook net zo graag maar ik geloof zachter dan buiten..
ik ga me iig hier verdiepen in het eventueel weer verplaatsen naar buiten,onder de overkapping.
op de foto kan je niet zo goed zien dat hij een deels witte staart heeft en zijn geluid lijkt sterk op het tweede fragment van de timbrado-website.

groet,marjolein

Ton Koek
09-02-2009, 19:53
Je moet GEEN doek over de kooi doen maar hem op een plek zetten waar hij alleen daglicht krijgt en geen kunstlicht.Bestaat zo'n plek in huis? Ik zou niet weten waar ik dat zou moeten vinden.

Klein Vogelein
09-02-2009, 20:03
by the way;het badje staat al te wachten,moet nog even passend gemaakt worden ;)
dat vond hij idd altijd geweldig :D

Marx
09-02-2009, 21:56
Bestaat zo'n plek in huis? Ik zou niet weten waar ik dat zou moeten vinden.

Bij mij in de werkkamer bv :D Daar staan de vogels voor het raam. Ook hebben we een hoek in de kamer naast 2 deurhoge ramen waar de Mozambiquen hangen. Die hoek is altijd donker op daglicht na. Nu ben ik wel gezegend met een enorme woonkamer dus dat scheelt denk ik. Als ik in de zithoek een lamp gebruik zijn er nog genoeg donkere plekken in de huiskamer.

Maarre om even op die vogel terug te komen. Buiten onder een overkapping zou hij super vinden! Mijn Timbrado's zitten ook buiten en toevallig ook onder een overkapping. Nou zingen is nog een understatement voor wat ze de hele dag doen. Vorst deert ze niet als hij vanaf mei kan wennen aan buiten leven dus geen zorgen. Wel windvrij en een beetje ruim. Denk aan een grote lijsterkooi bv. Daarin zal hij zich goed prettig voelen en je alle dagen toezingen ;)

Klein Vogelein
10-02-2009, 09:45
bedankt voor je goede adviezen marx.
ik heb goede hoop :yes:

Stefan Verhoeven
10-02-2009, 18:05
Als ik jouw was zou ik de zitstokken met schuurpapier weghalen. Ook al slijten de nagels daar iets van, het zijn vooral de zooltjes van de poten die beschadigen. Kortom niet zo prettig voor de vogel.
Veel plezier met de kanarie in ieder geval!

Alex Bos
10-02-2009, 18:40
Marjolijn,

Ik zelf zie weinig anders dan kanarie in de afgebeeld vogel.
Wanneer deze vogel toch een kruizing is met een vink,dan had deze vogel geringd moeten zijn volgens de wet, en op de foto te zien is dit niet het geval.
Alle europese vogels en hun hybriden(bastaard met bv kanarie) moeten hier aan voldoen.

Veel plezier met de vogel.

Gr.
Alex

Klein Vogelein
10-02-2009, 19:44
thanks voor de reacties
het schuurpapier is bij deze verwijderd.

Harm
10-03-2009, 21:55
ik heb precies zulke kanaries! ik had een stuk of drie van zulke vogels in een nestje. de kleurslag van de man weet ik niet, een soort agaat of zo, en de pop was rood. ik zag je foto staan en ik dacht direct: hee, die heb ik ook!

groeten harm

Klein Vogelein
10-03-2009, 22:03
goh,rood x agaat,dat verwacht je niet..
degene waar ik de vogel van heb noemde zijn kleur groen,
maar ik vind hem meer oranje hebben

Harm
11-03-2009, 12:44
de man was een agaat, beige rug en een beetje rode borst. de pop was een rode. het zijn wel prachtige vogels, een van die mannen zit alweer met een mooi popje in een broedhok....
groeten harm

Klein Vogelein
11-03-2009, 14:01
ok,succes ermee!
ben benieuwd of er weer zoiets aparts uitkomt...